Politikk, religion og samfunn Hva er det med Israel??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er virkelig nok for dem som bor der.

(CNN) -- On Monday, the team of grave diggers at Shaikh Radwan Cemetery in Gaza City prepared 15 graves, their busiest morning yet. And they're preparing for more.

One of the slots was for 5-year-old Yusif Al-Dalou. He and eight members of his family were killed Sunday in an Israeli airstrike on their home.

Gaza's victims too young to understand, but not to die - CNN.com

Israeli officials say the airstrike was targeting a Hamas military official, though no Hamas official is known to be among the dead.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er virkelig nok for dem som bor der.

(CNN) -- On Monday, the team of grave diggers at Shaikh Radwan Cemetery in Gaza City prepared 15 graves, their busiest morning yet. And they're preparing for more.

One of the slots was for 5-year-old Yusif Al-Dalou. He and eight members of his family were killed Sunday in an Israeli airstrike on their home.

Gaza's victims too young to understand, but not to die - CNN.com

Israeli officials say the airstrike was targeting a Hamas military official, though no Hamas official is known to be among the dead.
    Israelerene er noen grusomme svin og burde vært utstøtt av det gode selskapet. Jeg mener det. En av verdens sterkeste militærmakter. Men når Hamas kyniske som faen lar det hagle med granater over Israel vet de at det blir besvart og så er det bare å vinne propagandakrigen. Hamas har jeg tro på gladelig ofrer noen hundre barn og kvinner i kampen mor de vantro. Begge sider er steingæerne. Det at den ene siden er lutfattige gjør dem ikke noe bedre

G

Gjestemedlem

Gjest
    Israelerene er noen grusomme svin og burde vært utstøtt av det gode selskapet. Jeg mener det. En av verdens sterkeste militærmakter. Men når Hamas kyniske som faen lar det hagle med granater over Israel vet de at det blir besvart og så er det bare å vinne propagandakrigen. Hamas har jeg tro på gladelig ofrer noen hundre barn og kvinner i kampen mor de vantro. Begge sider er steingæerne. Det at den ene siden er lutfattige gjør dem ikke noe bedre
    Jepps, helt enig med det. Det er ikke underlig at det svares hardt og brutalt på dette. Men det er uansett ikke akseptabelt å bombe bolighus og drepe kvinner og barn som bor på samme sted man håper det skal befinne seg noen med tilknytning til Hamas. Ikke i det hele tatt.

Det er som om vi skulle henrette slekt og familie til personer som begår drap eller voldshandlinger. Man kan ikke gjøre slikt. Men det jeg reagerer mest på er hvordan dette aksepteres og bortforklares i religiøse miljøer her hjemme. Slipper man et bombe på et familiehjem så er de de som bor der sin feil, siden de stemte feil eller er i slekt med feil mann. Jeg finner dette nesten like foruroligende som handlingene i seg selv. (siden man tross alt befinner seg langt fra skuddlinjen), og det er vel bakgrunnen for mine litt krasse motsvar på dette her i tråden.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Finger'n, med diplomati. Det er den eneste veien. Vold nytter ikke. Hvis israelerne skal utrydde Hamaz, må de myrde hver eneste palestiner. For hvem er Hamaz? Hva består en gerilja-avdeling av? Hva er deres fremste "våpen"? Det er befolkningen. All erfaring tilsier at en ordinær militær hær aldri kan knuse en geriljastyrke. USA prøvde i VietNam, Sovjethæren prøvde i Afghanistan, NATO-styrkene har også prøvd i Afghanistan, osv. osv. Det er fåfengt uten å gjennomføre et folkemord. Så dumme er ikke israelske ledere.

Jeg har en datter som har vært flere runder i Afghanistan. Hun stilte meg spørsmålet "Hvem er Taliban"? De er krigere om natta, og vanlige bønder om dagen. Du må ha folket på din side for å ødelegge en slik hær. Derfor må et eventuelt opprør mot Hamaz og liknende ytterliggående fraksjoner, komme fra det palestinske folket. Israelerne vinne rikke det palestinske folket, ved å fordrive de fra jora som de har dyrket i generasjoner, ved å sperre de inne bak KZ-leirliknende gjerder, ved å skyte på ubevepnede sivile og barn med gummikuler, gassgranater og skarpe skudd, eller ved å terrorbombe Gaza.

Jeg tror at verdenssamfunnet må tvinge partene til å forhandle, og vise vilje til og gjennomføre tiltak også mot Israel. Før det skjer, tror jeg ikke på noen løsning i disse konfliktene. Det er i realiteten bare en nasjon som kan sette hardt nok trykk på Israel, og beklageligvis er det ikke der Obama har fokus akkurat nå. Hvis det hadde vært internasjonal vilje til å øve press mot Israel og ( akkurat nå ) Hamaz, ville det gitt resultater. Da ville muren ha falt og de ulovlige israelske bosettingene, blitt avgitt til palestinerne. Vi kan håpe på at Egypt's forsøk på å komme fram til en fredsløsning, vil lykkes. Personlig tror jeg ikke at Israelske ledere er særlig villige til å gi fra seg noe som helst.

Vi skal være klare over at det finnes rettferdige og urettferdige kriger. Palestinerne kjemper mot undertrykking, mot å bli frarøvet jordlappene sine og for frihet og retten til et meningsfylt liv. De israelske lederne kjemper en krig for å knuse all motstand, for fortsatt å kunne fortrenge den palestinske befolkningen og frarøve de mulighetene til et til en viss grad anstendig liv. Cyber sier at han forstår israelernes handlinger. Jeg gjør ikke det, og jeg kan heller ikke akseptere det de gjør. Jeg synes det er grusomt og stygt. Like lite som jeg aksepterer den tilfeldige terroren fra Hamaz, rettet mot den israelske sivilbefolkningen.

Sett i lys av hva den jødiske delen av israels befolkning har gjennomgått og vært utsatt for, særlig under 2. verdenskrig, blir det enda styggere at nettopp dette folket og disse lederne, i det hele tatt får seg til å begå slike grusomheter mot palestinerne. Ser dere ikke likhetstrekkene?

C

Cyber

Gjest
    Jepps, helt enig med det. Det er ikke underlig at det svares hardt og brutalt på dette. Men det er uansett ikke akseptabelt å bombe bolighus og drepe kvinner og barn som bor på samme sted man håper det skal befinne seg noen med tilknytning til Hamas. Ikke i det hele tatt.

Det er som om vi skulle henrette slekt og familie til personer som begår drap eller voldshandlinger. Man kan ikke gjøre slikt. Men det jeg reagerer mest på er hvordan dette aksepteres og bortforklares i religiøse miljøer her hjemme. Slipper man et bombe på et familiehjem så er de de som bor der sin feil, siden de stemte feil eller er i slekt med feil mann. Jeg finner dette nesten like foruroligende som handlingene i seg selv. (siden man tross alt befinner seg langt fra skuddlinjen), og det er vel bakgrunnen for mine litt krasse motsvar på dette her i tråden.
    Kom med noen konkrete eksempler på kristne som aksepterer og bortforklarer drapene på palestinere, jeg har ikke sett noen og ønsker i all oppriktighet linker til slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En løsning på hele konflikten er å trekke Israelerne tilbake til sine egne grenser fra 1967, få opp en fungerende tostatsløsning og utplassere internasjonale FN-styrker til å overvåke grenseområdene slik det ble gjort på Kypros og i Libanon.

Fullt gjennomførbart hvis sikkerhetsrådet vedtar det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Doktrinen til Israel som i korthet er å svare med 10gangeren har vist seg svært effektiv de siste 40 årene. diplomati forsøkr man hele tiden. Det lykkes tidevis. Problemet er at de spinngærne relgiøse kreftene i Israel har overtatt. Nesten ikke et befal i hæren som ikke har "fletter" som et eksempel. Det er ingen i nærleiken som har en sjanse til å utfordre israel militært inklusive iran: de eneste som til en viss grad klarer å stagge israelerene er USA.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    En løsning på hele konflikten er å trekke Israelerne tilbake til sine egne grenser fra 1967, få opp en fungerende tostatsløsning og utplassere internasjonale FN-styrker til å overvåke grenseområdene slik det ble gjort på Kypros og i Libanon.

Fullt gjennomførbart hvis sikkerhetsrådet vedtar det.
    utopisk tror jeg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kom med noen konkrete eksempler på kristne som aksepterer og bortforklarer drapene på palestinere, jeg har ikke sett noen og ønsker i all oppriktighet linker til slikt.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...5704-hva-er-det-med-israel-4.html#post1474905

Posten du selv applauderte for noen minutter siden.

Kortversjonen: Det er helt ok å bombe boliger, hvis det er familier til stede så bortforklarer man drapene med at de er puttet der med vilje av Hamas for å få Israel til å se slemme ut, det er helt ok å bombe boliger og hjem så lenge herrefolket gir 15 minutters kommando om å forlate alt de eier, viser man bilder av drepte barn og andre sivile så er det "rødgrønn propaganda" osv. osv.

Et innlegg fullstendig blottet for menneskelighet og medfølelse med krigsofrene... dvs. de av dem som ikke tilhørere en alliert religion.

... men nå er det leggetid. Det blir sikkert drept noen nye til i morgen, så vi får ta det opp igjen da. Natten er en fin tid å bombe på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    http://www.hifisentralen.no/forumet...5704-hva-er-det-med-israel-4.html#post1474905

Kortversjonen: Det er helt ok å bombe boliger, hvis det er familier til stede så bortforklarer man drapene med at de er puttet der med vilje av Hamas for å få Israel til å se slemme ut, det er helt ok å bombe boliger og hjem så lenge herrefolket gir 15 minutters kommando om å forlate alt de eier, viser man bilder av drepte barn og andre sivile så er det "rødgrønn propaganda" osv. osv.

Et innlegg fullstendig blottet for menneskelighet og medfølelse med krigsofrene... dvs. de av dem som ikke tilhørere en alliert religion.
    helt enig med deg. Bøllete grusomme jævler.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.515
    Litt rart at Israel kan presisjonsbombe en bil i fart, men...ooops,..var det virkelig sivile i det huset? Sorry, det var ikke det huset vi siktet på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    de hadde folk på bakken som "lyste opp" bilen. god etterrettning. Ikke like enkelt når det skytes opp noen hundre raketter hver dag fra Gaza. De kan ikke være overalt. Israelerene er ille men det er noen jævlig kyniske hamasledere som driter i befolkningen og fortsetter å fyre løs raketter. de vet hva som blir resultatet og spekulerer rått i at er blir det bensin på propagandabålet

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.822
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    de hadde folk på bakken som "lyste opp" bilen. god etterrettning. Ikke like enkelt når det skytes opp noen hundre raketter hver dag fra Gaza. De kan ikke være overalt. Israelerene er ille men det er noen jævlig kyniske hamasledere som driter i befolkningen og fortsetter å fyre løs raketter. de vet hva som blir resultatet og spekulerer rått i at er blir det bensin på propagandabålet
    Kyniske? Palestinerne er trakassert av Israel siden 1948. Fortrengt fra sine hjem, hus. De fordrives overalt av ulovlig bygging. De er glemt av verdenssamfunnet, som har gått i den fella at pga. Hollocaust forsvares alt staten Israel gjør. Det skulle pokker bare mangle at palestinerne ikke tar til motmæle!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.515
    Du glemmer at ifølge de konservative og borgerlige kristne så er palestinere (muslimer) djevelens barn og skal derfor utryddes.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.822
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du glemmer at ifølge de konservative og borgerlige kristne så er palestinere (muslimer) djevelens barn og skal derfor utryddes.
    Ja, og noe som mange glemmer, er troen på messias tilbakekomst. Noe som først skal skje når Israels grenser er de samme som på Jesu`tid. Dette finner man visstnok belegg for i bibelen. Derfor støtter konservative kristne Israel uansett hvilke avskyelige overgrep de gjør. Dette glemmes ofte, men er faktisk den viktigste grunnen til f.eks USA`s ukritiske støtte til Israel.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kyniske? Palestinerne er trakassert av Israel siden 1948. Fortrengt fra sine hjem, hus. De fordrives overalt av ulovlig bygging. De er glemt av verdenssamfunnet, som har gått i den fella at pga. Hollocaust forsvares alt staten Israel gjør. Det skulle pokker bare mangle at palestinerne ikke tar til motmæle!
    du har ikke fått med deg poenget

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel verdt å huske på oppe i alt dette også at Hamas ikke representerer alle palestinerne. De har riktignok kontrollen over Gaza, og de vant valget der, men det er Fatah ledet av Abbas som representerer det store flertallet av dem. De har også et mål om full selvstendighet, men har en helt annen og mer sivilisert måte å jobbe på enn Hamas.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det ble visst det motsatte av våpenhvile.

R

rico

Gjest
    Tja.

Jeg så et intrvju med Benjamin Netanyahu (tror jeg) i forbindelse med den forrige Gazakrigen.
    Da hevdet han at Israel hadde foretatt 235.000 (igjen tror jeg) telefonsamtaler inn til sivile hjem
    i Gaza for å advare innbyggerne om at et luftangrep var på vei mot området og anbefalte dem
    å forlate huset. Hamas betegner dette som psykologisk krigføring fra isralernes side!!!

Isralerne lærte seg fort å vente til bare 15 minutter før angrepet for å hindre Hamas i å plassere
    "frivillige" (tviler jeg sterkt på) "mennskelige skjold" på taket av det aktuelle huset. Det er Hamas
    og Palestinske myndigheter som tjener på bilder av blodige barnelik, ikke Israelerne. Og vestlige
    medier - særlig de norske - tar imot denslags (propaganda) med åpne armer.
    Derimot hørte vi svært lite om slike israelske tiltak for å unngå sivile tap, hvordan en jevn strøm
    av skadete fra Gaza ble behandlet ved Israelske sykehus og hvordan Israel fortsatte og levere
    gass og strøm til Gaza under krigen. Og når så du sist blodige Israleske (barne)lik på TV?

At noen påstår at denne siste runden av krig i Gaza er en del av Israelernes valgkamp er fullstendig
    latterlig. Kronologien i eskaleringen underbygger dette. Israel kan kun tape på denslags publisitet.
    Israel gjør bare det eneste de kan i en slik situasjon - de tar igjen, men så skånsomt som mulig for å
    unngå dårlig publisitet. Det er jo ingen tvil om at Israel har kapasitet til å valse over hele Gazastripen
    i løpet av noen døgn - eller sekunder om de bruker atomvåpen.

En positiv ting opp i det hele er at jeg opplever norsk presse i denne omgang har vært mer opptatt
    av å fortelle sannheten om det som skjer (selvfølgelig finnes det fortsatt mange unntak), i stedet for
    å være et nyttige idioter for palestinerne. Dette er nye takter.
    Har dette en sammenheng med at norsk presse nå også er villig til å gå etter de rødgrønne på en
    måte jeg aldri har sett tidligere. Er det fortsatt håp for det norske pressekorpset?

mvh
    Gunnar Brekke
    Jeg har hatt lyst til å svare på dette innlegget siden i går kveld men jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, jeg er nemlig forbanna. Det er heldigvis sjelden man ser innlegg som oser så sterkt av menneskeforakt som dette innlegget, og som samtidig hyller et annet folk som om de er mye mer verdt enn alle andre. Det er jo en prestasjon i seg selv og sitte på Kongsberg å vite hvordan man tenker og ofrer sine egne på Gaza. Det utvises en forrakt for svakhet som er pinlig. Synes ærlig talt Herr Brekke at du skal holde deg til omtaler av f.eks. platespillere, det kler deg bedre.

C

Cyber

Gjest

... men nå er det leggetid. Det blir sikkert drept noen nye til i morgen, så vi får ta det opp igjen da. Natten er en fin tid å bombe på.
    Det er jo ren BS. Du kan si andre dikter, men få dikter så aktivt som deg selv. Fantasitåka ligger nok tykket rundt eget hode ser det ut til.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    La meg først si at jeg i utgangspunktet har blitt skeptisk til å delta for mye i Midt-Østen-debatter, da det åpenbart er slik at dette reiser spesielt mange følelser, og dermed irrasjonalitet hos folk. Vi allikevel gi mitt lille besyv her, da det som vanlig blir nokså steile fronter, og jeg blir litt i stuss om opptil flere saker her.
    Jeg opplever at noen mener dette er en enveiskrig Israel driver nærmest på eget forgodtbefinnende. Er det noen som mener dette i fullt alvor? Man må vel ha en viss respekt for at det å være på vakt mot geriljaterror og raketter 24/7, og da PRIMÆRT for å ramme sivilbefolkningen, er nødt til å gi reaksjoner? Jeg mener, helt uavhengig av grunn eller legitimitet, er det håpløst for en nasjon å leve under en konstant trussel om tilfeldig terror. Kom ikke her å fortell meg at Hamas ikke spekulerer skruppelløst i dette! De spekulerer i , og benytter skruppelløst, religiøst fanatiske (unge) mennesker som våpen, ladet med egen fanatisme!
    På samme tid opplever jeg at enkelte her mener Israel bedriver legitime handlinger overfor et folk uten NOE SOM HELST å tape. Forstår ikke Israel-vennnene at dette ikke gjør noe annet enn å fyre opp under mer galskap og mer hat? Jeg undrer meg også over at Israel-vennene ikke begriper at en slik suveren overmakt Israel besitter, nødvendigvis oppleves som ekstrem og grusom. Jeg ser ofte at de krigende makter likestilles, hvordan kan det gå an? Israel tar det de vil NÅR de vil, dette er lett å se etter alle disse år.
    Så lurer jeg på en ting til: Tror de kristne at religionen rent faktisk gir Israel noen RETT til å handle som de gjør?

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Edit: ikke svar på siste innlegget,bare litt sånn generelt.

Personlig vet jeg ikke om noen kristne som mener det er greit at uskyldige drepes,så man kan spare seg de innbillte ideene her inne.

Isreal er omgitt av et hat som ingen av oss kan forestille oss.
    Og det er et hat som ikke trenger provokasjon for å vere der,selv om "venstresiden" alltid er veldig skråsiker på at i dette tilfellet Israel skaper hatet.Jeg håper igrunnen så inderlig at man får oppleve dette på egen kropp,for det ser ut til at enkelte ikke vil se eller lære.Jeg håper vi får se mer av det i Norge,vi fortjener det.De har forsåvidt begynnt å røre på seg her til lands også.
    Poenget er at Islamister alltid har brukt dette argumentet,"viss dere er uenig med oss så blir vi sinte,og det er dere som gjør oss sinte"
    Herlig logikk.

Vi får ta frem litt forskjellig fremover.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    To folk som lærer sine barn å hate motparten. Klart det aldri blir fred.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Her har vi han som kanskje skapte begrepet palestiner.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Så lurer jeg på en ting til: Tror de kristne at religionen rent faktisk gir Israel noen RETT til å handle som de gjør?

Honkey
    Nå er jeg ikke veldig kristen, men det siste spørsmålet kommer an på hvilke handlinger det er snakk om.
    Vi kan nesten ikke forvente at de skal la Hamas få bombe Tel Aviv i fred, uavhengig av religion.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Nå er jeg ikke veldig kristen, men det siste spørsmålet kommer an på hvilke handlinger det er snakk om.
    Vi kan nesten ikke forvente at de skal la Hamas få bombe Tel Aviv i fred, uavhengig av religion.
    Nettopp, hvilket jeg også tok opp i mitt forrige innlegg. Men det i seg selv har i utgangspunktet niks og nada med religion å gjøre, her snakker vi mer generelle lover om aksojn og reaksjon.
    Spørsmålet jeg forsøkte å stille var mer om religiøse hensyn skaper en rettmessig motivasjon for krigshandlinger. Er det noen kristne som MENER Israel har visse gudegitte rettigheter motparten IKKE har?

Honkey

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Tja.

Jeg så et intrvju med Benjamin Netanyahu (tror jeg) i forbindelse med den forrige Gazakrigen.
    Da hevdet han at Israel hadde foretatt 235.000 (igjen tror jeg) telefonsamtaler inn til sivile hjem
    i Gaza for å advare innbyggerne om at et luftangrep var på vei mot området og anbefalte dem
    å forlate huset. Hamas betegner dette som psykologisk krigføring fra isralernes side!!!

Isralerne lærte seg fort å vente til bare 15 minutter før angrepet for å hindre Hamas i å plassere
    "frivillige" (tviler jeg sterkt på) "mennskelige skjold" på taket av det aktuelle huset. Det er Hamas
    og Palestinske myndigheter som tjener på bilder av blodige barnelik, ikke Israelerne. Og vestlige
    Derimot hørte vi svært lite om slike israelske tiltak for å unngå sivile tap, hvordan en jevn strøm
    av skadete fra Gaza ble behandlet ved Israelske sykehus og hvordan Israel fortsatte og levere
    gass og strøm til Gaza under krigen. Og når så du sist blodige Israleske (barne)lik på TV?

At noen påstår at denne siste runden av krig i Gaza er en del av Israelernes valgkamp er fullstendig
    latterlig. Kronologien i eskaleringen underbygger dette. Israel kan kun tape på denslags publisitet.
    Israel gjør bare det eneste de kan i en slik situasjon - de tar igjen, men så skånsomt som mulig for å
    unngå dårlig publisitet. Det er jo ingen tvil om at Israel har kapasitet til å valse over hele Gazastripen

En positiv ting opp i det hele er at jeg opplever norsk presse i denne omgang har vært mer opptatt
    av å fortelle sannheten om det som skjer (selvfølgelig finnes det fortsatt mange unntak), i stedet for
    Har dette en sammenheng med at norsk presse nå også er villig til å gå etter de rødgrønne på en
    måte jeg aldri har sett tidligere. Er det fortsatt håp for det norske pressekorpset?

mvh
    Gunnar Brekke
    Jeg har hatt lyst til å svare på dette innlegget siden i går kveld men jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, jeg er nemlig forbanna. Det er heldigvis sjelden man ser innlegg som oser så sterkt av menneskeforakt som dette innlegget, og som samtidig hyller et annet folk som om de er mye mer verdt enn alle andre. Det er jo en prestasjon i seg selv og sitte på Kongsberg å vite hvordan man tenker og ofrer sine egne på Gaza. Det utvises en forrakt for svakhet som er pinlig. Synes ærlig talt Herr Brekke at du skal holde deg til omtaler av f.eks. platespillere, det kler deg bedre.
    Hei.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sinna på meg for. Er det fordi jeg forteller sannheten?
    Det er greit å ha tilgang til annen informasjon enn den som blir servert deg fra norsk presse
    som ikke akkurat har en historie for alltid å være upartiske i denne konflikten.

Når du ikke tror på det jeg sa her, kan google være din venn. Det tok meg noen
    sekunder å finne denne. Her bekrefter palestinsk (Hamas) TV igrunnen alt det jeg sa:

Gaza children - human shield - YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=g0wJXf2nt4Y&feature=related

Mer om emnet her fra Wikipedia (ja, jeg vet at ikke alt som står der ikke nødvendigvis er sant):

Human shield - Wikipedia, the free encyclopedia

During the Second Intifada (2000–2005) Palestinian gunmen used civilians and children as human shields, by surrounding themselves with children while shooting on IDF forces.

In November 2006, Palestinian women volunteered as human shields to allow the escape of Hamas gunmen from Israeli forces in Beit Hanoun in the Gaza Strip. The armed Palestinians had barricaded themselves in a mosque, which was surrounded by Israeli troops and tanks. According to a Hamas spokesman, a crowd of women gathered outside the mosque in response to an appeal on the local radio station for women to protect the Hamas fighters. The Palestinian gunmen escaped by dressing in women's clothes and hiding in the large group.

Also in the same month, the Israeli Air Force warned Mohammed Weil Baroud, a Palestinian leader said to be responsible for firing Qassam rockets at Israel, to evacuate his home in Beit Lahia in the Gaza Strip in advance of an airstrike. Instead, hundreds of Palestinians, including many women and children, gathered outside Baroud's house. Israel suspended the airstrike out of fear that the human shields would be killed or injured. In response to Israel's reaction, another Palestinian leader said: "We have won. From now on we will form human chains around every house that is threatened with demolition." The Israeli Ministry of Foreign Affairs says Hamas now regularly uses human shields to protect the homes of Hamas officials.

The human rights group Rabbis for Human Rights agreed to act as human shields during the annual olive harvest to protect Palestinian villages from settlers.

On October 29, 2007, in response to criticism of Israel's bombing of a Beit Hanoun Elementary School for boys run by UNRWA, the Israel Defense Forces released drone footage of mortars shot from a street adjacent to the school. Israel warned Ban Ki Moon about the danger and requested an investigation. Local eyewitnesses later confirmed that Hamas militants had fired at Israeli troops from adjacent a UN school for girls where hundreds of Palestinians had sought refuge. Forty-three Palestinians were reported killed when a street outside the school was hit by return fire. Israel accused Hamas of using civilians as human shields. A report from the IDF brigade responsible for the attack stated that militants had launched a rocket into Israel from a yard adjacent to the UN building and the paratroop brigade had fired three rounds of mortars at the position. A GPS error led to one of the mortars hitting the building.

The Intelligence and Terrorism Information Center, an Israeli NGO with close ties to the IDF, accused Hamas and other armed groups of making extensive use of human shields as integral part of their war doctrine, in order to prevent the IDF to target them, during the Gaza War (2008-2009). According to the ITIC, tactics used by Hamas that qualify as using human shields include hiding military infrastructure in civilian buildings—including "mosques, hospitals and educational institutions", firing rockets and mortar shells from civilian population centers, "summoning civilians to come to operatives’ houses to serve as human shields for terrorist operatives in danger of being attacked by the IDF" and using children as human shield by "surrounding operatives with children to facilitate their escape from combat zones". The IDF and Israel Ministry of Foreign Affairs released a video accusing Hamas in a systematic use of civilians as human shield, including several photoes of Hamas militants using children as human shield and two videoes from the Gaza War (2008-2009) showing Hamas militants grabbing children, allegdly using them as a human shield. The IDF also released a video taken from an UAV drone documenting Hamas militant launching a rocket from a roof of a civilian house and then using children to escort him out to avoid being targeted by IDF forces.

Leser man videre om emnet forteller det om Israelernes bruk av mennesklige skjold
    og det er verdt å merke seg at Israelske myndigheter straffeforfølger soldater som
    blir tatt for dette, mens hos Hamas er dette tydligvis den anbefalte veien å gå.

mvh
    Gunnar Brekke - Med rett til å mene noe om andre emner enn platespiller

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Viss det skal bli fred så må begge sider ønske fred,det trengs flere som desse :

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.515

Og det er et hat som ikke trenger provokasjon for å vere der,selv om "venstresiden" alltid er veldig skråsiker på at i dette tilfellet Israel skaper hatet.Jeg håper igrunnen så inderlig at man får oppleve dette på egen kropp,for det ser ut til at enkelte ikke vil se eller lære.Jeg håper vi får se mer av det i Norge,vi fortjener det.De har forsåvidt begynnt å røre på seg her til lands også.
    Poenget er at Islamister alltid har brukt dette argumentet,"viss dere er uenig med oss så blir vi sinte,og det er dere som gjør oss sinte"
    Herlig logikk.

]
    Og du kaller deg kristen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man kan gjerne kritisere mennesker i Gaza for å være der. Det er ikke uvanlig å samle mange mennesker en plass, i den fåfengte tro at Israelerne har respekt for sivile menneskeliv.

Det at de ignorerer at det befinner seg sivile mennesker en plass seg det er noen de vil drepe eller noe de vil ødelegge viser den inhumane grusomhet som den Israelske regjeringen bedriver.

Det er som en terrorist tar en buss med skoleelever som gisler, og man kaster en håndgranat inn i den for å drepe gisseltakeren. Man kan ikke gjøre dette og samtidig bli regnet som human og sivilisert.

Det er, eller kan være, kritikkverdig å bruke menneskelige skjold. Men det er ufattelig grusomt og inhumant å ignorere det og drepe menneskene likevel.

Menneskelig skjold:

menneskelig skjold.jpg

De som styrer denne hadde et valg her som menneske. Skal man ignorere det og drepe mannen, for det kan man lett gjøre. Eller viker man unna og finner en annen løsning.

R

rico

Gjest
    Tja.

mvh
    Gunnar Brekke
    Hei.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sinna på meg for. Er det fordi jeg forteller sannheten?
    Det er greit å ha tilgang til annen informasjon enn den som blir servert deg fra norsk presse
    som ikke akkurat har en historie for alltid å være upartiske i denne konflikten.

Når du ikke tror på det jeg sa her, kan google være din venn. Det tok meg noen
    sekunder å finne denne. Her bekrefter palestinsk (Hamas) TV igrunnen alt det jeg sa:

Gaza children - human shield - YouTube

Hamas - Human Shield Confession - YouTube

Mer om emnet her fra Wikipedia (ja, jeg vet at ikke alt som står der ikke nødvendigvis er sant):

Human shield - Wikipedia, the free encyclopedia

During the Second Intifada (2000–2005) Palestinian gunmen used civilians and children as human shields, by surrounding themselves with children while shooting on IDF forces.

In November 2006, Palestinian women volunteered as human shields to allow the escape of Hamas gunmen from Israeli forces in Beit Hanoun in the Gaza Strip. The armed Palestinians had barricaded themselves in a mosque, which was surrounded by Israeli troops and tanks. According to a Hamas spokesman, a crowd of women gathered outside the mosque in response to an appeal on the local radio station for women to protect the Hamas fighters. The Palestinian gunmen escaped by dressing in women's clothes and hiding in the large group.

Also in the same month, the Israeli Air Force warned Mohammed Weil Baroud, a Palestinian leader said to be responsible for firing Qassam rockets at Israel, to evacuate his home in Beit Lahia in the Gaza Strip in advance of an airstrike. Instead, hundreds of Palestinians, including many women and children, gathered outside Baroud's house. Israel suspended the airstrike out of fear that the human shields would be killed or injured. In response to Israel's reaction, another Palestinian leader said: "We have won. From now on we will form human chains around every house that is threatened with demolition." The Israeli Ministry of Foreign Affairs says Hamas now regularly uses human shields to protect the homes of Hamas officials.

The human rights group Rabbis for Human Rights agreed to act as human shields during the annual olive harvest to protect Palestinian villages from settlers.

On October 29, 2007, in response to criticism of Israel's bombing of a Beit Hanoun Elementary School for boys run by UNRWA, the Israel Defense Forces released drone footage of mortars shot from a street adjacent to the school. Israel warned Ban Ki Moon about the danger and requested an investigation. Local eyewitnesses later confirmed that Hamas militants had fired at Israeli troops from adjacent a UN school for girls where hundreds of Palestinians had sought refuge. Forty-three Palestinians were reported killed when a street outside the school was hit by return fire. Israel accused Hamas of using civilians as human shields. A report from the IDF brigade responsible for the attack stated that militants had launched a rocket into Israel from a yard adjacent to the UN building and the paratroop brigade had fired three rounds of mortars at the position. A GPS error led to one of the mortars hitting the building.

The Intelligence and Terrorism Information Center, an Israeli NGO with close ties to the IDF, accused Hamas and other armed groups of making extensive use of human shields as integral part of their war doctrine, in order to prevent the IDF to target them, during the Gaza War (2008-2009). According to the ITIC, tactics used by Hamas that qualify as using human shields include hiding military infrastructure in civilian buildings—including "mosques, hospitals and educational institutions", firing rockets and mortar shells from civilian population centers, "summoning civilians to come to operatives’ houses to serve as human shields for terrorist operatives in danger of being attacked by the IDF" and using children as human shield by "surrounding operatives with children to facilitate their escape from combat zones". The IDF and Israel Ministry of Foreign Affairs released a video accusing Hamas in a systematic use of civilians as human shield, including several photoes of Hamas militants using children as human shield and two videoes from the Gaza War (2008-2009) showing Hamas militants grabbing children, allegdly using them as a human shield. The IDF also released a video taken from an UAV drone documenting Hamas militant launching a rocket from a roof of a civilian house and then using children to escort him out to avoid being targeted by IDF forces.

Leser man videre om emnet forteller det om Israelernes bruk av mennesklige skjold
    og det er verdt å merke seg at Israelske myndigheter straffeforfølger soldater som
    blir tatt for dette, mens hos Hamas er dette tydligvis den anbefalte veien å gå.

mvh
    Gunnar Brekke - Med rett til å mene noe om andre emner enn platespiller
    Les gjerne innlegget mitt en gang til, jeg diskuterte ikke hva som er riktig eller ikke, hvem man "holder med" osv. Jeg reagerte på den totale mangelen på empati med folk som har det jævlig, det må da være mulig å sette seg inn i hvordan folk har selv om de er blandt de svakeste menneskene i verden, de har stort sett hele den velstående verden mot seg. Du på det nærmeste harselerte med folk som blir plassert som skjold mot raketter på hustak. Eller er hatet så stort mot folk fra den kanten av verden at man helst ser dem bombet til evigheten? Men enten så har man vel utviklet empati eller så har man det ikke. Det finnes vel også en form for selektiv empati men jeg tviler på at det er ekte vare.

Dessuten så tviler jeg sterkt på at du har sannheten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    @ Gunnar Brekke: ^ Jeg tror nok fanatismen i deler av befolkningen har nådd slike høyder at ingen ofre anses som for store. Men kan det tenkes at denne fanatismen blant annet er drevet av en situasjon den Israelske politikk i det minste er en del av? Kan det være at det finnes metoder som ikke virker eskalerende, men snarere noe mer beroligende?

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Herlig logikk.

]
    Jag kan to tilføye sitatet:
    Either your'e with us, or your'e with the terrorists
    Også ytret av en som stoler på at Gud er på hans side. Humant? Ikke spesielt.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

Herlig logikk.

]
    Forstår ikke poenget ditt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Israel kunne latt være å reagere med massive militære aksjoner og nøyd seg med å plukke ut Hamasledere (noe de er flinke til) granatene regner over Israel men gjør relativ liten skade. Massiv internasjonal fordømmelse av Hamas. Det hadde de tjent på.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Herlig logikk.

]
    Forstår ikke poenget ditt?
    Hmmm... la meg gjette: Det ser ut til at du ønsker at en eller annen "man" får oppleve hat og påfølgende ødeleggelse på egen kropp. Det ser videre ut til at du mener denne "man" bor i Norge, og at du dermed mener at noen i Norge fortjener å oppleve dette hatet og denne ødeleggelsen. Om jeg ikke misforsto kristendommen i barndommen, så dreide den seg mye om å elske sin fiende og sånt, mens det jeg leser ut av ditt innlegg er et ønske om at hat og straffedom hagler over den del av den norske befolkning, som ikke vil forstå at Israel egentlig gjør en bra jobb. Correct me if I'm wrong. Har jeg derimot rett, leser jeg ditt innlegg som pur fanatisme. Rett nok er nordmenn bortskjemte mammadalter, men å ønske hat og ødeleggelse over deler av befolkningen er dog ikke særlig kristelig.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn