Audiophile-Arve
Æresmedlem
Nettopp. Skal ein bli rik av hifi, må ein avstå frå det som er gøyTivoliradioene koster vel ikke flere hundre tusen?
Nettopp. Skal ein bli rik av hifi, må ein avstå frå det som er gøyTivoliradioene koster vel ikke flere hundre tusen?
I følge Aftenposten i dag har Neby solgt 250000 (tell nullene!) Tivoli radioer. Det er like mye som den totale produksjonen av Radionette Kurér. Den med rør.
Tivoli er då ikkje særleg gøy?Evt. selge et stort antall av dem...
Det høres ut som et par gode Sonus Faber kan være noe for deg. Hvis du har neutralt forsterkeri og ikke opplever magi med dine Dynaudio er det kanskje salg som er det riktige. Da håper jeg du først har prøvd et par forskjellige forsterkere på de. Mvh ErikNei, nøytral. Det er ikke noe feil der, eller med Dynaudioene. Det er bare jeg som er så kresen ....
Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.Jeg har drøssevis med innspillinger med saksofon. De fleste får ikke med kropp og bunn i lyden, det låter mest flis og munnstykke/rør.
Hvordan opplever du denne saksofonen?Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
Det er i alle fall stor forskjell på analog Tivoli (bare FM) og DAB modellen.Tivoli er då ikkje særleg gøy?
Ja en kan ikke alltid skylde på HT eller innspillingerEndelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
Jeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de mot KEF Blade .Rare greier den hørselen..Selv om det er veldig begrenset med målinger der og de burde absolutt ha hatt f.eks horisontal polar i tillegg, så er det glimrende å se hvordan det måles on-axis og se hvor mange dyre høyttalere bli fullstendig avkledd.
Her er en god en. Nemlig Kef Blade Meta. Ingen overraskelse heller.
Vis vedlegget 867853
Frekvensrespons er bare en ting. Det er langt med man må vurdere. Ikke sikkert f.eks de sidemonterte elementene slår så godt ut på sammenheng. Dessuten er høyttalerne ganske smal og vil ikke holde direktiviteten konstant spesielt langt ned i frekvens. På diffraksjon vil derimot en slik høyttaler score godt.Jeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de min KEF Blade om jeghadde fått det gratis en gang. Rare greier den hørselen..
Dette målte jeg på KEF på en låt
Vis vedlegget 867896
Samme låt hjemme på høyttalere til 20k
Vis vedlegget 867897
Ben Webster for eksempel. Eller denne, glimrende saksofon lyd!Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
Slik skal saksofon høres ut. Nydelig låt og innspilling, resten av blåserekka lå pent i bakgrunnen. Typisk fant jeg ikke denne på Qobus. Må skaffe den på andre måter. Kanskje vinyl til min nyinnkjøpte Clearaudio platespiller? Må være over 30 år siden sist jeg kjøpte en LP. Takk for tips, Flagebog.Hvordan opplever du denne saksofonen?
En relatert observasjon: Styr unna samlealbum som har «audiophile» i tittelen, type «audiophile voices», «audiophile jazz» og lignende. I de fleste tilfeller har noen remastret ved å skru opp diskanten altfor mye, og deretter kjørt hele greia gjennom en kompressor. Smak og behag, men for mine ører låter slikt pyton. (Det virker som en utbredt oppfatning at «audiofile» er nokså lettlurte.)Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
Ikke rart du opplevde det slik når rommet du hørte Blade i fører med seg så mye ekstra energi nedoverJeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de mot KEF Blade .Rare greier den hørselen..
Dette målte jeg på KEF på en låt
Vis vedlegget 867896
Samme låt hjemme på høyttalere til 20k
Vis vedlegget 867897
Godt poeng. Ser nå at det er 10 dB linjer på y-aksen. Så her det ca. 30 dB i forskjell fra diskant til deler av mellombassen. Veldig mørk og tung respons og sikkert solide resonanser i tidsdomenet.Ikke rart du opplevde det slik når rommet du hørte Blade i fører med seg så mye ekstra energi nedover
Hører til og med på telefonen at det er et bra saksofon opptak. Nedre halvdel av lyden i instrumentet er med, som er undertrykt i så mange andre opptak.Hvordan opplever du denne saksofonen?
Hos meg er det "brystkasse" i massevis. Nydelig lyd på saksofonen på dette albumet.Hvordan opplever du denne saksofonen?
Prøvde forgjeves å få henne til å gi ut sine plater på vinyl.Hører til og med på telefonen at det er et bra saksofon opptak. Nedre halvdel av lyden i instrumentet er med, som er undertrykt i så mange andre opptak.
Mellomtonene mine går fra 200hz og opp til 14000hz viktig å få med hele registere fra samme type element uten delinger her og derSlår, om ikke så lenge, et slag for beryllium fra 700 hz og opp. Viktig å forsvare sine valg
Hadde vært moro å hørtMellomtonene mine går fra 200hz og opp til 14000hz viktig å få med hele registere fra samme type element uten delinger her og der
Har du kjørt deg bort er det bare å stikke innomHadde vært moro å hørt
Ben Webster for eksempel. Eller denne, glimrende saksofon lyd!
[/QUOT]
Takk for tips til musikk med god saksofonlyd. En del skriver at vi må kose oss med musikk uansett innspillingskvalitet. For meg er det slik at jeg ikke lenger orker å høre på dårlige innspillinger, blir sliten i ørene. I bilen eller fra en BThøyttaler går det stort sett bra på moderat volum. Forleden plukket jeg opp en cd med Dance with a stranger fra den lokale gjenbruksstasjonen. Koste meg med musikken på høyt volum hele veien hjem. Nok en påminnelse hvor dårlig DAB er. Men nå er jeg helt OT.
Noe må vi jo finne på i denne tråden, synes det er mange nyttige innlegg. Vet ikke om TS blir noe klokere.