_RoDa_
Ikke så veldig hifi-freak lengre
Spilte Audioaktøren på Totemsnakkisenes storesøsken? (søsken for å unngå -bror eller -søster, kjønnsnøytralt må det være sånn at gutta kan pisse på ringen på jentedoen..)
Amen!Det er fredag på HFS, dagens fettskjit er en hyggelig messetråd som rævpules av kabelpjatt.
Tilbake til messeprat, værsåsnill.
På ingen måte, men det har ikke noe med saken å gjøre.
Et instrument låter likt uansett hvem som lytter på det. Spiller man på et bestemt instrument to ganger vil de fleste klare å kjenne igjen lyden av dette, selv om ørene er ulikt utformet. Spørsmålet blir da hvorfor dette plutselig blir annerledes med en gang det er snakk om kunstig reproduksjon.
Audiocenteret spilte på to subber mj acoustics.Amen!
Vet ikke om jeg bare var uoppmerksom, men jeg så ikke så mange rom som spilte på to suber i tillegg til stativhøyttalere (sigberg er notert). Litt overraskende når det virker som det er en trend for tiden (både blant selvoppnevnte netteksperter og flere forhandlere) å anbefale dette som løsning i rom som har ujevn bass (inkl. små rom a la hotellrom).
Tanker?
Bør ha tunga rett i kjeften. Å slenge subber inn uten litt forberedelser kan jaggu gjøre vondt verre. Men som nevnt et annet sted, prøver å ha det innebygde bassfilteret operativt når jeg er på slike seanser. Mer interessant det som skjer litt oppover.Amen!
Vet ikke om jeg bare var uoppmerksom, men jeg så ikke så mange rom som spilte på to suber i tillegg til stativhøyttalere (sigberg er notert). Litt overraskende når det virker som det er en trend for tiden (både blant selvoppnevnte netteksperter og flere forhandlere) å anbefale dette som løsning i rom som har ujevn bass (inkl. små rom a la hotellrom).
Tanker?
Det handler overhodet ikke (for meg) om snill romantisk gjegivelse. High fidelity handler om realistisk gjengivelse av virkelige lyder. Da er det første jeg starter med å kreve en menneskelig uforsterket stemme, på nært hold. Mange dyre høyttalere jeg har hørt bryter fullstendig sammen på første forsøk her. Dernest daglige lyder, som mye brukt i TV-og film-lyd. Og så lyden av uforsterkete akustiske instrumenter. Trommer, piano, blåsere, strykere, orgel, orkester, helt opp til de største formatene. Dernest kommer all elektrisk forsterket musikk, som i utgangspunktet er gjengitt med høyttalere og derfor bryter litt sammen som kriterium for high fidelity.En ting som slår meg i denne tråden ,Kansje skulle denne hobbien og utøverne av den vært delt opp i to grupper "
Bruke det gamle "high fidelety begrepet om snill , romantisk gjengivende oppsett , og den andre leiren som foretrekker ren uforvrengt og natur tro gjengivelse som i "pro adio og studio "? Så er det jo alltid noen som vil trenge ytter punktene og mitt punktet i mellom,,,,og det var ikke vont ment . )
Så få anlegg med sub i det hele tatt. Synes egentlig det er en bra ting, da man får høre hvordan høyttalerne låter.Amen!
Tanker?
Alle rom har ujevn bass og med flere enheter, i høyden, reduseres ujevnheten proporsjonalt med avstanden fra gulv til tak.....Vet ikke om jeg bare var uoppmerksom, men jeg så ikke så mange rom som spilte på to suber i tillegg til stativhøyttalere (sigberg er notert). Litt overraskende når det virker som det er en trend for tiden (både blant selvoppnevnte netteksperter og flere forhandlere) å anbefale dette som løsning i rom som har ujevn bass (inkl. små rom a la hotellrom).
Tanker?
Sub er topp og en vil høre hvordan ht egentlig låter. MEN, det er veldig få som klarer å få en sub riktig integrert !Så få anlegg med sub i det hele tatt. Synes egentlig det er en bra ting, da man får høre hvordan høyttalerne låter.
Sigberg er laget for å spille med sub, passe kult med 12tommers midbass. De virker ikke uten sub.
Men det hadde vært gøy med subwooferdemo ala det Holfi gjorde i gode gamle dager på Oslo Plaza
Hehe, nei men det finnes ører. Jeg skal ikke påberope meg superhørsel eller noe annet , men erfaringen gjennom vel 40 år med denne hobbyen er at folk flest har problemer med å integrere en sub riktig. For høyt/for lavt/ for fet/for tynn/spiller for mye med osv osv. Jeg har gode opplevelser med subber, da etter mye prøving og feilingFinnes det data på det, eller mener du å ha besøkt tilstrekkelig mange til å erklære at det bare er sånn?
Ingenting som er verdt å gjøre, er enkelt. Flere av oss har lagt sjela i å lykkes og har nettopp det.MEN, det er veldig få som klarer å få en sub riktig integrert !
tilpasningshifi.
Gidder’u?!Finnes det data på det, eller mener du å ha besøkt tilstrekkelig mange til å erklære at det bare er sånn?
Ikke hørt de feiteste diy anleggene her ennå men aldri hvert fornøyd med de oppsettene jeg har hørt hittil med subber og det har blitt en del!Sub er topp og en vil høre hvordan ht egentlig låter. MEN, det er veldig få som klarer å få en sub riktig integrert !
Rommet til Andervik Audio med Respons låt helt klart best! Dette var også den aktøren som hadde gjort mest og hadde de beste akustiske tiltakene. Tror ingen her (Det er ingen utfordring) tør kritisere den svært uvanlige plasseringen av Respons RATIO AUREAM med Mola Mola elektronikk?.hejsa var ikke selv på messen men hvilke rum havde den bedste lyd
Tror ingen her egentlig skal utfordre Reidar på noe som helst som har med høyttalere å gjøreRommet til Andervik Audio med Respons låt helt klart best! Dette var også den aktøren som hadde gjort mest og hadde de beste akustiske tiltakene. Tror ingen her (Det er ingen utfordring) tør kritisere den svært uvanlige plasseringen av Respons RATIO AUREAM med Mola Mola elektronikk?.
Noen av oss har sett tilsvarende plassering mange ganger tidligere. Et klassisk kjennetegn til Mr. Marantz; Ken IshiwataTror ingen her (Det er ingen utfordring) tør kritisere den svært uvanlige plasseringen av Respons RATIO AUREAM med Mola Mola elektronikk?.
Helt enig!! Likte de høytalerne veldig godt!Rommet til Andervik Audio med Respons låt helt klart best! Dette var også den aktøren som hadde gjort mest og hadde de beste akustiske tiltakene. Tror ingen her (Det er ingen utfordring) tør kritisere den svært uvanlige plasseringen av Respons RATIO AUREAM med Mola Mola elektronikk?.
Ja, men mener de sa at det egentlig var mer bass enn sub.Danley rommet brukte 2 subber.
Aggressiv toe in for størst mulig sweetspot for flest mulig.Noen av oss har sett tilsvarende plassering mange ganger tidligere. Et klassisk kjennetegn til Mr. Marantz; Ken Ishiwata
Gammel myte vil jeg nesten påstå med moderne DSP og litt grunnleggende forståelse av fase og frekvensrespons til unnsetning.Sub er topp og en vil høre hvordan ht egentlig låter. MEN, det er veldig få som klarer å få en sub riktig integrert !
... og tidligrefleksjonene blir så sene at øret har glemt dem og oppfatter dem mest som ambience når de ankommer Jeg er fanAggressiv toe in for størst mulig sweetspot for flest mulig.
... og tidligrefleksjonene blir så sene at øret har glemt dem og oppfatter dem mest som ambience når de ankommer Jeg er fan
Ja....Finnes det data på det, eller mener du å ha besøkt tilstrekkelig mange til å erklære at det bare er sånn?
Ja....og tragisk dårlig resultat for lydbildet....Noen av oss har sett tilsvarende plassering mange ganger tidligere. Et klassisk kjennetegn til Mr. Marantz; Ken Ishiwata
Deling på 40Hz i det oppsettet.....så mye fin bass fra 2 x 12" i hver topp.....Ja, men mener de sa at det egentlig var mer bass enn sub.
Snikksnakk! Alle kan da se at kryssmatchingspotensialet er enormt med en sånn plassering av høyttalerne.Ja....og tragisk dårlig resultat for lydbildet....
Da husker jeg feil, beklager.Deling på 40Hz i det oppsettet.....så mye fin bass fra 2 x 12" i hver topp.....
Det kommer selvsagt an på hvor ekstremt det gjøres og ikke minst lytteavstand i relasjon til vinklingen. Klart sitter du 1 meter bak skjæringspunktet blir det litt som et alternativ til dipoler ift et litt diffust men veldig stort lydpanorama. Men resultatet hjemme hos meg tror jeg ganske klart taler for at det egner seg til mer enn bakgrunnsmusikk. Er også relatert til cross-talk som faktisk kan bli adskillig mindre ved ekstrem toein, igjen avhengig av konkret konfig. Hos meg betyr en slik konfig at høyttalerne står langt bredere enn de anbefalte 60 gradene og og langt ut fra frontveggen, med toein mot en nær lytteposisjon. Da blir det ikke grøt, men sweetspot blir egentlig heller ikke så veldig bred men til gjengjeld ekstrem dybde når du sitter der du skal;-)Jeg er fan av det til bakgrunnsmusikk. Fyller rommet, også får du ok stereobilde nesten uansett hvor du sitter.
Nei ikke noe big deal dette for meg å prøve å forandre på noe,det var ett plutselig innfall etter å lest litt tråden som jeg og skrev ,,,,, og jeg er ikke uenig i noe av det du sier,,, De hadd e jo og hif i før 1950 mener jeg ,, i dag meg selv og flere bruker ting / teknikker fra proaudio verden som over går mye av det kommersielle hi fi som selges i vanlige hi fi butikker , er du l enig i det ?Det handler overhodet ikke (for meg) om snill romantisk gjegivelse. High fidelity handler om realistisk gjengivelse av virkelige lyder. Da er det første jeg starter med å kreve en menneskelig uforsterket stemme, på nært hold. Mange dyre høyttalere jeg har hørt bryter fullstendig sammen på første forsøk her. Dernest daglige lyder, som mye brukt i TV-og film-lyd. Og så lyden av uforsterkete akustiske instrumenter. Trommer, piano, blåsere, strykere, orgel, orkester, helt opp til de største formatene. Dernest kommer all elektrisk forsterket musikk, som i utgangspunktet er gjengitt med høyttalere og derfor bryter litt sammen som kriterium for high fidelity.
Godt det er flere...lurte på om jeg var skrudd sammen feil.Ja....og tragisk dårlig resultat for lydbildet....
Hadde aktørene visst det hadde alle vært i samme romhejsa var ikke selv på messen men hvilke rum havde den bedste lyd