Norsk læreren min mumlet oppgitt: "Arbeidslyst kom an, her skal du møte motstand!". Tror jeg hadde rett, diktanalyse hjelper ikke på HFSNorsklæreren min pleide å si at man kunne skrive akkurat hva faen man vil, så lenge man begrunner det.
Norsk læreren min mumlet oppgitt: "Arbeidslyst kom an, her skal du møte motstand!". Tror jeg hadde rett, diktanalyse hjelper ikke på HFSNorsklæreren min pleide å si at man kunne skrive akkurat hva faen man vil, så lenge man begrunner det.
Kanskje jeg ikke er interessert nok eller at hjernen min er for primitiv, men det gjorde meg ikke noe særlig klokere.
Tja, si ikke det, de nevnte Dutch, Kii, Grimm samt andre i proffverden som Genelec både måler godt og de er da mange som liker disse. Det er en pussig hifi-myte (1) at måler det bra så låter det dårlig. Enda mer fjernt er vel hifi-myten (2) at det måler helt forferdelig men lyden er helt suverenSpørsmålet er om en god nøytral høytalere i alle musikk sjangre i det hele tatt hadde vunnet en eneste test. Den hadde vel mer havnet i kompani med Brann?
Objektive kriterier er primært anekoisk rett og jevn frekvensrespons, båndbredde (20Hz-20kHz) og SPL uten fordreining.Ja eg bruker DSP selv så det er sånn det er. Men har man en høytalere som er nøytral og kan brukes på all type musikk, er den god da?
Selv om den låter subpar mot andre på visse sanger/sjangre? Eller har man en høytalere som passer din smak, den er god for deg, ferdig arbeid. Men hvordan velger man en høytalere utelukkende fra objektive kriterier, og hva er disse? Hva mangler i listen min evt?
Norsklæreren min var omtrent to meter høy. Han var også gymlærer, og gammel bokser. Han pleide å banke meg opp i gymtimene under påskudd av at han skulle "lære meg å bokse", men jeg er sikker på det bare var hans måte å hevne seg på for at jeg kanskje ikke var en mønsterelev hele tiden.Norsk læreren min mumlet oppgitt: "Arbeidslyst kom an, her skal du møte motstand!". Tror jeg hadde rett, diktanalyse hjelper ikke på HFS
Vrel har to stk 15’’ og løser det uten delefilterDe må minst meter ut fra frontvegg for at de skal ha noe for seg.
De blir brede.
De må ha et par tolvtommere eller langslagstitommere for at det skal bli bass.
Komplisert delefilter. Løses best aktivt.
Et par nøkkelferdige Linkwitz LX521.4 koster 13000 Euro med delefiltere, kabler og forsterkere.
Hatt et par av disse og de er absolutt ikke hvert prisenTja, si ikke det, de nevnte Dutch, Kii, Grimm samt andre i proffverden som Genelec både måler godt og de er da mange som liker disse. Det er en pussig hifi-myte (1) at måler det bra så låter det dårlig. Enda mer fjernt er vel hifi-myten (2) at det måler helt forferdelig men lyden er helt suveren
Sjekk også Dunlavy, som produserte passive høyttalere som målte meget godt, samt hyllet subjektivt: "It measures exceedingly well, and sounds superb....I am buying the reviewed pair
Dunlavy Audio Laboratories SC-IV loudspeaker
"DAL firmly believes that a full set of credible measurements, made by qualified engineering staff using state-of-the-art equipment and facilities, can reliably predict the potential of a loudspeaker to accurately reproduce the complex sounds of music."—Dunlavy Audio Labswww.stereophile.com
Eg brukar Mirage rundstrålarar i heimekinoanlegget. Det funkar godt, og var ganske rimeleg. Miragane kan henge på veggen, og "Heimekinoanlegget" er også vinterhage, sommarstove og glasveranda. I tillegg har eg eit sett Boston utehøgtalalarar i hagen, slik at eg har musikk til hagearbeidet..Men apropos dipoler. Kom plutselig til å tenke på Mirage som var så populære en stund, og ble sittende å lure på hvorfor ikke bipolare høyttalere var mer utbredt. De har vel ikke samme utfasingen av bass som dipoler.
Som kona mi sier, "disse høyttalerne er egentlig for stygge til å ha i huset, men de låter så bra - så de må bli".
Ja.Sikker på at det var høyttalerne hun snakket om?
Noen har lært noe i kveld. Møkkatråd.Har vi ikke hatt nok av dette temaet nå?
Så lenge ikke alle vil ha samme lyd og behov, vil en aldri bli enige.
Interessant. Lenke?Vrel har to stk 15’’ og løser det uten delefilter
En bipolar kalles den ettersom jeg har forstått det ala d'Appolito konfigurasjon diskant i midten, en mellom tone over og under evt bass over og under denne, liggende blir den O o • o O høytaleren blir da vesentlig mer begrenset i spredning i den bipolare retningen, brukes av en del produsenter...Hva skiller egentlig bi-pol og di-pol? Illustrasjonen ligner jo, om jeg husker rett, veldig mye på tilsvarende for mine gamle Mirage M3Si.
Tema her er ikke hva vi liker eller har behov for, det er hva som er objektive kriterier for en god høytaler. Liker og behov og lyster for den saks skyld tar all,slags retninger.Har vi ikke hatt nok av dette temaet nå?
Så lenge ikke alle vil ha samme lyd og behov, vil en aldri bli enige.
Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.En bipolar kalles den ettersom jeg har forstått det ala d'Appolito konfigurasjon diskant i midten, en mellom tone over og under evt bass over og under denne, liggende blir den O o • o O høytaleren blir da vesentlig mer begrenset i spredning i den bipolare retningen, brukes av en del produsenter...
Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.
Ja men hva er de sekundære kriteriene, er det noe liste på de? Er det ikke noen beskrivelser eller forståelser blant høytaler designere som går på disse sekundære parametrene? parametreneObjektive kriterier er primært anekoisk rett og jevn frekvensrespons, båndbredde (20Hz-20kHz) og SPL uten fordreining.
God PA - som du praktiserer - med god DSP (gjerne Trinnov-klasse) tror jeg er en snarvei til «morsom» lyd for mange.
Sorry tar feil husker dårlig som vanlig, de kaller det en dipolar element konfigurasjon sånn som jeg beskrev det.Det stemmer nok ikke. En bipolar høyttaler stråler lyd både forover og bakover, hvor lyden er i fase med hverandre. Som f.eks. Mirage.
Mirage M-7si loudspeaker
Audiophiles have long had a love-hate relationship with dipolar loudspeakers. These devices are nearly always a pain to position properly, they tend to dominate a room, and more often than not they're fussy about amplification. But when it all comes together, the best of them can make magic.www.stereophile.com
Har testet med krell 302 på både fls og prodigy, den hadde ikke kontroll på di i hvertfallBle som sagt brukt en Krell, men kan hende de dro på litt ekstra for å tøffe seg, sånn at det ble litt mye.
Det var ingen av de der jeg hørte, så det er vel ikke så relevant.Har testet med krell 302 på både fls og prodigy, den hadde ikke kontroll på di i hvertfall
Er "perfekt" egentlig objektivt eller subjektivt? Dessuten tror jeg perfeksjon kun er oppnåelig i svært, svært sjeldne tilfeller. Kanskje ikke i det hele tatt. For de fleste virker det mer som at "bra nok - for en periode" er mer realistisk.Det vert uråd å objektivt definere den perfekte høgtalar. Det er for mange innfallsvinklar.
Horn
fulltone utan delefilter
elektrostatar/magnestatar/bandhøgtalarar
konvensjonelle to-tre eller firevegs
linjekjelde
rundstrålarar
plasma
Alle desse har noko unikt over seg som burde vore med i ein perfekt konstruksjon.
Dei fleste høgtalarkonstruktørar hamnar nok på eit eller anna konvensjonelt. Slikt kan vere bra nok, men vi snakkar no om det perfekte, ikkje sant?
Jeg har ikke ment å formulere noe av dette som perfekt, det er ikke noe objektivt. Har heller ikke brukt det ordet i innlegget du siterer..Det var trådstartar som formulerte "objektive kriterier" for det perfekte i innlegg #104. Trur det skal bli vanskeleg å finne slike. Vi får gjere så godt vi kan, og slå oss tåls med det.
Testet så mange par hjemme? Respekt.Etter å ha testet +- 100 par. landet jeg på disse https://hometheaterhifi.com/reviews...ny-gallo-acoustics-reference-35-loudspeakers/
Nøytral er stikkord her.
Skjønar. Av og til trykkjer ein seg uheldig ut. Og det er ganske individuelt kva ein legg vekt på når det gjeld godlyd, og vanskeleg å definere objektivt anna enn det kvantifiserbare, noko som ikkje fortel alt om høgtalaren sine kvalitetar)Jeg har ikke ment å formulere noe av dette som perfekt, det er ikke noe objektivt. Har heller ikke brukt det ordet i innlegget du siterer..