Hardingfele: Personlig tar jeg da heller dansk/engelsk vinter HELT UTEN SNØ OG IS.. Det er et HÆLV... å røre seg utendørs for min del i kommende måneder. Dog , de andre tre årstidene funker i Norge. Skal det være NORSK vinter, gi meg knirkeføre, stjerneklare kvelder og konstant temperatur på femogtyve til førti spik- i to strake måneder..Kombinert med ei stue så varm og innbydende når du kommer inn at istappene under nesa forsvinner på to flate sekunder- med full fyr i peisen og pluss åtteogtyve som innendørs middeltemp.Det kan jeg klare
Bare jeg slipper stålisen.
Auditor. Jeg bodde i flere år i et fantastisk bondehus med klisje stråtak, i Jonstrup Vang, midt i en hyllebærplantasje, med tilgang til en enorm bøkeskog, liten sjø ved eiendommen, fasaner i hagen og rådyr som endte opp i gryten.
Og vinteren var forjævlig sur og kald og grå - den var grå - nevnte jeg at den var grå? Hvert eneste år. En rar ting.
Et lite høstblaff i september, og så var det grått og surt fra oktober til mars/april. Nesten enda verre ved kysten, for der var det grått og surt og forblåst i tillegg.
Men -- jeg kompenserte med veldig gode viner, veldig god mat og en masse unikt god dansk hygge, så noen gleder fikk man, innendørs. Takke meg til en god norsk vinter. Og fire klart forskjellige årstider -- som er sjeldnere enn man tror på denne planeten.