Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    janly skrev:
    LMC skrev:
    Sluket "heute" Høybråten kan jo lide seg gjennom Accupiss!
    he-he

mvh
    Leif
    "Accupiss" - hørt på makan :'(
    No kjem japanarane og tek deg!

Mvh
    Jan
    bare hevn for melkeflaskebildet ;D

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    janly skrev:
    LMC skrev:
    Sluket "heute" Høybråten kan jo lide seg gjennom Accupiss!
    he-he

mvh
    Leif
    "Accupiss" - hørt på makan :'(
    No kjem japanarane og tek deg!

Mvh
    Jan

;D ;D ;D Skulle sage'n opp og selge'n som hvalåte for slike utsagn...

Men bare vent til den store dagen kommer, dommens dag, da vi står foran St.Peter. Da vet jeg hva som skjer. Da vil den gode St.Peter legge armen rundt mine skuldre og si; "Du får bli med meg, Sluket - og du Leif, du får ta deg en tur nedenunder, dette er nemlig Himmelriket og ikke noe glassblåseri!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Leif hos Accuphase i Japan

(illustrasjonen slettet av hensyn til sarte sjeler :eek: :eek:)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    tenker når jeg ser slikt ; hva om en hadde innført en diagonal avstiver gjennom hele kanalen - ingen parallle sider .

-er de slik - ?
    -ville det ikke hatt noen betydning ?
    -har ingen tenkt på det ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. jeg tenker mye jævligere tanker enn deg.. Så fine drivere, og så stable det hele opp på en slik vettløs måte.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    pengesluk skrev:
    Leif hos Accuphase i Japan

Leif ligger omtrent HER
    Dette bildet kunne du spart deg sluket. Groteskt bilde, som ikke har stort på noen hjemmeside å gjøre.

8

8x12_TOM

Gjest
    pengesluk skrev:
    Hehe.. jeg tenker mye jævligere tanker enn deg.. Så fine drivere, og så stable det hele opp på en slik vettløs måte.
    Det var det første som slo meg også, men ville ikke si noe ;D Her er det drivere for en god slump penger, og et rakkelverk av en hornkonstruksjon

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    8x12_TOM skrev:
    pengesluk skrev:
    Det var det første som slo meg også, men ville ikke si noe ;D Her er det drivere for en god slump penger, og et rakkelverk av en hornkonstruksjon
    Det har alltid vært en "skole" i Japan for denne måten å sette opp store hornsystemer på. Ingen vet vel riktig hvorfor, for det er ikke på noen måte vettugt -men jeg mistenker at svaret i enkelte tilfeller rett og slett er av plasshensyn. Men ikke alltid, og dersom en går leverandørene nærmere etter i sømmene så har de bestandig vært merkelige i sine betraktninger rundt dette. Rimer ikke i det hele tatt med kunnskapen på selve driversiden. Noe kan vel tilskrives engelskkunsskaper (manglende sådann) men med utstyr i denne klassen ville det være en naturlig og smal sak å skaffe til veie relevant oversettelse selvsagt. Mistenker også at de gjerne beholder en viss mystikk rundt dette, og noen bryr seg sikkert ikke heller.

Men en ting er garantert, og det er at med enda bedre hornprofiler, skikkelig line-up og hensyn til fase- og tidsproblematikk så kommer det til å spille vesentlig bedre.
    Det er i hvertfall planen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Flere ganger, men det tåles vel et gjensyn... Synd den ikke er oppdatert på noen år..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Et gammelt bilde fra stua til Leif er der ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    BTW. Noen som har et godt tips til en image hosting side som ikke lager småbilder slik postimage gjør?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    imageshack, photobucket eller skitch (om du er på mac).

G

Gjestemedlem

Gjest
    HEL skrev:
    BTW. Noen som har et godt tips til en image hosting side som ikke lager småbilder slik postimage gjør?
    For enkeltbilder er vel dette den absolutt enkleste siden.

http://imgur.com/

Skal du lagre samlinger med egne bilder er de andre som er nevnt greie.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. T500 mkI - ikke ofte å se.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Man må stadig lenger vekk for å finne godsakene, ja! Var innom et par sjapper i Hong Kong - ti prosent av Tømmer Vika, ti ganger mer utstyr, og BARE slemme deler... sjefen viste meg litt fotos av forskjellige kunder's oppsett og det var ikke spart på noe som helst.

Så noen heftige anlegg i Nanking og Shanghai også, TUNG hifi er status i Kina for øyeblikket. Og ca. 1% av folket har svinmye penger... Dersom 1% av disse 1% interesserer seg for dette så er det allikevel 140.000 mennesker...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Men det lover godt for bransjen som da igjen vil se seg tjent med å produsere gromsaker som igjen drypper nedover til oss andre/meg etterhvert :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fant disse på Audiogon, kult tenkte jeg, helt til jeg så bilde nr 2, hva f.. har han gjort på baksiden av hornet?

Edit, står jo forsåvidt i teksten men skjønte ikke helt poenget...

It’s a 3-way system with 300hz to >20khz handled by a Unity Horn (the original!! Impossible to find used; a true 2-way horn). A true point source! Compression drivers are Radian 475PBs. I’m including custom speaker cables for the midrange drivers (8x Pyle PDMR5 installed), allowing for an easy 8-ohm load accomplished via series-parallel wiring.

Vedlegg

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    hifiguru skrev:
    Fant disse på Audiogon, kult tenkte jeg, helt til jeg så bilde nr 2, hva f.. har han gjort på baksiden av hornet?

It’s a 3-way system with 300hz to >20khz handled by a Unity Horn (the original!! Impossible to find used; a true 2-way horn). A true point source! Compression drivers are Radian 475PBs. I’m including custom speaker cables for the midrange drivers (8x Pyle PDMR5 installed), allowing for an easy 8-ohm load accomplished via series-parallel wiring.
    Poenget er at diskant og mellomtone kommer fra samme punkt i fase med hverandre. Som regel er det stor avstand mellom de forskjellige registrene i hornkonstruksjoner med de fase- og løpetidsforskjellene det medfører. Dette hornet løser det problemet (men åpner en ny "can of worms). Det er en stor kult rundt disse hornene som har en stor tilhengerskare blant HT og hifientusiaster i statene og Australia. Oppfinneren Tom Danley lager nå denne typen horn i sitt eget firma Danley Soundlabs, hovedsaklig for promarkedet.

Den på bildet over er et over 10 år gammelt diy kit. Her er en moderne 3-veisvariant med båndbredde fra 50 Hz -18 kHz fra samme horn.

http://danleysoundlabs.com/synergy_horn.html

Vedlegg

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor går det ikke an å lage sånne derre roperter pene?? Bare litt generell luring. Dere må gjerne ta det ille opp! ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.644
    Fy faen, nå ble jeg fornærma. Og så tidlig på morran da gett! ;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    JENO skrev:
    hifiguru skrev:

Poenget er at diskant og mellomtone kommer fra samme punkt i fase med hverandre. Som regel er det stor avstand mellom de forskjellige registrene i hornkonstruksjoner med de fase- og løpetidsforskjellene det medfører. Dette hornet løser det problemet (men åpner en ny "can of worms). Det er en stor kult rundt disse hornene som har en stor tilhengerskare blant HT og hifientusiaster i statene og Australia. Oppfinneren Tom Danley lager nå denne typen horn i sitt eget firma Danley Soundlabs, hovedsaklig for promarkedet.

Den på bildet over er et over 10 år gammelt diy kit. Her er en moderne 3-veisvariant med båndbredde fra 50 Hz -18 kHz fra samme horn.

http://danleysoundlabs.com/synergy_horn.html
    Kjent prinsipp fra gammelt av (som veldig mye innenhøyttalerverden) og som JENO sier, Tom Danley (eller Mr. Bassman som han også kalles) er advokaten for dette prinsippet. Danley er proff på proffutstyr, bl.a. for stadioner, arenaer og genrell PA, og har også høyttalerserier for gitar og bass.

Prinsippet er forøvrig mest interessant når lyd skal kastes langt, uten endring i frekvensområde og med minimal avbøyning for vær og vind.

Hifimessig sett så er det "a can of worms" som JENO sier, og gjerne "a can of whoopass" i tillegg....

Greia føyer seg pent inn i rekken til ting som oppfinnsomme DIY'ere tar til seg, i jakten på nytt krutt eller en billig måte å få optimal lyd på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    olllie skrev:
    Hvorfor går det ikke an å lage sånne derre roperter pene?? Bare litt generell luring. Dere må gjerne ta det ille opp! ;)
    Joda, det finnes det også, men alt er relativt, og form følger funksjon, her mer enn noen andre områder innen høyttalerkonstruksjoner. No free lunch, again.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Ny horndiskant fra JohnBlue Audio:

“The Bady super tweeter “is made of 7075 aerospace aluminum alloy from a turning process using carbon fiber quality similar to those on Lamborghinis. Each super tweeter weighs 3.9kg. The biggest problem of super tweeters for specific horn speakers by Altec, JBL and TAD is the midrange driver’s high efficiency. It may range from 110-118dB/W. Matching a super tweeter can be difficult. High-end users often attempt to attenuate the midrange but the resultant sound is not pleasant. Our crystal super tweeter uses capacitance to divide frequency and adjust volume into six levels to match various ultra-efficient hornspeakers.” Specifications are 8-ohm impedance, 110dB sensitivity, 60-watt power handling, recommended high-pass above 3kHz, dimensions of 122 x 112mm and response of 3 – 25kHz.”

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    $US 2.680 ! paret
    da ville jeg heller kjøpt T500A eller TAD !

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46