Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    ;D,
    for det meste så drikker jeg og glass eller flaske setter jeg aldri fra meg på den toppen ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Paulsen skrev:
    Det er litt horn her oså selv om de ikke synes så godt.....

Disse JBL solgte jeg for 5 år siden og fikk nå kjøpt de tilbake heldigvis.
    Paulsen tar til vettet part I

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja, fy fan og så mye bedre de er enn all den andre driten jeg har hatt i disse årene....hahaha

Helt syykt faktisk og det har sansynligvis mye med å gjøre gode elementer, magneter og brede bafler å gjøre, men hva vet vel jeg ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke hva du vet, det er hva du hører! Den kvaliteten på elementer du har der finner du idag bare i høyttalere som gjerne koster en del..

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja, noe sånt, de er iallfall ikke tilsalgs med det første....hehe

De spiller så bra at jeg nesten inviterer OVK til Summerparty II, det kunne vært noe. Men da må det bli litt varmere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    BLASFEMI!!! GOTO alu-horn som lysestaker!!! :mad: :mad: :mad:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Kan ha et hjemmekontor i hver av de der ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er vel to 15" i de "små" høytalerne som står foran... ser jo direkre små ut ;D
    Jeg vil ha større lytterom PUNKTUM

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Milenko skrev:
    Doble 15" har jeg fått lov å klemme inn på gjesterommet av kona ;D

J

J.J

Gjest
    HEL skrev:
    Milenko skrev:
    Doble 15" har jeg fått lov å klemme inn på gjesterommet av kona ;D

Alt har sin pris ... hva blir din ??

;D

/JR

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kaller det "å legge inn aksjer"

Vær snill, hjelpsom, gavmild, prioriter junior og kones behov først, vær fleksibel med å la de velge det meste, ferier f eks.

Hvis man krangler om småting som støvsuging, oppvaskmaskin, er rigid og stolt ifbm bagateller, da får man det i retur. Man skal seff ikke være selvutslettende men grei.

Da får jeg masse goodwill med å gå bananas på lytterommet. Det stilles stort sett ikke et eneste spm med hva jeg driver med.

Hadde jeg skjønt det for 17 år siden da jeg var nygift så hadde jeg hatt gleden av mye kremutstyr på et tidligere stadium. Når de andre er fornøyde blir jeg fornøyd og vice versa. Egentlig en veldig enkel formel, bare så vanskelig å etterleve til tider.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.679
    Skryter du av at du har vært tøffel for å oppnå et par skarve 15".....på gjesterommet ?

::) ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg var gift hadde jeg stadig et par 15" i kona.... :D

Eller misforsto jeg noe nå?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    emokid skrev:
    Skryter du av at du har vært tøffel for å oppnå et par skarve 15".....på gjesterommet ?

::) ;D
    He he. Ofrer litt fleksibilitet for et gromanlegg + den bilen jeg har lyst på. For å nevne noe 8)

T

Torget

Gjest
    Kun av nysgjerrighet:

Hva finnes egentlig av nogenlunde betalbare kompressjonsdrivere, med Qts<0.2 ?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.861
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Når jeg var gift hadde jeg stadig et par 15" i kona.... :D

Eller misforsto jeg noe nå?
    Hele(eller begge) underarmen(e) i kona? ;)
    Har vi her årsaken til problemet?

Steinar.

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte kanskje noen av dere flinke folk kunne hjelpe meg med et svar på følgende. Jeg spiller for tida på et par JBL Array 1000, i et relativt lite lytterom. Det er altså snakk om høyttalere med mellomtone/diskant/superdiskant i en integrert hornkonstruksjon, montert vertikalt på et tradisjonelt kabinett med en 10" bass.

Det jeg lurer på er om noen kan anslå hva som er minmum ideell lytteavstand for at hornene skal levere optimalt og at alt skal komme til riktig tid?

Har vel en lytteavstand på grensen til nærfelt nå; ca 2,7 m fra tweeter til øre. Sitter med en følelse av at det er i snaueste laget for å få fullt utbytte. I rommet er det ikke mer plass å gå på, så alternativet er en annen høyttalerløsning.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    janomdahl skrev:
    Tenkte kanskje noen av dere flinke folk kunne hjelpe meg med et svar på følgende. Jeg spiller for tida på et par JBL Array 1000, i et relativt lite lytterom. Det er altså snakk om høyttalere med mellomtone/diskant/superdiskant i en integrert hornkonstruksjon, montert vertikalt på et tradisjonelt kabinett med en 10" bass.

Det jeg lurer på er om noen kan anslå hva som er minmum ideell lytteavstand for at hornene skal levere optimalt og at alt skal komme til riktig tid?

Har vel en lytteavstand på grensen til nærfelt nå; ca 2,7 m fra tweeter til øre. Sitter med en følelse av at det er i snaueste laget for å få fullt utbytte. I rommet er det ikke mer plass å gå på, så alternativet er en annen høyttalerløsning.
    Jeg vil ikke kalle 2,7m på grensen til nærfeltlytting, ville tro den avstanden skulle fungere godt på dine høyttalere. Men du bør kanskje ha omtrent samme avstand mellom dem. Og ha dem litt ut ifra frontveggen.

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Beroligende å høre. Fikk samme respons i en PM. Har vel omtrent 2,3 m. mellom høyttalerne nå. Ikke så fryktelig mye mer å gå på til sidene. Har prøvd å trekke høyttalerne lenger ut fra frontvegg, men da forsvinner mye av energien i mellombassen og jeg opplever at lydbildet integrerer dårligere. Høytt. er vinklet nesten rett mot lytteposisjon.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.933
    janomdahl skrev:
    Beroligende å høre. Fikk samme respons i en PM. Har vel omtrent 2,3 m. mellom høyttalerne nå. Ikke så fryktelig mye mer å gå på til sidene. Har prøvd å trekke høyttalerne lenger ut fra frontvegg, men da forsvinner mye av energien i mellombassen og jeg opplever at lydbildet integrerer dårligere. Høytt. er vinklet nesten rett mot lytteposisjon.
    Har selv store jbl-er og sitter ganske nærme. Litt av clouet da, er å eksperimentere både med vinkling og med å tilte opp eller ned i forkant bakkant.

Det er ofte veldig få cm (noen ganger mm) med forandringer som skal til før det hele faller på plass. Lurt å ha med en kompis som foretar endringene, mens du styrer det hele fra sweetspoten. Mål inn alle avstandene nøyaktig først, før dere begynner seansen.

Og pass på at ingen sivile ser dere mens dere holder på ;D

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Joda, Big Swifty, det hender da vater, speil og målebånd er framme, noe min bedre halvdel gjerne forteller våre venner om . Flere leverandører har også vært innom og bidratt, med til dels helt forskjellige ideer om ht-plassering. Det er vanskelig å treffe det Jim Smith kaller «that suddenly moment», da alt klikker på plass. Så tålmdige venner har ikke jeg, så må krabbe rundt sjøl. Manner meg opp til en runde med iPad og RTA nå i helga :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt off topic, men er det noe sted/butikk i Oslo/lørenskog området jeg kan få lyttet til et horn som virkelig spiller. Vi i Skedsmo Audio har fått audiense hos Sluket, men han har ikke gitt oss noen dato :'(

Vidar

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    vidarje skrev:
    Litt off topic, men er det noe sted/butikk i Oslo/lørenskog området jeg kan få lyttet til et horn som virkelig spiller. Vi i Skedsmo Audio har fått audiense hos Sluket, men han har ikke gitt oss noen dato :'(

Vidar
    Er ikke H.R i skedsmo audio ?

/jan

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    vidarje skrev:

Vidar
    Er ikke H.R i skedsmo audio ?

/jan
    Det er han vist :-[ Jeg er ganske fersk i klubben og vi har ikke truffet hverandre enda (tror jeg?)

Vidar

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Makter ikke å se igjennom 292 sider med horn for å sjekke om denne har vært postet:

little horn.jpg

N

nysjerrigper

Gjest
    stilig høyttaler! men kvalifiserer knapt til sjangeren horn. 90 db, 4" bassmellomtone... trakten er vel mer for show enn noe annet :)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    stilig høyttaler! men kvalifiserer knapt til sjangeren horn. 90 db, 4" bassmellomtone... trakten er vel mer for show enn noe annet :)
    Svært trolig. Reklamen er mindre trolig:

A special inverted design enables the low frequencies to emerge at the top of the enclosure. An octagonally fluted horn carries them upward and lets them flourish into the room. The immense structural rigidity of the horns octagonal geometry minimizes resonances yet allows sound waves to expand freely the way nature intended.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Makter ikke å se igjennom 292 sider med horn for å sjekke om denne har vært postet:
    Har du ikke vært gjennom alle de 292 sidene kan jeg absolutt anbefale at du starter fra side 1. Denne tråden er allerede en hfs-klassiker:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn