Politikk, religion og samfunn Hva er det med Israel??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Republikaneren Ron Paul sier noen kloke ord. Opptaket er fra i fjor, så det handler ikke om den situasjonen som foregår akkurat nå, men er like gyldig fremdels.

Dette er tull og tøys!
    Israel skapte ikke Hamas,det var det selvsagt krigshissige muslimer som gjorde.Hamas er bare nok en av utallige varianter av Islams kamp mot de vantro.
    Og så prøver endel muslimer å fremstille det som at de tror på samme guden som jødene,men det har de med all tydelighet bevisst med gjerninger at de ikke gjør.

C

Cyber

Gjest
    Litt artig med Ron Paul, han har nesten en religiøs skare som følger ham med blind tro kan det virke til tider. :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og så prøver endel muslimer å fremstille det som at de tror på samme guden som jødene,men det har de med all tydelighet bevisst med gjerninger at de ikke gjør.
    Alle religiøse har hver sin Gud. Det finnes like mange Gud som det finnes monoteister.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Trenger vel ikke noen kommentarer
    Mmmhh,ja det er tegning som sier mye.Vet ikke hva jeg skal si til det.På en måte er det jo sannt,det området ble kallt Palestina før Israel opprettet en egen stat der.Men de som bodde i området kallte seg ikke palestinere,de var arabere,jøder,osv. Dessuten ser det ut som alle velger bilder og kart og årstall alt etter vilken side man har valgt i konflikten.Jeg ser nesten aldri noen som er helt objektive.Det er jeg sikkert ikke selv heller.
    Palestinaområdet som du viser et kart av her omfattet hele Jordan også,og jeg mener det blir feil og ikke ta med det i perspektivet.
    Men man må nok bare akseptere at noen mener at Israel og jødene ikke har rett på noe eget land.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Mmmhh,ja det er tegning som sier mye.Vet ikke hva jeg skal si til det.På en måte er det jo sannt,det området ble kallt Palestina før Israel opprettet en egen stat der.Men de som bodde i området kallte seg ikke palestinere,de var arabere,jøder,osv. Dessuten ser det ut som alle velger bilder og kart og årstall alt etter vilken side man har valgt i konflikten.Jeg ser nesten aldri noen som er helt objektive.Det er jeg sikkert ikke selv heller.
    Palestinaområdet som du viser et kart av her omfattet hele Jordan også,og jeg mener det blir feil og ikke ta med det i perspektivet.
    Men man må nok bare akseptere at noen mener at Israel og jødene ikke har rett på noe eget land.
    Det er mange som mener at jøder ikke har rett til å eksistere.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Joda, de har det - men om de bare kunne holde seg innafor grensene sine....

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    De prøvde Gubra,men de grensene var ikke bra nok for de rundt de som angrep de for utslettelse opptill flere ganger.Er det så vanskelig å forstå at man blir usikre på sine "naboer" når man har opplevd slikt ?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    De prøvde Gubra,men de grensene var ikke bra nok for de rundt de som angrep de for utslettelse opptill flere ganger.Er det så vanskelig å forstå at man blir usikre på sine "naboer" når man har opplevd slikt ?
    Når det bygges murer og bosetninger hos naboen synes jeg de prøver litt for lite.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Joda, de har det - men om de bare kunne holde seg innafor grensene sine....
    Israel fører en forsvars krig, hva de trenger å gjøre for at sitt folk skal overleve det gjør de.
    At Israel har oppført seg både skammelig og umenneskelig til tider skal jeg ikke fornekte, men hvis det har blitt skutt raketter inn til Israel nærme grensen, ville ikke du ha ødelagt stedet og fått dine egne til å bo der?

Kan en jøde bo i Gaza uten å frykte for livet sitt?
    Kan en Palestiner bo i Israel uten å frykte for livet sitt?

Her er det nok nei og ja som er svaret, så kan du lure på hvorfor Israel oppfører seg slik som de gjør.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Når det bygges murer og bosetninger hos naboen synes jeg de prøver litt for lite.
    Jeg hadde bygget en mye større mur selv viss jeg hadde slike naboer!

Bosetningene vet jeg litt for lite om til å uttale meg,men jeg har hørt i mange tilfeller dreier deg seg om jord som palestina-arabere selger frivillig.

Israel kjempet en krig for sin eksistens og drev fienden tilbake forbi vestbredden,og det er veldig vanlig historisk sett at slikt land har fått ny eier.Men når det gjelder jødene er det selvsagt fy fy,for dette er et forferdelig folkeslag.....

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818

Bosetningene vet jeg litt for lite om til å uttale meg,men jeg har hørt i mange tilfeller dreier deg seg om jord som palestina-arabere selger frivillig.

Israel kjempet en krig for sin eksistens og drev fienden tilbake forbi vestbredden,og det er veldig vanlig historisk sett at slikt land har fått ny eier.Men når det gjelder jødene er det selvsagt fy fy,for dette er et forferdelig folkeslag.....

Da kan vi fastslå følgende:

1.Du synes det er greit å bygge en mur på naboens grunn.
    2.Du har knapt hørt om bosettinger.
    3.Å tilrive seg land ved krigføring er vanlig og dermed godtagbart.
    4.Ved å kritisere Israel anser man jødene for å være et forferdelig folkeslag.

Vi er uenige.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Israel funker bra som stat. det er det få av naboene som kan skryte av. jeg oppfatter de som brutale og bøllete militært. Dette er ikke premier league(Hvor man holder med et lag). Alle parter er noen svin

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Da kan vi fastslå følgende:

1.Du synes det er greit å bygge en mur på naboens grunn.
    2.Du har knapt hørt om bosettinger.
    3.Å tilrive seg land ved krigføring er vanlig og dermed godtagbart.
    4.Ved å kritisere Israel anser man jødene for å være et forferdelig folkeslag.

Vi er uenige.

Eneste måten jødene ikke lenger er i konflikt i midtøsten er hvis de blir utslettet, så det er det dere ønsker med å støtte Hamas.
    Leste i dag at det er ca 50 personer til nå som er døde, det dør vel like mange i Syria i timen, i Libya døde det flere enn Israel har drept på 65 år.

Igjen så nevner jeg at i så å si i alle religiøse konfliktene i verden ï dag, så er Islam på minst en av sidene, hvordan menesker i vesten i det hele tatt kan støtte personer med Islam som religion er for meg uforståelig.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Disse bosetterne det snakkes om. Det er vel 187.000 isralitter som bor i Palestina. De tar stor plass på kartet. Det er 3,9 mill palestinere der.
    Mens de 1,3 mill palestinerne som bor i Israel aldri blir tegnet inn.
    Det bare viser hvor misvisende informasjon mange prøver å prakke på oss.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Man bør ha en viss historisk kjennskap til opprettelsen av staten Israel.

Før opprettelsen av staten Israel ville de opprette en stat etter Tyske normer.

Yair Stern var en pådriver for dette:

Yair Stern - Wikipedia

Litt bakgrunn:

Hitler fikk også støtte av jøder.

DA YAIR STERN BESTEMTE SEG for å gå inn på Hitler-Tysklands side i den andre verdenskrig, var det en veloverveid beslutning som lå bak.

Yair var fullstendig klar over at tyskerne var jødehatere, men han mente de kunne manipuleres. Og hatet mot britene fikk han til å tenke at de kunne ha felles interesser. En representant for Lehi ble i 1940 sendt til Beirut for å føre samtaler med en tysk myndighetsrepresentant. Han tilbød Hitler spionasje, sabotasje og militæraksjoner mot britene i Midt-Østen og i Øst-Europa, der hvor Stern hadde terrorceller.

Et brev med det samme innholdet ble sendt til den tyske ambassadøren i Akaara i 1941. Her ble Stern-gjengens tilbud om deltakelse i krigen mot britene gjentatt, mot at tyskerne skulle hjelpe med å fjerne britene fra Palestina og opprette en egen, jødisk stat.

Ambassadøren sendte videre brevet til Hitler i Berlin. Men Yair Stern fikk aldri svar fra tyskerne.

YAIR DØDE FOR SAKEN. I 1942 ble han skutt av britiske agenter som avslørte skjulestedet hans.

Etter Sterns død ble Yitzhak Shamir en av de som tok over ledelsen. Han ble Israels statsminister i to omganger, på 80- og 90-tallet.

Før opprettelsen av nasjonen Isrrael hadde de en rekke terrororganisasjoner.

Bla:

Stern gjengen, og Irgun + mange flere.

Man antar at det var Stern - gjengen som sto bak drapet på Folke Bernadotte.

Folke Bernadotte - Wikipedia

I tillegg har vi mossad saken fra Lillehammer 1973

Mossad-saken 1973 | All Verdens Historie

Man må vite at det har stått en knallhard kjerne bak opprettelsen av staten Israel.
    De slåst og saborterte også mot Britene.

Bortsett fra et antall høyprofilerte aksjoner, utførte Stern-gjengen stort sett mindre angrep, som likvidering av britiske soldater og politimenn, og av og til også jødiske kollaboratører. I 1947 sendte de brevbomber til mange britiske politikere. De saboterte også infrastruktur som broer, jernbaner og oljeraffinerier. De finansierte sine aksjoner ved donasjoner fra private (ikke alltid frivillig) og bankran

Stern-gjengen - Wikipedia

Jeg ville håpet på at nye generasjoner av Israelere hadde ett noe mere åpent sinn for tilnærmelse og om mulig forståelse for Palestinerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Irgun

Irgun var en sionistisk paramilitær organisasjon, som var aktiv i Palestina fra 1931 til 1948. De angrep britiske og arabiske mål, og britene så på dem som terrorister.
    Særlig kjent er bombingen av King David Hotel i Jerusalem 22.juli 1946, hvor 91 mennesker ble drept og 46 såret, og bombingen av den britiske ambassaden i Roma. Like kjent er gruppen for massakren i den arabiske landsbyen Deir Yassin hvor mellom 100 og 120 sivile ble drept i 1948.
    Gruppen var inspirert av ideologien til den jødiske høyreorienterte sionisten Vladimir Jabotinsky. Israels tidligere statsminister, Menachem Begin, var medlem og senere leder av gruppen.
    Irgun kjempet for et Stor-Israel (Eretz-Israel) som skulle innbefatte dagens Israel, Vestbredden, Gaza og Jordan.
    Den var en terrororganisasjon, hevdet avisen Le Monde Diplomatique i 2011

Hamas - blir bare de rene jentespeidere mot noen av disse gamle hauker.

Som den absolutt sterkeste makt mener jeg at Israel bør gå til innrømmelser ovenfor en Palestinsk stat.
    Jeg tror ikke all terror fra f.eks. Hamas eller andre Israel/jøde fiendtlige grupper stopper helt, men den kan minimeres til ett minimum.

Skrives mye og sies mye om antisemittisme nå fort tiden.
    Noe kan være begrunnet, og Hitler-Tysklands ugjerninger under krigen var alldeles avskyelig.

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Disse bosetterne det snakkes om. Det er vel 187.000 isralitter som bor i Palestina. De tar stor plass på kartet. Det er 3,9 mill palestinere der.
    Men kan det sammenlignes? Disse palestinerne bodde der før staten Israel ble opprettet. Bosetterne derimot flytter inn på områder som er internasjonalt anerkjent som palestinske områder.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Om Israel influeres eller enda verre styres av gamle kabbala-tekster så ser det ikke lyst ut nei...
    Og om man har ørlite tanker for at 911 var en inside-jobb - ja da ser det virkelig ikke greit ut!

Andre siden har vel også en bok de styres etter, det er vel bare folk som tror på julenissen som mener at 9/11 var en inside jobb.

Jeg tror denne krigen er framprovisert av Iran, de har alt å vinne på å ta fokuset fra atomprogrammet som de snart er ferdig med.
    En israelsk reporter uttalte at opptrappingen er et resultat av at det går mot valg i Israel. Politikerne må vise besluttsomhet og handlekraft for å være sikret gjenvalg. Derfor var tidspunktet nøye valgt for "å ta ut" en av lederne i Hamaz.

Det samme gjelder også på motsatt side i konflikten; den såkalte arabiske våren, situasjonen i Syria, verdens oppmerksomhet som til en viss grad er rettet mot Midt-Østen, økte viktigheten av at Hamaz måtte markere styrke. Følgelig ble intensiteten i rakettskytingen mot Israel økt.

Det virker som om ingen av partene bryr seg om at dette rammer sivilbefolkningen, og særlig de som ikke kan rømme, eller ikke har noe sted å rømme til. Nå bør verdens-samfunnet trå til og forklare partene at dette kan vi ikke lenger godta. Alt pjattet om å ikke gripe inn i et lands indre anliggende, er ingenting anna enn et skalkesjul for landets ledere til å kunne massakrere egen befolkning. Grensen bør gå der. Så lenge man løser indre anliggender med forhandlinger og diplomati, bør utenforstående holde seg unna. Når man begynner med undertrykking, terrorvelde, henrettelser osv. osv, bør noen ta affære. Hvor mange tusen er drept i borgerkrigen i Syria siden konflikten startet? Også der er det minst to parter. Hvor lenge skal galskapen få fortsette?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Veldig bra innlegg, Rock. Det er lett å glemme at flere sentrale israelske plotikere, har en fortid som terrorister. Dette gjelder Moshe Dayan, Stern, Begin og flere. Betegnelsen "terrorist" kommer an på hvilken side man betrakter dette fra; terrorist fra en side, frihetskjemper og motstandsmann eller - kvinne fra den andre siden. Både Sønsteby og Max Manus var erklærte terrorister og ettersøkt som sådanne, fra Quislings og Terbovens side.

K

kveita

Gjest
    Du burde kjøpe deg boka "Nederlag" skrevet av Odd Karstein Tveit. Det virker som du er helt historieløs og ikke har peiling på noe som helst når det gjelder Midt-Østen. FN fattet en resolusjon i sin tid som innebar at det skulle opprettes to stater, en palestinsk og en jødisk..

Araberhater og FN's generalsekretær Trygve Lie fikk jobben. Palestinske skoler og universitet ble stengt og 1 million palestinere ble kastet ut av sine hjem over natten og henvist til Libanon. Jødene fikk sin stat mens palestinere den dag i dag ikke har eget land.

Gazastripen er 306 kvadratkilometer. Det bor 1,5 millioner mennesker der under forhold jeg ikke unner noen. Vestbredden er gjennomskåret av israelske bosetninger. I tillegg er det en mur på 8-10 meters høyde som bukter seg flerfoldige mil på kryss og tvers i det palestinske landskapet.

Nybyggerene på Vestbredden er bevæpnet til tennene og sammens med israelske soldater trakasserer de den palestinske bosettingen daglig. Skal du på jobb må du gjennom utallige sjekkposter der du blir hundset med av spydige, hatefulle israelske soldater. Det samme skjer på veien hjem.

Til dere Israelvenner vil jeg anbefale at dere reiser ned til Gaza eller Vestbredden og med selvsyn får oppleve herrefolkets oppførsel mot den palestinske befolkning.

Gazastripen er blitt vår tids Warzava-ghetto. Det er verdens største fengsel der innbyggernes menneskerettigheter krenkes daglig.

Det er også besynderlig hvordan norske politikere forholder seg passive, ja endog forsvarer Israels statsterrorisme. Det er jo palestinerene som er okkupert og således gjennom folkeretten har rett til å angripe okkupasjonsmakten Israel.

Til slutt kan nevnes at Israel har brutt ca 270 FN resolusjoner siden slutten av 1940 tallet. Det er det bare Israel som kan ,fordi jødene som bare utgjør ca 2-3 prosent av befolkningen i USA , utrolig nok eier halvparten av kapitalen. I praksis betyr det at ingen amerikansk president noen gang vil legge restriksjoner på jødene.

Dette er et svar på Rune S sitt innlegg.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Om Israel influeres eller enda verre styres av gamle kabbala-tekster så ser det ikke lyst ut nei...
    Og om man har ørlite tanker for at 911 var en inside-jobb - ja da ser det virkelig ikke greit ut!

Andre siden har vel også en bok de styres etter, det er vel bare folk som tror på julenissen som mener at 9/11 var en inside jobb.

Jeg tror denne krigen er framprovisert av Iran, de har alt å vinne på å ta fokuset fra atomprogrammet som de snart er ferdig med.
    En israelsk reporter uttalte at opptrappingen er et resultat av at det går mot valg i Israel. Politikerne må vise besluttsomhet og handlekraft for å være sikret gjenvalg. Derfor var tidspunktet nøye valgt for "å ta ut" en av lederne i Hamaz.

Det samme gjelder også på motsatt side i konflikten; den såkalte arabiske våren, situasjonen i Syria, verdens oppmerksomhet som til en viss grad er rettet mot Midt-Østen, økte viktigheten av at Hamaz måtte markere styrke. Følgelig ble intensiteten i rakettskytingen mot Israel økt.

Det virker som om ingen av partene bryr seg om at dette rammer sivilbefolkningen, og særlig de som ikke kan rømme, eller ikke har noe sted å rømme til. Nå bør verdens-samfunnet trå til og forklare partene at dette kan vi ikke lenger godta. Alt pjattet om å ikke gripe inn i et lands indre anliggende, er ingenting anna enn et skalkesjul for landets ledere til å kunne massakrere egen befolkning. Grensen bør gå der. Så lenge man løser indre anliggender med forhandlinger og diplomati, bør utenforstående holde seg unna. Når man begynner med undertrykking, terrorvelde, henrettelser osv. osv, bør noen ta affære. Hvor mange tusen er drept i borgerkrigen i Syria siden konflikten startet? Også der er det minst to parter. Hvor lenge skal galskapen få fortsette?
    Du kan ha rett at det er pga valget i Israel som utløste dette, men økningen fra 500 raketter på 11 mnd til 200 stk på en uke virker litt suspekt for min del.
    Iran blir i disse dager ferdig med sin atomreaktor nr 2, heldigvis har de kun 10% av den uranen de trenger for å lage et atomstridshode.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men kan det sammenlignes? Disse palestinerne bodde der før staten Israel ble opprettet. Bosetterne derimot flytter inn på områder som er internasjonalt anerkjent som palestinske områder.

Mener du at alle de som bor i palestina nå er opprinnelig palestinere, ikke en fra Libanon, Syria, Jordan eller Egypt?

Ellers synes jeg denne var viktig å få med seg.

[h=2]Jødisk innvandring til Palestina [/h]Etter første verdenskrig gikk det osmanske riket, som Palestina var en del av, i oppløsning. Palestina ble underlagt britisk mandat, noe som satte fart på den jødiske innvandringen. Palestinerne likte dårlig utviklingen, og dette førte til stadige sammenstøt mellom den jødiske minoriteten, den arabiske majoriteten og den britiske mandatadministrasjonen. Jødeforfølgelsene i Tyskland etter 1933 førte til at innvandringen økte ytterligere, noe som gjorde at arabiske ledere i 1935 framsatte et krav om at den jødiske immigrasjonen måtte stanses. Jødene ble etter dette nektet utreise fra Europa, og mange ble av den grunn ofre for nazistenes dødsleirer. I 1940 utgjorde jødene om lag en tredjedel av Palestinas samlete folketall på 1 530 000.

M

musicus

Gjest
    Spiralis, jeg er ikke udelt uenig med deg. Jeg ser imidlertid globusen som ei kule hvor det befinner seg x antall milliarder mennesker, som står overfor uanede utfordringer, men som også har en vanvitig skaperkapasitet. Jeg vet at verdensomspennende fred er en illusjon, men tanken på at alle ressursene som menneskeheten bruker på hat, krig, undertrykking og vold kunne ha vært brukt til å fremme eksistensen for alle klodens beboere, er en vakker tanke... Du og jeg har ikke rett eller krav på noe bedre liv, enn sivilbefolkningen på Gaza, eller fattiggutten i Sao Paulo. Vi er bare vanvittig mye heldigere...

Nå ser jeg at israelerne er i gang med terrorkrigen sin igjen. Volden vil garantert eskalere, og igjen er det barn og sivile, særlig på Gaza, som for unngjelde. Jeg undre på hvor lenge FN og verdens befolkning skal sitte "ringside" og se på at dette pågår?
    Jeg føler det er veldig lett å sitte på lang avstand å være politisk korrekt. Akkurat det er vi normenn veldig gode på.
    Veldig, godt poeng!

mvh

At det er en lettvektersport å kringkaste ukontroversielle meninger om ting som i begrenset grad angår en er selvsagt, men hva så? Hva er det gode poenget? At en betraktning eller et ressonement kan avfeies fordi det kommer fra noen som ikke er midt oppi elendigheten det sies noe om?
    At det gode poenget gikk deg forbi, er ikke noen overraskelse, men du illustrerer det godt, det skal du ha...

mvh

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt bakgrunnsstoff skader ikke. Artikkelen er noen år gammel, men historie foreldes jo ikke.

Israeli Roots of Hamas Are Being Exposed

by Dean Andromidas

Speaking in Jerusalem Dec. 20, U.S. Ambassador to Israel Daniel Kurtzer made the connection between the growth of the Islamic fundamentalist groups Hamas and Islamic Jihad, and Israel's promotion of the Islamic movement as a counter to the Palestinian nationalist movement. Kurtzer's comments come very close to EIR's own presentation of the evidence of Israel's instrumental role in establishing Hamas, and its ongoing control of that organization.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Hva er det med Israel? Det er akkurat det samme med Israel som det er med naboene.

Israel vurderes som et vestlig demokrati kulturelt likeverdig med oss selv, i motsetning til naboene som betraktes som barbariske undermennesker.

Går det an å ta mer feil?

Rigger seg til for å se Gaza bli bombet - Aftenposten
    tja, hvis jeg hadde opplevd alle de angrepene de har gjort vet jeg ikke om jeg ikke hadde gjort det samme.

Befolkningen i byen er blitt så trenet i rakettangrep at de kan høre fra hvilken side raketten kommer inn. Bare de som vet at raketten havner i deres nabolag, går inn i bomberommene

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Litt bakgrunnsstoff skader ikke. Artikkelen er noen år gammel, men historie foreldes jo ikke.

by Dean Andromidas

Speaking in Jerusalem Dec. 20, U.S. Ambassador to Israel Daniel Kurtzer made the connection between the growth of the Islamic fundamentalist groups Hamas and Islamic Jihad, and Israel's promotion of the Islamic movement as a counter to the Palestinian nationalist movement. Kurtzer's comments come very close to EIR's own presentation of the evidence of Israel's instrumental role in establishing Hamas, and its ongoing control of that organization.
    Ja la oss skylde på Israel, hva med alle de andre islamske terrororganisasjonene rundt omkring i verden, Israel sin feil det også.

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Selvsagt! Resten av verdens problemer er USA sin feil!

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vi må komme oss videre, bort fra dette sporet om at alle som ikke ser ut som oss, tenker og tror som oss, kler seg som oss, spiser som oss etc. etc., er vantro, mindre begavede, tyvaktige, merkelige og farlige. Slike tanker og ideer har vært og er, vår moderne tids svøpe.Hvor lenge er det siden vi kledte oss i skinnklær og levde i huler, langhus og et slags telt? Det er ikke veldig mange hudreår siden. Hvor langt tilbake finner vi rester etter høykulturer i landene rundt Middelhavet, India og Østen? Tusenvis av år tilbake i tid. Hva er det som "opphøyer" oss i forhold til disse menneskene? Hvor lenge har kristendommen eksistert som religion? Knapt 2000 år. Hvor lenge har hinduismen og bhuddismen eksistert? Hvor mange kristne finnes sett i forhold til antall muslimer, bhuddister og hinduer? Jeg er ingen historiker, eller har særlig peiling på religon og befolkningsstrukturer, ut over det almenne, men sett i et historisk perspektiv, har vi ikke mye å fare med.Vi er forsvinnende få, sett i forhold til alle de som enkelte av oss , ynder å se litt ned på. Vi skal være forsiktige med sånt.

Styrken til den vestlige verden, har noe forekla sagt, vært aggresivitet, våpenmakt, ressurstilgang og industrialiseringen. Vi har røvet og ødelagt, myrdet og forfulgt, brent, voldtatt og ranet til oss all rikdom som vi trengte for å bli enda rikere, enda mektigere og enda sterkere. Europeerne har ført to verdensomspennende kriger for å få til det Europa som vi ser i dag. Samtidig har vi kolonialisert og tynt en rekke land over hele kloden. Verdensbildet er nå i endring; de vestlige landene er med få unntak ine i en djup økonomisk og sosial krise. Parallelt med dette, vokser nasjonalismen og fremmedfrykten i alle disse landene. Og midt i dette bildet, har Kina den raskest voksende økonomien i verden. Jeg har aldri vært i Kina, men jeg har blitt fortalt at kineserne er svært så nasjonalistisk i sitt tenkesett. Skal vi se på kineserne også som en trussel, som vantro og mindreverdige, eller er det utelukkende muslimene som vi er redde for?

Jeg synes det er mange gode innlegg her i tråden, og Sansui sitt er et av de bedre og mest konkrete. Jeg synes det er tankevekkende at NRK's dekning av midtøstenkonfliktene, blir sett på som venstrevridde, Israelfiendtlige og helt uten balanse. Jeg tror faktisk at de færreste av oss, kan forestille oss hvordan det er å være palestiner i disse områdene. Jeg tror også at de færreste av oss, aner hva den menige mann og kvinne i Israel virkelig, innerst inne, mener om det som foregår på Vestbredden og Gaza. Jeg tror situasjonen er langt, langt verre enn hva vi klarer å forestille oss. Og jeg tror at Sansui's beskrivelse om at Gazastripen er blitt vår tids Warsava-ghetto, desverre er svært så riktig.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Mye av grunnen til at Gazastripen er blitt vårs Warsawa-ghetto er også pga at de andre landene rundt har stengt grensene, fint at du ser helt bort i fra det.

Sansui sier at Lie var araber-hater, så det var arabere og ikke palestinere likevel, eller?

Det er jo pga hva vi i vesten har gjort at vi nå er skeptisk til det som skjer, ut av historien så ser hva målet til islamistene er.

Det virker som du misliker alt med vesten så jeg spanderer gjerne en engangsbilett til Iran for deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mye av grunnen til at Gazastripen er blitt vårs Warsawa-ghetto er også pga at de andre landene rundt har stengt grensene, fint at du ser helt bort i fra det.

Sansui sier at Lie var araber-hater, så det var arabere og ikke palestinere likevel, eller?

Det er jo pga hva vi i vesten har gjort at vi nå er skeptisk til det som skjer, ut av historien så ser hva målet til islamistene er.

Det virker som du misliker alt med vesten så jeg spanderer gjerne en engangsbilett til Iran for deg.
    Israel er ikke en del av vesten. Det er et land i midtøsten preget av det mørkeste religiøst vannvidd, oldtidens forstillinger og et megalomanisk mindreverdighetskomples. Aggressive som få, og med Sør Afrikas apharteidstyre som rettesnor for hvordan befokning bør interneres og segregeres etter rase og religion.

Det er ikke mye vestlig over dette landet. Det er et like råttent land som Iran og Saudi Arabia er nå om dagen. To andre land der de gudfryktige har makten.

Religion er vår tids svartedau.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.877

Hvilke land er "de andre landene" ? Egypt er det eneste landet utenom Israel som jeg kan se har et lite stykke grense mot Gaza.

C

Cyber

Gjest

Israel er ikke en del av vesten. Det er et land i midtøsten preget av det mørkeste religiøst vannvidd, oldtidens forstillinger og et megalomanisk mindreverdighetskomples. Aggressive som få, og med Sør Afrikas apharteidstyre som rettesnor for hvordan befokning bør interneres og segregeres etter rase og religion.

Det er ikke mye vestlig over dette landet. Det er et like råttent land som Iran og Saudi Arabia er nå om dagen. To andre land der de gudfryktige har makten.

Religion er vår tids svartedau.
    Hehe, når jeg leser dine innlegg så virker det det som det du presenterer skaper et slags "svartedau eller (Fyll inn smittsom dødelig sykdom)"-dilemma.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hehe, når jeg leser dine innlegg så virker det det som det du presenterer skaper et slags "svartedau eller (Fyll inn smittsom dødelig sykdom)"-dilemma.
    Hadde Israel, Iran og Saudi Arabia vært sekulære liberale land så ville ikke de konfliktene vi ser nå eksistert overhodet. Det er religionenes inntog som har ødelagt disse samfunnene. Det er ikke til å komme utenom. Og når dette så tydelig er opphavet til den galskapen vi ser og den ondskapen som utvises, så kan man ikke trekke noen annen konklusjon om at monoteistiske religioner er en samfunnssykdom som har forårsaket mer død og elendighet enn selv svartedauen.

Forhåpentligvis vil det komme et vaksineprogram mot religion og gudetro snart slik at menneskeheten kan komme seg opp av denne sumpen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

"The show must go on", Fjernkontrollen. Litt trist at du er så sjukt redd for andre kulturer og religioner. Hva er det du egentlig frykter? Tror du Norge blir overbefolka av islamister, sånn i umiddelbar nær framtid?

Tja, jeg har aldri vært i Iran eller den delen av verden, så det kunne nok vært interessant.... eh...er ikke de fleste biletter "engangs"..? Returbiletten skal jeg nok klare sjøl!

Det jeg vil fram til, er at vi bør være litt ydmyke overfor andre mennesker, hvor de enn måtte komme fra. Det er nemlig ikke sikkert at vi alltid har rett i alt. Det finnes dyktige, kloke mennesker andre steder på kloden også. Jeg sier ikke, og har aldri ment heller, at vi skal innføre sharialover her i landet. Vi har vårt levesett og vår kulturarv, og det skal vi selvsagt ta vare på. Men det kan ikke skade med "input's" fra omverden - eller?

PS: Jeg misliker ikke vesten. Jeg er fullstendig klar over at jeg er svært så priviligert, som tilfeldigvis ble født i Norge. Og har fått mulighet til fri skolegang, arbeid og tak over hodet. Og vi kan uttrykke oss nokså fritt, både du og jeg, som her på forumet. Slike fundamentale goder burde vært selvsagt for alle - men det er ikke det. Heller ikke i Palestina.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.877
    Vi har da alltid blitt påvirket av andre lands kultur. Den erkenorske rosemalingen er til eksempel hentet fra Frankrike.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor forsvarer turbokristne Israel med nebb og klør?

I henhold til en del lavkirkelig kristen tro, og forsåvidt bibelen, vil Jesu gjenkomst og tusenårsriket først komme etter at jødene er samlet innenfor de bibelske grensene. Israel må utvides, både for å gjenopprette de gamle grensene og for å gi alle verdens jøder plass, før det: Ingen second coming.

Noe av motivasjonen for hjelp jødene hjem-bevegelsen ligger nok også her.

Dette er ikke noe jeg finner på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn