Dyr, jakt, våpen og fiske Hunder blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ett godt råd er å definere de grunnegenskapene man er ute etter. Som feks mye/lite pelsstell, størrelse, krav til lydighetstrening, trimbehov osv. Deretter finne noen kandidater som passer bra, først da velge etter utseende. Omvendt rekkefølge har gitt mange frustrerte eiere og/eller hunder b

    mutz skrev:
    Vet ikke om dette er tråden for et hunderelatert spørsmål, men here goes.

    Min bedre halvdel har forelsket seg i hunderasen strihåret dacks. Vi er ikke hundefolk, og jeg er middels motivert for hund. Hun derimot er stormotivert. Denne hunderasen er vel ikke av de enkleste å holde etter hva jeg har hørt.
    Jeg prøver å overtale henne til å heller kjøpe en typisk "veskehund" som er enklere å holde, men en forelskelse er en forelskelse. Noen forslag? Er strihåret dacks en utfordring man helst skal styre unna med våre ulike ambisjoner.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar alle dere.
    Det står nok rimelig klart for meg at strihåret dacks er feil hund for oss om vi i det hele tatt skal ha hund.
    Da blir det opp til meg å legge frem argumentene på en riktig måte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Steinar_Lund skrev:
    Sukk. Hund ja. Jeg elsker hunder, og da vi flyttet til eget hus, hadde kona og jeg bestemt oss for at vi skulle ha hund.
    Etter hvert falt valget på en 8 uker gammel Golden Retriever. Vi hentet dyret, døpte henne Hvalborg (vi bor på Hvalstad) og slapp henne løs i stua. Damen begynte fluksens å tisse på gulvet, og det fortsatte hun med dag og natt.
    Dette var vi forberedt på, så i begynnelsen gikk det forsåvidt greit. Men etter noen dager kjente vi at det begynte å tære på oss; vi tok henne med ut på plenen så snart vi så at hun skulle sette igang, men straks vi var inne var det på'n igjen. Gjerne på stueteppet. Så kl halv fem fredag morgen hadde vi styremøte på soverommet, og kona spurte; "Hva tenker du, Steinar? Sånn innerst inne?" "Det samme som deg" sa jeg. Og litt senere på dagen ringte vi henne vi hadde kjøpt hunden av, og lurte på om vi kunne la kjøpe gå om igjen. Vi hadde innsett at vi var litt for sedate til å gi hunden et godt liv. Hundelangeren aksepterte det tvert, og hunden var tilbake i løpet av dagen, og vi fikk pengene igjen.
    I etterkant ser vi at vi gjorde to hovedfeil:
    1. Vi kjøpte liten hund.
    2. Vi kjøpte hund.
    Det var nok best både for Hvalborg og oss at det gikk som det gitt.
    Men jeg er like glad i hunder for det! ;D
    Høres ut som min forrige samboer det bortsett fra at hun kjøpte en Schæfervalp med falske papirer langs E18. Jeg jobbet rotasjon, forholdet vårt sang på siste verset og hun var ikke i nærheten av å klare å ta seg av hunden så det var en katastrofe fra ende til annen. Jeg endte opp med å selge hunden hennes på Finn etter noen uker. Er ikke ofte jeg griner men jeg gjorde det etter å ha levert fra meg hunden til ny eier.

    Men jeg vet iallfall at den fikk et godt hjem og jeg fikk jevnlig oppdatering på hvordan det gikk det første året hos ny eier.
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    När det är stressigt på jobbet och allmänt j*vligt brukar jag tänka att vara
    en knähund hos ett pensionärspar som skämmer bort den - det vore inte så dumt liv! ;D

    Morsans Lukas är en riktig livsnjutare:
     

    Vedlegg

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.452
    Antall liker
    3.391
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå driter jeg antagelig på draget / banner i kjærka eller noe i den duren En sabla katt i hundetråden!! Ser vel like avslappet ut som Lukas over….

    Men Markus, en Maine Coon, mener visst den er en hund en gang iblant. Den dilter i beina på folk - som ei bikkje, mens den utstøter lyder som noen ganger høres ut som bjeffing. Mjrrrrroff(f)! Og mere pratesjukt / bjeffete dyr skal man lete lenge etter. Vel, beklager – ikke vær sint dere hundeeiere. Ville bare vise frem ”hunden” Markus mens den koser seg i fanget på datteren til sambo.

    Mvh
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Min kjære ulvehundtispe Molfi døde i dag, snart 4 år gammel.

    Yr av glede over at han far selv kom hjem fra jobb løp hun en æresrunde rundt i hagen.
    Plutselig segnet hun om, og døde der og da. RIP.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Huff og huff :) Veldig trist å høre. De lever som regel ikke så lenge disse store hundene. Nydelig hund.
    Søstera til hunden vår gjorde det samme... Sprang i skogen og falt plutselig død om. Milten sprakk ...
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Delle skrev:
    Min kjære ulvehundtispe Molfi døde i dag, snart 4 år gammel.
    Sånt er så trist som det kan bli.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Delle skrev:
    Min kjære ulvehundtispe Molfi døde i dag, snart 4 år gammel.

    Yr av glede over at han far selv kom hjem fra jobb løp hun en æresrunde rundt i hagen.
    Plutselig segnet hun om, og døde der og da. RIP.
    Uff, det var tidlig!

    Irske ulvehunder som rase er ikke kjent for sin gode helse eller for å bli særlig gamle, men 4 år, da gitt...

    mvh
     
    J

    J.J

    Gjest
    :'( Trist og høre ... Gucci gutten min er over ti år og har dessverre har fått masse antibiotika i seg - Veterinæren sa at den vil ihvertfall få 9-10 år - så jeg føler at hver dag er en bonus.... det er ufattelig vondt å miste en hund.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ginny ble 10 år 2. August i år. Jeg har flyttet fra familien inkl. hund og det er tungt det også.

    Fikk tilsendt dette bildet på 10 årsdagen :)

    Så fant jeg noen bilder av Odin - hennes eneste sønn. En nydelig riesen hann som bor i Steinkjær området. Skal se om jeg finner et par bilder. Jeg hadde han alene i 1.5 år før jeg måtte omplassere han.
     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.445
    Antall liker
    3.665
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er vår "lille" nuffe :) 2 år og klar for sin første utstilling i dag. Det ble CK og CERT :)

    Vidar
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sorg og glede går om hverandre i denne fine tråden.

    Trist å høre om det plutselige tapet av hunden, Delle, det var da altfor tidlig. Fin hund og fint bilde.


    emotikon skrev:
    Jeg vil med dette presentere min nye leke- og treningskamerat; NEMO

    Jeg hentet ham sist fredag.
    Dette er en stor ett år gammel Flat Couted Retriver.
    Han er fremdeles en "obsternasig" ungdom, som bruker en del energi på å være uenig med meg, men jeg får det mer og mer som jeg vil ;)
    Denne uken har snudd opp ned på min tilværelse som singel som har kunnet gjøre som jeg har villet i to år.
    Bla. hvor mye musikk har jeg fått satt meg ned og lyttet til disse dagene? Nada. Likevel kjenner jeg gleden av å være i bevegelse ute med denne godklumpen av en hund, i stedet for å råtne i lyttestolen kjemme. Blir nok en del mindre musikk i heimen fremover. Men i går kveld sovnet han bak lyttestolen mens jeg fikk satt igang platespilleren igjen. Han tåler fint rimelig høyt volum- til og med Kirsten Flagstads hyl flerrende gjennom rommet, sukket han bare og snudde seg til den andre siden for så å snorke lett noen sekunder etterpå. Dette lover godt- både for ham og meg :)

    Vi hadde oss en super tur lørdag med bla. hans første apport trening i vann. Som dere ser av bildene, tok vi det fint i starten.
    Altså, min treningskamerat Nemo;
    Gratulerer med nytt familiemedlem, emotikon!
    Han ser veldig fin ut, absolutt blant mine favoritter den rasen der.
    Lykke til!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Karla skrev:
    När det är stressigt på jobbet och allmänt j*vligt brukar jag tänka att vara
    en knähund hos ett pensionärspar som skämmer bort den - det vore inte så dumt liv! ;D

    Morsans Lukas är en riktig livsnjutare:
    Er det en Papillion/Phalene?
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Karla skrev:
    När det är stressigt på jobbet och allmänt j*vligt brukar jag tänka att vara
    en knähund hos ett pensionärspar som skämmer bort den - det vore inte så dumt liv! ;D

    Morsans Lukas är en riktig livsnjutare:
    Er det en Papillion/Phalene?
    Ser ut som en Cavalier King Charles Spaniel spør du meg :)
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Delle skrev:
    Min kjære ulvehundtispe Molfi døde i dag, snart 4 år gammel.

    Yr av glede over at han far selv kom hjem fra jobb løp hun en æresrunde rundt i hagen.
    Plutselig segnet hun om, og døde der og da. RIP.
    Uff så trist, kjenner jeg får helt vondt når jeg hører om slikt. RIP Molfi :'(
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    svingen68 skrev:
    Anonym skrev:
    Karla skrev:
    När det är stressigt på jobbet och allmänt j*vligt brukar jag tänka att vara
    en knähund hos ett pensionärspar som skämmer bort den - det vore inte så dumt liv! ;D

    Morsans Lukas är en riktig livsnjutare:
    Er det en Papillion/Phalene?
    Ser ut som en Cavalier King Charles Spaniel spør du meg :)
    Mye mulig du har rett, vanskelig å vurdere størrelse ut fra det bildet men en eller annen Spaniel er jeg ganske sikker på at det er.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Karla skrev:
    När morsans hund, Lukas 5 år, var valp brukade jag vara hundvakt. Han låg
    i knät och sov när jag spelade musik i stereon. Det kanske är därför han
    är helt oberörd av fyrverkerier på nyårsafton och slikt.

    Härlig hund! Nuförtiden känner han igen ljudet från min mc och väntar vid
    grinden till morsans sommarstuga när jag kommer på besök :)
    Etter å ha bladd litt bakover i tråden og funnet dette ser jeg at jeg nok hadde rett, det er en Cavalier :)
    Edit.
    Dette ga jo ingen mening siden bildet ikke kom med, men på side 7 i denne tråden er det et bilde av den meget søte Cavalieren :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Ser det nå etter å ha bladd til side 7.

    Ut fra bildet hvor den lå på rygg lignet den veldig på vår Phalene.

    Uansett er det en fin hund, lettlært og smart.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Takk for hyggelig respons på innlegget om Molfis død.

    Avslutter med et bilde som illustrerer det viktigste med dyrehold, slik jeg ser det, nemlig glede. ;D
     

    Vedlegg

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Jag har vart datorlös några dagar, så jag ber om ursäkt att jag inte svarade.
    Men som Ni kommit fram till så är det en Cavalier King Charles. En härlig ras som
    älskar alla människor. Den blir kränkt om folk inte hälsar och klappar om den.
    När vi valde ut han på kenneln, så låg alla hans syskon och sov. Lukas spexade
    dock omkring med en liten tygleksak tills han också somnade i morsans knä.
    Det har vart full fart från första gången han kom hem till morsan. När ingen vill leka
    så kan han sysselsätta sig själv. På somrarna kan han jaga småfisk i sjön i timmar.
    Och så finns det ju alltid fåglar att jaga bort från tomten. :)

    Men Cavaliern är hårt avlad, så den dras med bland annat hjärtproblem. Det har Lukas klarat
    sig ifrån. Men en annan krämpa kostade 40 000 kr i veterinärsräkning. (Som tur var täckte
    försäkringen det)
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Fikk besøk av Bony, en fransk bulldog med luftveisproblemer (som mange andre i rasen). Når han får kos, som han vil ha hele tiden, høres han ut som han knurrer, og når han slapper av maler han. Han snorker som en mann, og midt i Harry Potter i går hjalp han til med lydeffektene, men hørtes dog ut som en av orkene fra LOTR.

    Her vokter han cdene mine, og holder øye med sweetspot.
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mistet bulldoggen min pga sykdom i forrige uke, første gang på 21 år jeg blir uten hund.
    Det merkes i hverdagen for å si det slik!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    Mistet bulldoggen min pga sykdom i forrige uke, første gang på 21 år jeg blir uten hund.
    Det merkes i hverdagen for å si det slik!
    Utrolig trist :'(
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Uten tvil! Den godslige spinnville kulrunde godklumpen min var en trofast turkamerat!
    Det blir nok hund igjen når arvingen er litt eldre, men om det blir bulldog igjen er usikkert. De har fantastisk mange gode sider, men desverre endel dårlige og.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    Uten tvil! Den godslige spinnville kulrunde godklumpen min var en trofast turkamerat!
    Det blir nok hund igjen når arvingen er litt eldre, men om det blir bulldog igjen er usikkert. De har fantastisk mange gode sider, men desverre endel dårlige og.
    Ja herlige vesen men min er bare 13 mnd så ikke merket noe til evt svakheter ennå!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det kan godt være vi har vært uheldig med de to vi har hatt, men begge har hatt store problemer med ørene som har endt dårlig, ikke minst fryktelig usikker på små endringer i hverdagen noe kan bli smått problematisk i gitte tilfeller.

    Men alt i alt herlige vesen!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.519
    Antall liker
    106.597
    Torget vurderinger
    23
    BTW, noen som har sett Cedric? Er han tilbake fra den kattebefengte korreksjonsanstalten på Toten enda??
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor har pahf og pengesluk samme avatar? ;D
    mvh
    Leif
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Bortsett fra lyden, hva slags svakheter er det dere tenker på ang bulldog? Og er det da Fransk eller Amerikansk?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rocke-Rolf skrev:
    Bortsett fra lyden, hva slags svakheter er det dere tenker på ang bulldog? Og er det da Fransk eller Amerikansk?
    Har selv en engelsk bulldog på 13 mnd og merker ingen problemer bortsett fra litt snorking samt røyting,noen sier at de kan få pusteproblemer og problemer med hoftene.Ørene var nevnt men vet ikke hva som ligger i det.det er ihvertfall veldig viktig at de får brukbart med trimm
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Ok, denne lager lyd hele tiden, forskjellen er bare mengden. Den snorker som en mann.

    Hoftene er ca halvparten så brede som skuldrene, bakbeina bare dilter etter resten av kroppen. Kan forstå om det er et utsatt område.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har ei venninne med en engelsk. Har vel feilt det meste og blitt ekstremt dyr hund.
    Synes synd på den. Er jo en kjekk sak egentlig.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er nok stor forskjell mellom oppdrettere.Besteforeldrene til denne er vel 8 og 9 år gamle og fortsatt oppegående
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.387
    Antall liker
    11.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er riktig, men statistisk sett er det nok den hunderasen med flest feil. Avlet ihjel. Schafer er også en problem sak sånn sett men det er store forskjeller der også.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det skjedde også med Collier på 60-70 tallet i forbindelse med Lassie
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn