Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Nei det har ikke vært mange men alt over null er for mange.

Nå er det jo ikke lett å forhindre ensomme galninger uten at man får et samfunn der overvåkning og kontroll vil være urimelig for folk flest. At det for tiden er litt lav aktivitet er jeg redd bare er forbigående, tilføring av konflikter til stabile homogene samfunn vil få konsekvenser å tro man slipper unna er ren ønsketenkning.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Så bra at Sverige vant. For første gang på lenge skulle jeg gjerne sett damelangrenn igjen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Jeg har vært innom fenomenet noen ganger på dette forum og påpekt at det ikke er et problem med sykefravær i Norge - det er kun et problem med kvinners sykefravær i Norge. Menns har vært stabilt til fallende mens kvinner står for mer enn hele økningen. Det er velkjent, veldokumentert og ingen normale variabler som barn, yrke eller annet kan forklare forskjellen. Man vet rett og slett ikke. Hver eneste gang skjer det samme - the usual suspects nekter å akseptere det fordi det ikke stemmer med hvordan man vil at virkeligheten skal forholde seg. Hver eneste gang slenges også de skrikende åpenbare teoriene ut som forklaringer - som om de som har forsket på det ikke har klart å komme på en teori som tar en tilfeldig fyr på internett 10 sekunder å komme opp med. Det har blitt et mantra at kvinneyrker er så belastende og derfor er det så høyt fravær, mens kausaliteten fort går andre veien - kvinneyrker har høyt sykefravær fordi det er så mange kvinner der. Fraværet følger kjønn og ikke yrke. Menn i kvinnedominerte yrker har fravær på linje med menn generelt og ditto for kvinner i mannsdominerte yrker.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.017
    Jeg har vært innom fenomenet noen ganger på dette forum og påpekt at det ikke er et problem med sykefravær i Norge - det er kun et problem med kvinners sykefravær i Norge. Menns har vært stabilt til fallende mens kvinner står for mer enn hele økningen. Det er velkjent, veldokumentert og ingen normale variabler som barn, yrke eller annet kan forklare forskjellen. Man vet rett og slett ikke. Hver eneste gang skjer det samme - the usual suspects nekter å akseptere det fordi det ikke stemmer med hvordan man vil at virkeligheten skal forholde seg. Hver eneste gang slenges også de skrikende åpenbare teoriene ut som forklaringer - som om de som har forsket på det ikke har klart å komme på en teori som tar en tilfeldig fyr på internett 10 sekunder å komme opp med. Det har blitt et mantra at kvinneyrker er så belastende og derfor er det så høyt fravær, mens kausaliteten fort går andre veien - kvinneyrker har høyt sykefravær fordi det er så mange kvinner der. Fraværet følger kjønn og ikke yrke. Menn i kvinnedominerte yrker har fravær på linje med menn generelt og ditto for kvinner i mannsdominerte yrker.
    Har tatt opp dette mange ganger selv i jobbsammenheng i årenes løp. Sjelden til applaus. På samme måte som å dele min observasjon om at de ivrigste forkjemperne for å få flere kvinner inn i internasjonale toppstillinger synes å være kvinnelige mellomledere og menn som alt er der...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen kvinner, (deriblant min kone) får kraftig hodepine hver gang hun får perioden. Og da er det ikke så enkelt å gå på jobb, og medisiner hjelper lite.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Flaskepant er noe fornedrende svineri, det lokker fattige til å bli tiggere og folk som romsterer i søppelspann. Og det har null miljøeffekt. Det er den største svindelen på lang lang tid.
    Vi er dessverre noen svin, uten pant så ville enda mer av det havnet i naturen.....
    Flaskepant utgjør gjør ingen forskjell. Forsøpling er et helt annet problem. Flasker og bokser bør havne i plast- og metallbosset, ikke i en eller annen svindelautomat og sendes på en unødvendig og ressurskrevende ferietur for at tomraeierne skal tjene seg rike.

Som sagt. Norges største svindel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    at pant er dumt var vel ikke poenget med artikkelen
    Vet det, men det er det underliggende problemet. Fjern den idiotiske flaskepanten så vil ikke slike situasjoner oppstå. Da får du slutt på denne nedverdigende tiggingen og den grisete romsteringen i offentlige søppelspann for å finne tomflasker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.372
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Panteordningen i Norge er en stor nok suksess til at britene vil etablere samme sort system.

I 2018 ble 95% av boksene og 98% av gjenvinnbare flasker pantet. Det utgjorde bl.a. knapt 8000 tonn aluminium.

Her snakker du svada, Gjestemedlem.

Johan-Kr

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.017
    Flaskepant er noe fornedrende svineri, det lokker fattige til å bli tiggere og folk som romsterer i søppelspann. Og det har null miljøeffekt. Det er den største svindelen på lang lang tid.
    Er i grunnen ikke sikker på om jeg egentlig vil vite hvorfor du mener flaskepant er «fornedrende svineri»...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Panteordningen i Norge er en stor nok suksess til at britene vil etablere samme sort system.

I 2018 ble 95% av boksene og 98% av gjenvinnbare flasker pantet. Det utgjorde bl.a. knapt 8000 tonn aluminium.

Her snakker du svada, Gjestemedlem.

Johan-Kr
    De vil også kunne gjenvinnes om de puttes i sorterte søppelspann på samme måte som alt annet avfall som kan gjenvinnes. Det behøves ikke automater og unødvendige rundturer for at flaskebosset skal gjenvinnes.

Det er unødvendig, ressurssløseri, fordyrende og så videre.

De eneste som tjener på denne svindelen er de som produserer de idiotiske automatene. Bruk heller pengene på å forbedre ordningene for vanlig søppelgjenvinning, f.eks. ved å gi private husstander eget spann for glass og metall.

6

65finger

Gjest
    kan godt være du har gode poenger. har ikke satt meg inn i ordningen og hva som skjer

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.386

De eneste som tjener på denne svindelen er de som produserer de idiotiske automatene. Bruk heller pengene på å forbedre ordningene for vanlig søppelgjenvinning, f.eks. ved å gi private husstander eget spann for glass og metall.
    Så pant er teit og privat kildesortering er bra? Utdyp gjerne, for i mitt hode er det stikk motsatt. Svært mange bruker mye tid og energi på å vaske og sortere søppel som sorteres langt bedre og mer konsekvent av sorteringsroboter (fra Tomra, vil sikkert noen påpeke). Andre gir plent F og ødelegger for innsatsen til de lydige. Og så skal alle ha fire-fem dunker hver utenfor huset og huske hvilke dunker som tømmes til hvilke tider osv.

G

Gjestemedlem

Gjest

Så pant er teit og privat kildesortering er bra? Utdyp gjerne, for i mitt hode er det stikk motsatt. Svært mange bruker mye tid og energi på å vaske og sortere søppel som sorteres langt bedre og mer konsekvent av sorteringsroboter (fra Tomra, vil sikkert noen påpeke). Andre gir plent F og ødelegger for innsatsen til de lydige. Og så skal alle ha fire-fem dunker hver utenfor huset og huske hvilke dunker som tømmes til hvilke tider osv.
    I dag, her hvor jeg bor i alle fall, er må man reise til spesielle mottak hvis man vil levere glass og metall, og det er for mye styr til at jeg gidder. Men hadde jeg harr et eget spann til dette så hadde jeg brukt der. Samme problemstillingen gjelder jo forsåvidt ved pant av bokser også. Det er helt unødvendig å ta med panten på en ekstra rundreise, putte dem i en dyr maskin for at de så skal hentes igjen av egne biler og kjøres til gjenvinningsmottaket. Hadde vært mye enklere og bedre å bare kunne lagt flaskene samme med resten av plastbosset og satt spannet ut i veien når det er hentedag.

Og ja, som med papir er hvor man har et egent spann og en hentedag hver 4 uke eller noe. Det burde ikke være uoverkommelig komplisert for folk å forholde seg til.

Og tilbake til dette med automatene. De er dyre, trenger gjerne et eget rom i butikken, de trenger vedlikehold og der er mye rengjøring rundt dem etc. Helt totalt unødvendig og fører jo bare til dyrere varer siden kostnadene ved å skaffe seg og drive denne innretningen er en utgift for butikkene og det er utgifter de må hente inn igjen i form av økte priser.

S

Slubbert

Gjest
    Har aldri hørt noe annet enn at det norske pantesystemet er en kjempesuksess. Nesten ni av to bokser og flasker returneres. Boksene gjenvinnes og flaskene vaskes og brukes på nytt. Uten et pantesystem ville folk i langt større grad kastet bokser og flasker i naturen og som usortert søppel, det skjer i alle andre land. Tomra leverer infrastrukturen og tjener selvsagt penger på det, men hva så? Dette er bare jo et fremragende eksempel på vellykket privat drift av tjenester.

Ei heller skjønner jeg problemet med pantesamlerne. De rydder parkene og gjør en hederlig jobb for pengene sine. Mye bedre det enn om de skulle sitte og tigge. Den pantelotteriknappen på panteautomatene er også en veldig lavterskel måte å gi en slant til veledighet på, bruker stort sett alltid den når jeg panter

Edit: Det er Infinitum A/S og ikke Tomra som drifter det norske pantesystemet. Det er også andre produsenter av panteautomater, så markedet er konkurranseutsatt.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Problemet for knotten innerst inne er at det er en inntektskilde for noen utlendinger, ikke at man må dra til butikken for å pante

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har aldri hørt noe annet enn at det norske pantesystemet er en kjempesuksess. Nesten ni av to bokser og flasker returneres. Boksene gjenvinnes og flaskene vaskes og brukes på nytt. Uten et pantesystem ville folk i langt større grad kastet bokser og flasker i naturen og som usortert søppel, det skjer i alle andre land. Tomra leverer infrastrukturen og tjener selvsagt penger på det, men hva så? Dette er bare jo et fremragende eksempel på vellykket privat drift av tjenester.

Ei heller skjønner jeg problemet med pantesamlerne. De rydder parkene og gjør en hederlig jobb for pengene sine. Mye bedre det enn om de skulle sitte og tigge. Den pantelotteriknappen på panteautomatene er også en veldig lavterskel måte å gi en slant til veledighet på, bruker stort sett alltid den når jeg panter
    Det er som sagt unødvendig og fordyrende, og sløsing med ressurser.
    Det har minial betydning for forsøpling i naturen. Om det er noen som drar ut i naturen for å kaste fra seg flasker så er det så mye annet boss som er problemet. Noen er griser og lar det ligge igjen emballasje, engangsgriller og alt slikt. Det er det som er problemet ikke om det skulle være en boks eller to i tillegg. Forsøpling i nature er et problem som ikke løses av at det er pant knyttet til bokser og flasker.

Om man hadde lagt flasker sammen med det andre plastavfallet i stedet ville det kunne gjenvinnes på akkurat samme måte, og det er neppe noe stort problem å ha en robot på mottaket som sorterer ut flaskene om man har behov for det. Bedre men noen få slike maskiner en en unødvendig panterobot i hver eneste butikk.

Jeg har ikke noe i mot pantesamlere, men jeg liker ikke at det gis intensiver til å gå rundt i søppelspann for å lete etter flasker. Det er grisete, uhygienisk og nedverdigende, spesielt med tanke på at man etter å ha rotet rundt i slppelspann så må oppsøke matbutikker for å deponere fangsten. Helsetilsynet burde ikke tillatt slike automater i lokaler som selger matvarer.

At man i tillegg har laget en dimensjon med gambling når man kommer til panteoboten er ingen formildende omstrendighet. Vi man gamble kan man gjøre det på nettet eller på Nermeste narvesenkiosk.

Det er rett og slett en gigantisk svindel og det er ufattelig at noen ser på dette sløseriet som noen suksess eller som miljøvennlig.

C

cruiser

Gjest
    En løsning på det "problemet" er vel bare å IKKE kaste penger i søppelkasser eller naturen?
    Det er heller ikke en egen bil som henter tomgodset på butikkene, det taes med av sjåførene som leverer maten. Kildesorteringen derimot, hentes i alle store byer med separate biler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja BIR har i alle fall egne biler som henter papir og plast samtidig og holder dem adskilt. Siden de allerede henter papir så er det lurt at de henter plast samtidig. I plastdelen burde flaskene lagt også. Det er en bedre ordning enn at hver enkelt matbutikk skal bruke hundretusenvis av kroner på automater og drift av dem. Det er en kostnad som blir veltet over på kundene uten at de får noe som helst igjen for det. Fordelen med å ha flere spann for husstandene er at det reduserer mengden restavfall, og dermed sparer penger siden BIR (og sikkert andre) tar ekstra betalt om man setter ut spannet med restavfall for ofte.

Flaskepanten er en overleving fra den tiden da flaskepant faktisk gav mening siden flaskene ble gjenbrukt og at man måtte ha en måte å samle dem inn på. I dag har dette bare blitt til søppelgjenvinning, og det er mye bedre ordninger for det som sagt. Tiden har løpt fra dette konseptet.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Det er som sagt unødvendig og fordyrende, og sløsing med ressurser.
    Det har minial betydning for forsøpling i naturen. Om det er noen som drar ut i naturen for å kaste fra seg flasker så er det så mye annet boss som er problemet. Noen er griser og lar det ligge igjen emballasje, engangsgriller og alt slikt. Det er det som er problemet ikke om det skulle være en boks eller to i tillegg. Forsøpling i nature er et problem som ikke løses av at det er pant knyttet til bokser og flasker.

Om man hadde lagt flasker sammen med det andre plastavfallet i stedet ville det kunne gjenvinnes på akkurat samme måte, og det er neppe noe stort problem å ha en robot på mottaket som sorterer ut flaskene om man har behov for det. Bedre men noen få slike maskiner en en unødvendig panterobot i hver eneste butikk.

Jeg har ikke noe i mot pantesamlere, men jeg liker ikke at det gis intensiver til å gå rundt i søppelspann for å lete etter flasker. Det er grisete, uhygienisk og nedverdigende, spesielt med tanke på at man etter å ha rotet rundt i slppelspann så må oppsøke matbutikker for å deponere fangsten. Helsetilsynet burde ikke tillatt slike automater i lokaler som selger matvarer.

At man i tillegg har laget en dimensjon med gambling når man kommer til panteoboten er ingen formildende omstrendighet. Vi man gamble kan man gjøre det på nettet eller på Nermeste narvesenkiosk.

Det er rett og slett en gigantisk svindel og det er ufattelig at noen ser på dette sløseriet som noen suksess eller som miljøvennlig.
    Kanskje deffeknotten kan ta en titt til utlandet og se på fattigdommen der. Folk regelrett bor på søppelfyllinger og finner sitt levebrød der gjennom å finne verdier i en annen manns søppel. Det er ikke panteordningen som gjør at folk graver i søppla, men fattigdom. Er det ikke bra at alle ressurser blir benyttet? 2 kroner er under din verdi, mens andre ser verdien i det.

Ja, for hvis nordmenn faktisk verdsetter verdier, så ville de ikke kastet panten i søppla i utgangspunktet.

Panting er en genial måte å resirkulere på. Det forhindrer masse plastavfall i naturen. Aluminium er heller ingen evig ressurs og gjenbruke gammelt sparer energi.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Aluminium er vel det metallet som er mest lønnsomt å gjennvinne - bruker 1/3 av energien kontra å lage nytt så vidt jeg husker.

S

Slubbert

Gjest
    I 2018 ble det returnert 568 millioner bokser og 564 millioner flasker med pantemerke i Norge. Det har alt annet enn minimal betydning for forsøplingen i naturen.

I Storbritannia er innsamlingsgraden 57%, mot 95% i Norge. En forskjell på ~60% og >90% er en forskjell på flere hundre millioner flasker og bokser i året.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I 2018 ble det returnert 568 millioner bokser og 564 millioner flasker med pantemerke i Norge. Det har alt annet enn minimal betydning for forsøplingen i naturen.

I Storbritannia er innsamlingsgraden 57%, mot 95% i Norge. En forskjell på ~60% og >90% er en forskjell på flere hundre millioner flasker og bokser i året.
    Det er bedre måter å motarbeide forsøpling i naturen på.

Det skal ikke være dagligvarebutikkes oppgave å drive med søppelhåndtering. Den biten skal være delegert til renovasjonsselskapene. Det er jo ikke slik at det plutselig dukker opp millioner av bokser i naturen om vi skroter panteordningen. Et mer effektiv tiltak ber vil være å plassere ut offentlige søppelspann i naturnære områder og sørge for at de blir tømt jevnlig. Om deter pant på noen bokser så løser det ikke problemet med yohurtbegre, melkekartonger, engangsgriller, plastposer etc. etc. Så det er bedre å se på hva man kan gjøre med forsøplig generelt og ikke henge oss opp i en liten bit av problemet i form av bokser og flasker.

Ulempene med dette systemet er mye større enn de positive effektene.

De fleste eggekartonger havner enten i restavfallet, papirinnsamlingen eller i peisen... ikke i naturen fordi det ikke er pant på dem.

Jeg er tilhenger av resirkulering og gjenbruk, jeg synes bare at panteordningen er en tungvindt og dårlig løsning. Om man er opptatt av f.eks. metallgjenvinning så vil det være bede å ha et eget spann for metall. Da vil man ikke kun få tar i drikkebokser men all annen metallembalasje også som hermetikkbokser, glasslokk og diverse annet. I dag havner det meste slikt i restavfallet siden om man skal resirkulere det må man oppsøke egne igloer som er plassert her og der og putt dem en og en inn i disse. Tungvint, tidkrevende og skittent.
    Samme med glass.

Så et ekstra spann for metall og glass til alle husstander vil ha mye større effekt på resirkuleringsgraden enn de der panteautomatene.

Pant er ikke i seg selv en dårlig ide. Som sagt gav det mye mening når ting kunne gjenbrukes (og ikke bare gjenvinnes som i dag). Et annet sted der det gir mening er vrakpant på biler. (men det er mest fordi de er for store til å putte i et spann eller en igloo), og fordi det er med på å betale for at man tar seg bryet med å få den til skraphaugen. Så tanken i seg selv er bra, men den mister sin verdi når vi skalerer den ned til noe som er lett håndterbart for alle: Her er en tom boks, hva gjør jeg med den? Skal jeg putte den i metallspannet eller skal jeg måtte ta den med til et eller annet mottak, eller robot på butikken... hvorfor det når man bare kan putte den i riktig spann og problem solved. Det kan man ikke med en bil som er oppbrukt f.eks. Det er i alle fall ytterst få som kan det, og de bor stort sett utpå landet og kan vel best betegner som skrotbønder i ordets rette forstand.. de der med 8 bilvrak på tunet, og 5 til bak løen.

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Så hvorfor har Norge mye høyere innsamlingsgrad enn alle land uten panteordning da? Hvis det finnes bedre måter, så er det jo rart at ingen andre har innført dem og at ingen andre faktisk har i nærheten like høy innsamlingsgrad. Har noe noen empiri å vise til for din påstand her? Noen tall? Noen data? For alt jeg finner tilsier at panteordningen fungerer jævlig bra.

Om deter pant på noen bokser så løser det ikke problemet med yohurtbegre, melkekartonger, engangsgriller, plastposer etc. etc.
    Man skulle kanskje hatt pant på yoghurtbegre og melkekartonger også, da.

Ulempene med dette systemet er mye større enn de positive effektene.
    Ærlig talt ser jeg svært få om noen ulemper med dette systemet. En sekser med pils blir tjue kroner dyrere, men den tjuekroningen får du igjen når du panter den. Eller du kan sette den igjen til pantesamlerne eller gi pengene til Røde Kors ved å trykke på den røde knappen. Jeg leverer som regel en plastpose med tomgods i uka, det koster meg absolutt ingenting.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Det vært opp til meg skulle panten på alubokser vært mellom 15 -25 kroner!

Dagens pant er dessverre ikke nok til å hindre eplekjekke undommer fra å lempe alubokser ut av vinduet på sin grisesenka Bimmern slik at

bokser ender opp i åkrene og kommer inn i rundballer og derfra i magen på kyr som da dør under uhyggelige smerter!

• Liker
    Reaksjoner: ePi

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    4
    herregud er dette også noe å krangle om? fungere jo som bare det....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje deffeknotten kan ta en titt til utlandet og se på fattigdommen der. Folk regelrett bor på søppelfyllinger og finner sitt levebrød der gjennom å finne verdier i en annen manns søppel. Det er ikke panteordningen som gjør at folk graver i søppla, men fattigdom. Er det ikke bra at alle ressurser blir benyttet? 2 kroner er under din verdi, mens andre ser verdien i det.
    Jeg har da vært litt ute å reist. Og fattigdom har jeg da sett mye av enten det er i Burma, Kambodsja, Romania, Albania, Laos etc. Når jeg reiser så er det gjerne til slike steder fordi jeg ønsker å se og lære. Når det kommer til gjenbruk av søppel så er det ett land spesielt som for meg står ut som utrolig effektivt. Det er Vietnam. To eksempler på det:

I Hanoi f.eks. har de en ordning der folk går rundt i byen med en vogn og plukker opp søppel, hver dag eller natt og så får de betalt for hvor mye de har klart å samle inne. Når du går rundt der og ser streetfood vendors som legger hauger av avfall rett på gaten og noen etter er det borte som dugg for solen. Det luktet ikke mye råtten fisk der for å si det slik.

Det andre er den geniale kreatviteten og hvordan de klarer å lage nye objekter de kan bruke og selge av materialer som har vært brukt til helt andre tind. Her er en haug med militære presnninger... jamen det kan man jo lage bagger, sekker og vesker av og selge dem. Kjøpte med en slik selv og den var slitesterk og praktisk.

Når det kommer til gjenbruk har jeg heller aldri sett noe lignende og hvordan de organiserer seg. Noe så nisje som brukte fjenkontroller. Du finner gjerne ikke bare en butikk, men kanskje 10 og de har alle lokalisert seg i samme gate. Så er noe på utkikk etter en til sitt helt spesifikke apparat så vet de hvor de skal gå å lete.

Så jeg beundrer denne kreativiteten og det pragmatiske.

Her hjemme liker jeg gjenbruk. Jeg handler på finn, jeg har handlet veldig mye hifi på bruktmarkedet fordi ofte er det her man får mest for pengene. Unntaket er der hvor teknologien er i rask endring.

Ja, for hvis nordmenn faktisk verdsetter verdier, så ville de ikke kastet panten i søppla i utgangspunktet.
    Panten er ikke noen ressurs i seg selv. Du kan ikke lage noe av panten, det blir bare en betaling for å rote i søppelet. Det er ikke det samme som å bruke ressursene, det er bare en erstatning for manglende satser på sosialhjelpen eller noe slik. Men like ofte så handler det om psykiske problemer. Jeg kjenner folk som er i fullt betalt jobb og som likevel bruker timer hver dag på å samle flasker i byens gater. Folk som sitter på store verdier men ikke vet hva de skal bruke dem til en gang.

Panting er en genial måte å resirkulere på. Det forhindrer masse plastavfall i naturen. Aluminium er heller ingen evig ressurs og gjenbruke gammelt sparer energi.
    Ja det er et greit argument at ordningen kan få bort noen flasker som ikke skulle være i skogen og i fjæresteinene, men det er en lite optimal måte å få til dette på. Når det kommer til alu og annet metall så er mitt argument at man vil klare å samle inn mye mer om man utplasserer metallspann til husstandene eller borettslagene etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så hvorfor har Norge mye høyere innsamlingsgrad enn alle land uten panteordning da? Hvis det finnes bedre måter, så er det jo rart at ingen andre har innført dem og at ingen andre faktisk har i nærheten like høy innsamlingsgrad. Har noe noen empiri å vise til for din påstand her? Noen tall? Noen data? For alt jeg finner tilsier at panteordningen fungerer jævlig bra.
    Innsamlingsgraden er et blindspor fordi det kun fokuserer på en liten del av forsøplingen. Tenk hvordan det skulle vært om vi måtte ha egne automater for melkekartonger, blikkbokser, tyggispapir, yoghurbeger, ispinner, drikkebeger, ... hvor effektivt hadde det vært?

Ærlig talt ser jeg svært få om noen ulemper med dette systemet. En sekser med pils blir tjue kroner dyrere, men den tjuekroningen får du igjen når du panter den. Eller du kan sette den igjen til pantesamlerne eller gi pengene til Røde Kors ved å trykke på den røde knappen. Jeg leverer som regel en plastpose med tomgods i uka, det koster meg absolutt ingenting.
    Jo men hva hadde du gjort med den posen med bokser om det ikke var for panteorningen da.. reist ut i naturen og dumpet dem der?

G

Gjestemedlem

Gjest
    herregud er dette også noe å krangle om? fungere jo som bare det....
    Kostnadene er større enn fordelene så da bør man tenke annerledes. Kan vi gjøre dette på en bedre måte. At det hangler og går er egentlig ikke et godt argument mot forbedringer.

S

Slubbert

Gjest
    Alt du ser til panteautomaten er et høl i veggen. Den er ikke så mye større enn et kjøleskap heller. Så akkurat det scorer høyt på listen over oppkonstruerte problemer, imo. Ellers villle jeg jo i stor grad kastet boksene i søpla hvis det ikke var pant på dem, slik som jeg gjør med annet søppel. At vi har gjort det til en del av dagligrutinen å sortere søppel er jo genialt, så slipper man å ha egne sorteringssentraler.

Hva er problemet? I don't get it. Hvilke kostnader snakker du om, og har du noen tall?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Det er en viss empirisk støtte for kjernen i Deffeknottens standpunkt. Prinsippet er reduce - reuse - recycle. Når det blir veldig lett å gjøre det siste så viser det seg gjerne at det går utover de to første. En får rett og slett litt bedre samvittighet for å forbruke mer og ikke gjenbruke når man tenker at det uansett blir resirkulert (hvilket ikke nødvendigvis faktisk er tilfelle, ref plastinnsamlingen hvor en overraskende liten andel faktisk blir resirkulert. Mye av plasten er av feil type eller så skitten at den ikke kan resirkuleres).

Akkurat flaskeinnsamling i Norge fungerer jo veldig bra i praksis så liten grunn til å kødde med den.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det vært opp til meg skulle panten på alubokser vært mellom 15 -25 kroner!

Dagens pant er dessverre ikke nok til å hindre eplekjekke undommer fra å lempe alubokser ut av vinduet på sin grisesenka Bimmern slik at

bokser ender opp i åkrene og kommer inn i rundballer og derfra i magen på kyr som da dør under uhyggelige smerter!
    Jeg synes man skal bli mye mye strengere med reaksjoner på forsøpling.

To eksempler på at regler er bedre enn bestikkelser:

Singapore - kaster du fra deg noe på gaten der og blir tatt så koster det så mye at det neppe gjentar dette.

Japan - merkelig nok så finnes det knapt en gang søppelbøtter i det offentlige rom og spesielt utlendinger lurer på hvor de skal gjøre av søppelet. de ender med at de tar det med hjem og legger det pent i søppelspannet. Er du en som kaster det fra deg i det offentlige rom så vil du fort føle deg utilpasset.

--

Den motsatte mentaliteten finner du i Tyrkia. Der kan en familie ha piknik på stranden og etterlate seg en hag med søppel. .. så hva gjør de, graver et hull 3 meter fra vannkanten på sandstranden, dumper det hele der og reiser hjem. Jeg har aldri opplevd et mer forsøplet land enn Tyrkia.

..

Problemet med å bruke pant som virkemiddel er at der ikke virker så lange det kun gjelder få utvalgte objekter. Jeg er ikke motstander av tanken bak pant, men før noen kommer opp med en måte å ha pant på all emballasje og ikke bare flasker og bokser så må vi se etter andre virkemidler.

Rart som det kanskje hører er jeg ikke motstander av pant som virkemiddel, men det blir bruk på feil måte i dag. Og det ensidige fokusert på bokser og flasker løser ikke så mye.

.. ok hvordan kunne man få til en ordning med pant på ALL emballasje. Løsninger er åpenbart ikke en automat for hver emballasjetype, så vi må finne på noe bedre.

Kanskje vi må reversere tanken om renovasjonsavgift og istedet gjøre det om til en bonus du får for alt du kan levere til gjenvinning som er riktig sortert? Vi har en indirekte effekt i dag siden jo mer du putter i papir- og plastbosset jo mindre volum er det for restavfallet som du kanskje må betale ekstra for å levere. Men hva men noe mer konkret?

Jeg tror vi alle er enige om at vi ønsker minst mulig avfall på villveie. Men vi er litt uenig om hvordan vi skal tenke for å finne en bedre løsning på forsøplingen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lett å være enig med det, men du som er så opptatt av kostnader: Skal vi ha et søppelpoliti? Og trekke forsøplerne inn for retten? Er det ikke bedre med insitamenter (slik du har fått for elbilen din) som verktøy for å stimulere til ønsket adferd?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn