Takk for alle innspill. Svarene spriker veldig, men det kan hjelpe på å sortere tanker litt. Jeg ville egentlig høre mer på hva dere gjør når oppgraderingen blir vanskelig pga prisnivået. Jeg erfarer nok at produsenter setter en pris ut ifra kvaliteten og at dyrere produkter betyr bedre lyd. Dog, ikke nødvendigvis snillere lyd.
For min del falt jeg etterhvert ut at dyrere ikke nødvendigvis betyr bedre. Mye hifi-greier er bare overpriset. Så det
jeg gjør er å forsøke å forstå hvor skoen trykker, forstå hvordan det kan løses, og så konstruere og bygge selv. Noen ganger blir det bra, alltid lærer jeg noe.
3. Akustikk. Nei, rommet er som det er og jeg har heldigvis ikke noe spesifikke problemer. Utfordringene ligger uansett ikke der.
Det gjør de ganske sikkert. Det virker som mye av det du etterspør handler om tonalitet, og da er det samspillet mellom høyttalere og rom som bestemmer det aller meste. Frekvensgang på aksen, spredningsmønster fra høyttalerne, andel direkte vs reflektert lyd, tidsforsinkelse og nivå på de første refleksjonene, frekvensgang i den reflekterte vs den direkte lyden. Prøv å forstå hvordan det henger sammen med subjektiv opplevelse. Den tiden du bruker på det vil være din beste hifi-investering noensinne.
5. Bruke enda mer penger på HiFi. Og da snakker vi fort samme pris som en bil og dertil å låne mer om man kjøper nytt. Nei, jeg synes det er litt galskap. I allefall foreløpig. Så da gjenstår det mellomtingen. Øke pengebruken, men finne noe godt brukt som har både en dose varme og åpenheten. Det er nok det beste valget. Og da være tålmodig
.
Hvorfor det? Varme og åpenhet er tonalitet. Nok nivå i mellombass/grunntoneområdet, og ikke for bratt avrulling helt øverst. Se vedlagte. Det justerer du enklest ved å ha en eller annen form for digital equalizer i avspillingskjeden. Behøver ikke koste stort. Om du vil adressere det i høyttalerne i stedet behøver du kanskje flere basser, kanskje en diskant som ikke snevrer inn spredningen for tidlig, kanskje en bakoverfyrende diskant i tillegg for å fylle ut power response øverst.
Dessuten, den største forskjellen mellom gode høyttalere i moderat prisklasse og gode høyttalere i høyere prisklasse er gjerne bassgjengivelse. Det er helt enkelt fordi det er fysiske begrensninger for hva små høyttalere får til, og større høyttalere med mer av alt har større kasser, større og fler elementer, osv. Alt det koster gjerne litt penger. Eq er ikke noen magic bullet, langt ifra, men en ting man faktisk kan gjøre er å legge in cuts på frekvenser hvor du får stående bølger i rommet. Det gir langt bedre bassgjengivelse med de høyttalerne man allerede har. Legg til en sub også, og så begynner det å smake av fugl for relativt moderate utlegg.
Det gjorde jeg, før jeg gikk bananas og bygde seksveis kardioide-høyttalere. Pluss sub. Faktiske utlegg i det prosjektet ble vel et sted rundt 1/10 av hva tilsvarende tungt artilleri ville kostet i butikk.