Snickers-is skrev:
Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri laget en eksepsjonelt god bass og de har aldri laget en eksepsjonelt god diskant. De er "på det jevne" uansett hva de gjør. For meg funker standard Seas Prestige like bra, og til 1/10 av prisen ofte. Det er virkelig vanskelig å finne hederlige unntak, og de få untakene koster så mye at det er til å le av.
Man kan si hva man vil, men Accuton har av en eller annen grunn blitt et statusmerke. Samtidig har de et karakteristisk utseende som "ikke er til å misforstå". Man kan "se at det er high end". Tar jeg ikke feil er Accuton et ofte benyttet og vel fungerende salgsargument i seg selv.
Hei Snickers!
Litt av bakgrunnen til min nysgjerrighet....
Har hørt en del oppsett - og synes fremdeles at mitt eget oppsett treffer meg best helhetlig. Men har hørt mye som er bedre på enkeltparametre - og spesiellt dette med renhet/klarhet i mellomtonen og diskanten. Det har jeg særlig hørt på blant annen Avalon som bruker Accuton, men også på Marten - hbor jeg blant annen har hørt Coltrane Supremene hos Marten sentere - selv om det den gang ikke ble så imponerende som jeg kanskje hadde forventet.
Jeg vet selvsagt at det er andre merker som er bra - jeg ble mektig imponert når jeg var hos Stig Erik for næårmere 3 år siden - og vet at han har bevegs seg mye siden den gang. Men også dette er konstruksjoner som måler bra.
Til de som nevner Lowter - jeg skjønner hva dere liker, men det er ikke det jeg er på jakt etter!
Jeg håper faktisk å kunne komme i gang med dette prosjektet om et snaut års tid.....jeg er overbevist om at jeg kommer mye nærmere min drømmelyd med et "all out DYI" prosjekt enn med all verdens hyllevare.
Om byggeskostnaden på et slikt sett med høytalere blir ned mot 100k eller opp i mot 300k er ikke først og fremst det som er avgjørende - jeg har i grunn bestemt for at dette skal jeg gjøre - så får vi bare håpe resten av brikkene faller på plass.
Accuton - joda jeg liker det jeg har hørt og lest - og i den grad det har vært noe å kritisere - så tilskriver jeg det som ofes et akustisk uegenet rom.
For de skeptiske.....
Når dette begynner å nærme seg noe mer konkret så har jeg planer om å hyre i litt profesjonell bistand - da først og fremst til:
1) Akustikkplanelegging av lytterom
2) Høytaler design (Valg av kosntruksjon, elementer, delefrekvenser, baffel, osv) og ikke minat simuleringer!
3) CAD tegning for å tegne designet - til bruk til de som skal bygge!
Jeg håper også å få mulighet til å reise litt rundt og høre ulike konsepter...slikt som:
- ambisiøse dipolprosjekter
- Bra hornoppset
- Dipolbass
- IB
- Gaia
- osv!
Så da kan jeg like gjerne ende opp med en aktiv versjon av Forsman sine høytalere som ikke blir spesiellt dyrt, en kopi av Tangen sine (heller ikke dyrt), Horn eller en MArten kopi
Og ja da....det blir prototypetesting i enkle materialer og slikt før vi trår til med skikkelig kabinett....
Jo...jeg skulle jo ha et spørsmål også her Snikers...la oss si du har 250k i element budsjett - hvilken elemnter hadde du valgt Snickers!
Mvh
OMF