Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Skulle sette på ei plate fra 80-tallet i kveld, fra bunken jeg ikke huska hvordan de var. Prøvde først

20140526_195822858_iOS.jpg

men motet svikta fort, den ble for kommers. Erstatningen

20140526_201116644_iOS.jpg

var enda verre, det føltes bare helt feil. Bra folk som fikk kjapt selskap av trommemaskiner og slikt....

Falt så ned på en britisk Pogues-copycat.

The Men They Couldn't Hang - Silvertown (1989)

20140526_201914453_iOS.jpg

Ikke så verst variant av keltrocken, den får gå..

Men vinen var god.:)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    jøss, første reaksjon var; har de skrapt sammen nok materiale til et tredje-album, med de afroamerikanske brødrene i protopunkerne Death fra Detroit, MI, som i ´76 ga ut kun en (legendarisk) singel. Smule skeptisk, andre lytten nå. Første samleren er et must, andre litt så som så, men denne er jo interessant. I hovedsak nedtonet og rolig, en touch av Arthur Lee et bitte lite snev av punk. I følge linernotes bak er det materiale som spenner fra ´75 - ´92. Litt mer graving, en film med navn "A Band Called Death" (2012) ligger til grunn, lærte noe ikveld også.

Bare litt skeptisk, ikke avvisende.

Death - "III"
    death-iii.jpg

bra karer!

Protopunk (fra albumet)

noe livegreier

Okkuperer resten av kvelden med tubes :rolleyes:

Ble en tredje runde mens jeg skrev her og kikket på tubekuttene, liker skiva mer og mer. :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    The Residents Featuring Snakefinger ‎– 13th Anniversary Show - Live In Japan (1986)

sær undergrunnsmusikk jeg sikkert ikke ville spilt ut hvis den ikke var på vinyl.
    Litt fascinerende da, suggererende iblant, nerven er der.

NRK filma dem i operaen (den gamle) på den turneen.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Brillefin psych fra San Francisco. Reissue på Tapestry Records som lyder bra, men å spore opp en original Mercury frister, ikke så ublu priser heller. En singel og en LP var alt de presterte, verden hadde fint tålt mer fra denne kanten. Svinger bra, sikkert fordi de på dette tidspunktet var kids med lite bly i ræva.

The Savage Resurrection - "The Savage Resurrection"
    The+Savage+Resurrection+-+The+Savage+Resurrection+-+VG+-+LP+RECORD-545408.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Riley - Grandma's roadhouse (1971)

Årgangen skulle jo kunne tilsi heavy psych, men neida, dette er reinspikka (og jævli bra) country rock.
    Originalen er vel fætte umulig å få kloa i, men denne repressen fra noen år tilbake (forseggjort sak forøvrig) er enkel å oppdrive. Vel verdt å sjekke ut.
    DAAA skjønte jeg det, efter litt research. Fy, fader så treg jeg er. Gary Stewarts band før han gikk solo! Det visste jeg ikke.

Bare å følge opp:

Gary Stewart - I´m a Texan (Hightone, 1993)

61KJqq3MLtL.jpg

Denne spilles av fra Qobuz, orker ikke å lete efter vinylen. Full av bra melodier denne utgivelsen, noen helt suverene ("Hand Me Another" og "Make Me a Double"). Døde dessverre i 2003, 59 år gammel. Reggie Young på gitar. Han vet hva han driver med. For sure. Takk for idéen, Townes.

[video=youtube;U2NJufKME4o]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=U2NJufKME4o[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Brillefin psych fra San Francisco. Reissue på Tapestry Records som lyder bra, men å spore opp en original Mercury frister, ikke så ublu priser heller. En singel og en LP var alt de presterte, verden hadde fint tålt mer fra denne kanten. Svinger bra, sikkert fordi de på dette tidspunktet var kids med lite bly i ræva.

The Savage Resurrection - "The Savage Resurrection"
    Bestilt på vinyl. Stoler blindt på deg og noen andre. :) Uhyre sjelden at det går i dass. Da sier jeg fra, som med Spids Nøgenhat, og det går på platen og selvfølgelig ikke på den som anbefaler eller liker den. Her tas ballen og ikke mannen/kvinnen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    nei, nei, du må ta mannen:cool:, det er det som er artig.

Hadde litt dramatikk her i stad. Satt med øl i hånda og slumra, øyan igjen (og lytta til Matthews Southern Comfort), ante fred og ingen fare, da røykvarsleren gikk av. Hyla vilt gjorde den, høyt nok til at naboer begynte å gå i dører, og det lukta skikkelig røyk. Forskrekka tenkte jeg at det var rørforsterkeran (tror jo aldri på brann), men heldigvis kom det fra lysene bak meg. Jaja, tenkte jeg, flott, lys trenger man ikke på sommeren (sjøl om det kan bli dyrt nok å skifte ut tranformatorene, feks), mens musikk selvsagt er essensielt hele året. Men jammen var det den store vepsen fra i går som hadde gått inn i ei lampe og dødd på seg på ei halogenpære. Så det var bare en kremering, som lagde alt uvesenet.

Flirfull blir det en liten øl til roolig muziik

Timber Timbre - Hot Dreams (2014)

minner meg så om Bill Callahan i dag. Har ikke tenkt det før, trur jeg.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Fin story, skjedde her óg. Vepsen er på vei. Men, det derre drittet med krangling i en annen tråd, om takhøyde og slikt; faen, vi snakker komponenter, musikk, inventar osv., ikke personer.

For å ta den litt ut: Jeg aner ikke hvem dere er i denne tråden (Lgrons med fullt navn i dag da) og har heller aldri sjekket det. Jeg driter ikke i det, selvfølgelig, og kunne tenke meg en fet middag her i heimen en eller annen gang når det passer. Men, det ville jo aldri latt seg gjøre om en eller annen jævel hadde slengt dritt om meg eller en annen i lang tid.

Jeg er også småsvær i tastaturkjeften i ny og ne, men drite ut mannen eller kvinnen? God forbid!

Tenke litt lenger enn nesetipppen er ofte lurt.

Her Kapteinen over alle (pluss Erik Bye). kr. 75,-:

CB - Ørretjuksegarn (1969)

P1000422.JPG

[video=youtube;r6mzoso95-Q]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=r6mzoso95-Q[/video]

Da er det på huet, med plenklipping i morgen igjen. Og slik går nu dagan. Å nei du, Stereofil, Amazon, Fiskeriet i Sandvika, Vinmonopolet, Tor Haug ++++ skal få nok å gjøre fremover. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Riley - Grandma's roadhouse (1971)

Årgangen skulle jo kunne tilsi heavy psych, men neida, dette er reinspikka (og jævli bra) country rock.
    Originalen er vel fætte umulig å få kloa i, men denne repressen fra noen år tilbake (forseggjort sak forøvrig) er enkel å oppdrive. Vel verdt å sjekke ut.
    DAAA skjønte jeg det, efter litt research. Fy, fader så treg jeg er. Gary Stewarts band før han gikk solo! Det visste jeg ikke.

Bare å følge opp:

Gary Stewart - I´m a Texan (Hightone, 1993)

Denne spilles av fra Qobuz, orker ikke å lete efter vinylen. Full av bra melodier denne utgivelsen, noen helt suverene ("Hand Me Another" og "Make Me a Double"). Døde dessverre i 2003, 59 år gammel. Reggie Young på gitar. Han vet hva han driver med. For sure. Takk for idéen, Townes.
    Jupp. Ser til og med at Riley skiva har kommet på spottern nå, det var den ikkje for ganske kort tid siden.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    The Residents Featuring Snakefinger ‎– 13th Anniversary Show - Live In Japan (1986)

sær undergrunnsmusikk jeg sikkert ikke ville spilt ut hvis den ikke var på vinyl.
    Litt fascinerende da, suggererende iblant, nerven er der.
    Første platen (av mange) jeg kjøpte med the Residents det der. Godt å la de små grå få slippe båndtvangen og løpe litt fritt av og til. Fikk dessverre ikke med meg konserten i Oslo samme år, men har fremdeles kassettopptaket fra nrkradio.

e

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Weezer - Weezer (Green Album) (2001)

lite med baller på denne, men ålreit halvtime med pop da

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    John Fullbright - Songs (2014)

andrerunden bekrefter at det er flere fine sanger her. Særlig i andre halvdel av plata. Men begynner vel samtidig å få en snikende følelese av at jeg aldri kommer til å få fot for enkelte av "pianoballadene". Var det nødvendig med 48 minutters totallengde da?

Jaja, vi får sjå. Dvs. høre.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.221
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Britisk 70 talls prog med innslag av folk og elementer av klassisk.
    Mange setter denne plata meget høyt. Kanskje Renaisscance`s beste og blant det beste av prog i det hele tatt.
    Befriende annerledes. Kommer til å kjøpe mer.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har jo hatt sansen for denne fyren siden 60-tallet:

John Mayall - A Special Life (Forty Below Rec., 2014)
    I fjor fylte han 80, turnerer og holder koken. Stemmen er fin. Det er variert og ikke bare den vanlige bluesen. Mange covere her. Megetsigende platetittel. Tar av meg hatten.
    Mayall.jpg

Tatt en runde i dag, overraskende bra ja.
    Tar av meg capsen...:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.221
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    SATORI var ikke bra synes jeg.
    [video=youtube;3CO7FPU7a2g]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3CO7FPU7a2g[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    SATORI var ikke bra synes jeg.
    Tilbøyelig til å være enig der :) Men kan ikkje høre på veldig god musikk hele tiden :) Da setter man ikkje like stor pris på den til slutt :p

Litt "vanskelig" tilgjengelig plate kanskje, kan like det i små doser, men det kan fort bli litt "smalt" eller noe.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Joseph Huber - The hanging road (2014)

Country/folk/americana gnål. Banjoer, feler og det som verre er. You know the deal...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    en som heller ikke er veldig bra, men har sine øreblikk

The Broughtons ‎– Parlez-Vous English? (1979)
    20140527_112509133_iOS.jpg

"Edgar" ville være njuveiver han også, tydelig her at han hadde hørt mye på Talking Heads.
    Syns faktisk plata er mye bedre nå enn sist jeg hørte den. For 30+ år sida.:)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Hvorfor spille elgitar når man kan spille ukulele eller banjo?

Den siste har jo en fin skje solo på slutten også...tror ikke jeg har sett det siden Spoonman

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.610
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ezra Furman - Mysterious Power (2014)

Denne mannen har gitt ut bra album tidligere, men årets er innenfor kategorien strålende. Hvis den ikke er å finne på noen HFS lister på slutten av året.......får jeg faen meg lage en egen liste!

<font size="2">

Vedlegg

X

X186841

Gjest
    Joe Buck Yourself - Devil's on his way

Da er det 16 Kvm. (2x8 plasthall) med Chili på vei, alle har blomstret fint og halvparten har allerede frukter av bra størrelse.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Årets Tears Are Voodoo fra bikkjene er et hederlig stykke punkeskive. Denne er nok noen hakk mer skabbete, men har da sine øyeblikk. Befriende start på ettermiddagen.

The Dogs - "Set Yourself on Fire and Follow the Smoke."
    the_dogs_set_yourself_on_fire.jpg

Kuriøs coverlåt, originalen er ubestridelig best okke som.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.194
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kajsa Grytt - s/t (1990)
    20140527_153754441_iOS.jpg

denne har smøysa valgt (= standard unnskyldning her i tråden for å sette på noe som kan være cheesy)

Kajsa var frontdama i svenske jentegruppa Tant Strul

X

X186841

Gjest
    The Blackwater Fever - Don't Fuck With Joe (Live at Music Feeds Studio)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Ezra Furman - Mysterious Power (2014)

Denne mannen har gitt ut bra album tidligere, men årets er innenfor kategorien strålende. Hvis den ikke er å finne på noen HFS lister på slutten av året.......får jeg faen meg lage en egen liste!
    Bra den! Satte den på, men tror utgivelsen er fra 2011?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn