Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors (Loose Music, 2012)
Tar denne karen enda en gang. Kræsjer i døren og går på huet i semmmenten? Liker dette. Neil-drag over mye. Ikke særlig kjent er han, men slik er det jo ofte. Fra Ozark, Missouri. Snill, pen og pyntelig Americana. Ny skive rett rundt hjørnet.
Den har jeg virkelig vært spent på en stund, ja.
Flott, der var jeg nesten sikker på at jeg var ganske så alene. Tror det kan bli bra. Lastet ned et kutt i går på ca. 7 min. i går. Det finner du. Veldig bra.
Her litt nattmusikk fra en avdød, flott kar. Heldigvis fikk han innspilt og utgitt en masse bra saker før han døde, både alene og med "Doll by doll".
I mine minner over store musikere i nyere tid, er han en av de største. Nesten bare suverent gjennomførte plater har han bak seg. De kan virke pompøse, men hvis man lytter, så opplever ihvertfall jeg, en følelse av at han gir ALT, tekstmessig og instrumentalt. Han snakker, resiterer her og der, engelsk og skotsk, med en innlevelse som få musikere behersker. Og han har jo en historie å fortelle. Levet et liv utenom det vanlige. Fy faen for en kunstner!
Her en utgivelse som er like bra i dag, som da den ble utgitt synes jeg:
Jackie Leven - Forbidden Songs of the Dying West (Cooking Vinyl, 1994)
Da, er det på huet. Og det var jommen på tide.