Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Noen som har vert uheldig og fått ødelagt oppsamlerbeholderen og fått bestilt en ny en? Finner ikke reservedeler på siden demmes, kanskje en epost er tingen.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    726
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    4.366
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Ser ut som samme sak, i alle fall vil den gjøre samme jobb. Så kan du evt. finne et enda finere filter; 400 mesh fungerer veldig bra. 200 er mye, mye bedre enn det medfølgende "dott-filteret", 400 tar så godt som alt. Særlig finere ville jeg ikke gå, da kan det begynne å ta ekstra tid å fylle tanken og kanskje bare skape mer irritasjon. 400 er fint nok.
    Jeg har nå kjøpt et 400 mesh filter etter tips fra @JMM. Tenker det gjør en bedre rense-jobb enn 200 filteret jeg bruker nå. Et slikt et:


    1713617520976.png
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    IMG_3608.jpeg

    Nå skal de få platene jeg har få seg en real vask og ei ny nisselue.
    Har spesielt ei plate som knitrer om kapp med vokalisten, så blir spennende å se om denne fikser problemet 😃
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    35.497
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det burde gå greit. Min ul-vasker må veldig skittene plater få en tur innom min knosti først, men tipper HumminGuru gjør en bedre jobb en min
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det burde gå greit. Min ul-vasker må veldig skittene plater få en tur innom min knosti først, men tipper HumminGuru gjør en bedre jobb en min
    Håper det funker ihvertfall, eller så blir det en Knosti her også👍 Platen er splitter ny, og x antall ganger med karbonbørste har gitt null resultat.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    1.978
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det var som en ny verden åpnet seg når jeg fikk min ul vasker i allefall.
    Føler dette har gitt mer i lydkvalitet enn alt annet jeg har prøvd/oppgradert
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    11
    det var som en ny verden åpnet seg når jeg fikk min ul vasker i allefall.
    Føler dette har gitt mer i lydkvalitet enn alt annet jeg har prøvd/oppgradert
    Enig, det er virkelig hørbart. Glemte forleden at jeg hadde renset en skive tidligere på dagen og da jeg satt den på slo det meg umiddelbart hvor mye mere ro og definisjon det var i lydbildet. Top stuff.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    det var som en ny verden åpnet seg når jeg fikk min ul vasker i allefall.
    Føler dette har gitt mer i lydkvalitet enn alt annet jeg har prøvd/oppgradert
    Enig, det er virkelig hørbart. Glemte forleden at jeg hadde renset en skive tidligere på dagen og da jeg satt den på slo det meg umiddelbart hvor mye mere ro og definisjon det var i lydbildet. Top stuff.
    Lovende!:love: Innkjøpsrunde på nærmeste varehus pågår: Blårens er plukket, batterivann og dunke letes etter. Snart hjem å blande sentralens spesialmix å gyve løs på rensen🥳
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    IMG_3633.jpeg

    5,5 time og 26 rene plater med nytt antrekk å vise til 🥴 Har renset platene på lengste vask og korteste tørk. Er det nødvendig med nye plater, eller holder det med korteste vask?

    Platen som knitret som fyrverkeri ble forresten ikke bedre. Tok først 5 lange UL vask uten resultat, så gjøv jeg løs med mikrofiberklut siden den uansett er ubrukelig, og deretter 2 lange UL vask, men fortsatt ingen reduksjon i knitring.

    Får krype til korset å kjøpe en til😤
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    263
    Antall liker
    194
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Det er min opplevelse også med veldig mange nye skiver. De knitrer som f... og selv om du vasker de, blir det ikke bedre. Jeg bruker alltid lengste vaskeinnstilling. Men noen blir bedre etter vask, selv om jeg opplever at de er i mindretall. Gamle plater derimot blir ofte bedre mtp knitring etter en god vask
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det er min opplevelse også med veldig mange nye skiver. De knitrer som f... og selv om du vasker de, blir det ikke bedre. Jeg bruker alltid lengste vaskeinnstilling. Men noen blir bedre etter vask, selv om jeg opplever at de er i mindretall. Gamle plater derimot blir ofte bedre mtp knitring etter en god vask
    Det er nedtur. Platene er jo ikke akkurat billige, så det burde være mulig å levere de uten permanente skavanker. Det er kos med et lite sprak i hist og pist, men i enkelte tilfeller kan det ta litt av.
    Godt gamle plater blir bedre, da vet jeg ihvertfall at vaskeren gjør jobben(y):)
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    253
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Makrokosmos
    Det er nedtur. Platene er jo ikke akkurat billige, så det burde være mulig å levere de uten permanente skavanker.
    Hvis det er så ille og du har kjøpt platene nye så går det å få byttet de i butikk/sende tilbake. Har fått erstattet mange nye plater og desverre også sendt tilbake nye eksemplarer jeg mottatt som erstatning.
    Iblant kan hele batchen være ødelagt..

    Jeg vasker alt manuelt før ultralyd, det har gitt meg best resultat.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    263
    Antall liker
    194
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Det er nedtur. Platene er jo ikke akkurat billige, så det burde være mulig å levere de uten permanente skavanker. Det er kos med et lite sprak i hist og pist, men i enkelte tilfeller kan det ta litt av.
    Godt gamle plater blir bedre, da vet jeg ihvertfall at vaskeren gjør jobben(y):)
    Neida, jeg mener ikke å være negativ. Du kan jo ha andre opplevelser enn meg 😊 Så du får bare prøve selv og se om du har mer hell enn jeg, men det virker som kvalitetskontrollen på nye skiver er heller laber, og det henger jo ikke på greip gitt prisen man må betale for skiver i dag.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    263
    Antall liker
    194
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Hvis det er så ille og du har kjøpt platene nye så går det å få byttet de i butikk/sende tilbake. Har fått erstattet mange nye plater og desverre også sendt tilbake nye eksemplarer jeg mottatt som erstatning.
    Iblant kan hele batchen være ødelagt..

    Jeg vasker alt manuelt før ultralyd, det har gitt meg best resultat.
    Det er nettopp det jeg ofte opplever, at hele batchen er ødelagt. Jeg sender skiver tilbake og får en ny som er like dårlig...og til slutt så gidder du bare ikke mer
     

    Eiliv

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    77
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tall for alle tilbakemeldinger om lukt, det var vel som jeg trodde. Jeg tror jeg holder meg til det middelet jeg kjøpte fra Humminguru foreløpig, funker for meg og lukter innen verdens ting. 👍
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hvis det er så ille og du har kjøpt platene nye så går det å få byttet de i butikk/sende tilbake. Har fått erstattet mange nye plater og desverre også sendt tilbake nye eksemplarer jeg mottatt som erstatning.
    Iblant kan hele batchen være ødelagt..

    Jeg vasker alt manuelt før ultralyd, det har gitt meg best resultat.
    Takk for tips:) Da skal jeg høre om det er mulig å få byttet det verste tilfellet. Jeg krysser alt som krysses kan for at ikke det gjelder hele batchen🤞🤞
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Neida, jeg mener ikke å være negativ. Du kan jo ha andre opplevelser enn meg 😊 Så du får bare prøve selv og se om du har mer hell enn jeg, men det virker som kvalitetskontrollen på nye skiver er heller laber, og det henger jo ikke på greip gitt prisen man må betale for skiver i dag.
    Opplever at plater som selger stort og produseres i store opplag har større sjangse for knitreritt. Jeg har noen plater som er lagd i begrenset antall som er nesten knitrefrie:)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    11
    Hvis det er så ille og du har kjøpt platene nye så går det å få byttet de i butikk/sende tilbake. Har fått erstattet mange nye plater og desverre også sendt tilbake nye eksemplarer jeg mottatt som erstatning.
    Iblant kan hele batchen være ødelagt..

    Jeg vasker alt manuelt før ultralyd, det har gitt meg best resultat.
    Hvordan vasker du før UL?
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    253
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Makrokosmos
    Hvordan vasker du før UL?
    Jeg vasker på en Project VC-S2 med børste og litt vaskemiddel. Da jeg kjøper mest brukte LPs så er de ofte møkkete, så da er det fint at få vekk det verste før omgang i ultralydvaskeren på lengste programmet. Skal sies at jeg også gjør samme prosedyr for helt nye LPs.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vasker på en Project VC-S2 med børste og litt vaskemiddel. Da jeg kjøper mest brukte LPs så er de ofte møkkete, så da er det fint at få vekk det verste før omgang i ultralydvaskeren på lengste programmet. Skal sies at jeg også gjør samme prosedyr for helt nye LPs.
    Ahh, skjønner. vært inne på tanken selv faktisk, solgte Okki Nokki når Humminguru kom i hus, men skulle gjerne hatt Okki'n også hehe..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.535
    Antall liker
    8.101
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 1020861 5,5 time og 26 rene plater med nytt antrekk å vise til 🥴 Har renset platene på lengste vask og korteste tørk. Er det nødvendig med nye plater, eller holder det med korteste vask?

    Platen som knitret som fyrverkeri ble forresten ikke bedre. Tok først 5 lange UL vask uten resultat, så gjøv jeg løs med mikrofiberklut siden den uansett er ubrukelig, og deretter 2 lange UL vask, men fortsatt ingen reduksjon i knitring.

    Jeg gidder ikke switche mellom moduser, så jeg bruker lang/lang på alt. Har ikke dårlig tid og det er sjelden jeg vasker mer enn 3-4 plater i slengen.

    Noen plater er det dessverre umulig å redde, uvisst av hvilken grunn. Enten har noe gått galt i kuttingen, eller med selve materialet. Har hatt et par som var som den du beskriver og sist en som hadde et "kakestykke" på den ene siden som var fullt av støy, mens den andre siden var helt tyst. Rare greier, men jeg fikk en ny tilsendt uten ekstra utlegg.

    Heldigvis er dette svært sjeldne greier, i alle fall for min del, og jeg har kun opplevd det med nye pressinger, aldri eldre plater.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gidder ikke switche mellom moduser, så jeg bruker lang/lang på alt. Har ikke dårlig tid og det er sjelden jeg vasker mer enn 3-4 plater i slengen.
    Da fortsetter jeg med lang vask. Det er sikkert dumt skimpe inn på den biten. Kort tørk har foreløpig fungert bra. Platene er knusktørre før programmet er over. Har blandet HFS mixen 7dl vann, 3dl blårens og 7ml Ilfotol.
    Noen plater er det dessverre umulig å redde, uvisst av hvilken grunn. Enten har noe gått galt i kuttingen, eller med selve materialet. Har hatt et par som var som den du beskriver og sist en som hadde et "kakestykke" på den ene siden som var fullt av støy, mens den andre siden var helt tyst. Rare greier, men jeg fikk en ny tilsendt uten ekstra utlegg.

    Heldigvis er dette svært sjeldne greier, i alle fall for min del, og jeg har kun opplevd det med nye pressinger, aldri eldre plater.
    Jeg har foreløpig bare opplevd 1 av platene som plagsomt støyete selv, så da får jeg håpe trenden fortsetter. Litt knitring overlever jeg.
    Hvor tenker du cut off’en for gamle og nye pressinger ligger? Ved formatets gjennoppstandelse?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.535
    Antall liker
    8.101
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvor tenker du cut off’en for gamle og nye pressinger ligger? Ved formatets gjennoppstandelse?

    Jepp, fra formatets gjenoppstandelse er det det virker som for meg. Kapasiteten var jo ganske så langt nede, så mange nye pressing plants har poppet opp, av forskjellige størrelser, som i en del tilfeller har kjøpt inn gammelt maskineri, muligens uten å helt ha styr på hva de gjør. Platen jeg nevnte med et "kakestykke" med støy på en side kom fra den aller første pressingen fra en helt ny "fabrikk" i England. Heldigvis handlet jeg rett fra et nytt forlag med skikkelig kundefokus (Hudson Records), så da jeg sendte en klage fikk jeg en mail tilbake med beklagelse og en lang og utførlig forklaring på hva som hadde skjedd, pluss en ny plate fra ny pressing.

    Hva er blårens og hvor kjøper man det ?

    Google er løsningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn