Asbjørn
Rubinmedlem
Kommer an på. Midt i rommet i et kvadratisk rom vil man drive den stående bølgen maksimalt ved bestemte frekvenser, men også ha lengst mulig tid før førsterefleksjonene treffer lytteren. Andre plasseringer driver også de stående bølgene, bare med en annen vektlegging av hver mode. Plassering som ikke «går opp» som en enkel faktor i romdimensjonene vil teoretisk sett spre effekten jevnest utover, men stående bølger er også relativt enkelt å kompensere for i eq.Generelt spørsmål til dere mer erfarne hifi-folk: I og med at høyttalerne står midt i rommet, er ikke det uheldig med tanke på kansellering, noder/anti-noder osv.? Eller er det bare lytteposisjonen som ikke skal være midt i rommet? (@Asbjørn )
Jeg funderer mer på fraværet av stereoperspektiv. Slik skal det jo ikke være. Jeg tror ikke jeg kan gi noen konkrete råd her, men jeg mener at en viktig faktor er å sikre at frekvensinnholdet i de tidlige refleksjonene er mest mulig likt direktelyden over et bredest mulig frekvensbånd, og at refleksjonene er symmetriske mellom høyre og venstre kanal i både tidsforsinkelse og frekvensgang. Disse høyttalerne har formodentlig nokså bred spredningskarakteristikk, så jeg mistenker at de påvirkes mer enn gjennomsnittlig av ting som står nær dem i rommet.