Hva gjør jeg feil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noen alternativ dessverre, annet enn flere subwoofere. Hvor bør de plasseres da? Kan plassere en god rad 0% inn i rommet, evt bak lytteposisjon, men da har jeg de i ryggen
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke rommet ditt, men å snu oppsettet 180° ift slik du forklarer..... bør bli helt andre boller.....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skulle ønske jeg kunne, men er nesten bare vinduer bak sofaen så funker dårlig med anlegg og tv der og sofaen blir for stor
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Skulle ønske jeg kunne, men er nesten bare vinduer bak sofaen så funker dårlig med anlegg og tv der og sofaen blir for stor
    Ok....bass følger minste motstands vei....og med alt det tomrommet rundt høyttalerne så vil ikke bassen presses mot veggen du sitter....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok, er det bass du mener.. har plass til bassere bak sofaen hvis det blir bedre enn å ha de på andre siden av rommet.
    Sub jeg har pr nå står ved siden av sofaen og når jeg går rundt er det egentlig på andre enden jeg syns bassen er dypest og best.
    Sånn sett burde jeg kanskje plassere basseren der?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    ok, er det bass du mener.. har plass til bassere bak sofaen hvis det blir bedre enn å ha de på andre siden av rommet.
    Sub jeg har pr nå står ved siden av sofaen og når jeg går rundt er det egentlig på andre enden jeg syns bassen er dypest og best.
    Sånn sett burde jeg kanskje plassere basseren der?
    Med plassering av sub ved siden av sitteplassen så får du den taktile opplevelsen istedenfor "bølgen"...
    "Bølgen" opplever du i andre enden fordi den har tomrommet å bevege seg i...når den får fraspark fra veggen/hjørnet
    Problemet er at du velger å sitte slik du gjør...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok da tar jeg bare å setter opp et par subs på veggen bak høyttalerne da så får de litt over 8mtr avstand, da må det bli bra(?)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    ok da tar jeg bare å setter opp et par subs på veggen bak høyttalerne da så får de litt over 8mtr avstand, da må det bli bra(?)
    Bassen sparker i fra en vegg/hjørne så sitter du 3-4 meter unna og har ytterligere 4-5 meter ledig bakover......slik blir det røsk i kroppen av bassen slik du helst vil oppleve den. Plassering av subb innen 1 meter fra fronthøyttalerne
    Det beste du kan gjøre er å besøke andre med litt tunge systemer og få tips (y)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har et stereo-oppsett ved TVen, den etasjen har en forholdsvis åpen løsning som gjør at total lengde på rommet er cirka 10 meter, døra til "kontoret" står alltid åpen som gjør at total lengde blir cirka 12 meter. Bak stereo-oppsettet er det vel 6-7 meter til framveggen (trapp rett bak anlegg med kun rekkverk). I det oppsettet har jeg to diy subber med to stykk Seas L26RFX/P i hver kasse, dette spiller sammen med noen MTM stativhøyttalere som står rett oppå subba. Jeg har "flat-ish" bass fra 17-50hz (målt med umik/rew) helt uten dsp eller noe sånt. Rommet der gir mye nedover fordi disse subba har -9db på 28hz i følge winisd .... Hadde jeg hatt noe vassere kasser/elementer til subba hadde det nok gått noe dypere også. Basstårna mine med samme elementer og samme kassestørrelse går ikke like dypt i et mindre rom (kjellerstue), de spiller heller ikke like bra ....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    ok, er det bass du mener.. har plass til bassere bak sofaen hvis det blir bedre enn å ha de på andre siden av rommet.
    Sub jeg har pr nå står ved siden av sofaen og når jeg går rundt er det egentlig på andre enden jeg syns bassen er dypest og best.
    Sånn sett burde jeg kanskje plassere basseren der?
    Et gammelt triks som kan funke er jo å plassere sub i sweetspot og krabbe rundt og sjekke ut hvor bassen låter best - og så plassere suben der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.665
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    1649516419620.png

    "Blir liksom ikke helt fornøyd, har prøvd mye forskjellige høyttalere, forsterkere, signalkilder etc.
    Har veldig mye vinduer som sikkert ikke gjør ting bedre. I tillegg sliter jeg med tinitus, det har hjulpet mye med de akustikk tiltakene jeg har gjort til nå mtp skarpheten. Før tepper, store sofaer og lydplater var det voldsomt etterklang og jeg slet med skarp diskant.

    Det jeg sliter spesielt med er posisjonering av instrumenter og hva jeg vil kalle engasjement. Er noen ganger det sitter skikkelig, men som oftest så er det meeeh.
    Rommet blir liksom ikke fylt med musikk, det er veldig lett å høre at det kommer fra høyttalerne og jeg får ikke noe god følelse av lydbilde midt i mellom høyttalerne

    Er det noen som har forslag til hva jeg kan teste for å bedre opplevelsen? Har vurdert å forlenge veggen slik at begge høyttalere har lik bakvegg. Har prøvd å flytte alt mot venstre og ha det likt på begge sider, men ingen forskjell slik jeg kan høre "

    De ting du har imellem dine højttaler forringer lyden og gør den mindre forståelig. Hvis du fjernede den væg så ville du klart få bedre lyd. Den stereobænk bør ikke stå der, hvis lyden har høj prioritet. Hvis du har en centerlinje imellem højttalerne, så er et sted imellem 30 grader og 22 grader oftest godt. En mindre afstand imellem højttalerne giver violiner mere krop f.eks. Mellemtonen kobler bedre til rummet, men man mister bredde i lydbilledet. Så det er at prøve sig frem . Højttalerne bør pege lige mod dig i lytte stolen som udgangspunkt og i ørehøjde med diskanten. Så kan der arbejdes med vinkling lidt mere eller mindre.

    Hvis du ønsker dybdeperspektiv, bør der være plads til musikkerne bag højttalerne.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    takk for svar, hvis du ser på side 2 så ser du jeg har gjort endringer, ingen stereobenk lenger og høyttalerne har fått mer luft bak seg og alt er så og si symmetrisk på bakvegg.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener med senterlinje og grader? Er det vinkling på høyttalerne du mener (toe in toe out) ?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.665
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Centerlinijen er midt imellem venstre og højre sidevæg. Samme afstand til venstre og højre sidevæg, hvis rummet er rektangulær.
    30 grader fra centerlinje eller 60 grader imellem fronthøjttalerne.
    Det er godt med f.eks.83 % imellem fronthøjttalerne i forhold til afstanden mellem dig og hver højttaler.
    Jeg fik læst siden i går, men kunne ikke finde tilbage. Jeg fik så ikke læst de mange indlæg. Fint med så mange hjælpsomme mennesker.
    Godt du fik ændret væggen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.348
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2
    Veldig spesiell og ulik plassering av høytalere og lang og ulik avstand til bakvegg , ikke så rart kanskje at det er vanskelig å få til godlyden
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.665
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    De tidlige refleksioner er vigtige for bedre at forstå lyden. Når du har fået tinnitus har du måske også en høreskade. Så er de tidlige refleksioner endnu mere vigtige.

    Et gulvtæppe er uheldigt, fordi det dæmper lyden det mest forkerte sted i rummet. Den eneste naturlige refleksion bliver gjort unaturlig med et gulvtæppe.

    Det er vigtigt at prøve at have så megen symmetri som muligt. Hvis højttalerne er skævt placeret, må du placere dem enkeltvis. Det vil sige, at du lytte på en af gangen.
    Det er også vigtigt, ikke at placere absorbenter på må og få. Jeg kan anbefalede de diffusere jeg bruger fra Svanå Teknik. Men ellers kik efter dem der spreder i en retning.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skal kjøpe målemikrofon etterpå så får man se om man blir noe klokere da.
    Det følger bare med 1,5mtr kabel, kan jeg kjøpe en helt vanlig usb forlengingskabel, feks denne: https://www.clasohlson.com/no/p/38-1963
    Eller vil det klusse til målingene?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis det er Umik det er snakk om så har Biltema en 5 meter kabel til hele 50 kr. Jeg bruker denne sjøl. Varenummer 24-4016 hos Biltema altså. Skjøtekabel har jeg prøvd, men det var ustabilt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Skal kjøpe målemikrofon etterpå så får man se om man blir noe klokere da.
    Det følger bare med 1,5mtr kabel, kan jeg kjøpe en helt vanlig usb forlengingskabel, feks denne: https://www.clasohlson.com/no/p/38-1963
    Eller vil det klusse til målingene?
    Som nevnt bør du kjøpe lenger kabel. Det er like viktig å måle i området rundt sitte-posisjonen for å lokalisere bass-frekvensene du mangler i SweetSpot...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dessverre er 5 meter maks lengde på en USB 2.0 kabel hvis man skal overholde spec og dermed forvente at det fungerer.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.086
    Dersom du skal over 5 meter kan du bruke en Aktiv USB kabel. Jeg bruker en 20 meter USB kabel og det fungerer utmerket.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har en usb hub med strøm, denne kan jeg vel koble i mellom, blir ikke det det samme som en aktiv kabel?
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.086
    Jo, det kan du, det skal i teorien fungere fint. Da kan du kjøre inntil 10 meter. PC-5 meter-hub-5 meter.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Handlet en sånn aktiv kabel også jeg. Driver og fikler med det nå. Mye å sette seg inn i
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Haha :)
    Finnes det noe god oppskrift på hvordan jeg skal sette opp? Har fått koblet opp alt og fått kjørt sweep, men regner med man må justere litt settings?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er med begge høyttalerne og sub. Har tatt ned alle lydplatene.
    Hvor starter jeg?
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.652
    Antall liker
    14.654
    Sted
    Langesund
    At det er noe å jobbe med i bassen. Ellers ser det fint ut. en del mer rombidrag enn eget anlegg, men det kan være bra.

    Her er min med samme farger
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.652
    Antall liker
    14.654
    Sted
    Langesund
    Den så litt rar ut . Hadde vært fin om du forstørret opp denne. 10 db til -40db på y aksen og fra -10ms til 30ms på x aksen
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    Dette er med begge høyttalerne og sub. Har tatt ned alle lydplatene.
    Hvor starter jeg?
    Bak en kake, brygg litt kaffi og inviter en kompis som har slitt seg gjennom samme prosedyre tidligere... ? :unsure:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.652
    Antall liker
    14.654
    Sted
    Langesund
    Det var fra -100ms til 300ms. prøv -10ms til 30ms. Hadde vært fint å få med den før 0. Den er jo tilnærmet like høy. Er det lik avstand til høyttalere når du måler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn