Hva gjør FBQ 2496?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er meget lite kjent med slike dingser, men tenkte jeg skulle kjøpe meg en Behringer. Jeg kom over en venn som har FEEDBACK DESTROYER PRO FBQ2496, som han skal selge, kan jeg bruke den til noe? Jeg sliter med litt dette..



 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
den kan du ikke bruke til noe fornuftig i et rent stereo-oppsett.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Man skrev:
den kan du ikke bruke til noe fornuftig i et rent stereo-oppsett.
Ok? Jeg har en sub også..

Hm, tenkte den kunne være til litt hjelp jeg, men hvis ikke så dropper jeg den.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.154
Antall liker
3.962
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Se også på produktbeskrivelsen:

The FBQ2496 is the fastest (>0.2 sec.) and the only 96 kHz Feedback Suppressor on the market. Using an ultra-fast feedback detection algorithm, it automatically and “intelligently” locates up to 20 feedback frequencies per channel and sets extremely narrow notch filters to “destroy” them, leaving the remainder of the signal virtually untouched.
http://www.behringer.com/FBQ2496/index.cfm

Denne er fin til PA - hifi, neppe.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vet den er bra til PA, men jeg har fått høre at den kan være grei for meg også, men det er feil det da.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Vet den er bra til PA, men jeg har fått høre at den kan være grei for meg også, men det er feil det da.
Denne skal visstnok være svært hendig hvis man skal ha EQ på bassen i sitt system.Med denne (FBQ 2496)så kan du rette opp dip`er og peak`er på din frekvensgang. På REW-forum så er det mye lesestoff om denne og lignende saker.Virker som ett svært nyttig verktøy hvis man har store problemer i bassen. Kun bass-signalet blir påvirket av denne EQ.

mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Pad skrev:
HoJ skrev:
Vet den er bra til PA, men jeg har fått høre at den kan være grei for meg også, men det er feil det da.
Denne skal visstnok være svært hendig hvis man skal ha EQ på bassen i sitt system.Med denne (FBQ 2496)så kan du rette opp dip`er og peak`er på din frekvensgang. På REW-forum så er det mye lesestoff om denne og lignende saker.Virker som ett svært nyttig verktøy hvis man har store problemer i bassen. Kun bass-signalet blir påvirket av denne EQ.

mvh
Så da kan det være greit for meg å teste den?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Pad skrev:
HoJ skrev:
Vet den er bra til PA, men jeg har fått høre at den kan være grei for meg også, men det er feil det da.
Denne skal visstnok være svært hendig hvis man skal ha EQ på bassen i sitt system.Med denne (FBQ 2496)så kan du rette opp dip`er og peak`er på din frekvensgang. På REW-forum så er det mye lesestoff om denne og lignende saker.Virker som ett svært nyttig verktøy hvis man har store problemer i bassen. Kun bass-signalet blir påvirket av denne EQ.

mvh
Så da kan det være greit for meg å teste den?
Bump!..
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.154
Antall liker
3.962
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Du kan selvsagt bruke den som en parametrisk eq, lsound har litt info på sine sider:

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=499&subgroup=&id=1546

Men, den er i utgangspunktet lagd for å eliminere feedback i et system der du har en mic tilkoblet. Les manualen, den finner du på behringers sider. http://www.behringerdownload.de/FBQ2496/FBQ2496_ENG_Rev_A.pdf

Du vil derimot få et mye bedre resultat ved å gå for en DRC løsning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_room_correction
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Prøv heller en DEQ2496
Har i tillegg en haug (ubrukelige?) funksjoner, rom-korreksjon, Equalizer,....ok DAC!!!

Arne K
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Du kan bruke den direkte mot REW eller stille den inn manuelt. En mellomting er nok det beste, og et godt (ihvertfall linært) lydkort og kalibrert mikrofon gir det beste resultatet. En radioshack DB-måler fungerer forsovet fint den også, spesielt når det gjelder disse frekvensene.
REW bruker midi til å stille inn FBQ'en og noen FBQ'er har en bug som visstnok umuligjgør denne kommunikasjone.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
Prøv heller en DEQ2496
Har i tillegg en haug (ubrukelige?) funksjoner, rom-korreksjon, Equalizer,....ok DAC!!!

Arne K
Jo, men denne får jeg for en meget grei pris (uåpnet)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Tro jeg ville vært skeptisk til å koble inn denne i anleggskjeden. Siden den ikke har digital inngang vil signalet måtte gå gjennom to konverteringsledd, noe som er uheldig for lyden generelt. Den jobber i det digitale domenet og må derfor konvertere analoge signaler over til digitale og tilbake igjen. Det du vinner i basskvalitet vil kunne gå på bekostning av kvaliteten i resten av frekvensområdet. Tviler på at det er verdt det. Det kan dog hende at det kan ha noe for seg om du kobler det inn på lavnivå mellom forsterker og sub. Min erfaring med DSP8024 er at den er helt gjennomsiktig når den blir koblet digitalt. Ved analog tilkobling(og dermed to digitale konverteringsledd) reduseres kvaliteten, spesielt i nedre diskant.

Et bedre valg er nok DEQ2496. Her har du digitalt inn og ut. Brukt sammen med en ok konverter vil nok denne gjøre lite skade. Den innebyggede konverteren er trolig også av god kvalitet.
http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takker SOEDAL!

Da skal jeg se litt mere på den, er slike å finne brukt noen ganger?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
HoJ skrev:
Takker SOEDAL!

Da skal jeg se litt mere på den, er slike å finne brukt noen ganger?
Ja, det har jeg da sett. Kanskje greit å se på bruktsider for studioutstyr?

Fra tid til annen er det også en DSP 8024 til salgs brukt. Den kan være ok, selv om det er en eldre modell. Den er fremdeles i salg som ny. Pass bare på å få en med digitale innganger da dette ikke er med som standard, men er tillegsutstyr. Konverteren i denne er ganske god, så det kan være verdt å prøve den med digitalt inn og analog ut. Tviler vel på at den er helt i klasse med din Talk, men hvem vet?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
SOEDAL skrev:
HoJ skrev:
Takker SOEDAL!

Da skal jeg se litt mere på den, er slike å finne brukt noen ganger?
Ja, det har jeg da sett. Kanskje greit å se på bruktsider for studioutstyr?

Fra tid til annen er det også en DSP 8024 til salgs brukt. Den kan være ok, selv om det er en eldre modell. Den er fremdeles i salg som ny. Pass bare på å få en med digitale innganger da dette ikke er med som standard, men er tillegsutstyr. Konverteren i denne er ganske god, så det kan være verdt å prøve den med digitalt inn og analog ut. Tviler vel på at den er helt i klasse med din Talk, men hvem vet?
Hva er prisen på DSP 8024?, hvordan er den vs. DEQ2496?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er det slik at en Behringer "skader" "hifi-lyden"?
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
Er det slik at en Behringer "skader" "hifi-lyden"?
Sier det er drit gutta som driver lyd ikke vet jeg ikke prøvd (skal prøve DBX hvis jeg kan få lånt en)
Kunne være gøy å prøve lage en egen EQ til Kef som alternativ til Cuben.

Mvh

laban
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
HoJ skrev:
Er det slik at en Behringer "skader" "hifi-lyden"?
Ikke om du går den digitale veien. Ei heller om du kan unngå og la det bli et mellom ledd mellom pre og effekt til dine høyttalere. Da vil den jo kun påvirke bass regionen. Da i den positive forstand ;)

Jeg har DEQ-2496 liggende her hjemme om du vil prøve den.

Du ringte meg forøvrig da jeg var på jobb i dag. Send gjerne pm eller ring på nytt. Gidder ikke finne hustelefonen :p
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jens123 skrev:
HoJ skrev:
Er det slik at en Behringer "skader" "hifi-lyden"?
Ikke om du går den digitale veien. Ei heller om du kan unngå og la det bli et mellom ledd mellom pre og effekt til dine høyttalere. Da vil den jo kun påvirke bass regionen. Da i den positive forstand ;)

Jeg har DEQ-2496 liggende her hjemme om du vil prøve den.

Du ringte meg forøvrig da jeg var på jobb i dag. Send gjerne pm eller ring på nytt. Gidder ikke finne hustelefonen :p
Kommer nok til å bruke den hele veien, i.o.m jeg sliter med andre ting en bare i bass-området. Samt at jeg ønsker å få det til å passe sammen hele veien..

Snakkes kl. 19 Jens!
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
HoJ skrev:
Jens123 skrev:
HoJ skrev:
Er det slik at en Behringer "skader" "hifi-lyden"?
Ikke om du går den digitale veien. Ei heller om du kan unngå og la det bli et mellom ledd mellom pre og effekt til dine høyttalere. Da vil den jo kun påvirke bass regionen. Da i den positive forstand ;)

Jeg har DEQ-2496 liggende her hjemme om du vil prøve den.

Du ringte meg forøvrig da jeg var på jobb i dag. Send gjerne pm eller ring på nytt. Gidder ikke finne hustelefonen :p
Kommer nok til å bruke den hele veien, i.o.m jeg sliter med andre ting en bare i bass-området. Samt at jeg ønsker å få det til å passe sammen hele veien..

Snakkes kl. 19 Jens!
Får nesten bare prøve og høre da ;)

Vi ses
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.612
Sted
Østfold
Det er veldig "in" å synes at Behringer er dritt i pro-miljøet. Imidlertid hører det til sjeldenhetene at de noen sinne spiller på et oppsett der lyden ikke kunne vært forbedret med et Behringerprodukt. Sier man dette til de mest innbitte og populistisk fargede blir de selvsagt sure og forteller deg at du er dum fordi de har holdt på med profflyd i flere måneder og dessuten har vært med og mixet et band som du kanskje har hørt om.

Dette minner jo ikke så helt lite om hifiverdenen :D

Imidlertid tror jeg rett produkt i oppsettet ditt, om du skal ha noe fra Behringer, er denne: http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Det er et ganske avansert delefilter.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Imidlertid tror jeg rett produkt i oppsettet ditt, om du skal ha noe fra Behringer, er denne: http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Det er et ganske avansert delefilter.
Ok, vi får se - jeg skal teste DEQ2496'n til Jens i kveld.. Jeg kommer til å bruke den mellom pre og effekt. Men hvordan får jeg koblet til suben i systemet?
 
L

Lars.N

Gjest
Snickers-is skrev:
Det er veldig "in" å synes at Behringer er dritt i pro-miljøet. Imidlertid hører det til sjeldenhetene at de noen sinne spiller på et oppsett der lyden ikke kunne vært forbedret med et Behringerprodukt. Sier man dette til de mest innbitte og populistisk fargede blir de selvsagt sure og forteller deg at du er dum fordi de har holdt på med profflyd i flere måneder og dessuten har vært med og mixet et band som du kanskje har hørt om.

Dette minner jo ikke så helt lite om hifiverdenen :D

Imidlertid tror jeg rett produkt i oppsettet ditt, om du skal ha noe fra Behringer, er denne: http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Det er et ganske avansert delefilter.
;D Vel behringer firewire lydkort har jeg bitte litt erfaring med den holdt 2 uker så gikk volum kontroll i oppløsning regelrett ,den ble demontert skal si jeg ble skuffet makan til Kina vare så F ut som den var snytt ut av en 20 kr automat på Rema. Synd jeg ikke tok vare på den til spott å spe den gikk rett i søppla.
Begringer billig mye for pengene bare det holder er det vel greitt kanskje .

Laban
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
HoJ skrev:
Snickers-is skrev:
Imidlertid tror jeg rett produkt i oppsettet ditt, om du skal ha noe fra Behringer, er denne: http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Det er et ganske avansert delefilter.
Ok, vi får se - jeg skal teste DEQ2496'n til Jens i kveld.. Jeg kommer til å bruke den mellom pre og effekt. Men hvordan får jeg koblet til suben i systemet?
Vi bruker noen Y-ledd :)

Her har du forøvrig en liten link hvor du kan lese litt om den;

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=16710
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.612
Sted
Østfold
Det er jo integrering av sub som gjør at jeg anbefaler et delefilter i stedet for en ren EQ.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De jeg kjenner fra proff-miljøet sier ikke at Behringer låter dårlig, men at stabilitet og levetid er dårlig.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
orso skrev:
De jeg kjenner fra proff-miljøet sier ikke at Behringer låter dårlig, men at stabilitet og levetid er dårlig.
Mulig, men jeg kommer ikke til å selge den i bilen etter jeg har brukt den noen timer, den kommer til å stå trygt i et skap.

Når det er sagt så har Jens vært her, og nå låner jeg hans DEQ2496. Det eneste jeg kan si er WOW! Rart at ikke flere prøver dette. Det er den største forrandringen og da bare positivt jeg noen gang har hatt på dette systemet, alt som heter kabler og kilder har ikke hatt noe som helst betydning vs. denne. Og for rett over 3k :eek: :eek:

Hvis en kan tro at flat eq er slik som jeg har lyden uten denne, så gjør denne boksen ekstremt mye godt med lyden, større lydbilde, vokal mye tydligere - ennå mer detaljer er bare noe av alt som har skjedd!

Nå får jeg ikke a-b testet systemet med og uten DEQ2496'n, så jeg må bare satse på at flat eq = å ikke ha den i systemt, er det noen som kan si noe om det..

Uansett, den stilte på "alt" fra 60hz og ned gjorde den ikke noe, men det låter mer helt alt sammen nå. Gruer meg til Jens skal ha den tilbake igjen.
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
orso skrev:
De jeg kjenner fra proff-miljøet sier ikke at Behringer låter dårlig, men at stabilitet og levetid er dårlig.
Mulig, men jeg kommer ikke til å selge den i bilen etter jeg har brukt den noen timer, den kommer til å stå trygt i et skap.

Når det er sagt så har Jens vært her, og nå låner jeg hans DEQ2496. Det eneste jeg kan si er WOW! Rart at ikke flere prøver dette. Det er den største forrandringen og da bare positivt jeg noen gang har hatt på dette systemet, alt som heter kabler og kilder har ikke hatt noe som helst betydning vs. denne. Og for rett over 3k :eek: :eek:

Hvis en kan tro at flat eq er slik som jeg har lyden uten denne, så gjør denne boksen ekstremt mye godt med lyden, større lydbilde, vokal mye tydligere - ennå mer detaljer er bare noe av alt som har skjedd!

Nå får jeg ikke a-b testet systemet med og uten DEQ2496'n, så jeg må bare satse på at flat eq = å ikke ha den i systemt, er det noen som kan si noe om det..

Uansett, den stilte på "alt" fra 60hz og ned gjorde den ikke noe, men det låter mer helt alt sammen nå. Gruer meg til Jens skal ha den tilbake igjen.
Pokker jeg låner en sånn i morgen hvis det er mulig dette må testes hvordan sitter den montert i systemet ditt ?

Laban
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Den sitter mellom pre'n og effekten, jeg sier igjen hvis flatt på eq'n er det samme som å ikke ha DEQ2496'n der, så er dette rett og slett HELT VILT!

Makan til en opprydding den gjør, den måtte bl.a stille 400hz og 1,6khz opp 11,5 i gain :eek:
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
Den sitter mellom pre'n og effekten, jeg sier igjen hvis flatt på eq'n er det samme som å ikke ha DEQ2496'n der, så er dette rett og slett HELT VILT!

Makan til en opprydding den gjør, den måtte bl.a stille 400hz og 1,6khz opp 11,5 i gain :eek:
11,5 opp på 1,6hz & 400 steike tipper romlingene har fått konkurranse ;D Vel jeg skal holde kjeft til jeg har sett hva greia foretar seg her :eek:

Laban
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.217
Antall liker
2.225
Sted
Harstad
Torget vurderinger
24
HoJ skrev:
Den sitter mellom pre'n og effekten, jeg sier igjen hvis flatt på eq'n er det samme som å ikke ha DEQ2496'n der, så er dette rett og slett HELT VILT!

Makan til en opprydding den gjør, den måtte bl.a stille 400hz og 1,6khz opp 11,5 i gain :eek:
Hei
Mellom pre og effekt er kanskje grunnen til at deq har fått så mye pepper. Mitt tips er å kun bruke digitalt inn, noe du Vil høre forskjell på.
Mvh Espen
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Spennende, HoJ, og absolutt noe som hadde vært gøy å testet ut. Antar du sier noe mer om dette når du får prøvd det mer? :)

Laban: si fra hvis du finner en som er til låns i Fr.stad. ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ELJ skrev:
HoJ skrev:
Den sitter mellom pre'n og effekten, jeg sier igjen hvis flatt på eq'n er det samme som å ikke ha DEQ2496'n der, så er dette rett og slett HELT VILT!

Makan til en opprydding den gjør, den måtte bl.a stille 400hz og 1,6khz opp 11,5 i gain :eek:
Hei
Mellom pre og effekt er kanskje grunnen til at deq har fått så mye pepper. Mitt tips er å kun bruke digitalt inn, noe du Vil høre forskjell på.
Mvh Espen
Mulig det har fått mye pepper, men er det slik at det har noe å si lydmessig, mange vil hevde at det ikke passer inne i et system p.g.a disse boksene ikke koster noe, og at de brukes i PA-anlegg..

Hvis flatt = slik jeg hadde det før, så har denne boksen ekstremt mye for seg, selv i et anlegg som koster mange ganger mer en mitt, tror jeg. Men om folk vil ha slikt det kan jeg ikke svare på, mange er nok redde for å t.o.m teste den, det kan jo bli bedre ::)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.229
Antall liker
37.630
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Mbare skrev:
Spennende, HoJ, og absolutt noe som hadde vært gøy å testet ut. Antar du sier noe mer om dette når du får prøvd det mer? :)
Jeg kan ikke si noe annet en at alt ble MYE bedre her, og da snakker vi ikke om muligens bedre ved kabelbytte eller noe slikt.. Jeg får si som kona mi sa det da jeg koblet inn min kurve som behringen stillte inn til meg, først så hadde jeg eq'n flat (jeg tror det betyr slik som det før var (uten at boksen gjør noe som helst med lyden)) så slo jeg over til slik det ble anbefalt hos meg.. "Hva i all verden skjedde her?" sa kona..

Alt ble bedre, volkalen mere frem, lydbildet meget stort. Satte på Diana Krall live, og en kunne virkelig høre HELE gjengen satt et stykke fra hverandre osv. Ekstremt lydbilde. Herlig detaljert og en meget - meget god bass!
 
Topp Bunn