Har aldri hørt noe annet enn at det norske pantesystemet er en kjempesuksess. Nesten ni av to bokser og flasker returneres. Boksene gjenvinnes og flaskene vaskes og brukes på nytt. Uten et pantesystem ville folk i langt større grad kastet bokser og flasker i naturen og som usortert søppel, det skjer i alle andre land. Tomra leverer infrastrukturen og tjener selvsagt penger på det, men hva så? Dette er bare jo et fremragende eksempel på vellykket privat drift av tjenester.
Ei heller skjønner jeg problemet med pantesamlerne. De rydder parkene og gjør en hederlig jobb for pengene sine. Mye bedre det enn om de skulle sitte og tigge. Den pantelotteriknappen på panteautomatene er også en veldig lavterskel måte å gi en slant til veledighet på, bruker stort sett alltid den når jeg panter
Det er som sagt unødvendig og fordyrende, og sløsing med ressurser.
Det har minial betydning for forsøpling i naturen. Om det er noen som drar ut i naturen for å kaste fra seg flasker så er det så mye annet boss som er problemet. Noen er griser og lar det ligge igjen emballasje, engangsgriller og alt slikt. Det er det som er problemet ikke om det skulle være en boks eller to i tillegg. Forsøpling i nature er et problem som ikke løses av at det er pant knyttet til bokser og flasker.
Om man hadde lagt flasker sammen med det andre plastavfallet i stedet ville det kunne gjenvinnes på akkurat samme måte, og det er neppe noe stort problem å ha en robot på mottaket som sorterer ut flaskene om man har behov for det. Bedre men noen få slike maskiner en en unødvendig panterobot i hver eneste butikk.
Jeg har ikke noe i mot pantesamlere, men jeg liker ikke at det gis intensiver til å gå rundt i søppelspann for å lete etter flasker. Det er grisete, uhygienisk og nedverdigende, spesielt med tanke på at man etter å ha rotet rundt i slppelspann så må oppsøke matbutikker for å deponere fangsten. Helsetilsynet burde ikke tillatt slike automater i lokaler som selger matvarer.
At man i tillegg har laget en dimensjon med gambling når man kommer til panteoboten er ingen formildende omstrendighet. Vi man gamble kan man gjøre det på nettet eller på Nermeste narvesenkiosk.
Det er rett og slett en gigantisk svindel og det er ufattelig at noen ser på dette sløseriet som noen suksess eller som miljøvennlig.