Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Billigst Confidence koster nå 213.000,-. Utfordringen er ikke at jeg ikke får liv i de, men at de gamle har betydelig større åpenhet og detaljnivå. Skal jeg beholde det siste må jeg opp i det prissjiktet der. Med en normal lønn er det mye. Om da da ikke bruker alle sine penger på HiFi.
    Det er, for meg, nesten det samme som svindel å forlange de prisene som har blitt nå. Dynaudio, B&W, Marten og hele hurven. De skulle skamme seg.

L

larsmartin

Gjest
    Det er, for meg, nesten det samme som svindel å forlange de prisene som har blitt nå. Dynaudio, B&W, Marten og hele hurven. De skulle skamme seg.
    Start med å sett deg selv seg ned i lønn så følger kanskje resten etter. Staten må slutte å flå næringsdrivende så kanskje noe hadde blitt billigere. Tror heller ikke en skal satse på produksjon av hifi produkter om bare penger er målet.
    Betaler en kunde kr. 800.- pr time for en tjeneste sitter eier igjen med kanskje kr. 260.- pr time når staten har fått sitt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Start med å sett deg selv seg ned i lønn så følger kanskje resten etter. Staten må slutte å flå næringsdrivende så kanskje noe hadde blitt billigere. Tror heller ikke en skal satse på produksjon av hifi produkter om bare penger er målet.
    Betaler en kunde kr. 800.- pr time for en tjeneste sitter eier igjen med kanskje kr. 260.- pr time når staten har fått sitt.
    Å selge en mdf kasse med noen elementer og et delefilter for mange hundre tusen er grovt, samme hva du sier. HiFi bransjen er en desidert versting i overprising og overgår kosmetikk bransjen i å finne opp tullball produkter for å tjene penger.

Kvalitet koster, ja. Jeg påstår ikke noe annet, men alt har en grense. Jeg har selv kjøpt kostbar elektronikk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Hvordan påvirker staten disse kostnadene og priser??
    800 - moms =640 - lønn (netto 260+ skatt =560) =80- (arbeidsgiveravgift=80) = 0
    Utgangspunkt i 45% marginalskatt, de fleste ligger under, og de færreste håndverkere har 260 netto.
    Men for en del grupper stemmer dette rimelig bra.
    I tillegg kommer sosiale utgifter og avsetning til pensjon.
    Skal en arbeidstaker sitte igjen med 260 må mao kundeprisen være et stykke over 800
    I tillegg kostnader ved å drifte bedriften og et utbytte til bedriftseier.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan påvirker staten disse kostnadene og priser??
    Du vet, når private aktører får et oppdrag fra statlige og prisen plutselig blir 4-5x dyrere sammenlignet med et annet identisk oppdrag? Litt det samme som verksteder som får dekka regninga av forsikringsselskapet.. Felles her er jo at det er forbrukeren som ender opp med regningen uansett.

Men så var det denne staten da, hvem er den og hva er det egentlig?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.881
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det for det første svært lite haifai som produseres i Norge, og slike utgifter er nokså like i Europa. Norsk timelønn er på den annen side en god del høyere. men det nå ikke statens skyld. Sånn for ordens skyld, så har jeg sjøl drevet firma med ansatte... om enn et lite, men skatter og avgifter er det samme for 1 eller 100 ansatte....

Forøvrig er jeg 100% enig i at det er fullstendig usmakelige priser på svært mye, med tilhørende humbug-argumenter. HVor mye elektronikk som feks delproduseres i Kina med tilhørende kinalønninger sier de heller ingenting om...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle innspill. Svarene spriker veldig, men det kan hjelpe på å sortere tanker litt. Jeg ville egentlig høre mer på hva dere gjør når oppgraderingen blir vanskelig pga prisnivået. Jeg erfarer nok at produsenter setter en pris ut ifra kvaliteten og at dyrere produkter betyr bedre lyd. Dog, ikke nødvendigvis snillere lyd.
    For min del falt jeg etterhvert ut at dyrere ikke nødvendigvis betyr bedre. Mye hifi-greier er bare overpriset. Så det jeg gjør er å forsøke å forstå hvor skoen trykker, forstå hvordan det kan løses, og så konstruere og bygge selv. Noen ganger blir det bra, alltid lærer jeg noe.

3. Akustikk. Nei, rommet er som det er og jeg har heldigvis ikke noe spesifikke problemer. Utfordringene ligger uansett ikke der.
    Det gjør de ganske sikkert. Det virker som mye av det du etterspør handler om tonalitet, og da er det samspillet mellom høyttalere og rom som bestemmer det aller meste. Frekvensgang på aksen, spredningsmønster fra høyttalerne, andel direkte vs reflektert lyd, tidsforsinkelse og nivå på de første refleksjonene, frekvensgang i den reflekterte vs den direkte lyden. Prøv å forstå hvordan det henger sammen med subjektiv opplevelse. Den tiden du bruker på det vil være din beste hifi-investering noensinne.

5. Bruke enda mer penger på HiFi. Og da snakker vi fort samme pris som en bil og dertil å låne mer om man kjøper nytt. Nei, jeg synes det er litt galskap. I allefall foreløpig. Så da gjenstår det mellomtingen. Øke pengebruken, men finne noe godt brukt som har både en dose varme og åpenheten. Det er nok det beste valget. Og da være tålmodig 😊.
    Hvorfor det? Varme og åpenhet er tonalitet. Nok nivå i mellombass/grunntoneområdet, og ikke for bratt avrulling helt øverst. Se vedlagte. Det justerer du enklest ved å ha en eller annen form for digital equalizer i avspillingskjeden. Behøver ikke koste stort. Om du vil adressere det i høyttalerne i stedet behøver du kanskje flere basser, kanskje en diskant som ikke snevrer inn spredningen for tidlig, kanskje en bakoverfyrende diskant i tillegg for å fylle ut power response øverst.

Dessuten, den største forskjellen mellom gode høyttalere i moderat prisklasse og gode høyttalere i høyere prisklasse er gjerne bassgjengivelse. Det er helt enkelt fordi det er fysiske begrensninger for hva små høyttalere får til, og større høyttalere med mer av alt har større kasser, større og fler elementer, osv. Alt det koster gjerne litt penger. Eq er ikke noen magic bullet, langt ifra, men en ting man faktisk kan gjøre er å legge in cuts på frekvenser hvor du får stående bølger i rommet. Det gir langt bedre bassgjengivelse med de høyttalerne man allerede har. Legg til en sub også, og så begynner det å smake av fugl for relativt moderate utlegg.

Det gjorde jeg, før jeg gikk bananas og bygde seksveis kardioide-høyttalere. Pluss sub. Faktiske utlegg i det prosjektet ble vel et sted rundt 1/10 av hva tilsvarende tungt artilleri ville kostet i butikk.

Vedlegg

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    PS Audio,
    34 ansatte? Disse ønsker mat, hus, bil, sykeforsikring, pensjon, ferie hytte, båt +++
    Mener at de var ca 50 ansatte for noen år siden, hvorav ca 30 ingeniører, altså ikke noen liten bedrift. Omsetning på 9.3M $.?

Kanskje de bør begynne med barnearbeid i u land for å tilfredsstille de som klager på høye priser? Eller arbeidere som låses inn på produksjons området, uten rettigheter..
    Tror ikke en finner folk med formue som Gates og Musk i hifi bransjen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    PS Audio,
    34 ansatte? Disse ønsker mat, hus, bil, sykeforsikring, pensjon, ferie hytte, båt +++
    Mener at de var ca 50 ansatte for noen år siden, hvorav ca 30 ingeniører, altså ikke noen liten bedrift. Omsetning på 9.3M $.?

Kanskje de bør begynne med barnearbeid i u land for å tilfredsstille de som klager på høye priser? Eller arbeidere som låses inn på produksjons området, uten rettigheter..
    Neby har da klart seg rimelig bra.
    Husker et intervju der han sa: Tivoli radioene er det som gjør at jeg har råd til å drikke vin jeg liker og røyke 60 om dagen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    PS Audio,

HiFi er nisje, er klar over det. Og det blir uforholdsmessig dyrt i forhold til golf eller fiskeutstyr. Greit nok. Men prisene på "high end" har økt groteskt de siste årene, det er et faktum.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    738
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    For 3. gang! Dette kan elektrostater.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men han solgte mange hundretusen av de.
    Jepp, men jeg så ikke helt hva det (noen har tjent nok penger til å drikke vin og røyke av å selge tivoliradioer) hadde med diskusjonen å gjøre hvis vi snakker om at hifibransjen må ta seg fornuftig betalt og/eller at produktene er alt for dyre.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Jepp, men jeg så ikke helt hva det (noen har tjent nok penger til å drikke vin og røyke av å selge tivoliradioer) hadde med diskusjonen å gjøre hvis vi snakker om at hifibransjen må ta seg fornuftig betalt og/eller at produktene er alt for dyre.
    Jeg vet noenlunde hva de kosta i innkjøp fra Asia.
    Om high-end legger seg på den brutto avansen, ja da blir det dyrt!

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når man ser hva slags drivere som sitter i enkelte produkter så er det ikke sikkert det er umulig. Samtidig har jo mange highendprodukter svært forseggjorte kabinetter, det er langt fra gratis.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En klarer nok å selge «billige» produkter som Tivoli-radio med høy avanse, siden de er produsert i Kina.
    I tillegg var de ikke dyr for en norsk lommebok.

Med high-end er det nok dårligere salg, selv om det sikkert er bra avanse på en god del produkter.

Angående Neby, de har nok sett bedre tider, hvis en leser på Proff.

Regnskap Neby

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Luxus segmentet, være seg high-end, klokker, smykker, vesker, dyr vin og så videre, er vel det segmentet som har steget mest i pris.
    Kombinasjonen liten produksjon og en økende kundemasse med (for)god råd er vel en forklaring.
    Før år 2000 fantes det knapt kinesiske eller russiske millionærer, nå er det millioner av dem

L

larsmartin

Gjest
    HiFi er nisje, er klar over det. Og det blir uforholdsmessig dyrt i forhold til golf eller fiskeutstyr. Greit nok. Men prisene på "high end" har økt groteskt de siste årene, det er et faktum.
    Du tror bakmennene sitter med 3 ganger så mye penger idag? Noe få år siden kostet 1 dollar kr. 5.- Ikke lengde siden var den oppi kr. 12.-
    I tillegg blir moms og avgifter 1,5 høyere pga valuta endringen. Ganske naturlig det blir dyrere!

Sist redigert av en moderator:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Oppgradering blir aldri for dyrt, men mange har mistet evnen til å vurdere kvalitet på brukten........og DET kan bli fryktelig dyrt ;)

L

larsmartin

Gjest
    Gjennomsnittslønn i Norge er kr. 600,000.- det tilsvarer ca et hifi oppsett i året. Syntes ikke folk skal klage.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Gjennomsnittslønn i Norge er kr. 600,000.- det tilsvarer ca et hifi oppsett i året. Syntes ikke folk skal klage.
    Snitt kostnaden på bilhold er 100.000+ i året.
    Klarer meg godt uten bil og har kanskje brukt 300.000 på HiFi over 30 år.
    Med skam og melde, har vel brukt mere enn det på sigg.

L

larsmartin

Gjest
    Snitt kostnaden på bilhold er 100.000+ i året.
    Klarer meg godt uten bil og har kanskje brukt 300.000 på HiFi over 30 år.
    Med skam og melde, har vel brukt mere enn det på sigg.
    Hifien fikk opp i røyk! 😅 Burde jo fått litt lyd for kr. 300,000 om en handler rett.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Interwebben killed the good bargains.
    Nå googler jo både bestemødre og loppemarkeder i indre Skjåk hva ting ligger på!

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.062
    Torget vurderinger
    2
    Man må bare tåle hva ting selges for, eller la være å kjøpe. Når det kommer til brukt kan det oppleves som skikkelig dritt hva ting prises til i Norge, men vi får bare tåle det også. That's life :)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Oslo
    Når oppgradering blir for dyrt, så har du kanskje nådd det nivået du bør være på.
    Som jeg så skrevet et sted:
    If you're lucky enough to live on the beach. You're lucky enough!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Man må bare tåle hva ting selges for, eller la være å kjøpe. Når det kommer til brukt kan det oppleves som skikkelig dritt hva ting prises til i Norge, men vi får bare tåle det også. That's life :)
    Hva er dritt? At man ikke kan forvente å få noe i nærheten av hva man får i andre land? Norge er jo latterlig billig på brukt hifi, se nedover i Europa der er det virkelig ille priser på bruktmarkedet. En og annen i Norge prøver seg jo såklart, men så ender det jo med å ligge lenge også på brukten da uten å noensinne få solgt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Interwebben killed the good bargains.
    Nå googler jo både bestemødre og loppemarkeder i indre Skjåk hva ting ligger på!
    Sant. Men ikke alle. Jeg har kjøpt Luxman PD-289, Proac Response 2 og Accuphase T-100, alle på loppis for henholdsvis 50, 200 og 30 kroner! Alt fungerte og var helt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.881
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje det heller er slik at det norske bruktmarkedet er mer realistisk enn hva som ellers finnes. Uansett hva man snakker om i et brukt, - eller for den del også nyprodusert marked, - dersom produktet har en affeksjonsverdi som er større enn produksjonsverdien, vil det alltid være noen som har mer penger enn vett som blåser verdien ut av alle normale proporsjoner. Helt greit. sånn isolert sett, for alle gjør hva de vil med penga sine, men det er i seg selv ingen garanti for at den egentlige verdien står i stil med hva som betales.... Hvis vi ser utelukkende på affeksjonsverdi, så finnes det ingen logiske koblinger..... tenk kunst, feks....

L

larsmartin

Gjest
    Kanskje det heller er slik at det norske bruktmarkedet er mer realistisk enn hva som ellers finnes. Uansett hva man snakker om i et brukt, - eller for den del også nyprodusert marked, - dersom produktet har en affeksjonsverdi som er større enn produksjonsverdien, vil det alltid være noen som har mer penger enn vett som blåser verdien ut av alle normale proporsjoner. Helt greit. sånn isolert sett, for alle gjør hva de vil med penga sine, men det er i seg selv ingen garanti for at den egentlige verdien står i stil med hva som betales.... Hvis vi ser utelukkende på affeksjonsverdi, så finnes det ingen logiske koblinger..... tenk kunst, feks....
    Det er stort en grunn til kunst øker i verdi, hvitvasking.
    Kjøper skrik for 400mill og selger for 680mill så har du plutselig 280mill på konto i stedet for i hodeputa.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.881
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt korrekt, - men vi snakker fortsatt om affeksjonsverdi, - om det er for å henge på veggen eller for andre formål.... money talks...

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    510
    PS Audio,

Selv PSAudio sine FR30 høyttalere koster $28499 i US kjøpt direkte av PSaudio. De ville at den skulle være så billig som mulig. Selv da koster dem nesten 300k NOK i US !! Dette er en høyttalere som har en ærlig prosess frem til prissetting, men den koster MYE penger. Imidlertid er dette en høyttaler blandt få jeg kunne ha bladd opp 300k for å kjøpe nye (teoretisk (hadde jeg 300k i budsjett hadde jeg nok kjøpt brukte til 900k :p))

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Vet ikke om jeg ville brukt tid og penger på lytterunde engang. Målinger sier ikke alt, men er hendig for å grovsortere.
    https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-fr30-speakers.27160/post-1176268
    Selv om det er veldig begrenset med målinger der og de burde absolutt ha hatt f.eks horisontal polar i tillegg, så er det glimrende å se hvordan det måles on-axis og se hvor mange dyre høyttalere bli fullstendig avkledd.

Her er en god en. Nemlig Kef Blade Meta. Ingen overraskelse heller.
    622kef.lab1.jpg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Sunndalsøra
    Eneste som hjelper, er å tro på egne ører :) Uanset hvor mye en måler og demper et rom, så forbedrer det ikke selve produktet. Det aller viktigske er er det man får ut av nærfeltsmålingene og hva høyttalerelementene klare å gjengi. Disse Apogee høyttalerne har helt spesielle egenskaper som hverken horn med, dome og andre vanlige dynamiske element har. Har hørt at Apogee er spesielt god på den karakteristiske cembalo klangen. Man må selfølgelig kjenne til instrumentet for å bedømme det. Bånd er hurtig, gjennomsiktig og luftig i klangen. Som noen høyttaler konstruktører kjenner til. Men de med trafo drivere, kan være en hard belastning for forsterkere.. Da spesielt for de med ''svak'' strømforsyning. Har noen ærfaring med det;)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn