Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    1
    Rhesus skrev:
    Bare så det er klinkende klart. Kabler har minimum fase, hvilket betyr at fase og frekvensrespons er to sider av samme sak, dvs lik frekvensrespons = lik faserespons og omvendt.
    Mitt eksempel tok utgangspunkt i kobbberledere med forsølving og fortinning. Finnes det målinger på slike ''hybride'' ledere?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    pedal skrev:
    Rhesus skrev:
    Bare så det er klinkende klart. Kabler har minimum fase, hvilket betyr at fase og frekvensrespons er to sider av samme sak, dvs lik frekvensrespons = lik faserespons og omvendt.
    Mitt eksempel tok utgangspunkt i kobbberledere med forsølving og fortinning. Finnes det målinger på slike ''hybride'' ledere?
    Jeg har ikke sett slike målinger, i alle fall ikke på fortinnede ledere. Der har nok sammenheng med at fortinning har med beskyttelse mot korrosjon å gjøre. Forsølving gir bedre høyfrekvensegenskaper, men da snakker vi om svært høye frekvenser, og da gjerne med andre materialer enn kobber i senterlederen. Så en direkte sammenligning vil nok være vanskelig.

Men ledningsevner og skineffect er jo gjennomdokumentert, så det er fullt mulig å beregne effekten av noe slikt.

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Jeg skjønner godt at du ikke vil komme med noen tall. Men la oss gjøre det enkelt, forklar - gjerne med teskje - hvorfor det er et problem å lage digitalkabler i kobber. De jeg har av sorten har aldri sviktet meg. Slenger du på en BNC fremfor RCA så kan du i tillegg få riktig karakteristisk impedans.
    Når du farter rundt på websider som ikke er oppdaterte eller aktive og uten menyer og henter det DU TROR du var jævlig smart i å finne frem til så prøv å finn resten også http://ctgalleriet.no/Capasitor_047.htm

Og nå viser du deg frem som direkte dum - faktisk så dum at jeg tror du bare farer med faenskap.
    Du prøver gang på gang å konstruere noe jeg skulle ha ment eller sagt:

Og et lite tips: Skal du holde på med dine usakligheter - prøv da å kanalisere hetsen din mot riktig person OG riktig firma.

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Jeg registrerer at du ikke er villig til å gå inn i påstandene som fremkommer her, og det skjønner jeg godt.
    Det er DU som trekker dette frem og prøver å få det til å fremstå som om jeg påstår noe når det faktisk er DU som kommer med påstandene.

Før du fortsetter med din agenda gir jeg deg ansvaret for å bevise at du har rett og jeg har feil.

Og da mener jeg ikke en mengde med svada og påstander,
    MEN at du faktisk bevise DINE påstander.

Inntil du gjør det vil jeg ganske enkelt overse deg og hva du måtte skrive.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Oblivion skrev:
    nb skrev:
    Jeg registrerer at du ikke er villig til å gå inn i påstandene som fremkommer her, og det skjønner jeg godt.
    Det er DU som trekker dette frem og prøver å få det til å fremstå som om jeg påstår noe når det faktisk er DU som kommer med påstandene.

Før du fortsetter med din agenda gir jeg deg ansvaret for å bevise at du har rett og jeg har feil.

Og da mener jeg ikke en mengde med svada og påstander,
    MEN at du faktisk bevise DINE påstander.

Inntil du gjør det vil jeg ganske enkelt overse deg og hva du måtte skrive.
    -morsom vinkling; det er altså opp til kunden å tilbakevise kabelprodusentens teorier/fantasier ;D

Mvh. RS

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg burde sikkert angre på dette, men skitt la gå..

Oblivion mener vel bare at nb burde bevise påstander som nb kommer om oblivions produkter, ikke at han ikke kan stå inne for egne påstander om produkter? I så fall er det bare rett og rimelig at nb svarer for seg, da en produsent ikke burde trenge å stå inne for påstander andre kommer med om sine egne produkter om de er laget i ren villfarelse.

Utover dette gleder jeg meg over mange ting - gode kabler, og en debatt som takket være enkelte bidragsytere snart når et nivå John Clesse ville stått innefor. Dette får i så fall bli en påstand det vil være opptil hver enkelt å evaluere, fortrinnsvis ved hjelp av en blindtest.

(Og hvor er blindtester av hdmi-kabler?)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.796
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Tror ikke vi kommer videre i søkenden etter MER kunnskap om man ikke tar hele kretsen (forsterker - kabel - høyttaler) i betraktning. Linker til en test som gjør nettopp dette.

http://www.bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf
    Det der er en riktig interessant artikkel. Kan du også poste den i "sticky"-tråden om målbare kabelforskjeller?

Kort sammendrag:
    • Ja, det er tydelige forskjeller mellom høyttalerkabler når man også tar hensyn til reaktansen i forsterker og høyttaler. Sannsynligvis hørbare forskjeller, og størst forskjell øverst i diskanten, hvor mye av "holografi" og "luft", "utklingning", osv holder til.
    • Nei, det er ikke nødvendig å trekke inn mer eksotiske egenskaper enn R, L og C, selv om artikkelen også regner på skin effekt og viser at denne er liten sammenlignet med virkningen av induktans.
    • Ja, kabler med høy kapasitans og lav induktans har flatere frekvensgang, så lenge kapasitansen ikke blir så høy at utgangstrinnet brenner opp.
    • Nei, det har ingen ting med pris å gjøre. Den dyreste kabelen, med eksotisk lederkonstruksjon og mystiske bokser, "duplicated almost exactly the impedance characteristics of the 12 AWG Belden 9718". Den billigste, alminnelig flatkabel av 32 tvinnede par fungerer veldig bra. (Se www.elfa.se, artikkelnummer 55-670-94)

Dessuten stemmer de målte og beregnede verdiene i artikkelen godt overens, og de stemmer også med de Spice-modellene jeg selv har laget og med målinger andre har postet her på sentralen. Og dermed er hørbare forskjeller på høyttalerkabler godt innenfor rammene av alminnelig elektroteknikk og vitenskap.

Edit: Og det var ingen ting i den artikkelen som gir meg trang til å røske ut Kimber 4TC og 8TC fra stereoanlegget. Snarere tvert imot, for det ser ut som det ble tenkt riktig da de ble loddet inn. Da blir det sånne i konfirmantanlegget til fjortisen også.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    Det der er en riktig interessant artikkel. Kan du også poste den i "sticky"-tråden om målbare kabelforskjeller?
    Da er det utført.

Videre diskusjoner rundt denne artikkelen kan muligens tas i "målbare forkjeller på kabler" tråden.
    Kanskje det går ann å kopiere ditt innlegg dit?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    mutz skrev:
    asbjbo skrev:
    Da er det utført.

Videre diskusjoner rundt denne artikkelen kan muligens tas i "målbare forkjeller på kabler" tråden.
    Kanskje det går ann å kopiere ditt innlegg dit?

Ganske interressant artikkel, men desverre ufullstendig på flere sett. Det anvendes beregninger uten at disse overprøves ved lytting og det utelates flere interressante variabler. Bortsett fra det..

Mvh. RS

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kimber 4 TC og 8 TC er to gode kabler til denne prisen, men kanskje litt snaut til et high end anlegg!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det blir de vel ikke bedre av??

Registrerer med undring at nb kategorisk overser alle invitasjonene han får. Det er jo interessant. Hva er mannen redd for? Å høre noe han ikke greier å måle?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.202
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, de gjør ikke det. Men førsteinntrykket blir bedre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    javel. At det hjelper på førsteintrykket av en kabel at den går opp i pris begriper jeg ikke en pøkk av, men......

Nå har visst nb feiga ut nok engang, så da gikk lufta ut av denne tråden. Sikkert like greit. Om tre dager dukker det vel opp en ny tråd med likelydende problemstilling, like argumenter, hersketeknikk utav det villeste Niagara og avsindig kverulering. Noe vi selvfølgelig trenger omtrent like sårt som å få trukket alle tennene uten bedøvelse. Akk,ja...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om denne tråden. Dere holder dere iofs på nogenlunde rett side av ballen/mannen-grensen, samtidig er det imponerende hva dere klarer å få ut av ENDA en debatt om kabler - og samtidig balanserer enkelte av dere syltynt på grensa. La meg si det sånn: hold dere for god for bannskap og personkarakteristikker, som er det jeg nesten reagerer på her. OK?

Mbare - moderator

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.796
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Kimber 4 TC og 8 TC er to gode kabler til denne prisen, men kanskje litt snaut til et high end anlegg!
    Tja. Jeg synes det låter bra hos meg, jeg. Aktivt oppsett, med 8VS til bassene, 8TC til mellomtonene og 4TC til diskantene. Loddet rett til høyttalerelementene uten terminaler og annen internkabel. Tilsammen 15,9 mm2 per side, ca 1,5 meter lange kabler.

At det oppsettet er aktivt betyr at høyttalerelementet fremstår som en resistiv og induktiv last for effektforsterkeren. Litt kapasitans i høyttalerkabelen bidrar til å redusere reaktansen og gjøre høyttaleren til en enda litt enklere last. Ikke at det har noe å si, med godt over 1 kW per side, men likevel. Den tonale balansen justerer jeg helt fint fra laptopen, så det er slett ikke nødvendig å bruke kabler som en slags dyr fattigmannsequalizer.

Det er definitivt ikke "dyrere høyttalerkabler" som er neste oppgradering.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Moderatoren MBare har våknet og takk for det ! ;D Hvalrossen .

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Jeg spekulerer på hva er vitsen i disse kabeldiskusjonene -kommer jo ingen vei likevel . Barna har jo holdt på så lenge med denne kabeldiskusjonen nå at de bør slutte snart ellers må jeg søke om plass til dere i en Barnehage der dere bor . Dere høres akkurat ut som barn som krangler . Hva er det med dere kabelfanatikere . Bruk heller tiden på å høre på musikk eller gå turer i skog og mark og klatre i trærne . ::) ;D ;D ;D Hvalrossen.

L

larkus

Gjest
    Signalkabel: Max 5 - 600,- Nkr.
    Høyttalerkabel: Max 1000 - 1200 Nkr.

Dette gjelder ferdigkjøpt kabel. Snekrer du sjøl, kan du halvere kostnaden.

Dette holder i massevis også for ultra high-end anlegg :)
    Elkjøp har forresten rasende gode signalkabler ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    larkus skrev:

Da har du også en stående invitasjon, ta med deg kablene og sammenlign her, nå har du muligheten til å prøve de i ett "ultra Hi-end anlegg"!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er prisverdig av deg å invitere over en lav sko, SAL. Det skal du jaggu ha. Desverre tror jeg ikke disse gutta tør å møte seg selv i døra.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    impulse skrev:
    Det er prisverdig av deg å invitere over en lav sko, SAL. Det skal du jaggu ha. Desverre tror jeg ikke disse gutta tør å møte seg selv i døra.
    Hehe...ikke så rart..det er en gjeng med sengevætere ;D

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Helt Jiktig ! ;D :-* Hvalrossen

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    larkus skrev:

Og når du skal kjøpe bil holder det lenge med 20000,-. Bukser skal du ikke betale mere enn 199 for og finn ikke på å kjøpe en sofa for mer enn 5000,-. Dette holder i massevis til ditt behov.

Eller for å si det på en annen og mindre sarkastisk måte: Kom gjerne med gode råd og erfaringer, men lommeboka mi styrer jeg selv.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Takk for det Impulse, du har nok rett! ;)

L

larkus

Gjest
    SAL skrev:
    larkus skrev:

Elkjøp har forresten rasende gode signalkabler. :)
    Da har du også en stående invitasjon, ta med deg kablene og sammenlign her, nå har du muligheten til å prøve de i ett "ultra Hi-end anlegg"!
    For langt å reise. Dessuten mener jeg bestemt å huske at en signalkabel fra Elkjøp er utprøvd i et ultra high-end anlegg av en eller annen her på HFS. Lytterene var nesten fra seg av begeistring over lyden. ;D

PS. Bruker hjemmesnekrede kabler rund baut i eget anlegg. Total kabelkostnad ca. 1000,- kroner. Har til nå fått bare positive tilbakemeldinger om lyden.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    Å ja, men da sitter du på fasit da? Skulle noen klage på lyden din, blir jo bare tull! MEN det kan jo hende at noen ville synes det låt litt annerledes? Noen ganger låter det litt bedre etter din eller andres smak....

Mvh.
    SAL

L

larkus

Gjest
    SAL skrev:
    MEN det kan jo hende at noen ville synes det låt litt annerledes?
    Nemlig! Begrepet "litt annerledes" med stor vekt på "litt" er vesentlig i denne debatten ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    larkus skrev:
    SAL skrev:
    MEN det kan jo hende at noen ville synes det låt litt annerledes?
    Nemlig! Begrepet "litt annerledes" er vesentlig i denne debatten ;D
    Vanskelig du, bytt ut annerledes med bedre eller dårligere! Hvor vanskelig skal du være, vi snakker om smak og behag! Har du hørt annerledes har du hørt forskjell! Hvor stor forskjell bestemmer ørene DINE og anlegget! Har prøvd billige kabler jeg som Nb ville sagt "gjør jobben", men jeg hadde kabler som gjorde jobben bedre, i tillegg hadde jeg råd til å beholde de som låt best i MINE ører.....

Mvh
    SAL

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    SAL skrev:
    larkus skrev:

Prismessig ja, men snakker vi lydmessig har du nok et stykke igjen ;)

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    impulse skrev:

Det "disse gutta" bedriver må jeg ta mye av ansvaret for, og foruten at jeg selv har et superanlegg har jeg rota rundt i mange sådanne. Tilbakemeldingene har hele tiden vært de samme; beste jeg har hørt osv.

Hva Larkus benytter av signalkabler kan jeg imidlertid ikke svare for, de stammer fra hans hode.

Mvh. RS

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Nattuli* beskjeden du RS?

*uttales med trykk på førstestavelsen. Ordet er også kjent som "naturlig"

PS: Var du innom en klubbkveld i Stavanger Audioklubb en gang på 90-tallet der dine 4-veis var under planlegging?

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    R.Solhaug skrev:
    SAL skrev:
    larkus skrev:

Mvh. RS
    He-he, ikke gjør dette til en pissekonkuranse RS... ;)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    SAL skrev:
    R.Solhaug skrev:
    SAL skrev:
    larkus skrev:

Mvh. RS
    He-he, ikke gjør dette til en pissekonkuranse RS... ;)

Nåh, det lar seg vel etterprøve på andre måter, både kabler og anlegg.

Mvh. RS

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    Enig, MEN i sommer lærte jeg at smak og behag kan være så ekstremt forskjellige! Å måle hva som låter best er en sport som ikke forteller alt, kanskje bortsett for noen av hvitfrakkene her da.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    SAL skrev:
    Enig, MEN i sommer lærte jeg at smak og behag kan være så ekstremt forskjellige! Å måle hva som låter best er en sport som ikke forteller alt, kanskje bortsett for noen av hvitfrakkene her da.

Enig, det gir like lite mening som å skulle utføre kvalitetsbedømning ved å måle alkoholgehalten i whisky.

En vakker dag skulle du høre skrotet mitt, her snakker vi høyttalere. Men sluttrinnet bør nok være på plass først ::)

Mvh. RS

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    Hyggelig, du er herved invitert! Har gjort en oppgradering på høyt. siden OAS var her. Dette ble MEGET vellykket, spilleren går en ny runde med Alex hos APL snart, dette er også noe jeg har stor tro på!

MVH.
    SAL

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn