Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

surabus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    1.640
    Robert Plant - Alison Krauss - Raising Sand , Decca 2007

Bra album med kjente artister ,10 år siden den kom, utrolig hvor tiden flyr...

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om CD-en er langtfra optimal med sin labre crestfaktor så låter den betydelig bedre nå enn da jeg kjøpte den. Det er helt klart en innspilling som krever sitt avspillingsutstyr, jeg antar at det også gjelder den overlegne vinylen. Enkelte produsenter krever rett og slett mer av anlegget enn andre, men det er litt uvant når det sammenfaller med heavy kompresjon.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.136
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Fyren (77) er dårlig og innlagt med hjerteproblemer. Tar denne suverene utgivelsen mens han er i live:
    Så far og sønn på DOTF for mange år siden. Bra gig! Sønnen slet vel med heroin og døde for noen år siden?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sønnen døde nyttårsaften 2000.

Ellers var Down on the Farm, som jeg var på flere ganger sammen med kone og barn, virkelig bra saker! Tom Skjeklesæther gjorde en kjempejobb sammen med sine venner. Men Woodstock kom vel hverken du eller jeg oss på? :cool:

Savner farmen i Enningdalen! Var der flere ganger og har mange gode, musikalske minner.
    I 2007 var jeg der med samboer og barn: https://flic.kr/s/aHsjqciYo1

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kan dette bli bra da?

Willie Nelson - God´s Problem Child (Legacy, 2017)

Gods-Problem-Child-Cover-980x983.jpg

Jepp, imponerende! 84 er ingen alder; stemmen er suveren, melodiene er der og kremhåndverk av musikerne. Tony Joe White stikker innom og bidrar med én komposisjon i kjent stil.

En smule vemodig å høre på, vi vet så inderlig godt at "The time is near", men man vet jo aldri. En skikkelig "Tear in the beer" er He Won´t Ever Be Gone, omhandlende Willies vennskap med Merle Haggard.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    i serien kan dette bli bra da? #2

Ray Davies - Americana (2017)

jo'a, men litt rar skive er det, muligens, fint backet av selveste The Jayhawks.

Først tre fine americana-nummere med Kinks-preg, begynner så smått å lure på om det er en framtidig klassiker. Deretter brytes det opp med et par okei spor med ei dame på gjestevokal, aner ikke hvem. På siste halvdel av skiva er det flere bra låter, men minner mer om outtakes fra Kinks-album opp igjennom, enn det som vi hørte i starten.

En broket samling låter, men kanskje jeg catcher det store sammenhengen litt seinere? Etter noen runder til.

En hyggelig forvirring dette.

og bare denne låta er verdt skiva aleine

release imorra

X

X186841

Gjest
    Meatbodies - Full Performance (Live on KEXP)

Fint musikkvær fortsatt her i gokk.
    Blir vel ikke vår før til sakthans :(

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Fint musikkvær fortsatt her i gokk.
    Blir vel ikke vår før til sakthans :(

Pfft. Så lenge du trur det blir vår i løpet av året skjønner eg ikkje ka du klager på :p
    Det varmeste vi har hatt til no trur eg er 7 grader. Men akkurat da var eg på do så eg rakk ikkje nyte finværet.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.858
    Torget vurderinger
    29
    Sitter å feirer 40-årsdagen min alene med Amused to Death på vinyl som jeg fikk av kona i dag:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    i serien kan knapt tenke meg at det går bra #1 (men en lytt kan man ta, sånn for gammalt vennskaps skyld)

Procol Harum - Novum (2017)

de høres nå ut som seg selv da, 50 år - årsak 14 år - siden sist.:)

ikke så verst, faktisk

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    i serien kan knapt tenke meg at det går bra #1 (men en lytt kan man ta, sånn for gammalt vennskaps skyld)

ikke så verst, faktisk
    Det er OK synes jeg, men forventningene var jo på bunn, og det har jo mye å si. Bra tekster av reven Pete Brown. Vi får heie på gamlingene. :)

Torsdag er en dag jeg sitter lenge oppe, så neste er Ray Davies.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    North Carolina har alltid hatt en gammel rev på lur:

Malcolm Holcolmbe - Pretty Little Troubles (Gypsy Eyes, 2017)

0700261452685_600.jpg

Jeg tror han lever livet hardt, men han får (dermed) frem stemningen. Og det til de grader. Fyttegrisen. Kveldens beste. Mer i morgen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

ikke så verst, faktisk
    But no Grand Hotel…
    langt derifra, flere mil unna

Woods - Love Is Love (2017)

seks låter (egentlig fem), men siden den varer over halvtimen, må den regnes som en langspiller?

litt rar greie å bli klok på, fengende kommers i starten,"seriøs" utover med bla. en lang instrumental

denne funker:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å feirer 40-årsdagen min alene med Amused to Death på vinyl som jeg fikk av kona i dag:)
    Min mor brakk sannsynligvis hoften for en halvtime siden, og jeg var litt trist før jeg leste dette. Ikke at jeg ble mindre trist, men denne posten med tilhørende avatar fikk meg plutselig til å innse at livet ikke er så fælt for meg likevel. Jeg liker Amused, men settingen din ser så trist ut. Førti år i dag, sitter mutters alene og hører på et album med sterkt dystopiske vibber. Gjentar sammenhengen med avataren for de med ekstremt dårlig korttidsminne blant oss. ;)

Men gratulerer med dagen!

Har brukt tiden til å høre på et album jeg ikke har eid siden jeg solgte min Thorens i 1995. Tror sannelig ikke jeg har hørt det heller siden, og det er jo trist som faen. Pop Pop av Rickie Lee Jones fikk jeg aldri bygd opp et forhold til før det var ute av mitt liv, men jeg tror sannelig det er på tide å bygge opp et forhold til albumet. Får se om jeg tar en tur på Discogs og bestiller et eksemplar.

61fP1j-b05L.jpg

Fortsatte med et annet album av Rickie som jeg heller ikke har noe forhold til fra før. The Magazine kjøpte jeg aldri. Jeg hadde debuten, Pirates og Girl At Her Volcano på vinyl. Og Pop Pop en stakket stund. Nå har jeg bare de to førstnevnte på CD. Må innrømme at på mange måter har Tidal og Spotify revolusjonert mitt forbruk av musikk. Det er deilig å bare gi etter for øyeblikkelige behov for å høre noe jeg ikke har i samlingen min i fysisk format. Har rett og slett mer og mer vanskelig for å forstå de som ikke har et betalt abonnement på en strømmetjeneste. Strømming er framtiden for massedistribusjon, det kan bare ikke benektes lenger. Og det verner om fysiske format å støtte en strømmetjeneste i tillegg til å kjøpe fysiske medier. Fysiske medier kommer de til å selge sålenge det finnes kjøpere, men uten den store økonomien kommer ikke bransjen til å ha råd til å gi ut noe som helst, hverken vinyl eller de moderne kompaktkassettene. Vi er ikke tjent med en platebransje som utelukkende består av nisjeprodusenter som ECM.

51sdqi0RGdL.jpg

Hurra for de fysiske formatene! Men også hurra for online musikk. De to platene jeg har hørt i dag kommer jeg nok til å kjøpe på fysisk format, men det er faktisk ikke sikkert at jeg hadde gjort det uten å høre dem på ny nå. De hadde bare havnet i glemmeboken, rett og slett. Som mange cover som har festet seg på netthinnen uten å legge igjen noen musikalske triggere lenger.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Var visstnok bra konsert også i Bergen, Burnt, du gikk glipp av en fin totimersstund der. Men det var noe snakk om å få klemt inn ekstra konsert i Trondheim til erstatning for den avlyste.

Iggy Pop ‎– The Idiot (1977)

20170421_190823164_iOS.jpg

fin fredagsidioti, selv om det er mye Bowie på denne og Lust for Life, som var spilt inn noen måneder etter, rocka mye verre. Dvs bedre.:)

(men tross alt: på denne tid var Bowie fortsatt å regne med)

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Bergen
    Chuck Prophet - Balanise Dancer (1993)

IMG_2153.jpg

Blandt andre allestedsnærværende Greg Leisz på diverse strengeinstrumenter, Al Kooper på orgel og
    Austin DeLone fra kultbandet Eggs Over Easy på Wurlitzer (Balanise Dancer - 1993).
    3 eksempler fra Prophets solide katalog. (Temple Beautiful - 2012 får trekk for loudness war-aktig lyd)

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Bergen
    Var visstnok bra konsert også i Bergen, Burnt, du gikk glipp av en fin totimersstund der. Men det var noe snakk om å få klemt inn ekstra konsert i Trondheim til erstatning for den avlyste.
    Var visstnok enno bedre enn Oslo
    IMG_2157.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    kan jeg ikke tenke meg, det er sånt man sier for å være høflig, eller sånt patriotiske bergensere alltid vil ha det til.:p

Var det du som lånte ham Gretschen kanskje? Fikk låne gitar i Oslo også, hehe.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Bergen
    Haha - var nok ikkje min Gretschen, men så hyggelig og sympatisk som Escovedo virket skulle eg
    gjerne lånt han både skjerf og jakke - sett bort fra at Alejandro var meget velkledd og neppe ville
    iført seg Dressmann jakken min.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    langt derifra, flere mil unna

Woods - Love Is Love (2017)

seks låter (egentlig fem), men siden den varer over halvtimen, må den regnes som en langspiller?

litt rar greie å bli klok på, fengende kommers i starten,"seriøs" utover med bla. en lang instrumental
    Liker disse NY-erkerne. De forrige to fikk gresset til å gro. Gode til å snekre det iørefallende. Kuttet på over 10 min. er jo nesten 70-tall.
    ----------
    Denne fyren, omtalt tidligere av united, skrur sammen meget bra melodier, men kan bli litt lettvekter. Tekstene er bra, han er forfatter, men R´n´R-sakene savnes. Her og da våkner rockefoten, men for det meste er den stille.

Wesley Stace´s John Wesley Harding (Yep Roc, 2017)

WesleyStacesJohnWesleyHarding.jpg

Her er det bare å sprite opp det hele, og dét mye; det er tilløp til bra gitar her og der, men ikke nok for en sulten faen som meg.

PS.

Glemte én ting, Jayhawks er backingbandet, men det står jo på coveret.

DS.

Sist redigert:

DC-15

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Lloyd Cole and the Commotions - Rattlesnakes

Lloyd Cole leverar! :)

rattlesnakes.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    sol ute, morrakaffe inne, en god trubadur av det lyttevennlige slaget over talerne, en helgestart til å leve med.:)

Peter Bradley Adams - A Face Like Mine (2017)

vakker, stemningssfull skal få flere runder den

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Matthew Logan Vasquez - Does What He Wants (2017)

noen bra låter her, litt mye fiksfakterier ute og går, men også mye sjarm i det

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    klarer ikke å forklare, klarer ikke å forstå det sjøl, men jeg hadde det lenge slik jeg også.

Først for to--tre år siden knakk koden seg selv, jeg gjorde ikke mer enn å drikke noen øl med en ihuga fan (Tremor), spilte DM og prata om den, og dagen etter var spørsmåltegnet erstattet med en "der satt den". (forøvrig ikke helt ulikt hendelsesforløp mht Reigning Sound)

Men vindskeive vokaler og nerve og låter, det liker jeg jo vanligvis. De som vil ha flinkiser går vel heller i operaen?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Har ingenting imot småsur og vinskeiv skranglerock; og klarer fint å høre meg gjennom en skive eller to med DM om noen setter det på. Jeg har bare aldri "sett lyset" slik jeg har inntrykk av at fansa gjør..

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Har ingenting imot småsur og vinskeiv skranglerock; og klarer fint å høre meg gjennom en skive eller to med DM om noen setter det på. Jeg har bare aldri "sett lyset" slik jeg har inntrykk av at fansa gjør..
    Dead Moon har mer nerve i en fis enn resten av røkla har tilsammen. Greia du ikkje skjønner ligger muligens der; nerven.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hører den nerven omtalt omtrent alltid når Dead Moon nevnes ja, men jeg kan ikke sanse den..

Her derimot; De fleste dager er dette bortimot verdens beste låt (og ja, jeg spiller hele skiva..)

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.641
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Denne fyren, omtalt tidligere av united, skrur sammen meget bra melodier, men kan bli litt lettvekter. Tekstene er bra, han er forfatter, men R´n´R-sakene savnes. Her og da våkner rockefoten, men for det meste er den stille.

Wesley Stace´s John Wesley Harding (Yep Roc, 2017)

Vis vedlegget 437321

Her er det bare å sprite opp det hele, og dét mye; det er tilløp til bra gitar her og der, men ikke nok for en sulten faen som meg.

PS.

Glemte én ting, Jayhawks er backingbandet, men det står jo på coveret.
    DS.
    Wesley Stace er hans egentlige navn, bruker tydeligvis begge nå. Okei, men ikke mer, nei. Jayhawks har visst begynt som sessionmusikere, backer jo opp Ray D også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artig gjenhør med Rickie Lee Jones' Girl At Her Volcano i dag som første album ut. Eller EP, som det dreier seg om. Fra tidligere mener jeg å huske at det er noe vreng på Tidal-versjonen som ligger ute som selvstendig album, men jeg er ikke sikker på om hukommelsen svikter meg nå. Uansett valgte jeg for sikkerhets skyld den versjonen som er i Original Albums-boksen som ligger på Tidal. Og det låter akkurat så gøy som jeg husker fra åtti- og nittitallet. :)

girlb.jpg

Rainbow Sleeves har noe som høres ut som mikrofonvreng, kan det være det jeg husker fra tidligere avspilling fra Tidal?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn