Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    nb skrev:
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    Spørsmål til oblivion: Hva hvis utstyret slås av, eller det oppstår strømbrudd?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    nb skrev:
    Hersketeknikk? Å sitere fra din egen nettside?
    Hvis ditt sitat ikke skulle være et resultat av din hersketeknikk må det vel være et resultat av din manglende teknologiske forståelse.
    Sitatet har jo overhode ingenting å gjøre med mitt innlegg...

    nb skrev:
    I rest my case.
    Det får vi håpe..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    nb skrev:
    Hersketeknikk? Å sitere fra din egen nettside?
    Hvis ditt sitat ikke skulle være et resultat av din hersketeknikk må det vel være et resultat av din manglende teknologiske forståelse.
    Sitatet har jo overhode ingenting å gjøre med mitt innlegg...

    Det får vi håpe..
    Du kan ikke opplyse de med manglende teknologisk forståelse?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    siden du er så kritisk til disse påstandene nb. forklar hvorfor. Hvorfor er det ikke forskjell på gull, sølv og kobber for eksempel?
    Sølv leder bedre enn kobber som leder bedre enn gull. Forskjellen i ledeevne mellom sølv og kobber er mindre enn mellom kobber og gull. Kompenseres enklest ved å justere lengden på kablene. Har du kobber og øker lengden eller tverrsnitt med ca 7% har du samme ledevne som sølv. Eventuelle andre effekter må du nesten spørre en kabelprodusent om.
    jeg fikk med meg såpass en gang i tiden at det er forskjell på ledeevne i metaller. poenget er vel om det er lydmessige forskjeller. ellers hadde det vært fint om du hang på oftere "etter min oppfattning og forståelse" Siden du henviser meg til en kabelprodusent vedr. de andre påstandende er det enkelt å trekke den sluttningen at du ikke har kompetanse nok til å avgjøre om de er riktige eller gale. Du må gjerne ta med deg noen Claeskabler hit for en blindtest
     
    M

    musicus

    Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:
    Også var det hersketeknikken da...

    Jeg regnet med at når de i 90% gruppene ikke hadde noe saklig å komme med så ville hersketeknikken slå inn.

    Og mye feil tok jeg ikke ;D
    I rest my case.
    Yes please!!...

    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    ...Du må gjerne ta med deg noen Claeskabler hit for en blindtest
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.

    -Tar du utfordringen, NB?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    larkus skrev:
    nb skrev:
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    Spørsmål til oblivion: Hva hvis utstyret slås av, eller det oppstår strømbrudd?
    Da er kablene fortsatt terminert og jordet....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    nb skrev:
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    Spørsmål til oblivion: Hva hvis utstyret slås av, eller det oppstår strømbrudd?
    Da er kablene fortsatt terminert og jordet....
    Så når en lar en kabel stå i anlegget over en tid, en spiller mye på den, en blir vandt med den, og så bytter tilbake, så vil alltid kabelen som var koblet opp ha fordelen?

    EDIT: Skrivefeil, rettet opp med dårlig norsk.
     
    M

    musicus

    Gjest
    pedal skrev:
    65finger skrev:
    ...Du må gjerne ta med deg noen Claeskabler hit for en blindtest
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.

    Dessverre tror jeg ikke nb er så interessert i om det er noen forskjeller, det er nok mer diskusjonen for diskusjonens skyld som interesserer ham.

    mvh
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Anonym skrev:
    Du kan ikke opplyse de med manglende teknologisk forståelse?
    Takk for det "Anonym", men jeg må nok henvise til utdannelse..

    Og når en har fått utdannelsen er det noen som tar inn over seg at hverken er jorda flat eller at pensumet under utdannelsen er fasit på alt, men kun grunnlaget for å lære videre...

    Men hvis du i positiv hensikt søker informasjon vil du finne de fleste forklaringene.

    Du er vel ekspert på hersketeknikk siden du ikke gir deg.
    Men du får holde på til krampa tar deg - slik du har gjort ved tidligere annledninger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    Anonym skrev:
    Du kan ikke opplyse de med manglende teknologisk forståelse?
    Takk for det "Anonym", men jeg må nok henvise til utdannelse..
    Innenfor kvantefysikk eller er det tilstrekkelig med en eller annen form for utdannelse innenfor elektro?

    Hvis det går under fagområdet elektro, hvor høy utdannelse bør vedkommende ha for å forstå det?
    Har flere kollegaer med elektrorelatert master så jeg håper jeg kan få de til å forklare det for meg siden du ikke vil forklare det.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Anonym skrev:
    Hadde egentlig bestemt meg for å la deg forklare tullet du skriver på nettsiden din men når du velger å ikke gi meg et saklig svar føler jeg får å rette opp på påstandene dine. Dielektrikumet vil depolariseres straks feltet tas bort, dvs at kablene må spilles inn daglig :)
    Forklar! Forklar!
    "Feltet" over en kabel tas vel ikke bort når det er 0volt over kablen hele tiden..
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.059
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    om.s skrev:
    pedal skrev:
    65finger skrev:
    ...Du må gjerne ta med deg noen Claeskabler hit for en blindtest
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.
    Dessverre tror jeg ikke nb er så interessert i om det er noen forskjeller, det er nok mer diskusjonen for diskusjonens skyld som interesserer ham.
    En interesse han deler med flere her inne, om jeg kan være så freidig. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    diyAudio skrev:
    Anonym skrev:
    Hadde egentlig bestemt meg for å la deg forklare tullet du skriver på nettsiden din men når du velger å ikke gi meg et saklig svar føler jeg får å rette opp på påstandene dine. Dielektrikumet vil depolariseres straks feltet tas bort, dvs at kablene må spilles inn daglig :)
    Forklar! Forklar!
    "Feltet" over en kabel tas vel ikke bort når det er 0volt over kablen hele tiden..
    Hvordan opprettholder du feltet når du slår av utstyret?
    Straks feltet tas bort vil dielektrikumet depolariseres.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Anonym skrev:
    Hvordan opprettholder du feltet når du slår av utstyret?
    Straks feltet tas bort vil dielektrikumet depolariseres.
    Forklar hvilket felt som tas bort?
    En kablel som er terminert med en impedans i begge ender med 0 volt DC over seg.
    Forklar hvilket felt som tas bort?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hører ihvertfall "stor" forskjell på oblivion i forhold til mange andre kabler, men har pr. i dag bare høytaler-kablene!

    Den neste oppgraderingen blir flere kabler av samme produsent, må bare få byttet/solgt noen av de som står i anlegget i dag.

    Så klart det er bortkastede penger å svi av penger på kabler, når man overhodet ikke hører forskjell på kabler allikevel!

    Det var vel en av kverulantene her inne, som fikk undertegnede til å gjennomføre en kabeltest i fjor, for øvrig gjengitt i fidelity.

    Dette er vel egentlig ingen ting å krangle om, men rett skal være rett 8)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    nb skrev:
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    Spørsmål til oblivion: Hva hvis utstyret slås av, eller det oppstår strømbrudd?
    Da er kablene fortsatt terminert og jordet....
    Tulleteorien min om å legge kablene på tvers av jordens magnetfelt for å unngå mikrofoni er bedre enn denne ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    diyAudio skrev:
    Anonym skrev:
    Hvordan opprettholder du feltet når du slår av utstyret?
    Straks feltet tas bort vil dielektrikumet depolariseres.
    Forklar hvilket felt som tas bort?
    En kablel som er terminert med en impedans i begge ender med 0 volt DC over seg.
    Forklar hvilket felt som tas bort?
    Etter at du har brukt mikrobølgeovnen. står den fortsatt på frem til du har dratt ut støpslet?

    Med elektrisk felt på en kabel må du tenke AC, oppvarmingen av dielektrikumet skjer ved varierende elektrisk strøm, når strømmen forsvinner lades dielektrikumet ut.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Anonym skrev:
    Med elektrisk felt på en kabel må du tenke AC, oppvarmingen av dielektrikumet skjer ved varierende elektrisk strøm, når strømmen forsvinner lades dielektrikumet ut.
    Og når der intet signal går gjennom kabelen, ei heller noe felt. Slik er det ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Valentino skrev:
    om.s skrev:
    pedal skrev:
    65finger skrev:
    ...Du må gjerne ta med deg noen Claeskabler hit for en blindtest
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.
    Dessverre tror jeg ikke nb er så interessert i om det er noen forskjeller, det er nok mer diskusjonen for diskusjonens skyld som interesserer ham.
    En interesse han deler med flere her inne, om jeg kan være så freidig. ;)
    Det er vel ingen freidighet, det er vel en realitet, selv om vi kanskje tenker på forskjellige kandidater, selv driver jeg og tester nye ht kabler, spennende :) ...

    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.059
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og jeg tester Netrebko i anlegget...



    ;D

    (Anlegget er forresten kraftig nedgradert for tiden. Trenger ikke høyttalerkabler en gang!)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    larkus skrev:
    Anonym skrev:
    Med elektrisk felt på en kabel må du tenke AC, oppvarmingen av dielektrikumet skjer ved varierende elektrisk strøm, når strømmen forsvinner lades dielektrikumet ut.
    Og når der intet signal går gjennom kabelen, ei heller noe felt. Slik er det ;)
    I praksis betyr det at kabelen må spilles inn hver gang anlegget skal brukes eller så må man ha på musikk 24/7 :)
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.

    -Tar du utfordringen, NB?
    Om Oblivion vil sende meg noen kabler på lån, så gjerne det. Til gjengjeld kan han opplyse om hvor mye mer eller mindre forvrengningen han snakker om er, ditto med endringen i dynamikk etter at dielektrumet er stabilisert. Og hvor mye dette "faller tilbake" om man skulle være så uheldig å ta ut kablene fra anlegget eller sikringen skulle gå.

    Jeg har som sagt testet litt andre ting selv selv, om noen kan forklare meg hva som eventuelt er feil med f.eks. LFD og Acoustic Zen(?) som kandidater så ville jeg satt pris på det. Hva er forresten grunnen til at det skal være noen større forskjeller på Oblivion og Clas premium enn hva det er på Clas Premium og Clas Standard?

    Hr. Oblivion snakker fint om forvrenging og dynamikk, siden han sier "mer" og "mindre" av sorten, så regner jeg med han har en formening og hvor mye mer og hvor mye mindre. Kanskje han kunne komme med noen tall? Snakker vi 140dB under signal? 150dB? 160dB? Og hvor viktig er denne effekten sammenlignet med de ørten andre forvrendingskildene i et normalt HiFi-anlegg?

    Hvorfor lager ikke "alle" kabelprodusenter sakene sine i gull siden det er så mye bedre - igjen i følge Oblivion. Hvorfor driver noen i det hele med kobber, sølv er jo bedre (dog dårligere enn gull) - igjen i følge Oblivion. Det er også den eneste (sammen med KV i Fidelity) jeg har sett som snakker om "utspilling", dvs at kablene minster prestada dersom de er ute av anlegget en stund. Har ikke de andre kabelprodusentene skjønt dette ennå?

    Det er fritt frem for den som vil tro på teoriene, jeg gjør det ikke. Og jeg regner ikke med at interessen er veldig stor for å komme med noen ytterligere forklaring fra produsenten, tallfesting eller lignende, så da er vi vel like langt.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    10
    Nok en gang NB, jeg spanderer dine reiseutgifter til Porsgrunn! Her skal du få høre forskjellen på gull og sølv i pluggene på, hold deg fast, nettkabelen til Cd spilleren! Ta også med din utrolig gode Denon 3910, så får vi endelig testet at den "gjør samme jobben som en overpriset dyr CD-spiller"! Siden anlegget ditt ikke avslører en dritt må vi ta det her! Er du litt interesert i Hi-fi burde dette være av interesse, kommer du?

    Mvh.
    SAL
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    pedal skrev:
    Det ville være det mest fruktbare av denne tråden. At NB fikk høre at det faktisk kan være forskjellig lyd fra forskjellige kabler. Det ville være et kvantesprang i hele kabeldebatten.

    Så kunne vi etterpå fortsette diskusjonen om hva disse forskjellene består i. Om de er viktige. Og om de gir valuta for pengene.

    -Tar du utfordringen, NB?
    Om Oblivion vil sende meg noen kabler på lån, så gjerne det.
    Siden du i ditt eksisterende oppsett ikke hører forskjell på kabler whatsoever, og du har tidligere nevnt at du ikke hørt noe forskjell ved bruk av XX highend player (PC-lyd). Tror derfor det best er at du kommer deg ut og får høre et oppsett hvor forskjellene oppstår.

    Jeg har som sagt testet litt andre ting selv selv, om noen kan forklare meg hva som eventuelt er feil med f.eks. LFD og Acoustic Zen(?) som kandidater så ville jeg satt pris på det. Hva er forresten grunnen til at det skal være noen større forskjeller på Oblivion og Clas premium enn hva det er på Clas Premium og Clas Standard?
    Jeg kjenner ikke disse.


    Hr. Oblivion snakker fint om forvrenging og dynamikk, siden han sier "mer" og "mindre" av sorten, så regner jeg med han har en formening og hvor mye mer og hvor mye mindre. Kanskje han kunne komme med noen tall? Snakker vi 140dB under signal? 150dB? 160dB? Og hvor viktig er denne effekten sammenlignet med de ørten andre forvrendingskildene i et normalt HiFi-anlegg?
    Du lever i den villfarelse at alt innenfor lyd kan måles i dB med et RadioShack lydtrykksmeter. Underforstått at er det ikke dB avvik av betydning innenfor det hørbare området, så er all lyd lik. Det er en grov overforenkling. Forklaringen på at noen (ikke alle) kabler låter forskjellig har nok mer med fase (tidsavvik) å gjøre.

    Det reneste kobber er nok ikke spesielt dårligere enn sølv. Cardas har skrevet en del om dette. Men siden sølv (og gull) er et edelmetall, så kan det tenkes at det låter bedre pga sin renhet? Altså ikke lederevnen i seg selv, men andre molekylære forhold. ("Molekyl" er jo lett å raljere over. Ingen av oss er liksom atomfysikere. Men er det ikke molylære endringer som gjør at modnet ost smaker best? ;D )

    Apropos metaller: jeg har erfart en del forskjellige kabler og metallblandinger. En interessant betraktning er at en kobberleder belagt med sølv låter lysere enn en kobberleder belagt med tinn. Begge varianter finnes i stort utvalg fra Belden og andre til en rimelig pris. Forsølvet kobber anvendes gjerne til høyfrekvensformål sammen med Teflon isolasjon for ikke å få målbart! tap over lange strekk. Omvendt bruker man fortinnet kobber der hvor behovet bare er å unngå korrosjon, feks kabler til utendørs bruk, i båter og andre fuktige klima.

    Så sier Målemafiaen med Ond Vilje at: Sølv, tinn eller kobber ikke spiller noen rolle. "Det er bare å ha litt kortere kabelstrekk". Samt at "Skinneffekten ikke har hørbar betydning".

    Men jeg tror at nettopp kombinasjonen av forsølving eller fortinning av kabelens overflate virker forsterkende på hverandre. Vi vet jo at de høyeste frekvensene vandrer i lederens pereferi (overflate). En forsølving eller en fortinning av overflaten vil da gi henholdsvis en fremheving/demping av diskanten. Det er akkurat dette jeg hører. Disse forskjellene kan oppleves uavhengig av pris fordi slike standard kabler kan kjøpes for en rimelig penge.


    PS: Jeg har ikke noe forhåpning om å få deg til å skifte mening. det synes rimelig fånyttes. Men jeg skriver om mine erfaringer og betraktninger rundt dette med kabler i den grad det er interessant lesestoff for andre her på Sentralen. Jeg tror nemlig det er en taus majoritet som leser disse kabeltrådene med interesse, men uten at de gidder å kaste seg ut i jørmestampen.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    nb skrev:
    Om Oblivion vil sende meg noen kabler på lån, så gjerne det.
    Hva skulle det ha vært godt for??

    nb skrev:
    Til gjengjeld kan han opplyse om hvor mye mer eller mindre forvrengningen han snakker om er
    Her vrøvler du igjen. Hvis du slutter med å ta ting ut av sammenheng så hadde du kanskje sluppet å gjøre deg dum. På de sidene du siterte til lå også svaret på dette. Og med forklaring på hvorfor - som ikke er teori, men fakta basert på vedtatte material egenskaper satt opp i en tabell som selv du bør kunne lese og forstå.

    nb skrev:
    Hvorfor lager ikke "alle" kabelprodusenter sakene sine i gull siden det er så mye bedre
    Her vrøvler du igjen, og svaret ligger jo i "spørsmålet" ditt, men du kan få et lite hint - "pris, kostnad"

    nb skrev:
    Det er fritt frem for den som vil tro på teoriene, jeg gjør det ikke. Og jeg regner ikke med at interessen er veldig stor for å komme med noen ytterligere forklaring fra produsenten, tallfesting eller lignende, så da er vi vel like langt.
    Her vrøvler du igjen, og teoriene du tydeligvis henviser til er ikke mine, og de er vel såpass gamle (fra før 80 tallet) at de kanskje ikke finnes på noen fancy web side du har funnet frem til.

    At du ikke tror betyr ikke noe for andre enn deg selv.
    Men det er vel vanskelig å gjøre noe annet en å "tro" noe om noe en ikke har peiling på.

    Og som det er nevnt lengre oppe ang tallene dine: Hvis du slutter med å ta ting ut av sammenheng så hadde du kanskje sluppet å gjøre deg dum. På de sidene du siterte til lå også svaret på dette. Og med forklaring på hvorfor - som ikke er teori, men fakta basert på vedtatte material egenskaper satt opp i en tabell som selv du bør kunne lese og forstå.
     
    L

    larkus

    Gjest
    pedal skrev:
    Så sier Målemafiaen med Ond Vilje at: Sølv, tinn eller kobber ikke spiller noen rolle. "Det er bare å ha litt kortere kabelstrekk". Samt at "Skinneffekten ikke har hørbar betydning".

    Men jeg tror at nettopp kombinasjonen av forsølving eller fortinning av kabelens overflate virker forsterkende på hverandre. Vi vet jo at de høyeste frekvensene vandrer i lederens pereferi (overflate). En forsølving eller en fortinning av overflaten vil da gi henholdsvis en fremheving/demping av diskanten. Det er akkurat dette jeg hører. Disse forskjellene kan oppleves uavhengig av pris fordi slike standard kabler kan kjøpes for en rimelig penge.
    Du hører godt, pedal ;D

    Bildet under viser beregnet høyfrekvenstap p.g.a. skineffekt i parallelle runde 6 kvadrat ledere. (Hvit linje).
    Etter det jeg kan se er tapet ved 20 khz i størrelseorden 0,02 db. Hvis disse beregningene stemmer, så gir jeg meg ende over :eek:
     

    Vedlegg

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Husk nå at dette er stipulert nivåtap, i praksis vil avrullingen være enda mindre ;)



    Mvh. RS
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det generøse tilbudet om å dekke transport fram og tilbake samt ta med egne komponenter, er ikke det en gyllen mulighet?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det hjelper ikke med seende tester, skjønner dere ikke det?
    Jeg selv har hørt forskjell på kabler i over 20 år. I det siste har jeg endret syn på hva som var årsaken.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Du hører godt, pedal
    Og du er dårlig til å sitere. Men det er vel slik at man må jukse litt for å score billige poenger...
    Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg poengterer at lydmessige forskjeller IKKE oppstår som funksjon av endringer i nivå (dB) i det hørbare området, men pga fase (tid).

    Du lever i den villfarelse at alt innenfor lyd kan måles i dB med et RadioShack lydtrykksmeter. Underforstått at er det ikke dB avvik av betydning innenfor det hørbare området, så er all lyd lik. Det er en grov overforenkling. Forklaringen på at noen (ikke alle) kabler låter forskjellig har nok mer med fase (tidsavvik) å gjøre.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    pedal skrev:
    larkus skrev:
    Du hører godt, pedal
    Og du er dårlig til å sitere. Men det er vel slik at man må jukse litt for å score billige poenger...
    Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg poengterer at lydmessige forskjeller IKKE oppstår som funksjon av endringer i nivå (dB) i det hørbare området, men pga fase (tid).

    Du lever i den villfarelse at alt innenfor lyd kan måles i dB med et RadioShack lydtrykksmeter. Underforstått at er det ikke dB avvik av betydning innenfor det hørbare området, så er all lyd lik. Det er en grov overforenkling. Forklaringen på at noen (ikke alle) kabler låter forskjellig har nok mer med fase (tidsavvik) å gjøre.
    Bare så det er klinkende klart. Kabler har minimum fase, hvilket betyr at fase og frekvensrespons er to sider av samme sak, dvs lik frekvensrespons = lik faserespons og omvendt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Rhesus skrev:
    Det hjelper ikke med seende tester, skjønner dere ikke det?
    Jeg selv har hørt forskjell på kabler i over 20 år. I det siste har jeg endret syn på hva som var årsaken.
    Jammen så ta med tepper på turen da! Herregud, gjestfrihet av en annen verden, vanker sikkert middag og! Og noe å drikke! Samt hyggelig prat med noen som liker musikk!
     
    L

    larkus

    Gjest
    pedal skrev:
    Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg poengterer at lydmessige forskjeller IKKE oppstår som funksjon av endringer i nivå (dB) i det hørbare området, men pga fase (tid).
    Den blå linjen viser faseforskjellen (mer korrekt, tidsforsinkelsen) med nevnte kabel.
     

    Vedlegg

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Rhesus skrev:
    Det hjelper ikke med seende tester, skjønner dere ikke det?
    Det hjelper tydeligvis ikke med lyttende tester heller.. ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Oblivion skrev:
    nb skrev:
    Om Oblivion vil sende meg noen kabler på lån, så gjerne det.
    Hva skulle det ha vært godt for??

    nb skrev:
    Til gjengjeld kan han opplyse om hvor mye mer eller mindre forvrengningen han snakker om er
    Her vrøvler du igjen. Hvis du slutter med å ta ting ut av sammenheng så hadde du kanskje sluppet å gjøre deg dum. På de sidene du siterte til lå også svaret på dette. Og med forklaring på hvorfor - som ikke er teori, men fakta basert på vedtatte material egenskaper satt opp i en tabell som selv du bør kunne lese og forstå.

    nb skrev:
    Hvorfor lager ikke "alle" kabelprodusenter sakene sine i gull siden det er så mye bedre
    Her vrøvler du igjen, og svaret ligger jo i "spørsmålet" ditt, men du kan få et lite hint - "pris, kostnad"

    nb skrev:
    Det er fritt frem for den som vil tro på teoriene, jeg gjør det ikke. Og jeg regner ikke med at interessen er veldig stor for å komme med noen ytterligere forklaring fra produsenten, tallfesting eller lignende, så da er vi vel like langt.
    Her vrøvler du igjen, og teoriene du tydeligvis henviser til er ikke mine, og de er vel såpass gamle (fra før 80 tallet) at de kanskje ikke finnes på noen fancy web side du har funnet frem til.

    At du ikke tror betyr ikke noe for andre enn deg selv.
    Men det er vel vanskelig å gjøre noe annet en å "tro" noe om noe en ikke har peiling på.

    Og som det er nevnt lengre oppe ang tallene dine: Hvis du slutter med å ta ting ut av sammenheng så hadde du kanskje sluppet å gjøre deg dum. På de sidene du siterte til lå også svaret på dette. Og med forklaring på hvorfor - som ikke er teori, men fakta basert på vedtatte material egenskaper satt opp i en tabell som selv du bør kunne lese og forstå.
    Jeg skjønner godt at du ikke vil komme med noen tall. Men la oss gjøre det enkelt, forklar - gjerne med teskje - hvorfor det er et problem å lage digitalkabler i kobber. De jeg har av sorten har aldri sviktet meg. Slenger du på en BNC fremfor RCA så kan du i tillegg få riktig karakteristisk impedans.

    Jeg har for øvrig ikke tatt noe ut av sin sammenheg, jeg kopierte en hel seksjon fra dine nettsider (http://ctgalleriet.no/Cables_047.htm). Jeg registrerer at du ikke er villig til å gå inn i påstandene som fremkommer her, og det skjønner jeg godt.

    Et kabel som mister sine evner bare man kobler det fra ville jeg regne som defekt og totalt ubrukelig, men det er kanskje bare meg? Fint slagstriks, siden sammenligning med andre saker i praksis blir umulig.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    larkus skrev:
    pedal skrev:
    Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg poengterer at lydmessige forskjeller IKKE oppstår som funksjon av endringer i nivå (dB) i det hørbare området, men pga fase (tid).
    Den blå linjen viser faseforskjellen (mer korrekt, tidsforsinkelsen) med nevnte kabel.
    Kan jo være alfa og omega om det svinger eller ikke :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger ett behov som må oppfylles her.
    Det skal høres forskjell på kabler hjelper ikke hva som kommer av argumenter.
    Uten en signifikant forskjell på kabler blir hobbyen vannet ut. Også ingen ting å krangle om da gitt
    går ikke ann det
    På pluss siden vil jeg si at det går ann å lære litt av kranglingen. Litt om kabler og litt mer om argumentasjons teknikk ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn