Eller for å dra den et lite stykke videre: Man tager et passende stereoanlegg og bygger et hus rundt dette.Det er veldig lurt med en kreativ plan. Møblér med høyttalerplasseringen først er mitt råd.
Høyttalere - Hva gjør vi når WAF faktoren har en avgjørende rolle ved kjøp av store høytalere? | HifisentralenIkke enig.
Mye lettere å finne kone-aproberte høytalere enn å finne ei ny og slitesterk Xerxes-aprobert kone.
Å velge høytalere er alltid et kompromiss, der kan WAF være et av parametrene i tillegg til det rent teknisk/lydmessige.
Alle livets avgjørelser er kompromisser,
så jeg ser ikke problemet.
PS! Dette avhenger selvsagt at man landet ei kone/partner man kan snakke med.![]()
Eneste kommentar er at avstanden er for stor mellom hter. Det blir jo utliknet med 15 cm bredere hterHar du fått kommentarer på at de du har nå står "for langt" ut i rommet da?
Hvis ikke så trenger ikke argumentere for kjøpet være at de kommer til å ta mindre gulvplass![]()
De er dipoler.Hvorfor "må" høyttalerene stå så langt ut i rommet da?![]()
Jeg vil ha de inntil vegg, samme sier hun. Avstand fra bakvegg på de gamle er 15 cmDe er dipoler.
Det er det ingen som sierHvorfor "må" høyttalerene stå så langt ut i rommet da?![]()
Ja det stemmerDersom høyttalerne må/skal stå inntil veggen vil jeg ikke anbefale dipoler/panelhøyttalere.
Er vel flere enn de som kun har dipoler, som har plassert høyttalerene langt utpå gulvet?De er dipoler.
Å for en hærlig historie, god lyd er også viktige hos oss. Dette blir spennendeJeg får gjenta historien da jeg for mange år siden nå kjøpte HF-275 Helios.
Samboer'n ble ikke direkte imponert over utseende, og jeg skjønte at dette nok kom til å ende opp i en diskusjon.
Så, etter et par dager skulle tilfeldighetene det til at hun skulle ha noen venninner på besøk, og da de entret stua utbrøt hun ene umiddelbart:
Ååå, så kule høyttalere.
Da var saken ute av verden.
Trodde du skulle avslutte historien med "Det endte med at mannen brøt ut av ekteskapet"En kjenning av meg fikk ikke lov å kjøpe store høytalere.
Hennes utsagn: Æ ska faen mæ itj ha nån store høytalera!
Med litt vin og øl innenbords tok vi turen med paret for å vise de frem. Hun sa: Dæ dæm va no stor å!
Jeg ga henne en klem og sa: Du får mere plass til stæsj på disse, feks planter, lys osv. Hun gikk med på dette. Det endte med at mannen brøt ut i gledeståreren lykkelig slutt
Egentlig bør alle koner like høye gulvstående høyttalere med god lyd. De liker ofte også høye menn med dyp stemme som kan stå oppreist!Kona liker gulvstående høyttalere og god lyd. Dessuten er hun opptatt av at akustikken i stua er behagelig. Nå har hun fått det for seg at spiler i taket hadde vært fint, og jeg er den som nøler![]()
Ja men du har jo et nusselig anlegg.Gutar! De må vere meir kritiske med tanke på kåne-emne. Litt seint for dei fleste sentralmedlemene no, kanskje, mer det løner seg å vere litt proaktiv. (Sjølv har eg hatt ei utmerka symbiose med kåne og hifi i 43 år).
HiFi bare to ggr i uka!!?En løsning er bli homo og dra en mann inn i huset , bare å bite tennene sammen 2 ganger i uken, tenk så fint vi kunne hatt det.
Den var godHiFi bare to ggr i uka!!?
Jepp. Jeg har knekt koden. Alle som er i knipa kan sende meg en PM, så deler jeg oppskriften på basstårn, doble midbasshorn i stua og et fortsatt godt ekteskap.Jeg liker måten @Pedal går til verks på i sitt stuetak.
To gonger i veka treng ikkje vere så ille, det kjem an på kor lenge ein orkar å halde på i gongen.Den var god![]()
Det er rett og slett en fysisk lov som sier at tredimensjonaliteten i lydbildet faller sammen dersom høyttalerne står for nær bakvegg. Ingenting å diskutere, så enkelt er det. For å si det slik: det er liten vits i å spandere 50-100kkr på høyttalere hvis man stuer de bort inntil bakvegg med en seksjon mellom høyttalerneHvorfor "må" høyttalerene stå så langt ut i rommet da?![]()
@Finn M forteller hva løsningen er !! Finn en samboer som er glad i musikk, husk at det er deres største interesse, og har igrunn ikke lyst til og gå på for mange kompromisser! Del forsiktig og klokt innimellom om hifi, hva som betyr noe og ikke, IKKE nerd om temaet.For å svare på åpningsspørsmålet (har vært igjennom denne prosessen selv):
- Kjøper mindre høyttalere og oppgrader kabler og strømrens i stedet![]()
Burde kona betale halvparten av stereoanlegget?@Finn M forteller hva løsningen er !! Finn en samboer som er glad i musikk, husk at det er deres største interesse, og har igrunn ikke lyst til og gå på for mange kompromisser! Del forsiktig og klokt innimellom om hifi, hva som betyr noe og ikke, IKKE nerd om temaet.
Dra på konserter og festivaler isammen (vis at fokuset er på musikken og ikke bare en unnskyldning til og komme ut og drikke øl)
Sitt gjerne isammen og bestill musikk, er dere så heldig og ha en platebutikk i nærheten, kjøp plater isammen, husk og ikke bruk like lang tid som kona bruker i klesbutikken... vær effektiv
Dere betaler helt sikker minst halvparten av driftsutgifter til huset og bør ha lik stemmerett på hva som skal være i stua.
Gå etter høyttalere som har så bra lyd som dere vil ha og som ser bra ut, få til et hifi-møbel til og la komponenter stå i, stålrack og tilsvarende ser uansett aldri bra ut. Det jeg sier, spill på lag med interiøret (om dere må lese noen glossy interiør magasiner er det en kamel dere må svelge.. får dere både penere høyttalere og lyd er det jo vinn vinn.
Musikk er en glede som bør deles med samboer og venner
Du vet at på en arbeidsplass, så er det viktig med eierskap i jobben sin, ta del i det som er avgjørende for din jobb.Burde kona betale halvparten av stereoanlegget?
Først så viser du bilde av oppsettet til LMC med dertilhørende vinylrigger.Men korleis vert vi einige om kva som er ein vakker høgtalar? Eg synest mine høgtalarar er vakre, medan interiøransvarleg ikkje er heilt einig.
(Eg er rimeleg sikker på at eg har rett, altså).
Det er jo helt opptil økonomien deres det..... Ellers så må jeg si at dere er tafatte når dere kommer til stereo i hjemmet, OG valg av samboere!!Det finnes sikkert noen som har 50/50 deling prinsipp, da ville jeg gått dobbelt opp i pris på hifi![]()
Kansje det ja, men livet er mer enn stereo. Det beste er å ta vare på hverandre i oppgang og nedgangstider.Det er jo helt opptil økonomien deres det..... Ellers så må jeg si at dere er tafatte når dere kommer til stereo i hjemmet, OG valg av samboere!!
Jeg ser ingen motsetninger mellom og ha et godt hverdagsliv og et feit anlegg.Kansje det ja, men livet er mer enn stereo. Det beste er å ta vare på hverandre i oppgang og nedgangstider.