Diverse Hva er hovedkilde til musikk hjemme for folket her?

Hovedkilde:

• Streaming

• CD

• Vinyl

• Kassett

• Tape

Resultatene er kun synlige etter avstemning.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
301
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tenker kun hjemme.

Videre den kilden som brukes mest, ikke den som koster mest eller er foretrukket lydmessig.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.322
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Mener man her hva som låter best, eller hva som er mest anvendt?

Streamer ca 70 %, vinyl resten.

Vinyl låter best, forutsatt at platene er tipp topp.
Det hender seg, men langt fra alltid. 😉

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når jeg spiller cd-er jeg har rippet selv, er det streaming eller cd?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.465
Sted
Polen
Strømming, både fra Tidal og lokale filer.

Jeg teller på knappene om jeg skal skaffe meg en CD-spiller igjen – jeg kjøper tross alt fremdeles CD-er, som jeg ripper – men det betyr enda en boks, flere kabler, flere ting som potensielt kan gå i stykker og/eller irritere. Det blir nok bare med knappetellingen.

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Antall liker
173
Sted
Oslo
Da jeg startet mitt prosjekt for et par år siden var det meningen at vinyl skulle være hovedkilden men etter en stund begynte jeg å jukse. Først litt juks og så stadig mer juks så det endte opp med streaming

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.696
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her går det nesten bare i streaming, og ifølge Spotify "wrapped" spilte jeg 1397 låter og 484 artister i 2024. I tillegg går det i YouTube Music, og en kassett en sjelden gang.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.954
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Streamer mest, hovedsaklig fra Tidal (en sjelden gang iblant fra Spotify, men kun dersom jeg ikke finner det på Tidal).
Vet at jeg foretrekker lydkvaliteten via cd, men har vel blitt for makelig - selv om det ikke er noen stor jobb å bytte skive. At jeg spiller mindre cd nå enn før, henger også sammen med at Platekompaniet først la ned den lokale avdelingen, deretter hovedsjappen i sentrum - ergo litt mer styr for å sjekke ut (og dermed også handle) nye skiver. Finnes jo fortsatt noen små butikker som fortsatt selger cd`er, men de er såpass reisevei unna at det langt fra er hver måned jeg gidder å ta turen.....
Har også veldig sansen for sacd som format, gitt at man har en dugandes spiller.
Liker også godt lyden via vinyl, men det er lenge siden jeg hadde lp-plater, og gidder ikke begynne på nytt.
Spotify (og Tidal) brukes kun når ørepluggene sitter i øregangene.

mvh
Proffen

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Antall liker
126
Sted
Kølis
Streaming, mye fra egenrippede CDer via Plex, uansett hvor jeg er.
CDene ligger et helt annet sted, pakket bort og relativt utilgjengelig. Jeg mener derfor at streamimg er det korrekte svaret for meg.

Noen få CD-plater har jeg fortsatt tilgjengelig, og det hender jeg spiller noen av dem også. Vinyl spiller jeg annenhvert år, hvis noe skal rippes. Herrejemini så mye støy og knitring som var helt normalt for flere tiår siden. Bruker Acon Declick for å fjerne mesteparten av dette før filene legges inn i det ordentlige musikkbiblioteket :)

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
301
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har flere kilder som brukes om hverandre. Kan godt si at jeg foretrekker vinyl, men kan ikke si at det bestemt er hovedkilden, fordi jeg streamer mye også.
Da blir det et beinhardt valg . Hva brukes mest, ikke hva som foretrekkes?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ærlig talt ikke peiling på om jeg spiller vinyl, rippede CD-er eller internettstrøm mest.

Sist redigert:

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
828
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Streaming - vinyl - cd. Garantert 100 - 0 - 0 i prosent.

Elmer Midd

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Antall liker
1.732
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tipper sånn ca. 50% vinyl, 49% streaming og 1% CD.

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
163
Sted
Sogn & Fjordane
70% stream-20% ripp-10% CD.
Vinyl er game over etter at digital presentasjon i de fleste tilfeller(nesten) overgår vinyl med god margin.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.322
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ikke for å akkedere, bare for å nevne det:
Vi bruker ikke like mye tid på musikk alle sammen. F.eks. er det forskjell på å ha mye alenetid og ha gjort seg ferdig med arbeidslivet, kontra det å være småbarnsforelder i full jobb.

Hvis man ser på antall timer lytting, så er det nok mange her som har flest timer med streaming som likevel spiller mer vinylplater enn de som spiller mest vinyl.
Slik sett er det relativt.

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.570
Sted
Under stjernene
Streaming 99%
CD rip mesteparten av den ene prosenten.
Det er nok større sjanse for at Windfeld Ti mugler enn at den blir utslitt😉

Spiller 3 - 5 timer daglig

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.511
Det varierer etter humør og behov. Både plater og CD og streaming. Tror ikke jeg har noen "hovedkilde". Stemte vinyl bare på f.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.452
Torget vurderinger
23
Tivoli (CD) og YouTube 50/50

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.801
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Når jeg spiller cd-er jeg har rippet selv, er det streaming eller cd?
Så lenge selve avspillingen styres av en mobil/nettbrett, så blir det i mine øyne streaming.
Streaming kan jo både være fra streamingtjenester eller lokale filer/rippet bibliotek.

Slik jeg leser spørsmålet går det på hvilken (fysisk) enhet som er hovedkilde (basert på bruk). Da vil jeg si at man fysisk må operere med CDer og en CD-avspillingsenhet for at svaralternativet CD skal velges.

Topp Bunn