Hva er de beste elementene til Ultimate DIY høytaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    timc skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri
    Nei si det du,... man skal aldri si aldri men det kan jo være at alle disse HT produsenter rett og slett ikke vet bedre eller kanskje bare det er du som vet best !? Herregud da mann.
    Er det så vanskelig å skjønne at:

1. Snickers kan mer om elektrodynamiske systemer enn de aller fleste her inne.
    .
    Nei det er ikke vanskelig å skjønne ! Det som er vanskelig å skjønne er hvordan han kan mene at seriøse HT produsenter plukker disse Accuton elemneter i bøtter og spann og han karakteriserer de som en "Hype" og ingen av de leverer kvalitetslyd, det blir litt sånn "jeg vet naturligvis best holdning"
    Stikk fingern i jorda!! og våkn opp -, herregud igjen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    HCS skrev:
    Hehe...snart kommer hele Theil og Marten klanen til å brøle her inne... Jeg for min del har sjelden hørt så mye MUSIKK som med et modifisert Lowther element.. Og dette elementet er kjent for sine særegenheter og mangler..Men det spiller musikk når det gis de rette omgivelser.... Kermaikk og dets like hører til bla på kjøkkenent, ikke i en hifi høytaler.. ;D
    Ingen som brøler, sitter her med ett smil om munnen da jeg er litt forundret over at viten ikke er bedre av de som besitter med betydelig kunnskap om slike konstruksjoner.

T

timc

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    timc skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri
    Nei si det du,... man skal aldri si aldri men det kan jo være at alle disse HT produsenter rett og slett ikke vet bedre eller kanskje bare det er du som vet best !? Herregud da mann.

.
    Nei det er ikke vanskelig å skjønne ! Det som er vanskelig å skjønne er hvordan han kan mene at seriøse HT produsenter plukker disse Accuton elemneter i bøtter og spann og han karakteriserer de som en "Hype" og ingen av de leverer kvalitetslyd, det blir litt sånn "jeg vet naturligvis best holdning"
    Du prøver å argumentere med logikk. Men spør igjen. Hvorfor skal accuton lage noe som er mye bedre enn folk som har holdt på mye lengre?

Jeg mener også det er en hype. Det finnes flere produsenter som ikke bruker elementene deres enn det finnes brukere. Så at det gå så i bøtter og spann er å overdrive.

Det bør også være med at mange av de som bruker de, ikke kjøper standardelementer, men tilpassede OEM. Da er det jo strengt tatt ikke accuton lengre, men ett egetkonstruert element med keramikkmembran. Hvorfor så velge akkurat Accuton? Jo fordi de har fasiliteter til å lage keramiske membraner, og dermed er billiegere om andre skal gjøre det. Så kan man jo spørre, hvorfor hvite membraner......tja....blikkfang.........eller noe annet....neppe.

T

timc

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    HCS skrev:
    Hehe...snart kommer hele Theil og Marten klanen til å brøle her inne... Jeg for min del har sjelden hørt så mye MUSIKK som med et modifisert Lowther element.. Og dette elementet er kjent for sine særegenheter og mangler..Men det spiller musikk når det gis de rette omgivelser.... Kermaikk og dets like hører til bla på kjøkkenent, ikke i en hifi høytaler.. ;D
    Ingen som brøler, sitter her med ett smil om munnen da jeg er litt forundret over at viten ikke er bedre av de som besitter med betydelig kunnskap om slike konstruksjoner.
    Hva vet du som ikke vi vet?

La oss snu problemstillingen. I stedet for å fokusere på det negative, la oss se på det positive.

Hva er det som eventuelt gjør Accuton så bra?

-Tim

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:

2. Hvofor skal Accuton være så mye bedre enn alle andre? Til og med de som har holdt på mye lengre. Eks. JBL/TAD/Tannoy ++. Sier ikke at de nødvendigvis er dårligere, men hvorfor så mye bedre? Ingenting teknisk som tilsier det.
    3. Pris selger. Sånn er det bare. Innenfor alle "consumer" bransjer. Man tar den prisen man kan, ikke den man må ha (stort sett). Tenker nå spesielt på veldig dyre ting.

Kan jo dra en paralell til bilverdenen. Mercedes er dyrt, men likevel har de mer teknisk trøbbel en f.eks Skoda. Man betaler for feeling, luksus, og i enkelte tilfeller funksjoner, og brukervennlighet (BO).
    1. Hva beviser det? Spør 10 eksperter og du får 10 forskjellige svar. Ikke ment som negativ kritikk av isen, han kan sikkert mer en de fleste vedr tekniske ting på dette fora, men det finnes nok andre som også er dyktige og som har andre meninger
    2. Noe må være bedre på enkelte områder ettersom de er forskjellig konstruert. Hva som er best blir vel også opp til hver enkelt å avgjøre ettersom smaken er forskjellig.
    Selvfølgelig mener ikke andre produsenter at Thiel er bedre enn sine egne produkter
    3. Har fått priser direkte fra Thiel og for min del ble det ganske så likt som Seas Excell og de beste fra Scanspeak. De er også langt lettere og jobbe med da de kan spesial lage elementer uten å måtte gjøre store ordre av en enhet.

Vedr bil, så er det vel mange som synes Mercedes er bedre og kjøre, mer comfort, god firehjulstrekk ++ enn f.eks Skoda. Ellers så er det en kjennsgjerning at de fleste tyske biler har en del tekniske problemer......
    Skal man ha bil med lite problemer, så kjøp japansk

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    johnnygrandis skrev:
    timc skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:

.
    Du prøver å argumentere med logikk. Men spør igjen. Hvorfor skal accuton lage noe som er mye bedre enn folk som har holdt på mye lengre?

Jeg mener også det er en hype. Det finnes flere produsenter som ikke bruker elementene deres enn det finnes brukere. Så at det gå så i bøtter og spann er å overdrive.

Det bør også være med at mange av de som bruker de, ikke kjøper standardelementer, men tilpassede OEM. Da er det jo strengt tatt ikke accuton lengre, men ett egetkonstruert element med keramikkmembran. Hvorfor så velge akkurat Accuton? Jo fordi de har fasiliteter til å lage keramiske membraner, og dermed er billiegere om andre skal gjøre det. Så kan man jo spørre, hvorfor hvite membraner......tja....blikkfang.........eller noe annet....neppe.

Mener du at det er umulig å lage noe som er bedre enn hva som finnes på markedet i dag? Hvorfor skulle IKKE Thiel klare dette? Eller noen andre? Har pionerene enerett på rett oppskrift

Hva er hype? At man kan få veldig god lyd med elementene? Har du testet elementene opp mot andre og er misfornøyd?

Tilpassede OEM kan kjøpes av mange, men det er uansett et element fra produsenten. Om jeg bestiller et element fra Seas som ikke selges som standard vare, er det ikke da et Seas element?
    Thiel har et veldig stort utvalg av elementer og kan levere mye forskjellig, mener du at dette er negativt? I så fall, hvorfor?

T

timc

Gjest
    val skrev:
    1. Hva beviser det? Spør 10 eksperter og du får 10 forskjellige svar. Ikke ment som negativ kritikk av isen, han kan sikkert mer en de fleste vedr tekniske ting på dette fora, men det finnes nok andre som også er dyktige og som har andre meninger
    2. Noe må være bedre på enkelte områder ettersom de er forskjellig konstruert. Hva som er best blir vel også opp til hver enkelt å avgjøre ettersom smaken er forskjellig.
    Selvfølgelig mener ikke andre produsenter at Thiel er bedre enn sine egne produkter
    3. Har fått priser direkte fra Thiel og for min del ble det ganske så likt som Seas Excell og de beste fra Scanspeak. De er også langt lettere og jobbe med da de kan spesial lage elementer uten å måtte gjøre store ordre av en enhet.
    1. Det er faktisk ikke min erfaring, så fremt man får dem på tomanshånd og ikke i en salgsposisjon. Det er verdt å merke seg at enkelte merker faktisk går igjen.

2. Smak hører vel ikke hjemme i tekniske betraktninger? Bare for å klargjøre. Når jeg sier bra i teknisk forstand så mener jeg KUN i teknisk forstand. Da blir det subjektive lagt til side. MEN man skal så klart gjøre personlige valg basert på det subjektive.

3. Prismessig må vi nesten sammelingen retail på begge for at det skal gi noen mening. Blir veldig synsing om hvilke avtaler ulike produsenter har. Dersom det du sier betyr at man får de "veldig rimelig" når man er produsent så blir jo utpris på høyttalere bassert på disse elementene enda mer hårreisende. Dette gjelder forsåvidt mange produsenter og er ikke noe ekslusivt for accuton.

T

timc

Gjest
    val skrev:
    Hva er hype? At man kan få veldig god lyd med elementene? Har du testet elementene opp mot andre og er misfornøyd?

Tilpassede OEM kan kjøpes av mange, men det er uansett et element fra produsenten. Om jeg bestiller et element fra Seas som ikke selges som standard vare, er det ikke da et Seas element?
    Thiel har et veldig stort utvalg av elementer og kan levere mye forskjellig, mener du at dette er negativt? I så fall, hvorfor?
    Med hype mener jeg at det er blitt oppblåst i media de siste årene. Hvem husker ikke all balubaen rundt berylliumen til FocalJMlab og diamanten til B&W. Dette har nå roet seg. Tipper det samme skjer med accuton om noen år.

Rundt JMlab var det mest at de brukte beryllium som ble promotert og at dette var en fantastisk nyhet. Nytt var det ikke, Pioneer begynte å sysle med dette på sent syttitall. Resultatet av denne utviklingen er i dag TD-4003.

Altså. Hype betyr ikke nødvendigvis dårlig, men at det blir overeksponert og hyllet mye lengre opp i skyene enn det strengt tatt fortjener.

Det er IKKE negativt at Accuton tilbyr OEM. Det jeg mener er at dersom man redesigner motoren til elementet og bare bruker Accuton sin membran så er det ikke så mye accuton igjen i elementet. Man sier jo også indirekte at man ikke synes noen av standardproduktene holder mål (passer inn)

T

timc

Gjest
    val skrev:
    Jeg har vært meget misfornøyd med samtlige oppsett med disse elementene ja. Flere ulike oppsett, og det er de samme tingene som går selv om elektronikk har variert veldig.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:
    1. Det er faktisk ikke min erfaring, så fremt man får dem på tomanshånd og ikke i en salgsposisjon. Det er verdt å merke seg at enkelte merker faktisk går igjen.

2. Smak hører vel ikke hjemme i tekniske betraktninger? Bare for å klargjøre. Når jeg sier bra i teknisk forstand så mener jeg KUN i teknisk forstand. Da blir det subjektive lagt til side. MEN man skal så klart gjøre personlige valg basert på det subjektive.

3. Prismessig må vi nesten sammelingen retail på begge for at det skal gi noen mening. Blir veldig synsing om hvilke avtaler ulike produsenter har. Dersom det du sier betyr at man får de "veldig rimelig" når man er produsent så blir jo utpris på høyttalere bassert på disse elementene enda mer hårreisende. Dette gjelder forsåvidt mange produsenter og er ikke noe ekslusivt for accuton.

1 Jepp! Thiel går igjen ;)
    2 nå er det vel forskjellige tekniske grunner til at elementene låter forskjellig og folk liker forskjellig lyd, så smaken må vel nødvendigvis spille en rolle ved at så mange kjøper høyttalere med Thiel elementer, selv om grunnene sikkert er flere en kun valg av elementer
    3 Utpris på høyttalere som bruker elementer fra Thiel er nok ikke så mye pga prisen på elementere, men heller ekstreme kabinetter ++ og at det er "High end" og det skal jo prises dyrt uansett. XTZ har jo laget en høyttaler med både Thiel og diamant som er langt unna normal High end pris

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri laget en eksepsjonelt god bass og de har aldri laget en eksepsjonelt god diskant. De er "på det jevne" uansett hva de gjør. For meg funker standard Seas Prestige like bra, og til 1/10 av prisen ofte. Det er virkelig vanskelig å finne hederlige unntak, og de få untakene koster så mye at det er til å le av.

Man kan si hva man vil, men Accuton har av en eller annen grunn blitt et statusmerke. Samtidig har de et karakteristisk utseende som "ikke er til å misforstå". Man kan "se at det er high end". Tar jeg ikke feil er Accuton et ofte benyttet og vel fungerende salgsargument i seg selv.
    Hei Snickers!

Litt av bakgrunnen til min nysgjerrighet....

Har hørt en del oppsett - og synes fremdeles at mitt eget oppsett treffer meg best helhetlig. Men har hørt mye som er bedre på enkeltparametre - og spesiellt dette med renhet/klarhet i mellomtonen og diskanten. Det har jeg særlig hørt på blant annen Avalon som bruker Accuton, men også på Marten - hbor jeg blant annen har hørt Coltrane Supremene hos Marten sentere - selv om det den gang ikke ble så imponerende som jeg kanskje hadde forventet.

Jeg vet selvsagt at det er andre merker som er bra - jeg ble mektig imponert når jeg var hos Stig Erik for næårmere 3 år siden - og vet at han har bevegs seg mye siden den gang. Men også dette er konstruksjoner som måler bra.

Til de som nevner Lowter - jeg skjønner hva dere liker, men det er ikke det jeg er på jakt etter!

Jeg håper faktisk å kunne komme i gang med dette prosjektet om et snaut års tid.....jeg er overbevist om at jeg kommer mye nærmere min drømmelyd med et "all out DYI" prosjekt enn med all verdens hyllevare.

Om byggeskostnaden på et slikt sett med høytalere blir ned mot 100k eller opp i mot 300k er ikke først og fremst det som er avgjørende - jeg har i grunn bestemt for at dette skal jeg gjøre - så får vi bare håpe resten av brikkene faller på plass.

Accuton - joda jeg liker det jeg har hørt og lest - og i den grad det har vært noe å kritisere - så tilskriver jeg det som ofes et akustisk uegenet rom.

For de skeptiske.....
    Når dette begynner å nærme seg noe mer konkret så har jeg planer om å hyre i litt profesjonell bistand - da først og fremst til:
    1) Akustikkplanelegging av lytterom
    2) Høytaler design (Valg av kosntruksjon, elementer, delefrekvenser, baffel, osv) og ikke minat simuleringer!
    3) CAD tegning for å tegne designet - til bruk til de som skal bygge!

Jeg håper også å få mulighet til å reise litt rundt og høre ulike konsepter...slikt som:
    - ambisiøse dipolprosjekter
    - Bra hornoppset
    - Dipolbass
    - IB
    - Gaia
    - osv!

Så da kan jeg like gjerne ende opp med en aktiv versjon av Forsman sine høytalere som ikke blir spesiellt dyrt, en kopi av Tangen sine (heller ikke dyrt), Horn eller en MArten kopi

Og ja da....det blir prototypetesting i enkle materialer og slikt før vi trår til med skikkelig kabinett....

Jo...jeg skulle jo ha et spørsmål også her Snikers...la oss si du har 250k i element budsjett - hvilken elemnter hadde du valgt Snickers!

Mvh
    OMF

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:

Med hype mener jeg at det er blitt oppblåst i media de siste årene. Hvem husker ikke all balubaen rundt berylliumen til FocalJMlab og diamanten til B&W. Dette har nå roet seg. Tipper det samme skjer med accuton om noen år.

Rundt JMlab var det mest at de brukte beryllium som ble promotert og at dette var en fantastisk nyhet. Nytt var det ikke, Pioneer begynte å sysle med dette på sent syttitall. Resultatet av denne utviklingen er i dag TD-4003.

Altså. Hype betyr ikke nødvendigvis dårlig, men at det blir overeksponert og hyllet mye lengre opp i skyene enn det strengt tatt fortjener.

Det er IKKE negativt at Accuton tilbyr OEM. Det jeg mener er at dersom man redesigner motoren til elementet og bare bruker Accuton sin membran så er det ikke så mye accuton igjen i elementet. Man sier jo også indirekte at man ikke synes noen av standardproduktene holder mål (passer inn)

Vedr OEM, så har thiel veldig mange forskjellige elementer å velge mellom allerede, så behovet for å få noe spesial laget derfra blir mindre enn hos andre. Ellers så betyr ikke at noen velger OEM at standard elementene ikke er gode, men at man skal ha noe som passer optimalt i en gitt konstruksjon. F.eks om man skal ha flere enn to basselementer så er det ofte ønskelig med høyere ohm.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    Så da kan vi konkludere med at IBM lager de beste dataene, Ford lager de beste bilene osv

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    val skrev:
    2 nå er det vel forskjellige tekniske grunner til at elementene låter forskjellig og folk liker forskjellig lyd, så smaken må vel nødvendigvis spille en rolle ved at så mange kjøper høyttalere med Thiel elementer, selv om grunnene sikkert er flere en kun valg av elementer
    3 Utpris på høyttalere som bruker elementer fra Thiel er nok ikke så mye pga prisen på elementere, men heller ekstreme kabinetter ++ og at det er "High end" og det skal jo prises dyrt uansett. XTZ har jo laget en høyttaler med både Thiel og diamant som er langt unna normal High end pris
    1. Hehe...ikke blant de jeg har snakket med. Faktisk ingen som har fremhevet dem noe særlig.
    2. Ja det er sant. Spørsmålet blir så om det er bevisst eller tilfeldig. Jeg har inntrykk av at det siste altfor ofte er tilfellet.
    3. Det du nevner med "highend" pris er akkuart det jeg vil frem til. synes det er en uting. Synes heller ikke alle disse kabinettene er så ekstreme. Legger man hånden på så kjenner man jo stort sett like mye som på hvilken som helst høyttaler av litt kvalitet. Det finnes også mange kvaliteter på syntetisk diamant. Alt fra skikkelig kjipt til veldig bra. Kineserne har blant annet solgt berylliumdiskanter som etter analyse viste seg å være ca 98% titan. Resten var uønskede avfallstoffer.

Så klart kan man lage noe enda bedre enn i dag. Men skulle ikke det være naturlig at de med lengst fartstid skulle ha minst like gode forutsetninger som, i dette tilfellet, accuton?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:
    Jeg har vært meget misfornøyd med samtlige oppsett med disse elementene ja. Flere ulike oppsett, og det er de samme tingene som går selv om elektronikk har variert veldig.

Det er da lov og vi har sikkert ulik smak, selv om det meste jeg har hørt med Thiel har vært DIY.

Jeg føler det samme med Seas Excell som du skriver om Thiel, som to godt bekjente DIYere lovpriser! Elementene er såvidt jeg vet teknisk meget gode, men jeg har aldri hørt en høyttaler med dette som jeg skulle ønske selv, både DIY og "kjøpehøyttalere" Den ene av disse har faktisk godt over til Thiel mellomtone fra Excell og liker dette bedre, uten at det beviser noe som helst.

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    timc skrev:
    Så da kan vi konkludere med at IBM lager de beste dataene, Ford lager de beste bilene osv

Mvh
    OMF
    Så klart ikke. Skjønt når det gjelder IBM så mener jeg faktisk det. Serversystemene deres er ekstremt bra.

Tror du leste meg litt fort. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er ikke logisk at fordi de bruker keramiske membraner (noe nytt) så er det bedre. Ei heller fordi noen hifijournalister skryter de opp i skyene. Igjen vil jeg presisere at jeg sliter med å finne noe i spesifikasjoner og datablad som gjør at jeg får lyst å løpe å kjøpe. Igjen, fra ett teknisk standpunkt.

T

timc

Gjest
    val skrev:
    timc skrev:
    val skrev:

Det er da lov og vi har sikkert ulik smak, selv om det meste jeg har hørt med Thiel har vært DIY.

Jeg føler det samme med Seas Excell som du skriver om Thiel, som to godt bekjente DIYere lovpriser! Elementene er såvidt jeg vet teknisk meget gode, men jeg har aldri hørt en høyttaler med dette som jeg skulle ønske selv, både DIY og "kjøpehøyttalere" Den ene av disse har faktisk godt over til Thiel mellomtone fra Excell og liker dette bedre, uten at det beviser noe som helst.
    Jajamen. Da kan vi jo være enige om SEAS Excel da ;)

Men vil presisere igjen at jeg snakker ut fra ett teknisk ståsted nå. Det subjektive er satt til side.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:
    1. Hehe...ikke blant de jeg har snakket med. Faktisk ingen som har fremhevet dem noe særlig.
    2. Ja det er sant. Spørsmålet blir så om det er bevisst eller tilfeldig. Jeg har inntrykk av at det siste altfor ofte er tilfellet.
    3. Det du nevner med "highend" pris er akkuart det jeg vil frem til. synes det er en uting. Synes heller ikke alle disse kabinettene er så ekstreme. Legger man hånden på så kjenner man jo stort sett like mye som på hvilken som helst høyttaler av litt kvalitet. Det finnes også mange kvaliteter på syntetisk diamant. Alt fra skikkelig kjipt til veldig bra. Kineserne har blant annet solgt berylliumdiskanter som etter analyse viste seg å være ca 98% titan. Resten var uønskede avfallstoffer.

Så klart kan man lage noe enda bedre enn i dag. Men skulle ikke det være naturlig at de med lengst fartstid skulle ha minst like gode forutsetninger som, i dette tilfellet, accuton?
    1 tenkte på at flere og flere produsenter benytter elementer fra Thiel

3 Har ikke kjennskap til alle, men Avalon og spesielt Kharma har nok ganske kostbare kabinetter. Marten har vel også lagt en del penger i sine kabinetter

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri laget en eksepsjonelt god bass og de har aldri laget en eksepsjonelt god diskant. De er "på det jevne" uansett hva de gjør. For meg funker standard Seas Prestige like bra, og til 1/10 av prisen ofte. Det er virkelig vanskelig å finne hederlige unntak, og de få untakene koster så mye at det er til å le av.

Man kan si hva man vil, men Accuton har av en eller annen grunn blitt et statusmerke. Samtidig har de et karakteristisk utseende som "ikke er til å misforstå". Man kan "se at det er high end". Tar jeg ikke feil er Accuton et ofte benyttet og vel fungerende salgsargument i seg selv.
    Hei Snickers!

Har hørt en del oppsett - og synes fremdeles at mitt eget oppsett treffer meg best helhetlig. Men har hørt mye som er bedre på enkeltparametre - og spesiellt dette med renhet/klarhet i mellomtonen og diskanten. Det har jeg særlig hørt på blant annen Avalon som bruker Accuton, men også på Marten - hbor jeg blant annen har hørt Coltrane Supremene hos Marten sentere - selv om det den gang ikke ble så imponerende som jeg kanskje hadde forventet.

Jeg vet selvsagt at det er andre merker som er bra - jeg ble mektig imponert når jeg var hos Stig Erik for næårmere 3 år siden - og vet at han har bevegs seg mye siden den gang. Men også dette er konstruksjoner som måler bra.

Til de som nevner Lowter - jeg skjønner hva dere liker, men det er ikke det jeg er på jakt etter!

Jeg håper faktisk å kunne komme i gang med dette prosjektet om et snaut års tid.....jeg er overbevist om at jeg kommer mye nærmere min drømmelyd med et "all out DYI" prosjekt enn med all verdens hyllevare.

Om byggeskostnaden på et slikt sett med høytalere blir ned mot 100k eller opp i mot 300k er ikke først og fremst det som er avgjørende - jeg har i grunn bestemt for at dette skal jeg gjøre - så får vi bare håpe resten av brikkene faller på plass.

Accuton - joda jeg liker det jeg har hørt og lest - og i den grad det har vært noe å kritisere - så tilskriver jeg det som ofes et akustisk uegenet rom.

For de skeptiske.....
    Når dette begynner å nærme seg noe mer konkret så har jeg planer om å hyre i litt profesjonell bistand - da først og fremst til:
    1) Akustikkplanelegging av lytterom
    2) Høytaler design (Valg av kosntruksjon, elementer, delefrekvenser, baffel, osv) og ikke minat simuleringer!
    3) CAD tegning for å tegne designet - til bruk til de som skal bygge!

Jeg håper også å få mulighet til å reise litt rundt og høre ulike konsepter...slikt som:
    - ambisiøse dipolprosjekter
    - Bra hornoppset
    - Dipolbass
    - IB
    - Gaia
    - osv!

Så da kan jeg like gjerne ende opp med en aktiv versjon av Forsman sine høytalere som ikke blir spesiellt dyrt, en kopi av Tangen sine (heller ikke dyrt), Horn eller en MArten kopi

Og ja da....det blir prototypetesting i enkle materialer og slikt før vi trår til med skikkelig kabinett....

Jo...jeg skulle jo ha et spørsmål også her Snikers...la oss si du har 250k i element budsjett - hvilken elemnter hadde du valgt Snickers!

Mvh
    OMF
    Vil annbefale deg en tur til JMF i Frankrike. Det er ting konstruert (nesten) etter mine ønsker. Skal du til USA så er Westlake også verdt ett besøk. Det finnes også mye galskap i Japan som virker veldig spennende.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Problemenet med referanser er at de i så stor grad er subjektive.....for meg er det en selvfølgelighet at disse subjektive forskjellen er der...det betyr at jeg har god forståelse for hva andre velger, men jeg vet også at vi ikke er på jakt etter det samme - så hvis 100 eksperter er kritske til Accuton - så betyr ikke det så mye for meg hvis de samtidig fremhever noe jeg har hørt og ikke likt - den listen over det siste er forøvrig ganske lang....

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Problemenet med referanser er at de i så stor grad er subjektive.....for meg er det en selvfølgelighet at disse subjektive forskjellen er der...det betyr at jeg har god forståelse for hva andre velger, men jeg vet også at vi ikke er på jakt etter det samme - så hvis 100 eksperter er kritske til Accuton - så betyr ikke det så mye for meg hvis de samtidig fremhever noe jeg har hørt og ikke likt - den listen over det siste er forøvrig ganske lang....

Mvh
    OMF
    Nei det å evaluere objektivt vs. subjektivt er litt tricky. Det man må gjøre er å lage en liste med parametere/egenskaper man vil sjekke. Det er fullstendig håpløst (synes jeg) å evaluere alt på en gang. For objektiv evaluering synes jeg det er fint å bruke musikk med en del lyder. f.eks orkester, og så fokusere på ett og ett instrument.

Når så det er på plass så setter man på favorittmusikken og ser om foten går, og gliset kommer. Da er man i mål for min del.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    timc skrev:
    Snickers-is skrev:

Hyll hyll! Har sagt det samme selv i lang tid.

Her er vi jammen enige ??? ;)

Mvh. RS

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    val skrev:
    timc skrev:
    val skrev:

Blir nødt til å korrigere meg selv her, da jeg kunne overlevd med Tangens gamle høyttalere (system) som benyttet Seas Excel.......

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    Tenker du på gjallarhønna?
    vet ikke hva gjallarhønna er, men de var over medium størrelse, AMT diskat, to Excel 5", to Excel 8", to stk 15 eller var det 18" ? " aktiv deling

satt godt i sweetspot der!

T

timc

Gjest
    Ah. hovedsystemet hans. Gjallarhorn var de som Valentino hadde (har?)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    Ah. hovedsystemet hans. Gjallarhorn var de som Valentino hadde (har?)

ok. Hørte på de små også, men de falt ikke i smak hos meg, bortsett fra bassen, den var morsom! Trenger mer membran mellom diskant og dypbass for å bli et lykkelig menneske

må legge til at diskanten også er veldig god, selvfølgelig! Er overbegeistret for denne AMT diskanten. Ble like imponert over toppen i Adam høyttalerne med samme? diskant og øvre mellomtone. Må få hørt mer på disse en gang!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    timc skrev:
    Hva er det som eventuelt gjør Accuton så bra?
    Vel...hvis vi begynner i toppen (BD30-6-036)
    Fra 6kHz og oppover...
    *Så vil man ha 3rd harmonisk forvrengning under 0,1% i hele spekteret!
    *Så vil man ha 2rd harmonisk forvrengning under 0,1% i hele spekteret!

Så med øvre mellomtone (BD50-6-039)
    Hvis vi benytter denne fra ca 800 Hz til 6000Hz
    *Så vil man ha 3rd harmonisk forvrengning under 0,1% i hele spekteret!
    *Så vil man ha 2rd harmonisk forvrengning stort sett under 0,1% i hele spekteret (Med en liten peak ved ca 0,3% ved 1500Hz¨

Og resten av mellomtonen med (C90-6-078) (Gjerne 4-6 stk)
    Hvis vi benytter denne fra ca 200 Hz til800Hz
    *Så vil man ha 3rd harmonisk forvrengning under 0,3% i hele spekteret!
    *Så vil man ha 2rd harmonisk forvrengning under 0,3% i hele spekteret!

Da har man et tårn med fra toppen:
    C90-C90-C90-BD50-BD30-BD50-C90-C90-C90
    Alt i en meget slank søyle.....
    Hva er bedre enn dette (Så får vi heller se litt om det er nødvendig med to diamantmellomtoner....)

Fant forresten ingen forvreningsdata på den Morel...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så kan vi fylle på i bunnen med 8 stk S280-6-282

Der ligger forvrengningen gode under 0,3% til langt ned mot 80Hz....

Det skulle totalt gjøre at man mellom 80Hz og +20kHz ligger under 0,3% FOrvrenignen....

Kapasiteten og evnen til å flytte luft skulle være upåklagelig....

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    THD under en viss verdi er av liten interesse. De har heller ikke oppgitt ved hvilket lydtrykk dette er. Ei heller om de klarer dette vedvarende over tid. MAO helt verdiløse data. Det er litt sånne ting som gjør meg veldig skeptisk. En annen ting som mangler er kompresjon VS. påtrykt effekt.

Geddes gjorde en subjektivt studie og fant ut at det skulle ganske så mange prosent THD til før det var detekterbart(2. og 3.). Trente lyttere hadde noe lavere terskel enn utrente.

Så til ett konkret spørsmål. Mellomtonen du siterte klarer altså 0.3% THD ved ett eller annet lydtrykk. Klarer den det ved f.eks 110db? Da blir jeg plutselig interessert.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Timc reflekterer eksakt likt som jeg gjorde umiddelbart da jeg leste om det tenkte oppsettet ditt med forvrengningstallene OMF. Kort sagt, det at THD øker så dramatisk nedover i frekvens tyder på linearitetsproblemer ved høyere nivå (lenger slaglengde). Imidlertid ser jeg ikke på det som noe stort problem i seg selv. 2. og 3. harmoniske er veldig lite hørbare. Derimot burde avvikene i frekvensresponsen gjøre deg i det minste litt bekymret. En 30mm diamant dome bør da lett prestere jevnere respons enn en like stor billig tekstildome?

Seas 29mm tekstil

Accuton 30mm "diamant"

Dessverre har jeg ikke funnet noen tidsdomeneinformasjon om diamantdriverne. Det mest relevante jeg har klart å finne som har med Accuton vs andre å gjøre er det som Zaph har publisert. Han har blant annet målt en Accuton keramisk diskant:

Til sammenlikning ser nevnte Seas-diskant slik ut:

Her er en hiquphon som står rimelig høyt på min favorittliste:

Det sitter slike i Gaia med 6kHz delefrekvens, 1. orden.

Her er en annen av mine absolutte favoritter, og den tenderer til å være i ferd med å bli en favoritt blant veldig mange andre også (Seas DXT):

Avvik i frekvensresponsen har stort sett alltid sammenheng med en masse søl i tidsdomenet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Jeg ser det allerede er noen som nærmest føler seg direkte støtt av det jeg skrev om Accuton. Som konstruktør handler det ikke om smak og behag før det tekniske er på plass. Det er hvor man legger lista på hver enkelt parameter som i aller størst grad gjør at man velger et gitt element fremfor et annet, ikke hva man foretrekker smaksmessig. Det er tross alt slik at en konstruktør som kan sakene sine faktisk ikke har noen problem med å ta frem den lyden han/hun ønsker når de tekniske utfordringene er løst.

De svakhetene som Accuton har slitt med er:
    - Ulineare magnetsystemer. De har gjennomgående brukt billige motorer på omtrent samme nivå som standardelementene til Vifa. Ikke noe galt i det, men man er da også et stykke fra "himmelen". De senere årene har de lansert noen elementer med underhengt motor og neodym magnet. De underhengte har også vært en del plaget av symmetriavvik, noe som tyder på at de enten ikke benytter FEA-analyse, eller den er gjort for dårlig.

- De har så vidt meg bekjent aldri laget et element med kobberkledd polstykke. Dette finnes nå på alle Seas Excel, de fleste nye Prestige, samtlige Scanspeak Classic og Revelator, gromelementene til Morel, osv osv osv. Dette gjør elementene mindre egnet til bruk med passive filtre, det gjør B-H-kurvens (magnetens evne til å holde på sitt eget magnetiske metningsnivå når det utsettes for kraft) karakteristikk viktig, og det reduserer alle AC-komponenter i magnetsystemet samt forbedrer kjølingen.

- Membranene er tunge. Stort sett alle andre materialer som benyttes til høyttalerelementer er lettere. For eksempel har deres 7" med lavest Mms (overhengt) omkring 50% mer Mms enn Seas sin med lavest Mms.

- Membranene er ikke spesielt stive. Folk tror det, men de keramiske membranene er omtrent på høyde med aluminium.

- Membranene har dårlig indre dempning. Det gjør at de stort sett bryter opp skikkelig stygt. Accuton har forsøkt med diverse nødløsninger, men det er svært begrenset hvor vellykket det har vært. Aluminium er sånn sett bedre fordi det gir mindre resonanser i det området der de brukes.

- Koblingen mellom talespole og membran er praktisk talt 90 grader. Her ligger roten til mange resonanser. Det gjør også at membranens tangentiale lydhastighet ikke utnyttes. Derimot vil membranens langt lavere radiale lydhastighet utnyttes.

Ovenstående betraktninger er høyst reelle. Siden dette er et diskusjonsforum er motargumenter høyst velkomne, men "tror du de som velger Accuton er dumme" er ikke et argument på noen som helst måte.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    OMF: Jeg har ikke dataene for harmonisk forvrengning for SCM 634. Til en viss grad er de nok interessante, men for en mellomtone vil nok ikke 2. og 3. harmonisk være så viktige siden den uansett vil jobbe langt fra sine ekstreme membranutslag.

SCM 634 har forresten funnet veien til de nye verstingene til Egglestoneworks.

Det som går igjen som karakteristikk på disse elementene er total frihet for "lydsignatur" og en helt vanvittig spontan dynamisk kontrast.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Hei Snickers!

Kan jeg tolke deg slik at konstruksjoner med Accuton har truffet deg, men det er konstruksjoner med andre elementer som har truffet deg aller mest?

Husk forøvrig på at dette med forvrengningsmønsteret til Mangerene som vi har vært inne på tidligere også er noe Accuton-elementene er belemret med siden de har radialt montert talespole på membranen. Nå er riktignok membranene hardere, men noe av prinsippet blir det samme. Bølgemønsteret blir nesten utelukkende radialt og praktisk talt ikke tangentialt slik som på både cone og dome-elementer. Jeg vil faktisk påstå at dette er et resultat av at man ikke har kunnet velge i tilfellene Manger og Accuton.

OMF skrev:
    Hmm, ganske godt spørsmål egentlig. For det første ville jeg ikke tatt et eneste valg før jeg hadde sett rommet. For det andre ville jeg gjort en analyse både av hvordan høyttalerne i det aktuelle tilfellet var ment å skulle spille opp mot den aktuelle akustikken, lytteavstand, hvordan bass ved ulike frekvenser fungerer fra ulike plasser i rommet og ikke minst hvor bra det skulle låte for andre sitteplasser i rommet.

Jeg synes selv det kan være vanskelig å legge relativt prisgunstige elementer inn i et stort budsjett, men i veldig mange tilfeller, når man er over et visst nivå, er det antallet elementer nedover i frekevns vel så mye som hvor dyre de er, som bestemmer resultatet.

Et tenkt scenario kunne blitt:
    2x Hiquphon i vaweguide
    2x Visaton dome i vaweguide
    (likt som Gaia så langt)
    4x Morel 634 i M M HM T HM M M-konfigurasjon, men med ulike øvre delefrekvenser for de to ytterste og de to innerste Morelene.
    Så ved siden av, et midbasstårn med 6 el 8 stk Morel 1058 basser.
    I bunnen, 4 stk TC sounds 5400 18" pr side i separate tårn.

Dette er bare en av veldig mange mulige konfigurasjoner innenfor et slikt ekstremt budsjett. Ikke bare er det mange alternative konfigurasjoner, men det er også en del muligheter for å prøve andre elementer for å løse de samme oppgavene. Man kunne for eksempel brukt:

Seas DXT diskant
    Morel 634 (2 stk)
    Seas Excel 10", (4 stk)
    TC sounds 5100 18", (4 stk)

Så kunne man tenkt ganske annerledes og brukt:
    Raven Point
    Raven Line (2 stk, MTM)
    Morel 634 (8 stk på linje (ulik øvre delefrekvens) ved siden av Point og Line)
    TC Sounds 5100, 4 stk

T

timc

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Kort sagt, det at THD øker så dramatisk nedover i frekvens tyder på linearitetsproblemer ved høyere nivå (lenger slaglengde).
    Vi må huske at det som accuton har lagt ut ikke er målinger men Klippel simuleringer.

Det med den dramatisk økningen av THD i bunn KAN være ett resultat av noe i beregnignene. Jeg har fått tilsendt Klippel data på ett Eminence element, og den hadde en enorm THD peak på 80Hz. Teknikkeren var usikker på hvorfor, fordi den var ikke der under reelle målinger.

-Tim

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Om jeg skulle valgt en favorittkake, så ville jeg ha valgt den jeg syntes smakte best fremfor å valgt på grunnlag av ingredienser i oppskrift

T

timc

Gjest
    val skrev:
    Om jeg skulle valgt en favorittkake, så ville jeg ha valgt den jeg syntes smakte best fremfor å valgt på grunnlag av ingredienser i oppskrift
    Nå er vi tilbake på det subjektive. Der er det ingen uenighet. Man velger ut fra smak. Men som kokk ønsker man ikke å ha råtne tomater som utgangspunkt ;) (satt kraftig på spissen)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:
    Nå er vi tilbake på det subjektive. Der er det ingen uenighet. Man velger ut fra smak. Men som kokk ønsker man ikke å ha råtne tomater som utgangspunkt ;) (satt kraftig på spissen)

Ja, det var kraftig satt på spissen og jeg forstår tankegangen, men om de er så jævlig dårlige, hvorfor blir sluttresultatet så bra?
    Forstår at det er interesse for tall her, men nå er vel målet å høre på musikk og da er vel alt annet enn smak helt uinteressant. Om jeg foretrekker Thiel fremfor Seas Excell og Scanspeak, så gir jeg f..... i hva som ser best ut på papiret! Virker som de fleste her som kritiserer Thiel ikke har praktisk erfaring med elementene.........

Uavhengig av valg av elementer så ville jeg hatt en linesource, gjerne to tårn pr side. Masse membran, masse dynamikk :D
    en "billig" løsning kunne vært aktivt delt Magnepan, med et DIY basstårn pr side som tok seg av område under 150? Hz

T

timc

Gjest
    val skrev:
    timc skrev:
    val skrev:

Ja, det var kraftig satt på spissen og jeg forstår tankegangen, men om de er så jævlig dårlige, hvorfor blir sluttresultatet så bra?
    Forstår at det er interesse for tall her, men nå er vel målet å høre på musikk og da er vel alt annet enn smak helt uinteressant. Om jeg foretrekker Thiel fremfor Seas Excell og Scanspeak, så gir jeg f..... i hva som ser best ut på papiret! Virker som de fleste her som kritiserer Thiel ikke har praktisk erfaring med elementene.........
    Som jeg har sagt tidligere så har til gode å høre en god høyttaler utstyrt med disse elementene. De har en viss egensound jeg ikke takler. En form for tilslørthet og uryddighet. Det synes jeg ikke er akseptabelt i disse prisklassene.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    timc skrev:
    val skrev:
    timc skrev:
    val skrev:

Som jeg har sagt tidligere så har til gode å høre en god høyttaler utstyrt med disse elementene. De har en viss egensound jeg ikke takler. En form for tilslørthet og uryddighet. Det synes jeg ikke er akseptabelt i disse prisklassene.
    Da har vi stikk motsatt inntrykk av disse elementene. Men jeg har ikke hørt noen "ferdighøyttalere" under kontrollerte forhold med Thiel elementer, kun DIY! Skulle gjerne ha hørt Kharma og Avalon i eget rom, men det blir for uaktuelt da prisen er alt for høy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn