Hva gjør jeg feil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Generelt spørsmål til dere mer erfarne hifi-folk: I og med at høyttalerne står midt i rommet, er ikke det uheldig med tanke på kansellering, noder/anti-noder osv.? Eller er det bare lytteposisjonen som ikke skal være midt i rommet? (@Asbjørn )
    Kommer an på. Midt i rommet i et kvadratisk rom vil man drive den stående bølgen maksimalt ved bestemte frekvenser, men også ha lengst mulig tid før førsterefleksjonene treffer lytteren. Andre plasseringer driver også de stående bølgene, bare med en annen vektlegging av hver mode. Plassering som ikke «går opp» som en enkel faktor i romdimensjonene vil teoretisk sett spre effekten jevnest utover, men stående bølger er også relativt enkelt å kompensere for i eq.

Jeg funderer mer på fraværet av stereoperspektiv. Slik skal det jo ikke være. Jeg tror ikke jeg kan gi noen konkrete råd her, men jeg mener at en viktig faktor er å sikre at frekvensinnholdet i de tidlige refleksjonene er mest mulig likt direktelyden over et bredest mulig frekvensbånd, og at refleksjonene er symmetriske mellom høyre og venstre kanal i både tidsforsinkelse og frekvensgang. Disse høyttalerne har formodentlig nokså bred spredningskarakteristikk, så jeg mistenker at de påvirkes mer enn gjennomsnittlig av ting som står nær dem i rommet.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Vanskelig å vite sikkert før man har sett målinger, men er i alle fall noen svakheter som man vet om:

1. Høyttalerne dine måler ikke veldig bra horisontalt eller vertikalt for den slags skyld. Det betyr at det blir viktigere å gjøre noe med siderefleksjonene og takrefleksjonene akustisk. Hvis det er forskjellig avstand til sideveggene så kan det også forsterkere problemer, mest hvis avstanden er kort riktig nok. Kan se ut på bilde at du har god avstand og da blir det i så fall mindre kritisk. Flere bilder hadde hjulpet.

2. Og sitte inntil bakvegg som du har er alltid et stort kompromiss fordi det skaper tidlige refleksjoner, det forkorter tidsvinduet til å høre opptakssignalet og det er nesten alltid solide bassresonanser der. Tiltakene hadde fungert bedre om det var bredbåndet demping bak hodet fremfor slike med reflekterende materiale foran.

Disse to punktene kan være hovedårsaken til fravær av godt stereoperspektiv. Men kan også i tillegg være at frekvensresponsen og integrering av subwoofer har innvirkning hvis det er nok på bærtur.

Det er mulig at det er solide kanselleringer eller peaker med plasseringen du har i dag. Plassering av sitteposisjon har som regel større innvirkning på romnoder enn plassering av høyttalerne. Det er ikke slik at det må alltid være store kanselleringer med høyttalerne plassert midt i rommet, slikt varierer. Men høyttalerne får ikke forsterkning fra vegg/hjørner. Til gjengjeld har du subwoofere, så spørs det hvor godt de er integrert. Subwoofere bør helst integreres basert på målinger og gjøres tidsjustering i forhold til frontene så lyden ankommer samtidig.

Det beste hadde vært og målt. Kanskje du kan kjøpe måleutstyr eller høre om noen kan besøke deg og ta målinger?

TVen skaper noen tidlige refleksjoner, men er nok ikke en hovedårsak og har mindre betydning enn annet.

• Liker
    Reaksjoner: oes

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Anbefaler deg å invitere noen erfarne folk hjem - så får du en rask oppdatering på hvordan det låter hos deg.

Det er veldig vanskelig å diskutere når man ikke har hørt dette. Det kan være en enkle ting som at ene høyttaleren er koblet i motfase eller det kan være relativt kompliserte romrelaterte ting. Få noen ekstra sett med ører til å høre på dette. Utstyret er mer enn bra nok for å få skikkelig god lyd.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk igjen for gode tips, sendte en forespørsel til det firma som ble forslått litt tidligere. Er nok sikkert best å få litt profesjonell hjelp her, eller som foreslått noen andre som har peiling som kan ta en lytt. Problemet er bare at jeg ikke kjenner noen.
    Ift subwoofer så er denne satt til å ta seg av frekvensene 40hz og nedover.
    Avstand til sidevegger er 2mtr på høyre side og 2,8 på andre siden. Ift lytteposisjon så står sofaen 20cm ut fra veggen, i tilegg så har jeg noen absorbenter stående bak sofaen, men de fungerer nok ikke så bra siden de står nede på gulvet.

En ting jeg la merke til i går er at det brummer litt fra forsterkerne når de er skrudd på. Ingen brum fra selve høyttalerne, dette kan vel kanskje også ha noe å si?
    Kablene jeg bruker for strøm er de gamle Electrocompaniet kablene med tvinnet ledere og oransj støpsel. Kan det være at de ikke er skjermet og jeg plukker opp noe støy? Alt nettverk i huset er kablet så har ikke aktivert wifi. Har ikke noe tv kabel koblet til tven, alt kjøres fra internett. Usb fra pc til dac er en nordost kabel også har jeg en duppedings i mellom som skal gjøre det støyfritt

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Takk igjen for gode tips, sendte en forespørsel til det firma som ble forslått litt tidligere. Er nok sikkert best å få litt profesjonell hjelp her, eller som foreslått noen andre som har peiling som kan ta en lytt. Problemet er bare at jeg ikke kjenner noen.
    Avstand til sidevegger er 2mtr på høyre side og 2,8 på andre siden. Ift lytteposisjon så står sofaen 20cm ut fra veggen, i tilegg så har jeg noen absorbenter stående bak sofaen, men de fungerer nok ikke så bra siden de står nede på gulvet.

En ting jeg la merke til i går er at det brummer litt fra forsterkerne når de er skrudd på. Ingen brum fra selve høyttalerne, dette kan vel kanskje også ha noe å si?
    Kablene jeg bruker for strøm er de gamle Electrocompaniet kablene med tvinnet ledere og oransj støpsel. Kan det være at de ikke er skjermet og jeg plukker opp noe støy? Alt nettverk i huset er kablet så har ikke aktivert wifi. Har ikke noe tv kabel koblet til tven, alt kjøres fra internett. Usb fra pc til dac er en nordost kabel også har jeg en duppedings i mellom som skal gjøre det støyfritt
    At forsterkerne brummer kan godt være transformatorstøy. Lite å gjøre med det bortsett fra å sette dem på myke gummiføtter eller halverte squash-baller.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by

Noen rom er bare slik!
    Ta anlegget til en kompis og test om det er det samme der. Det måtte jeg gjøre...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At forsterkerne brummer kan godt være transformatorstøy. Lite å gjøre med det bortsett fra å sette dem på myke gummiføtter eller halverte squash-baller.
    Forsterkerne er helt nye så er det en garantisak evt? Hadde det på aw180 også, men kan ikke huske at jeg hadde det på aw400.
    Evt kabler?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Hvis det er trafostøy kan du kjenne det med fingrene. Trafostøy kan også skyldes DC på nettet.

Hvis det er jordsløyfer/ brum pga kabler kommer lyden ut fra høyttalerne.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner det ikke med fingrene, men hører det godt inntil forsterkerne. Hva kan man gjøre med dc på nettet?
    Har en "renser" fra in akustik og de skriver dette:
    The in-akustik mains cables and power strips filter the current and deliver “clean“ currents for your HiFi system. Use of the best materials and excellent workmanship guarantee maximum dynamics, even for extreme loads. Complete screening and a special fi lter prevent radio frequencies from being received which would turn the cable into an aerial. Solid line bars in the power strips distribute the power homogeneously to all outlets. Furthermore, the sockets are divided into two groups with the AC-2502-SF8 power strip. Group 1: The two grey sockets are directly and permanently connected to the mains supply. This means that power amplifi ers, active subwoofers or other power-hungry devices that should not be disconnected from the mains, can remain connected. Group 2: The six black sockets can be separated from the mains supply using a switch. The additional mains fi lter makes this group especially suitable for source devices such as CD players, preamplifi ers, phono pre-amps and other precision electronics.

Jeg har forsterkerne koblet til de grå kontaktene som kanskje går utenfor rensingen ?
    Har vinklet høyttalerne litt mer nå og trukket de 10cm frem, er til det bedre. Skal prøve litt ytterligere tweaking.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    @Dr_BASS Det er mange gode råd her:
    Om rommets bidrag, plassering av lytteposisjon og høyttalere, integrering av sub, hjelp til måling av rommet (sjekk ut REW-tråden), digital EQ og subwooferintegrering (DSP Antimode ble nevnt som også deler aktivt mellom ht og sub) og å få besøk av folk med erfaring.

Men hva med å invitere seg hjem til folk som er fornøyd med lyden hos seg selv? - litt lurt at dette er folk med omtrent samme lydideal som deg selv. EC og tinnitus forteller meg at du som meg vil foretrekke det naturlige og varme, med en viss aversjon mot skarp øvre mellomtone og overdrevet / skrikende diskant (som noen omtaler som nøytralt).

Dine B&W 802D ville ikke jeg kunne trives med over tid uten en betydelig bruk av EQ. Og nettopp måling og EQ/DSP ville jeg nok forsøkt først i ditt tilfelle fordi det er rimeligere enn å bytte høyttalere og fordi du kun spiller fra digitale kilder (noen av oss vil helst holde signaler fra analoge kilder analogt hele veien - selv om det kanskje ikke er rasjonelt☺)

Uansett: jeg var på byttekjøret frem til jeg oppdaget Harbeth. Etter det finnes det ingen alternativer som kan gi oppgradering for mine ører. I hovedanlegget benytter jeg Harbeth 40.2 som er en treveis ht med 12 tommers basselement og 8 tommers mellomtone (det elementet som er så spesielt bra). Se gjerne linken for flere inntrykk. Lykke til!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner det ikke med fingrene, men hører det godt inntil forsterkerne. Hva kan man gjøre med dc på nettet?
    I beste mening: Ikke bruk tid og penger på tilleggsprodukter nå, enten det er strømrens, underlag eller kabling. Få orden på de store tingene først, dvs høyttalerne i rommet.

Jeg har også hatt EC-produkter. De kan ha nytte av både strømrens og vibrasjonsdemping, men det er ikke det som er årsaken til de problemene du beskriver her. De symptomene er hardhet og/eller bakgrunnsstøy via høyttalerne.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    :unsure: :unsure: Fravær av stereoperspektiv.... er høyttalerne koblet riktig mht. fase? Ikke snudd noe? Høres helt amatør ut men vanligere enn folk tror. Til og med jeg har gjort den tabben 😖

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Dr_BASS Det er mange gode råd her:
    Om rommets bidrag, plassering av lytteposisjon og høyttalere, integrering av sub, hjelp til måling av rommet (sjekk ut REW-tråden), digital EQ og subwooferintegrering (DSP Antimode ble nevnt som også deler aktivt mellom ht og sub) og å få besøk av folk med erfaring.

Men hva med å invitere seg hjem til folk som er fornøyd med lyden hos seg selv? - litt lurt at dette er folk med omtrent samme lydideal som deg selv. EC og tinnitus forteller meg at du som meg vil foretrekke det naturlige og varme, med en viss aversjon mot skarp øvre mellomtone og overdrevet / skrikende diskant (som noen omtaler som nøytralt).

Dine B&W 802D ville ikke jeg kunne trives med over tid uten en betydelig bruk av EQ. Og nettopp måling og EQ/DSP ville jeg nok forsøkt først i ditt tilfelle fordi det er rimeligere enn å bytte høyttalere og fordi du kun spiller fra digitale kilder (noen av oss vil helst holde signaler fra analoge kilder analogt hele veien - selv om det kanskje ikke er rasjonelt☺)

Uansett: jeg var på byttekjøret frem til jeg oppdaget Harbeth. Etter det finnes det ingen alternativer som kan gi oppgradering for mine ører. I hovedanlegget benytter jeg Harbeth 40.2 som er en treveis ht med 12 tommers basselement og 8 tommers mellomtone (det elementet som er så spesielt bra). Se gjerne linken for flere inntrykk. Lykke til!

Takk for svar. Som du sier har jeg nok en preferanse mot noe som er dempet i diskanten og varmt. Har prøvd mye forskjellig og det var først når jeg prøvde rør forsterker at jeg fant noe som nærmet seg noe, men var upraktisk og etter å ha prøvd ec ble jeg solgt.
    Ift høyttalere er jeg åpen for å prøve, men det begynner å bli såpass dyrt, og tungt at det ikke lenger er noe man prøver bare for å prøve.
    I tillegg er jeg helt solgt på utseende til b&w så har veldig lyst til å få de til å fungere skikkelig.
    Når det er sagt så liker jeg Harbeth utseende messig også, minner jeg litt om de whaferdale linton jeg har på hytta.
    Ja kunne jo vært interessant å prøve noe form for eq eller lignende, hvis det fungerer. Men redd jeg skyter litt i blinde da jeg ikke har veldig god peiling på dette, får oppsøke proffene evt
    Ja å ta seg turen hjem til noen som mener å ha fått det til hadde vært inspirerende, da kunne jeg i allefall ha fått opplevd hvor bra det kan bli.

• Liker

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I beste mening: Ikke bruk tid og penger på tilleggsprodukter nå, enten det er strømrens, underlag eller kabling. Få orden på de store tingene først, dvs høyttalerne i rommet.

Jeg har også hatt EC-produkter. De kan ha nytte av både strømrens og vibrasjonsdemping, men det er ikke det som er årsaken til de problemene du beskriver her. De symptomene er hardhet og/eller bakgrunnsstøy via høyttalerne.
    Takk, det er på mange måter betryggende. Samtidig hadde det vært deilig med en easy fix

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    :unsure: :unsure: Fravær av stereoperspektiv.... er høyttalerne koblet riktig mht. fase? Ikke snudd noe? Høres helt amatør ut men vanligere enn folk tror. Til og med jeg har gjort den tabben 😖
    Har balansert kabler hele veien, og terminert høyttaler kablene selv, har brukt multimeter for å dobbeltsjekke for kontakt etter terminering. Rødt på rødt og hvitt på svart. Så med mindre det er forskjell på engelsk rødt (b&w) og norsk rødt (ec) så burde jo være i orden :)
    Signalet inn på dac er jo usb og den er idiotsikker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Idiotsikkert eksisterer ikke. Ingen som er mer kreative enn idiotene :LOL:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har balansert kabler hele veien, og terminert høyttaler kablene selv, har brukt multimeter for å dobbeltsjekke for kontakt etter terminering. Rødt på rødt og hvitt på svart. Så med mindre det er forskjell på engelsk rødt (b&w) og norsk rødt (ec) så burde jo være i orden :)
    Signalet inn på dac er jo usb og den er idiotsikker
    Fasefeil oppstår bare hvis du har koblet den ene høyttaleren motsatt av den andre. Om begge er «feil» har det ikke noe å si. Symptomet på fasefeil er en veldig diffus plassering i lydbildet hvor det ikke er noe egentlig lokalisering, men mer et inntrykk av at lyden kommer fra alle og ingen steder. Når du hører lyd lokalisert til høyttalerne virker det ikke som dette er problemet.

Dette er ellers ikke det du vil høre, men: Jeg opplevde et lignende problem med EC AW180M og dynaBel Euforia. Lydbildet var lokalisert rundt hver høyttaler og litt i midten, alt annet enn den sømløse holografien jeg forventet. Tweakeri med underlag og strømrens fikk bort en del hardhet og bakgrunnsstøy, men gjorde ikke noe særlig med lydbildet. Det falt derimot på plass med det samme jeg byttet til relativt rimelige Hypex UcD DIY effektforsterkere. Det er noe med EC’s strømforsyninger som ikke helt lever opp til løftene når de kombineres med litt effektkrevende høyttakere. Jeg vet ikke eksakt hva som skjer, men det var ganske påfallende. Jeg tror jo Nemoene dine bør ta disse høyttalerne på strak arm, og du sier at du allerede har prøvd andre forsterkere uten noen særlig forskjell, så dette er vel ikke veldig sannsynlig hos deg, men nevner det for ordens skyld.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Østfold
    Jeg ville holdt meg langt unna nye innkjøp til du har fått undersøkt problemet. Jeg kan anbefale gratis software REW, hvor du kan måle hvordan lyden er i ditt rom. Du trenger en kalibrert mikrofon, jeg bruker Umik-1 (billig og grei).

* Mål hver høyttaler enkeltvis, og sammen
    * Sjekk frekvensgjenngivelse først
    * Se litt på impuls, vannfall osv.

Det som jeg er sikker på er at dette klarer du, litt strev, men mye mer treffsikkert og billigere enn å kjøpe utstyr i "blinde".

• Liker

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.154
    Sted
    Tårnåsen
    Før jeg hadde fiklet med kabler, nye høyttalere, strømrens, målinger, mer akustikkplater eller noe annet hadde jeg forsøkt et lite eksperiment (hypotesen er at bedre symmetri og mindre tidligrefleksjoner fra både front og bakvegg forbedrer holografien og opplevelse av "fanthom center". Har alltid stemt hos meg i hvert fall):
    • Plasser høyttalerne LITT lenger ut fra den halve frontveggen
    • Plasser venstre høyttaler litt lenger til venste slik at høyttalerne står omtrent like langt ut symmetrisk fra hver side av den halve frontveggen .
    • Sett en lav stol i lytteposisjon så langt unna den bakveggen som du klarer. Tipper det må bli omtrent der hvor sofabordet ditt er hvis du skal ha minst et par meter til hver høyttaler og en meter+ til bakveggen.
    • Vri høyttalerne innover slik at krysningspunktet på diskantene er rett foran nesa (dvs en ekstrem toe-in). Det ser kanskje merkelig ut men må prøves... da tar du siderefleksjoner og en god del av de mest direkte refleksjonene fra bakvegg ut av likningen.
    • Min erfaring er at en slik "nærfelt" og "toed in" plassering vil redusere de tidligrefleksjonene som ellers ofte mudder til holografi.
    • Slå av subben for sikkerhets skyld (hvis den er i ufase oppover i frekvens kan det skape mye trøbbel selv godt over delefrekvensen)
    • Hvis ikke et godt opptak med senterplassert vokal etter dette oppleves om dønn i senter mellom høyttalerne med masse "kropp" og dybde i lydbildet da så er det noe merkelig på gang.
    • Dybde og plassering av instrumenter og vokal mellom høyttalerne pleier å bli veldig bra slik. Opplevd bredde kan bli litt smal men "det kommer an på". Men da vet du i hvert fall litt mer enn før eksperimentet.
    • Hvis erfaringene mine er overførbare og stemmer i ditt tilfelle vet du i hvert fall at anlegget funker, så får resten bli en krangel med kona :D

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Tiltredes. For et slikt forsøk ville jeg også passet på at lytteposisjonen befant seg i et klassisk stereo-triangel med høyttalerne, dvs at avstanden fra hver høyttaler til lytteposisjon er den samme som avstanden mellom høyttalerne, og så prøvd å få hele greia så symmetrisk og så langt fra reflekterende objekter som mulig i alle retninger.

1636479686771.png

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan oppdatere litt her, har prøvd mye forskjellig, selv med høyttalerne langt ut på gulvet ble det ikke så mye bedre, men tror litt av grunnen er at jeg da blir sittende for nærme.
    Har prøvd forskjellige avstander både i avstand i mellom høyttalerne og avstand fra vegg og lytteposisjon lenger ut fra vegg.
    Har nå bygd om frontveggen og det hjalp mye, i tillegg ser det bedre ut.
    Tenker å bygge en absorbent bak lytteposisjon og si meg fornøyd frem til jeg får råd til noe skikkelige DSP greier. Ser mange anbefaler Trinnov, men det koster jo sitt.

M

MarkusH

Gjest
    Er jo rart om det der ikke sku dra skinnet av pølsa .... Kan jo starte med en dsp i de "rimeligere" klassene før du evt klasker til med Trinnov .... Personlig er jeg ikke veldig glad i lydtap/dynamikktap (den følelsen jeg har av dsp'er generelt), men det er levelig for min del med en dbx venu360. Bruker ingen korrigering på frontene mine, men bruker litt på basstårna.
    Trinnov skal jo være i en annen klasse, men koster vel 20 ganger mer enn en ny venu360 også ....

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et tips når det gjelder vinkling av høyttalere: Jeg har med stort hell brukt en liten Bosch lasermåler. Da er det uendelig mye lettere å se om høyttalerne er likt vinklet, og du får også målt nøyaktig avstand fra hver høyttaler til lyttepos. Mvh
    Dette trikset har jeg brukt mye og ikke en gang stemmer symmetri, selv om rommet mitt er rektangulært og lukket.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det mange gode forslag, som sikkert stemmer alle sammen. Jeg tror jeg har prøvd de alle, minus DSP.
    Hvor mange ganger jeg har gått fra lytteposisjon og flyttet HT vet jeg ikke, men det er himla mange ganger. Tipper jeg har gått Trheim-Oslo tur/retur. Samme med HT, og det innenfor samme kvadratmeter.

Rommet mitt er rektangulært og lukket så jeg burde kunne styre mye, men jeg har likevel slitt med å få stereobildet/holografien til å passe. Symmetri kan sikker ha noe for seg, men hos meg står venstre HT nærmere sidevegg enn den høyre. De har ikke samme avstand til frontvegg heller selv om det ikke skiller så veldig mye.
    Toe-in her heller ikke lik. Lydbildet der i mot er nå glimrende.
    Vokal i midten, både diskant og bass er jevnt plassert. Lydene beveger seg sømløst rundt om.

Mitt tips, hvis du ikke har gjort det enda er å skru av sub(er) mens du justere HT.
    Jeg har nok svidd utrolig mange kalorier på å få til plasseringen. Mine tanker her vært feil på høyttalere, "feil" på strøm (snu stikkontaktene), feil på signalkabler, feil på HT-kabler. Utfordringen har vært konstant selv om jeg har byttet HT, forsterker, kabler etc.
    Først etter at jeg kastet ut sofaen og fikk en stol i lytteposisjon fik jeg det til :)

Lykke til med joggingen, men det er verd all tid og alle kaloriene :D

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke? Skulle gjerne hatt mere bass :) , har jo lett etter 801d i flere år men veldig få til salgs.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.781
    Sted
    Smurfeland
    Når man har prøvd "alt" og man fortsatt ikke er i mål, så kan det vel hende høyttalerne ikke passer rommet/gir den type lyd man ønsker seg.

Og hvis det uansett ikke funker slik det burde er det vel bare tull å ha mye penger bundet opp i dyre høyttalere. Ville prøvd hjemlån av noen helt andre høyttalere, bare for å se om det kan være der problemet ligger. Personlig har jeg subjektivt opplevd å få "mer" bass i samme rom, når jeg byttet til mindre høyttalere.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke? Skulle gjerne hatt mere bass :) , har jo lett etter 801d i flere år men veldig få til salgs.
    801 spiller ikke dypere enn 802, men kicker litt mer i brystet....
    Hvilken type bass jakter du på?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De spiller vel kanskje ikke noe særlig dypere, men liker bassen jeg får ut av sub`en som har samme element som 801d.
    Vil ha dyp og kraftig :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    De spiller vel kanskje ikke noe særlig dypere, men liker bassen jeg får ut av sub`en som har samme element som 801d.
    Vil ha dyp og kraftig :)
    801 funker best med ekstra subber.....som alle andre høyttalere ;)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.433
    Torget vurderinger
    2
    Har du gått vitenskaplelig til verks og målt med REW men ulike plasseringer av lytter og høyttaler.? Hvis ikke er det vel på tide å begynne

1649429662912.png

1649429696271.png

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sitter vel ca 40cm fra vegg, høyttalerne står kanskje 62% inn i rommet

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du gått vitenskaplelig til verks og målt med REW men ulike plasseringer av lytter og høyttaler.? Hvis ikke er det vel på tide å begynne

Vis vedlegget 807705
    Vis vedlegget 807706
    Hadde tenkt å handle mikrofon for å måle, men datt av når jeg skulle prøve å finne forsterker til den, må jo være en usb greie så jeg får koblet til pc (har ingen lydkort med mic inngang, er mikro pc)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Pc har kun usb, ingen lydkort. Kjører usb rett til dac og da dukker dac opp som lydkort i windows.
    Så da kan jeg kanskje kjøpe umik 1 med usb og plugge den rett i pc da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn