Hi-Fi Messen Horten 2018. Dag 1
Beklager shitty bildekvalitet. Jeg dro med meg et ca 10 år gammelt kompaktkamera i håp om at det ville være mer brukervennlig og gi bedre bildekvalitet enn mobilkamera. Jeg tenkte ikke over at inne på et slikt messeområde er det alltid litt mørkt, og det er akkurat i slike situasjoner det gamle kameraet sliter. Så da ble det drittbilder. Men, drittbilder er bedre enn ingen bilder antar jeg. Så her kommer det messerapport med "bilder."
Førsteinntrykk:
Det mangler ganske mange utstillere som har pleid å være her før. noen mer mer savnet enn andre. Personlig synes jeg det er leit å se at Mono, Multirom og Hi-Fi Klubben ikke tok turen i år som de har pleid å gjøre før. Arendal hadde vært stilig å hatt her også, men de har vel ikke pleid å være her før heller.
Det at det er færre utstillere gjør at det ikke er noe behov for å krysse over til det ekstra lokalet på andre siden av veien. Alt er nå samlet på hovedhotellet.
Det ser også ut til at utstillerne har skjønt at det kan være en fordel å være mer enn bare tilstede. De er langt mer imøtekommende og interesserte i sine gjester i år enn hva de har vært tidligere år. Dog med enkelte unntak selvsagt, som er de samme fra år til år. Tror jeg skal la være å gå i detalj om hvem det er.
Det så ut til å være godt oppmøte. Bildet er tatt et par minutter over 11 når messen offisielt åpnet:
Istedenfor å ta for meg samtlige rom og slakte dårlig lyd, kjipe rom, lurvete produkter og uinteresserte representanter går jeg heller rett på min personlige Horten Hall of Fame 2018
(Jeg fokuserer i hovedsak på høyttalere)
Respons spilte stort hos
Andervik Audio. Pent, behagelig, og masse tyngde og godfølelse. Dette var et hyggelig rom å besøke.
Dessverre koster de ganske mye, men om penga brukes her får man ihvertfall mye godlyd. Har ingenting å utsette her.
OHC og Neby har teamet opp og endelig fått ordnet et rom med fokus på høyttalere og forsterkere.
McIntosh og Avantgarde.
Ikke min personlige absolutte favoritt, men jeg kan ikke si annet enn at de fikk til dette veldig bra. Masse energi og spilleglede. Og best av alt; ingen som maste om strømrensere i det heletatt. Takk!
Stereofil hadde med seg noen flotte kasser fra
Graham som spilte vanvittig bra. Graham har tidligere vært representert av Exotic Audio og LS5/8 har vært en av mine favoritter fra tidligere messer. Deres nye og langt mer moderne konstruksjon Votu hadde en skremmende prislapp, men en spillestil som etter min mening rettferdiggjorde den med god margin.
Absolutt en av mine personlige favoritter. Til tross for svært uvant musikkvalg til å være messedemonstrasjon, sørget Stereofil for en av messens mest profesjonelle demoer også, selv om sikkert mange ikke likte at de måtte vente litt for å komme inn i rommet.
NAT hadde med seg noen knøttsmå søte
PMC bokser som spilte sjokkerende bra til både pris og spesielt størrelse tatt i betraktning.
Den hadde selvsagt sine begrensninger, men du verden her var det mye lyd for penga.
PM Audio og Gradient 1.4. Dette var kult. Ikke det -aller- mest engasjerende (kan være pga musikkvalg), men likefremt en av mine favoritter på denne messa.
Gradient har tidligere også vært representert med høyttalere jeg har likt godt også, selv om jeg sannsynligvis ikke ville ha kjøpt slike selv. Men det spilte bra. Absolutt.
Synes også at
Nordic Sound Design bør nevnes. De var bortgjemt i noe som tydeligvis har vært en frisørsalong, med tilhørende svømmehall-type akustikk. Rommet var ikke lett å finne og jeg er sikker på at han får betydelig mindre besøk enn han fortjener. For til tross for det rare rommet har han fått det til å funke ganske bra, og høyttalerne er skikkelig kule.
De koster skikkelig mye, og jeg personlig ville nok valgt både Respons og Graham om jeg hadde hatt et slikt budsjett, men jeg føler allikevel de hører med i denne lista. Knalltøft design og god lyd. Disse fortjener helt klart et bedre rom til neste år.
Men
vinneren av AndersR-Prisen 2018 er ingen ringere enn
Mala Audio og hØyttaleren med stor Ø!
Dette var rett og slett en utrolig hyggelig opplevelse, og til prisen har jeg ingen problemer med å se for meg et par slike i mitt eget eie dersom jeg en gang i fremtiden får en bolig hvor det er naturlig med et dedikert tokanalsanlegg i en egen stue/lytterom i tillegg til filmrommet. Dette spiller akkurat slik jeg liker det, prisen er ikke avskrekkende heller, og med et kobbel av finisher å velge mellom er dette ikke spesielt vrient.
Bra jobba, Mala!
De hadde også en diger utstilling med masse annet spennende også.
Når det er sagt; mine tidligere favoritter skulle jeg gjerne sett her også. B&W, Focal og Sonus Faber har mye fint som ikke får målt seg mot røkla i år siden representantene deres ikke stiller.
Og jeg skulle ønske Paradigm Persona var satt opp i et mer brukbart oppsett så det gikk an å høre skikkelig på de også. Prøv igjen neste år, for dette er spennende produkter som etter ryktet skal kunne prestere så uendelig mye bedre enn hva det gjorde.