Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vrøvl. Instansene samarbeider
    At instanser "samarbeider" betyr ikke at de forskjellige har beslutningsmyndighet.

    NAV vil be fastlegen om å gi en uttalelse, en uttalelse som ikke vektlegges fordi han er ingen spesialist.

    Saksbehandleren vil presentere sin innstilling, men det er NAV forvaltning som bestemmer om søknaden går gjennom eller ei. Saksbehandleren er uten beslutningsmyndighet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Kanskje cox kan fortelle om hvordan prosessen er for å få (ung) uføre.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke regelverket rundt unge uføre spesielt. Jeg må lese meg litt opp på det i morgen. Når det er sagt er det slik at de fleste som blir tilstått ung ufør har alvorlige fysiske handicap.
    Det er riktig at NAV Ytelser fatter vedtaket. De baserer vedtaket på uttalelser fra lege, fastlege evt spesialist samt i nært samarbeid med veileder på NAV-kontoret. Lovverket setter naturlig nok begrensninger for hva som kan fattes av vedtak. Oppfyller man ikke lovens krav kan ikke stønad tilstås, samme hvor mye man føler med søkeren. At noen vil føle det urettferdig vil nok alltid skje.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det er en ikke ubetydelig stigmatisering av trygdede trenger ingen tvile på. Det går gjerne på at alle trygdede er sytpeiser og latsabber, og argumenter som at "Jeg betaler da f@n meg nok i skatt om jeg ikke skal betale for en gjeng snyltere også" er ikke uvanlig, og som jeg selv har hørt noen ganger. Holdningen virker på meg å være mer utbredt blant høytlønte enn i lavere inntektslag. Litt underholdende ble det da noen "oljebaroner" jeg kjenner plutselig selv ble arbeidsløse for noen år siden. At saksbehandler hos NAV spiller en betydelig rolle i dette er det heller ingen tvil om, - selv om en anbefaling fra saksbehandler selvsagt kan omstøtes høyere opp i systemet. Det samme gjelder legen som i de fleste tilfeller er pasientens fastlege.

    Samtidig er jeg såpass gammel at jeg med en viss undring har sett på den tildels dramatiske økningen i unge uføre og sosialklienter. Er det for enkelt for en 20-åring å flytte hjemmefra, og la "vesenet" betale for livsopphold på sofaen på dagtid, og WOW hele natta...? Jeg vet faktisk av et par slike kasus...
    At godt voksne også ramler utenfor ved arbeidsledighet gjør også sitt. Der blir et nokså merkelig resonnement at en arbeidsldig 55-60-åring skal selge et nedbetalt hus ute i provinserne for så å sette seg i betydelig gjeld for å finne et sted å bo i pressområder hvor det kanskje er en jobb å finne, - som i tillegg kanskje heller ikke varer så lenge..... Jeg har ingen patentløsninger på noe av dette, men det virker stadig oftere som "systemet" er mer opptatt av sine interne prosedyrer enn oppgavene som skal løses, -ikke helt ulikt mange andre offentlige etater. Jeg tror faktisk ikke sammenslåingen av diverse etater til et gigantisk og svært tungrodd NAV var en god løsning.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hva er det for et argument? At man ikke skal flytte der det er jobb fordi det er dyrere å bo der?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du ble arbeidsledig ute i provinsen, må selge huset ditt for kanskje 1-1,5 mill ( mange steder får du ikke det heller), for så å flytte til sentrale Østland og kanskje ikke ha nok til bankens krav om egenkapital for ny bolig... Jeg har ingen patentløsning, men problemstillingen er høyst aktuell.......
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det er selvsagt kjipt for dem det gjelder, men man har et selvstendig ansvar for å forsørge seg selv, også for de som bor på bøgda.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan du ikke bare flytte til USA, morbid, hvor verden er slik som du påstår den er i Norge?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvis man er frisk og kan jobbe, så man jobbe, selv om man bor på bøgda og må flytte, dette har ingenting med USA å gjøre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Venstre er Norges mest bedritne parti.

    De er liksom liberale, men se på dem nå. De er med i en regjering hvor regjeringssjefen gjentatte ganger truer med å bure hele Norges befolkning inne. Tyst som i graven fra Venstre. Så liberale er de når alt kommer til alt. Arbeidslivspolitikken dems er best unevnt. Får de som de vil så er alle jobbene satt ut til polakker uten arbeidsmiljøkrav; Fagforeninger er forbudt ved lov, og skulle du bli syk så er det synd for deg. Venstre påstår de står for sosialliberalisme, men de har strøket ut ordet sosial for lenge siden. Arbeidslivspolitikken til Venstre er det verste av det verste på høyresiden.

    De har fornuftig ruspolitikk, men hjelper lite når du står der uten jobb, fordi polakken har tatt den fra deg.

    Måtte de falle helt ut av Stortinget i år. FrP er 100 ganger så bra som V.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    ^ Venstre er Norges mest bedritne parti.

    Måtte de falle helt ut av Stortinget i år. FrP er 100 ganger så bra som V.
    Faktisk er jeg 100% enig med deg der. Liberalister som passer i Sivs liberalistiske FrP!

    I det øyeblikket du ikke produserer/tjener samfunnet er det over og ut!

    Et parti for uge friske mennesker som hverken har tenkt å bli gamle eller syke!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Småpartiene og deres sammensvergende særinteresser i ledtog med diverse regjerings ko- og oaliasjoner har ødelagt sinnsykt mye for Norge opp igjennom årene. Sperregrenser på nivå sterkøl+ % ville gavnet Mor Norge så mye at vi hadde ledd hele veien til å kjøpe neste bankoppkjøp - uten oljen....
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg har ingenting imot småpartier, for da får vi løftet fløypolitikk frem i lyset og velgerne kan faktisk aktivt stemme på veivalg. Jeg er ikke noe glad i at ting avgjøres på kammerset og deretter så skal det være knyst, ikke rokke båten.

    Faktisk så burde sperregrensen senkes slik at ikke 4 %-grensen blir så særdeles viktig. 3.9 % gir deg 1 representant. 4,0 % gir deg 7 representanter.

    Senk den til 2,0 % og du kan få inn 1-3 representanter. Det taktiske spillet med å stemme på et parti man ikke er enig i forsvinner.


    Stemmer man på Arbeiderpartiet...stemmer vi på NPM og Høyre light, eller stemmer vi på det gamle tradisjonelle arbeiderpartiet?
    Stemmer vi på Høyre, stemmer vi på det kyniske kalkulatorpartiet hvor menneskeverdi bestemmes i kroner og ører, skattelettepartiet eller på det konservative bunadshøyre?

    Siden jeg ikke vet hvilken fløy det er som vinner så er det totalt uaktuelt å stemme på disse partiene. For øyeblikket så er det den verste fløyen som styrer i hvert av disse partiene.

    Så gi meg alternativer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Look to my forrige post og prøv å forstå den i historisk sammenheng men en slik utfordring er nok i meste laget for deg.

    Du vet at Finn Gustavsen ødela Arbeiderpartiet, ikke sant, ikke sant...??
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Look to my forrige post og prøv å forstå i historisk sammenheng men det er nok for mye forlangt av deg.
    Særinteresser har da alle partier. Se bare til Høyre som lot NHO åpne opp for fri smitteimport i hele høst. Noen få bedrifter fikk store fordeler, mens hele den norske befolkningen fikk enorm pris å betale. Hvis ikke det er særinteresse, så vet ikke jeg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Argumentere mot akkedemmisk "intellektuelt" wannabe vissvass? Hvor gammel er du? Jeg forholder meg til facts, jeg var der når det skjedde. For meg fremstår du som unnfanget i "Blitz huset"...
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ser ikke ut som om du ønsker å forholde deg til noe som helst, men bare slenge ut ubekvemheter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forholder meg til realitetene mens du bare driver med genuint studentvissvass.

    Mener du ar Arbeiderpartiet ikke omfavner alle saker du mener særmikropartiene flagger?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    jeg har ingenting imot småpartier, for da får vi løftet fløypolitikk frem i lyset og velgerne kan faktisk aktivt stemme på veivalg. Jeg er ikke noe glad i at ting avgjøres på kammerset og deretter så skal det være knyst, ikke rokke båten.

    Faktisk så burde sperregrensen senkes slik at ikke 4 %-grensen blir så særdeles viktig. 3.9 % gir deg 1 representant. 4,0 % gir deg 7 representanter.

    Senk den til 2,0 % og du kan få inn 1-3 representanter. Det taktiske spillet med å stemme på et parti man ikke er enig i forsvinner.


    Stemmer man på Arbeiderpartiet...stemmer vi på NPM og Høyre light, eller stemmer vi på det gamle tradisjonelle arbeiderpartiet?
    Stemmer vi på Høyre, stemmer vi på det kyniske kalkulatorpartiet hvor menneskeverdi bestemmes i kroner og ører, skattelettepartiet eller på det konservative bunadshøyre?

    Siden jeg ikke vet hvilken fløy det er som vinner så er det totalt uaktuelt å stemme på disse partiene. For øyeblikket så er det den verste fløyen som styrer i hvert av disse partiene.

    Så gi meg alternativer.
    Det er tydeligvis en del du ikke har forstått angående sperregrense ved stortingsvalg i Norge. Du kan jo lese deg opp her: Sperregrense – Wikipedia
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg forholder meg til realitetene mens du bare driver med genuint studentvissvass.

    Mener du ar Arbeiderpartiet ikke omfavner alle saker du mener særmikropartiene flagger?
    Arbeiderpartiet de siste 20 årene har tatt en betraktelig høyreomdreining ja. De har innført NPM. De har delprivatisert. Og de har solgt statlige eiendeler. Høyre ler hele veien til stemmeurnene for at Arbeiderpartiet gjorde grovjobben for dem.

    Per i dag så bryr arbeiderpartiet seg ikke så mye om den gjengse arbeider. Denne har de glemt i jakten etter å stjele velgere fra FrP (og Høyre). I sin iver etter å fange naboens kyr og innlemme dem i sin egen flokk så har Arbeiderpartiet glemt å passe på sin egen flokk. Så for hver ene ku de klarer å fange så har 3 rømt. Flokken er over alle vidder. Arbeiderpartiet har neglisjert sitt eget grunnfjell. Det er derfor de på litt over 20 år er halvert på meningsmålingene. Det er derfor AP nå snuser på 17.5 % og ikke 40 %

    Så joda, arbeiderpartiet har vandret betraktelig siden 1980-tallet. Og enda mer siden hendelsen i 1961, som du hevder du var til stede på.

    Så joda, vi kan godt konkludere med at det er vesensforskjeller mellom SV og AP i disse tider. Det er en viss overlapp, da det som tidligere var venstresiden i AP kunne jo vært SV, men den venstresiden er nå så godt som eliminert grunnet APs flørt med høyrekreftene.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er tydeligvis en del du ikke har forstått angående sperregrense ved stortingsvalg i Norge. Du kan jo lese deg opp her: Sperregrense – Wikipedia
    Og danskene har sin sperregrense på 2 %. Så ikke kom her og påstå at jeg lite har forstått. Det er ingen naturlov som sier at 4,0 % er den rette plassen å ha sperregrensen.

    Tillegg:
    Jeg er motstander av resultater som dette:
    MDG fikk én representant for sine 94.000 stemmer. KrF fikk 123.000 stemmer og åtte på Stortinget.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Opppsss Guggl er din venn.. Ja jeg husker vel fra den tiden....

    Her er dine venners valgmottoer...

    • 2017: "Alle skal med"
    • 2013: "Alle skal med" og "Vi tar Norge videre"
    • 2009: "Alle skal med"
    • 2007: "Alle skal med"
    • 2005: "Nytt flertall - ny solidaritet"
    • 2001: "Hvis velferd er viktigst"
    • 1999: "Trygg velferden - Arbeid og utdanning må lønne seg"
    • 1997: "Eldre og helse først!"
    • 1995: "Trygghet i hverdagen"
    • 1994/EU-valget: "Stem for trygghet, stem JA"
    • 1993: "Trygghet for framtida"
    • 1989: "Krav til innsats for felles framtid" og "Uten styring havner Norge i grøften"
    • 1987: "Sosialdemokrati fordi vi trenger hverandre"
    • 1985: "Ny vekst for Norge"
    • 1983: "Fred og arbeid"
    • 1981: "Arbeid for alle"
    • 1979: "Solidaritet for felles framtid"
    • 1977: "Solidaritet for felles framtid - Stem Arbeiderpartiet"
    • 1975: "Solidaritet i praksis og politikk - samling om Arbeiderpartiet"
    • 1973: "Vekst og vern - demokrati og likestilling"
    • 1972: "Ja til Europa - i samarbeid og fellesskap"
    • 1971: "Demokrati i hverdagen"
    • 1969: "Trygghet i fellesskapet"
    • 1965: "Nye muligheter - Nye mål"
    • 1936: "Trygge kår for barn og hjem"
    • 1933: "Hele folket i arbeid" - By og land hand i hand"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er gode valgmotto. Men valgmotto er ikke alt.

    Personlig synes jeg det blir litt hult med "alle skal med" når man synes at EØS-avtalen er tipp-topp der vi legger opp til at EU-borgere stikker av med jobben til sosial-dumping-vilkår. Arbeiderpartiet er langt fra Høyre her, men de er med på samme spillet. Tempoet er bare ulikt. Når det kommer til velferd så er "Alle skal med" ypperlig slagord.

    Jeg synes ikke det er noe galt i at et stort parti fragmenteres når det blir klart at ledende skikkelser vil dra i forskjellige retninger. De bør selvsagt stå sammen for da får man som oftest mest politisk gjennomslagskraft, men er man rykende uenig om veivalg så er det i mange tilfeller greit å melde seg ut og ev. danne sitt eget parti. Se til FrPs ekskluderinger. Det går ikke så bra med Kleppe og co i demokratene. Per Sandberg gjør det heller ikke tipp-topp.

    To-parti system er noe tøys og høyrisiko. Da ender man fort opp med gærne populister som statsledere. Ref England og USA.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg skjønner. Det ble for mye blitzprat for gamle Waybackthen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23
    Arild Monsen / Davy Watne.... dinosaurer som er over dato.
    Har dere ikke skjønt at NRK er i underholdningsbransjen?

    Noe kjedeligere enn æljesport i skispor..... trenger litt oppspriting!
    (til orientering - er ingen fan av de to viste søsknene)

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Denne regjeringen skuffer som vanlig ikke.....


    Man har rare geografibegreper når man karakteriserer det å legge dette til en bydel i Oslo som å "flytte ut"......
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det så mye dritkasting som går mere på person enn på sak så jeg håper MODERATOR våkner snart!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man har rare geografibegreper når man karakteriserer det å legge dette til en bydel i Oslo som å "flytte ut"......
    Det var det, du.... så lenge det er øst for vannskillet og sør for Eidsvold så er det jo pr definisjon ikke subsidiering av distriktene....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det er vel slik at veldig mange av disse bedriftene har anleggene sine på Vestlandet mens administrasjonen er på østlandet? Det er vel derfor man har jammret I årevis om at verdiskapningen skjer i Oslo? Således er det vel kanskje ikke så rart at man lokaliserer dette nærme brukeren?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og danskene har sin sperregrense på 2 %. Så ikke kom her og påstå at jeg lite har forstått. Det er ingen naturlov som sier at 4,0 % er den rette plassen å ha sperregrensen.

    Tillegg:
    Jeg er motstander av resultater som dette:
    MDG fikk én representant for sine 94.000 stemmer. KrF fikk 123.000 stemmer og åtte på Stortinget.
    Nå gjelder jo den danske og den norske sperregrensen to forskjellige ting, så noe er det du ikke har forstått. De kan ikke direkte sammenlignes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn