Høyttalere Hva gjør vi når WAF faktoren har en avgjørende rolle ved kjøp av store høytalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    103
    Sted
    Sjælland
    Ikke enig.
    Mye lettere å finne kone-aproberte høytalere enn å finne ei ny og slitesterk Xerxes-aprobert kone.
    Å velge høytalere er alltid et kompromiss, der kan WAF være et av parametrene i tillegg til det rent teknisk/lydmessige.
    Alle livets avgjørelser er kompromisser,
    så jeg ser ikke problemet.
    PS! Dette avhenger selvsagt at man landet ei kone/partner man kan snakke med. 💝
    Høyttalere - Hva gjør vi når WAF faktoren har en avgjørende rolle ved kjøp av store høytalere? | Hifisentralen

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Har du fått kommentarer på at de du har nå står "for langt" ut i rommet da?
    Hvis ikke så trenger ikke argumentere for kjøpet være at de kommer til å ta mindre gulvplass :)
    Eneste kommentar er at avstanden er for stor mellom hter. Det blir jo utliknet med 15 cm bredere hter

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.143
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom høyttalerne må/skal stå inntil veggen vil jeg ikke anbefale dipoler/panelhøyttalere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.441
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg får gjenta historien da jeg for mange år siden nå kjøpte HF-275 Helios.
    Samboer'n ble ikke direkte imponert over utseende, og jeg skjønte at dette nok kom til å ende opp i en diskusjon.
    Så, etter et par dager skulle tilfeldighetene det til at hun skulle ha noen venninner på besøk, og da de entret stua utbrøt hun ene umiddelbart:
    Ååå, så kule høyttalere.
    Da var saken ute av verden:cool:.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får gjenta historien da jeg for mange år siden nå kjøpte HF-275 Helios.
    Samboer'n ble ikke direkte imponert over utseende, og jeg skjønte at dette nok kom til å ende opp i en diskusjon.
    Så, etter et par dager skulle tilfeldighetene det til at hun skulle ha noen venninner på besøk, og da de entret stua utbrøt hun ene umiddelbart:
    Ååå, så kule høyttalere.
    Da var saken ute av verden:cool:.
    Å for en hærlig historie, god lyd er også viktige hos oss. Dette blir spennende

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    En kjenning av meg fikk ikke lov å kjøpe store høytalere.

Hennes utsagn: Æ ska faen mæ itj ha nån store høytalera!

Med litt vin og øl innenbords tok vi turen med paret for å vise de frem. Hun sa: Dæ dæm va no stor å!
    Jeg ga henne en klem og sa: Mannen din blir lykkelig, og du får mere plass til stæsj på disse, feks planter, lys osv. Hun gikk med på dette. Det endte med at mannen brøt ut i gledestårer😂 en lykkelig slutt

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.077
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En kjenning av meg fikk ikke lov å kjøpe store høytalere.

Hennes utsagn: Æ ska faen mæ itj ha nån store høytalera!

Med litt vin og øl innenbords tok vi turen med paret for å vise de frem. Hun sa: Dæ dæm va no stor å!
    Jeg ga henne en klem og sa: Du får mere plass til stæsj på disse, feks planter, lys osv. Hun gikk med på dette. Det endte med at mannen brøt ut i gledestårer😂 en lykkelig slutt
    Trodde du skulle avslutte historien med "Det endte med at mannen brøt ut av ekteskapet" ❤

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    440
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kona liker gulvstående høyttalere og god lyd. Dessuten er hun opptatt av at akustikken i stua er behagelig. Nå har hun fått det for seg at spiler i taket hadde vært fint, og jeg er den som nøler :)
    Egentlig bør alle koner like høye gulvstående høyttalere med god lyd. De liker ofte også høye menn med dyp stemme som kan stå oppreist!

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.040
    Gutar! De må vere meir kritiske med tanke på kåne-emne. Litt seint for dei fleste sentralmedlemene no, kanskje, mer det løner seg å vere litt proaktiv. (Sjølv har eg hatt ei utmerka symbiose med kåne og hifi i 43 år).
    Ja men du har jo et nusselig anlegg.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Ja dette kan også brukes for å få drømmehøytalere på plass

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.029
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor "må" høyttalerene stå så langt ut i rommet da?:unsure:
    Det er rett og slett en fysisk lov som sier at tredimensjonaliteten i lydbildet faller sammen dersom høyttalerne står for nær bakvegg. Ingenting å diskutere, så enkelt er det. For å si det slik: det er liten vits i å spandere 50-100kkr på høyttalere hvis man stuer de bort inntil bakvegg med en seksjon mellom høyttalerne

Jeg har anlegget i stua som et 7m bred og 4m dyp. Anlegget står altså inntil en av langveggene (se bilder under). For å dempe reflekser/bedre akustikken i rommet står en stor hjørnesofa inntil bakvegg/sidevegg, og et stort teppe er plassert på gulvet som demper 1. refleksjoner fra gulv. Kona som har plassert det slik, men tilfeldigvis hjelper det med å bedre akustikken😉

Høyttalerne står med fronter 1,25m ut fra bakvegg. Skyver jeg høyttalerne nærmere bakvegg, begynner bakveggen å "synge", det er lett å høre.

For noen år siden la jeg frem ønske om eget lytterom. Svaret var: Nei, da vil jeg ikke se deg noe særlig, bedre om du har anlegget i stua. 😊

Mitt råd er å ta kona med på råd når noe skal byttes ut. Det er heller ikke nødvendig med masse bokser for å få god lyd. Velg heller få og gode komponenter, gå for integrert forsterker. Da blir det også mindre kabler som samler støv.
    Det er selvsagt også en fordel å ha ei kone som er interessert i musikk og som har samme musikksmak. Da kan det hende at hun kommer og setter seg ned, tar fra deg coveret og skryter av hvor realistisk lyden fra anlegget er. Det skjedde her i huset i kveld.😊
    Men for å oppnå det så bør man la være å spille for høyt. Det er også en fordel å velge en kone som man har gått på utallige konserter sammen med slik at man har samme musikksmak😉

IMG_7371.jpeg

IMG_7372.jpeg

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.391
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    For å svare på åpningsspørsmålet (har vært igjennom denne prosessen selv):
    - Kjøper mindre høyttalere og oppgrader kabler og strømrens i stedet:)
    @Finn M forteller hva løsningen er !! Finn en samboer som er glad i musikk, husk at det er deres største interesse, og har igrunn ikke lyst til og gå på for mange kompromisser! Del forsiktig og klokt innimellom om hifi, hva som betyr noe og ikke, IKKE nerd om temaet.
    Dra på konserter og festivaler isammen (vis at fokuset er på musikken og ikke bare en unnskyldning til og komme ut og drikke øl ;) )
    Sitt gjerne isammen og bestill musikk, er dere så heldig og ha en platebutikk i nærheten, kjøp plater isammen, husk og ikke bruk like lang tid som kona bruker i klesbutikken... vær effektiv ;)

Dere betaler helt sikker minst halvparten av driftsutgifter til huset og bør ha lik stemmerett på hva som skal være i stua.
    Gå etter høyttalere som har så bra lyd som dere vil ha og som ser bra ut, få til et hifi-møbel til og la komponenter stå i, stålrack og tilsvarende ser uansett aldri bra ut. Det jeg sier, spill på lag med interiøret (om dere må lese noen glossy interiør magasiner er det en kamel dere må svelge.. får dere både penere høyttalere og lyd er det jo vinn vinn.

Musikk er en glede som bør deles med samboer og venner

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    @Finn M forteller hva løsningen er !! Finn en samboer som er glad i musikk, husk at det er deres største interesse, og har igrunn ikke lyst til og gå på for mange kompromisser! Del forsiktig og klokt innimellom om hifi, hva som betyr noe og ikke, IKKE nerd om temaet.
    Dra på konserter og festivaler isammen (vis at fokuset er på musikken og ikke bare en unnskyldning til og komme ut og drikke øl ;) )
    Sitt gjerne isammen og bestill musikk, er dere så heldig og ha en platebutikk i nærheten, kjøp plater isammen, husk og ikke bruk like lang tid som kona bruker i klesbutikken... vær effektiv ;)

Dere betaler helt sikker minst halvparten av driftsutgifter til huset og bør ha lik stemmerett på hva som skal være i stua.
    Gå etter høyttalere som har så bra lyd som dere vil ha og som ser bra ut, få til et hifi-møbel til og la komponenter stå i, stålrack og tilsvarende ser uansett aldri bra ut. Det jeg sier, spill på lag med interiøret (om dere må lese noen glossy interiør magasiner er det en kamel dere må svelge.. får dere både penere høyttalere og lyd er det jo vinn vinn.

Musikk er en glede som bør deles med samboer og venner
    Burde kona betale halvparten av stereoanlegget?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.143
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Finn M Du glemmer kassehøyttalere med kartoidekarakteristikk, altså konstruert slik at de ikke er rundstrålende nedover i mellomtone og øvre bass. Eksempel (uten separat sub) er splunknye Sigberg Audio Saranna. De skal stå nær frontvegg og de skal heller ikke vinkles noe særlig.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.391
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Burde kona betale halvparten av stereoanlegget?
    Du vet at på en arbeidsplass, så er det viktig med eierskap i jobben sin, ta del i det som er avgjørende for din jobb.
    Om det er økonomisk 50/50 eller hva det innbefatter hos den enkelte..... ja si det du ;)

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes sikkert noen som har 50/50 deling prinsipp, da ville jeg gått dobbelt opp i pris på hifi🌞

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.391
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Men korleis vert vi einige om kva som er ein vakker høgtalar? Eg synest mine høgtalarar er vakre, medan interiøransvarleg ikkje er heilt einig.
    (Eg er rimeleg sikker på at eg har rett, altså).
    Først så viser du bilde av oppsettet til LMC med dertilhørende vinylrigger.
    Da er du homesafe med det vil ha inn med samboers velsignelse.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.391
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes sikkert noen som har 50/50 deling prinsipp, da ville jeg gått dobbelt opp i pris på hifi🌞
    Det er jo helt opptil økonomien deres det..... Ellers så må jeg si at dere er tafatte når dere kommer til stereo i hjemmet, OG valg av samboere!!

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    413
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo helt opptil økonomien deres det..... Ellers så må jeg si at dere er tafatte når dere kommer til stereo i hjemmet, OG valg av samboere!!
    Kansje det ja, men livet er mer enn stereo. Det beste er å ta vare på hverandre i oppgang og nedgangstider.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg (som ofte ellers) generalisere litt her.

De fleste her inne er interessert i god lyd.
    De færreste her inne er "trophy husbands" som lever på nåde fra sin fru.
    De færreste har veldig mye annet de mener er dødsviktig at er på en bestemt måte i hjemmet de eier. Hva slags gardiner, møbler, tepper, farger på vegger og gulv, eller andre ting. Men lyden er viktig.
    Lyd og utstyr som reproduserer det, er fagfeltet og lidenskapen vår.

Er man med så langt?

Isåfall: Hvorfor skal det da være så utrolig urimelig dersom den ene som faktisk kan lyd, som bryr seg om lyd, som er lidenskapelig opptatt av lyd, og som ikke krever noe annet enn god lyd, ønsker å ta avgjørelser knyttet til lyd, i sitt eget hjem?

Som min ex-fru sa da jeg spurte om hun ville bli oppgitt om jeg kom hjem med et ekstra anlegg til tv-stua, samt litt sonosgreier til å ha rundt i huset (hun ble først litt skeptisk siden hun syntes det hørtes dyrt ut , men da jeg sa at det uansett ikke skulle tas fra felleskontoen var det ikke så skummelt):

"Hvorfor skulle det være noe problem? Du bor jo her du også."

Hvorfor er det så vanskelig å fatte for så mange andre? Dere bor i deres egne hjem. Hvorfor skal dere måtte trygle og be om å få lov til å gjøre den ENE tingen dere bryr dere om, i deres egne stuer? Hvorfor skal en (i de fleste tilfeller) fullstendig ukvalifisert og uinteressert halvdel diktere hvordan DIN lidenskap og DITT ENESTE ØNSKE om interiør i DITT EGET HJEM skal være?

"Jeg bor her jeg også. Du kan bestemme alt annet, men lydutstyr og plassering er mitt fagfelt og min lidenskap, så det tar jeg meg av. Dette er rett og rimelig."
    "Ja, men ...."
    "MITT FAGFELT."
    "Greit."

Om et ekteskap rakner på grunn av dette, så er det ganske skrøpelige saker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn