Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Og når du skal kjøpe bil holder det lenge med 20000,-. Bukser skal du ikke betale mere enn 199 for og finn ikke på å kjøpe en sofa for mer enn 5000,-. Dette holder i massevis til ditt behov.

    Eller for å si det på en annen og mindre sarkastisk måte: Kom gjerne med gode råd og erfaringer, men lommeboka mi styrer jeg selv.
    Du glemmer at kabler, i motsetning til en bil, er et svært enkelt produkt som ikke trenger å være dyrt for å fungere optimalt. Kabler behøver ikke å være dyre slik som blyanter (at annet enkelt produkt) ikke behøver det....
     
    N

    nb

    Gjest
    Oblivion skrev:
    Når du farter rundt på websider som ikke er oppdaterte eller aktive og uten menyer og henter det DU TROR du var jævlig smart i å finne frem til så prøv å finn resten også http://ctgalleriet.no/Capasitor_047.htm

    Og nå viser du deg frem som direkte dum - faktisk så dum at jeg tror du bare farer med faenskap.
    Du prøver gang på gang å konstruere noe jeg skulle ha ment eller sagt:

    Og et lite tips: Skal du holde på med dine usakligheter - prøv da å kanalisere hetsen din mot riktig person OG riktig firma.
    Jeg trodde det var fra dine (muligens gamle og nå inaktive) nettsider og din forklaring på tekonologien i dine kabler, om så ikke er tilfelle beklager jeg selvsagt det.

    Jeg så på resten og ble ikke særlig klokere av det heller. 60 ganger "praktikst talt null" er fortsatt praktisk talt null. For hvor stor er egentlig forvrengningen i de mest jalla kablene det er mulig å oppdrive f.eks på Biltema? Forvregning i høyttalere er uansett sikkert en million ganger høyere og dynamikkområdet til enhver signalkabel er selvsagt hinsides enhver komponent i anlegget og kildematerialet, så jeg synest fortsatt ikke forklaringen er spesielt god. Dynamikkområdet til CD er ca 96dB, og ikke mye av det er i bruk i praksis i tillegg, så det er ikke rare sakene vi snakker om her. Dynamikken til hele kjeden blir uansett ikke større enn dynamikken til det minst dynamiske leddet, og det er vel ikke akkurat kablene som er flaksehalsen her for å si det slik.

    Isolasjonsmaterialets termiske egenskaper ser jeg heller ikke noen problemer med, temperaturen på signalkabler ligger vel sånn ca på omgivelsestemperaturen og svinger fint lite - det er ikke rare varmeutviklingen som skjer i en slik - jeg har i alle fall ikke meket noe varmgang i noen av mine kabler. Jeg betviler ikke at endringer i resistans, kapasitans og termiske endringer har noe å si i teorien, jeg mener bare at det er fullstendig irrelevant i det store bildet. Problemet med mye av de ekotiske kabelpåstandene som fremkommer er ikke nødvendigvis at de er feil, de er bare irrelevante i det store bildet. Det er godt mulig Nordost har 90% av lyshastigheten mens andre kanskje har bare 70% eller whatever. Spørsmålet blir uansett et rugede: Hva så?

    Jeg etterspør bare noe konkret på hvor store effekter det er vi snakker om her. Å snakke i forholdstall er jo en vanlig strategi rundtomkring, "60 ganger mer" høres veldig mye ut, en endring fra -160dB til -140dB er ikke fullt så imponerende, man befinner seg unasett laaaaangt nede i støygulvet.

    Men nok om det: Over og ut.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Og når du skal kjøpe bil holder det lenge med 20000,-. Bukser skal du ikke betale mere enn 199 for og finn ikke på å kjøpe en sofa for mer enn 5000,-. Dette holder i massevis til ditt behov.

    Eller for å si det på en annen og mindre sarkastisk måte: Kom gjerne med gode råd og erfaringer, men lommeboka mi styrer jeg selv.
    Du glemmer at kabler, i motsetning til en bil, er et svært enkelt produkt som ikke trenger å være dyrt for å fungere optimalt. Kabler behøver ikke å være dyre slik som blyanter (at annet enkelt produkt) ikke behøver det....
    Eller som P.O.M sa det tidligere i tråden:

    Dyrest er ikke nødvendigvis best, men kan faktisk være det…..

    mvh
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Og når du skal kjøpe bil holder det lenge med 20000,-. Bukser skal du ikke betale mere enn 199 for og finn ikke på å kjøpe en sofa for mer enn 5000,-. Dette holder i massevis til ditt behov.

    Eller for å si det på en annen og mindre sarkastisk måte: Kom gjerne med gode råd og erfaringer, men lommeboka mi styrer jeg selv.
    Du glemmer at kabler, i motsetning til en bil, er et svært enkelt produkt som ikke trenger å være dyrt for å fungere optimalt.
    Dette er nok stridens kjerne, hva som kan defineres som optimalt.
    For noen er det nok at det blir lyd i andre enden av tilkoblingen, det er selvsagt en fordel, kall det gjerne optimalt.
    Noen andre vil også ha best mulig (subjektivt vurdert) lyd i andre enden, og ser på det som det optimale. ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    En manns gulv er som kjent en annen manns tak.
    "Optimalt" er vel et av de mest subjektive begreper som tenkes kan. Ikke at det ser ut til å hindre folk fra å krangle side opp og side ned om innholdet i begrepet av den grunn, selvfølgelig........
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Og når du skal kjøpe bil holder det lenge med 20000,-. Bukser skal du ikke betale mere enn 199 for og finn ikke på å kjøpe en sofa for mer enn 5000,-. Dette holder i massevis til ditt behov.

    Eller for å si det på en annen og mindre sarkastisk måte: Kom gjerne med gode råd og erfaringer, men lommeboka mi styrer jeg selv.
    Du glemmer at kabler, i motsetning til en bil, er et svært enkelt produkt som ikke trenger å være dyrt for å fungere optimalt. Kabler behøver ikke å være dyre slik som blyanter (at annet enkelt produkt) ikke behøver det....
    Poenget er at lommeboka mi vil jeg styre selv. Velmente råd som skal idiotforklare alle som bruker mer på noe enn man selv synes er passe fungerer så dårlig og er således mest en nedrakking forkledd som råd. Hvem trenger slikt da? Prioritering er en privatsak.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    impulse skrev:
    En manns gulv er som kjent en annen manns tak.
    "Optimalt" er vel et av de mest subjektive begreper som tenkes kan. Ikke at det ser ut til å hindre folk fra å krangle side opp og side ned om innholdet i begrepet av den grunn, selvfølgelig........
    Likevel greier slike subjektivismer - som altså delegeres til den enkeltes opplevelse - å avføde et nomenklatur som tilhører en språkføring for de mer enkle sjele i «battledress». Feiga ut, sengevætere etc. Hva er det dere tenker på? Og det er alltid de andre som krangler, ikke sant? Alltid de andre! Snart er det bare personkarakteristikken som har objektiv realitet i gutteklubben; resten - det objektive - er opplevelser. Hersketeknikk, liksom.
     

    sleivspark

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    1
    Det var da svært, nå har jeg silt denne tråden og da ble det nokså tynt gitt. Mye synsing og rett ut agressjon mot enkelte debatanter. Mitt spørsmål var jo (igjen) nokså enkelt; rundt 10 tusen burde det jo være en del kabler å ta av og det er jo ikke helt sykt kostbart sett i forhold til hva vi bruker på resten. Kanskje jeg burde moderere prisen til 1000,- og så tar vi det derfra? hehe...
    Uansett, takker for alle innspill, jeg har bestllt et sett kabler fra Bluejeans som jeg tenkte kunne være morsomt å teste. Bruker per i dag Kimber ML og QEDsignal. Det skal bli gøy å høre hva som skjer når jeg bytter ut Kimber. Vet ikke om prisen på KML forsvarer forbedringen i forhold til f.eks. 4VS som jeg rett og slett digger til prisen;D men samtidig er jeg smertelig klar over at det er ikke på toppen du får "kroner" for pengene. Kurven på valuta vs ytelse syntes å bli temmelig bratt etter et stykke, samtidig som subtile forskjeller kan utgjøre forskjellen på ren nytelse og likegyldighet.

    Ser helt til slutt at moderator har vært inne og bedt om moderasjon :eek:. Skjønner at kabler er vanskelig, men kanskje derfor bør flere moderere seg? Jeg personlig tar gjerne i mot råd fra andre som også deler denne hobbyen, men ikke om rådene blir gitt like pedantisk som flere av innleggene her inne. Det kan være mye å hente fra andres erfaring, det har jeg selv erfart :p
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Parelius skrev:
    impulse skrev:
    En manns gulv er som kjent en annen manns tak.
    "Optimalt" er vel et av de mest subjektive begreper som tenkes kan. Ikke at det ser ut til å hindre folk fra å krangle side opp og side ned om innholdet i begrepet av den grunn, selvfølgelig........
    Likevel greier slike subjektivismer - som altså delegeres til den enkeltes opplevelse - å avføde et nomenklatur som tilhører en språkføring for de mer enkle sjele i «battledress». Feiga ut, sengevætere etc. Hva er det dere tenker på? Og det er alltid de andre som krangler, ikke sant? Alltid de andre! Snart er det bare personkarakteristikken som har objektiv realitet i gutteklubben; resten - det objektive - er opplevelser. Hersketeknikk, liksom.


    ;D. Ja det Norske språket har/kan tillegges mange forskjellige vokal- bularer ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.778
    Antall liker
    3.929
    Torget vurderinger
    1
    sleivspark skrev:
    Det var da svært, nå har jeg silt denne tråden og da ble det nokså tynt gitt. Mye synsing og rett ut agressjon mot enkelte debatanter. Mitt spørsmål var jo (igjen) nokså enkelt; rundt 10 tusen burde det jo være en del kabler å ta av og det er jo ikke helt sykt kostbart sett i forhold til hva vi bruker på resten. Kanskje jeg burde moderere prisen til 1000,- og så tar vi det derfra? hehe...
    Uansett, takker for alle innspill, jeg har bestllt et sett kabler fra Bluejeans som jeg tenkte kunne være morsomt å teste. Bruker per i dag Kimber ML og QEDsignal. Det skal bli gøy å høre hva som skjer når jeg bytter ut Kimber. Vet ikke om prisen på KML forsvarer forbedringen i forhold til f.eks. 4VS som jeg rett og slett digger til prisen;D men samtidig er jeg smertelig klar over at det er ikke på toppen du får "kroner" for pengene. Kurven på valuta vs ytelse syntes å bli temmelig bratt etter et stykke, samtidig som subtile forskjeller kan utgjøre forskjellen på ren nytelse og likegyldighet.

    Ser helt til slutt at moderator har vært inne og bedt om moderasjon :eek:. Skjønner at kabler er vanskelig, men kanskje derfor bør flere moderere seg? Jeg personlig tar gjerne i mot råd fra andre som også deler denne hobbyen, men ikke om rådene blir gitt like pedantisk som flere av innleggene her inne. Det kan være mye å hente fra andres erfaring, det har jeg selv erfart :p
    He,he, ja dette ble en ny friskustråd. Kabeldiskusjon får ut det verste i oss. :-[

    Jeg mener at det er helt legitimt å stille spørsmål med kabelbransjen. Det er de facto mye overpriset lurium i hyllene. Mange av kablene byr heller ikke på forbedringer, men forandringer. Man kan utmerket leve et lykkelig hi-fi liv med rimelige kabler. Og man må gjerne forfekte disse momentene hver eneste dag her inne på Hifisentralen.

    Det som ikke er legitimt er å latterligjøre andres prioriteringer. Man får snakke for seg selv. Det er en god regel. Dessuten er det tull å påstå at det ikke er forskjellig lyd kabler imellom. Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.

    Når da 5 (fem) stykker her inne på Sentralen baserer sin argumentasjon på at hele verden tar feil, så får de pepper tilbake. Jeg tror alle som tar kabler på alvor (uavhengig av pris) blir sure av denne vinklingen.

    Jeg mener at kabelskeptikerne bør erkjenne at kabler KAN låte forskjellig. Så kan heller diskusjonen fortsette med i hvilken grad disse forskjellene er signifikante, og om de er verdt pengene.

    -----------

    PS: Som trådstarter skylder du de involverte en tilbakemelding på dine nye Bluejeans kabler!
     

    sleivspark

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    1
    pedal skrev:
    sleivspark skrev:
    PS: Som trådstarter skylder du de involverte en tilbakemelding på dine nye Bluejeans kabler!
    Den er grei, dersom logistikken ikke har gått fulstendig av skaftet burde de ankomme om ikke alt for lenge, det er en stund siden jeg bestillte ::)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.
    Jeg spør meg om hvorfor.

    Chuck Berry spurte en gang Keith Richards om hvorfor han ikke skrev flere ballader og fikk til svar: "-There's no money in it, Chuck!"
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    pedal skrev:
    He,he, ja dette ble en ny friskustråd. Kabeldiskusjon får ut det verste i oss. :-[

    Jeg mener at det er helt legitimt å stille spørsmål med kabelbransjen. Det er de facto mye overpriset lurium i hyllene. Mange av kablene byr heller ikke på forbedringer, men forandringer. Man kan utmerket leve et lykkelig hi-fi liv med rimelige kabler. Og man må gjerne forfekte disse momentene hver eneste dag her inne på Hifisentralen.

    Det som ikke er legitimt er å latterligjøre andres prioriteringer. Man får snakke for seg selv. Det er en god regel. Dessuten er det tull å påstå at det ikke er forskjellig lyd kabler imellom. Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.

    Når da 5 (fem) stykker her inne på Sentralen baserer sin argumentasjon på at hele verden tar feil, så får de pepper tilbake. Jeg tror alle som tar kabler på alvor (uavhengig av pris) blir sure av denne vinklingen.

    Jeg mener at kabelskeptikerne bør erkjenne at kabler KAN låte forskjellig. Så kan heller diskusjonen fortsette med i hvilken grad disse forskjellene er signifikante, og om de er verdt pengene.

    -----------

    PS: Som trådstarter skylder du de involverte en tilbakemelding på dine nye Bluejeans kabler!
    Glimrende konklusjon Pedal. 8)
    Er selv en kabelskeptiker, men lot meg rive med i en periode, og kjøpte komplett sett svindyre Wireworld kabler. Forsøkte også flere andre merker, og må medgi at jeg hørte forskjell, men var det til det bedre. Det spilte i alle fall anneledes!!

    Etter å ha kommet tilbake i manesjen etter mange års landflyktighet, brukes det nå kun relativt rimelig kabel, og ingen ser ut til å klage på det. Det er i grunn ingen som har kommentert mitt kabelvalg basert på lyd.

    Mulig det kan spille litt bedre med kostbar kabel, men har erfart at de store kost/faktor forbedringene ligger i rumakustikk, og rett matching av komponenter.


    /trond
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    ...
    Det som ikke er legitimt er å latterligjøre andres prioriteringer. Man får snakke for seg selv. Det er en god regel. Dessuten er det tull å påstå at det ikke er forskjellig lyd kabler imellom. Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.
    ...
    Jeg foretrekker vinklingen om at det kan være lydlige forskjeller kabler i mellom, men det behøver ikke å være det. Materialvalg og geometri er proxyvariabler ift. lydligheten: motstand, induksjon og kapasitans (+/- skjermingsegenskaper herunder egenskaper mht inn/utstrålig av støy o.l.) er det det handler om - foruten at kabeluren er lang nok og at tilsluttet utstyr ikke er så hysterisk følsom for «matching» at små variasjoner i kabelurer i mellom får noen betydning. «Etablerte sanheter» innen hifi er på dette området er ikke så veldig mye verdt.

    ...
    Når da 5 (fem) stykker her inne på Sentralen baserer sin argumentasjon på at hele verden tar feil, så får de pepper tilbake. Jeg tror alle som tar kabler på alvor (uavhengig av pris) blir sure av denne vinklingen.
    ...
    Fint du holder tellingen ;) Jeg er forresten ikke helt sikker på hvem det er som tar «hifikabler» på alvor, jeg forstår heller ikke at det er noen grunn til å ta dem på alvor.

    ...
    Jeg mener at kabelskeptikerne bør erkjenne at kabler KAN låte forskjellig. Så kan heller diskusjonen fortsette med i hvilken grad disse forskjellene er signifikante, og om de er verdt pengene.
    ...
    Av og til så får jeg inntrykk av at det er forskjellene som dyrkes ... det besynderlige er at de fleste ikke benytter testprosedyrer som er egnet til å belyse de aktuelle forskjellene ...

    mvh
    KJ
     
    L

    larkus

    Gjest
    pedal skrev:
    Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.
    Litt off topic:

    Jeg har holdt på så lenge med dette her at jeg husker da det var god politikk å oppgradere den grå "ringeledningen" som ble levert med de fleste høyttalere, til 0.75 kvadrat lampettledning. :eek: Vi snakker her om siste halvdel av 1970-tallet, og jeg mener å huske at det var i 1977-78 at Monitor Audio kom med en av de første audiofile ht-kabler. En flettet sak som fikk en god del forsterkere til å gå i selvsving og ta knekken på enten diskantelementet eller seg selv. Siden den gang har det sakte men sikkert gått helt over styr i kabelbransjen og for mange hifi-interesserte ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    larkus skrev:
    pedal skrev:
    Ved å variere materialvalg og geometri så kan man få til ganske så forskjellig kabellyd. Dette er en etablert sannhet siden slutten av 80-tallet, og som i dag beskjeftiger en hel industri og hi-fi entusiaster verden over.
    Litt off topic:

    Jeg har holdt på så lenge med dette her at jeg husker da det var god politikk å oppgradere den grå "ringeledningen" som ble levert med de fleste høyttalere, til 0.75 kvadrat lampettledning. :eek: Vi snakker her om siste halvdel av 1970-tallet, og jeg mener å huske at det var i 1977-78 at Monitor Audio kom med en av de første audiofile ht-kabler. En flettet sak som fikk en god del forsterkere til å gå i selvsving og ta knekken på enten diskantelementet eller seg selv. Siden den gang har det sakte men sikkert gått helt over styr i kabelbransjen og for mange hifi-interesserte ;D
    Vil vel påstå bransjen har hatt positiv utvikling siden. I dag er det vel ingen kabelprodusent som får anlegget til å gå opp i flammer. Iallefall ikke i samme skala som det du snakker om(100prosent av kabelfabrikantene)
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.369
    Antall liker
    6.766
    Fush skrev:
    Parelius skrev:
    Ekspertenes råd til Lyd og Bilde:

    http://www.lydogbilde.no/din-guide-i-kabel-jungelen.4647601.html

    Grunnleggende premiss: Det er en sammenheng mellom pris og ytelse.
    Det som er litt skremmende er at det sikkert er mange som tar dette for god fisk, all den tid den kommer fra et ledende magasin på området. Og hva er det egentlig de nevnte "ekspertene" er eksperter på? Salg?
    Det som står der ser jo rimelig fornuftig ut så man må være rimelig nevrotisk for å finne det skremmende.
     
    M

    musicus

    Gjest
    ....og noen tror de vet alt, og det er også alt de vet, dårskap!..

    mvh
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    ...
    Ok, lag din guide for mannen som bare hører musikk, og som intet om hi fi kan.
    Min variant: Dersom det ikke følger med kabler av god kvalitet med utstyret => Kjøp premium-kabler fra Kurtern (til mindre enn en halv forgnertier for et enkelt sett). Bruk «resten» på «piker, vin og sang», eller hva som enn måtte behage.

    mvh
    KJ
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Skink_123 skrev:
    ...
    Ok, lag din guide for mannen som bare hører musikk, og som intet om hi fi kan.
    Min variant: Dersom det ikke følger med kabler av god kvalitet med utstyret => Kjøp premium-kabler fra Kurtern (til mindre enn en halv forgnertier for et enkelt sett). Bruk «resten» på «piker, vin og sang», eller hva som enn måtte behage.

    mvh
    KJ
    Skriv guiden og publiser den vel?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Ok, lag din guide for mannen som bare hører musikk, og som intet om hi fi kan.
    Signalkabler: Gå til Elkjøp. Det ryktes at de fører en signalkabel som ifølge HFS har gitt forrykende lydopplevelser på et anlegg i millionklassen.

    Ht-kabler: Gå til et velassortert installasjonfirma og kjøp installasjonskabel med minimum 4 kvadrat pr. leder. Gjerne massive ledere om du er av den hardbalne sorten. Terminer med kabelsko fra f.eks. ELFA.

    Strømkabel: Når du først er innom installasjonsfirmaet, spør etter Ølflex skjermet 3x2,5 kvadrat skjermet kabel eller lignende. Kjøp solide industristøpsel på samme sted. Apparatplugg kan du skaffe deg her:
    http://markgrantcables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=112
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    larkus skrev:
    Skink_123 skrev:
    Ok, lag din guide for mannen som bare hører musikk, og som intet om hi fi kan.
    Signalkabler: Gå til Elkjøp. Det ryktes at de fører en signalkabel som ifølge HFS har gitt forrykende lydopplevelser på et anlegg i millionklassen.

    Ht-kabler: Gå til et velassortert installasjonfirma og kjøp installasjonskabel med minimum 4 kvadrat pr. leder. Gjerne massive ledere om du er av den hardbalne sorten. Terminer med kabelsko fra f.eks. ELFA.

    Strømkabel: Når du først er innom installasjonsfirmaet, spør etter Ølflex skjermet 3x2,5 kvadrat skjermet kabel eller lignende. Kjøp solide industristøpsel på samme sted. Apparatplugg kan du skaffe deg her:
    http://markgrantcables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=112
    Ok, nå gjenstår det bare å få artikkelen fram til forbrukeren, om du mener den er ferdig vel og merke.

    EDIT: Forbruker blir vel feil da disse kablene ikke skal forbrukes, men bestå.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det virker som Lyd og Bilde gir en grei innføring i kablenes (kranglernes) bruks- område, men det er jo "veldig mange" her inne som sitter med mye dyrere utstyr enn til "kun" 100,000 N. Kr. Så maks 6000,00 N .Kr. for høytalerkabler kan virke noe snaut for enkelte!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes ikke noen skal kjøpe bukser for mer enn 500,- heller jeg. Eller dress til mere enn 2000,-.
    [/IRONI]

    Men mest av alt vil jeg bestemme slike prioriteringer selv. Etter å ha lest en del kabeltråder får jeg nesten lyst til å svi store beløp på kabler, men jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg er bare så himla lei av selvutnevnte militante rådgivere, men det er selvfølgelig fritt frem for det er et åpent forum osv. Jobb gjerne litt med formen på budskapet. Det kan være et god ide å prøve å selge inn budskapet i stedet for å "idiotforklare" alle som mener anderledes.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Skink_123 skrev:
    Ok, lag din guide for mannen som bare hører musikk, og som intet om hi fi kan.
    Signalkabler: Gå til Elkjøp. Det ryktes at de fører en signalkabel som ifølge HFS har gitt forrykende lydopplevelser på et anlegg i millionklassen.

    Ht-kabler: Gå til et velassortert installasjonfirma og kjøp installasjonskabel med minimum 4 kvadrat pr. leder. Gjerne massive ledere om du er av den hardbalne sorten. Terminer med kabelsko fra f.eks. ELFA.

    Strømkabel: Når du først er innom installasjonsfirmaet, spør etter Ølflex skjermet 3x2,5 kvadrat skjermet kabel eller lignende. Kjøp solide industristøpsel på samme sted. Apparatplugg kan du skaffe deg her:
    http://markgrantcables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=112
    Disse kablene bruker jeg i likhet med deg. Dette er ikke riktige kabler å bruke i mange kombinasjoner. De er kretsavhengig, og må matsjes med måte. I noen publisserte målinger er nettopp denne kabelen den minst transparente. Den kabeloppbygningen som påvirker kretsen minst(i flest anleggskombinasjoner) har lav motstand og er lavinduktante. Det gjør heller ingen ting at de har lav kapasitans. Slike kabler er gjerne oppbygd med flere enkeltisolerte ledere. Slike kabler finnes normalt ikke hos industriprodusentene. Da må man ta luen i handa og gå til en Hi-Fi butikk.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    om.s skrev:
    ....og noen tror de vet alt, og det er også alt de vet, dårskap!..

    mvh
    Det er det man lærer etter at man vet "alt" som virkelig betyr noe.........har jeg hørt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn