Hvis du spør en Squaw Indian, mens du spasererer forbi i ørkenlandskapet, hvor lenge det er siden han/hun skjøt en Coyote, så er det mulig at svaret er: "Some several moons".
Vel, dette er en av mine største rockehelter, og suverene finske musikere med engelskmannen Jim Pembroke i spissen:
Wigwam - Some Several Moons (Love/Svart Rec., 2005/2018 )
Det er i år 50 år siden de startet opp i Helsinki. Suksess? Nope. Kun hjemme i Finland. Dette er en fantastisk utgivelse med masse bra melodier og topp, gjennomtenkte tekster av Pembroke. At nesten ingen har oppdaget dem er for meg et mysterium. Sir Richard Branson gjorde det, men det hjalp ikke.
Platen er for første gang utgitt på vinyl som et dobbeltalbum. Suveren lyd. 500 eksemplarer. Jeg kjøpte to eks. for efterslekten. Ett skal med i graven.
Hør på gitaren på Squaw Valley Non-Event, den er helt rå, noe av det beste jeg har hørt. Burde vært i gitarsolotråden. Ellers har Pembroke gitt seg og koser seg med kona i Kansas. Nok litt skuffet over at folk ikke oppdaget eller skjønte musikken hans. Det er jo melodiøst som faen. Men, sånn er livet og skjebnen. Faktisk ofte.