EU/EØS er et åpent arbeidsmarked.Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
Dette stemmer ikke.
Kanskje man også skulle ta inn de som ikke fikk jobb på slutten av 90-tallet og alle de som ikke fikk jobb fra 2015 og utover.......Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
Håper de har fått seg jobb nå da...Kanskje man også skulle ta inn de som ikke fikk jobb på slutten av 90-tallet og alle de som ikke fikk jobb fra 2015 og utover.......
Norge har utrolig mye ubrukt kompetanse.
Håper de har fått seg jobb nå da...
Det er bedre for næringslivet å ta inn disse utlendingene og heller sende nordmennene til NAV. At samfunnet ikke er tjent med det, Pyttsann med stor P!Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
ja det finnes slike tilfeller men du er veldig negativ. Det fine med å dele inn i Bachelor og Master er at man kan time det bedre. I oljå er det veldig tydelig. De jeg jobber med Bachelor only fikk lett jobb i gode tider mens mange med Master (utenom NTNU da) måtte ta hele graden som meg selv. Noen ganger må man endre studieretning også. Som han studenten min - rådet ham til å ta noe annet en ren petroleum Master. Og er det dårlige tider må man ta til takke med jobber i stat og kommune også. Ellers så mener jeg at studenter må innse at det viktigste med en Master er at du har bevist at man kan levere på det nivået - ikke hva man studerer. Schlumberger er vel ett av verden beste selskap når det gjelder opplæring med basis i dette prinsippet. Du har en grad - vi trener deg opp. Man kan ikke alltid regne med å bli det man tror når man studerer. Det er veldig få som jeg studerte sammen med som nå jobber med det de trodde de skulle som studenter.Ikke innen det de har utdannet seg til. Det hele dreier seg om timing. Blir du utdannet i motfase med arbeidsmarkedet er fort løpet kjørt. Hvis det er dårlige tider i et par år, blir du ganske enkelt ikke ansatt når det lysner igjen. De ansetter nyutdannede før nyutdannede som har gått 1+ år uten jobb eller i en urelevant jobb. Får du ikke relevant jobb tilstrekkelig fort blir du den ingen ansetter. Når ingen har ansatt deg vil ingen andre gjøre det heller. Det er en ond sirkel. Du blir forbigått. Løpet er kjørt. På denne måten er det hele kull som i stor grad ikke får jobb i det de er utdannet til.
Og begrunnelsen for din påstand er?Det er bedre for næringslivet å ta inn disse utlendingene og heller sende nordmennene til NAV.
Nei, det var i grunn ikke det jeg gjorde. Jeg påpekte at din påstand om at det er vanskelig for ingeniører å få jobb er feil.OMF klager over at det ikke finnes ingeniører. Jo, det gjør det så absolutt. De har bare ikke fått jobb og har gått eller er på vei ut av bransjen.
Hmmm?Og begrunnelsen for din påstand er?
Du sprer myter. Du er ikke garantert jobb. Ikke i nærheten.Nei, det var i grunn ikke det jeg gjorde. Jeg påpekte at din påstand om at det er vanskelig for ingeniører å få jobb er feil.
Siden det muligens er noen foreldre her som har barn som i disse dager har sendt søknad og lurer på hva som skal stå på topp vil jeg vel si at hvis du gjennomfører ingeniørutdanning med gode karakterer så er du garantert jobb hvis du ellers er en ålreit person. Dette gjelder de store linjene elektro, automasjon, elektornikk, maskin, bygg og IT.
Da får du en startlønn på ca 525 000 også er du opper på 600k er 3 år også siger det jevnt oppover etter det. Morsom og utfordrende jobb har du også!
Som sagt jeg jobber med rekruttering av ingeniører - så det er min vurdering. Så får du ha din. Men etter drøyt 10 år i bransjen så lever åpenbart du og jeg i forskjellige land.Du sprer myter. Du er ikke garantert jobb. Ikke i nærheten.
Som Voff sa, studenter jobbet skjorta av seg for å få gode karakterer, men hvem var det som fikk jobb?
Barn som i disse dager har sendt søknad... Du har selv sagt det. De bør gå 3 år tilbake i tid og velge fagbrev. Bachelor er ikke verdt en dritt om du ikke har fagbrev i forkant.
Så de som nå har sendt søknader for fagene du nevner, ungdommen må få C i snitt slik at de kvalifiserer for mastergrad.
Du tror vel ikke at flertallet har B eller bedre i snitt, gjør du?
Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.Så fortell meg, hvor mange kandidater har du skaffet jobb til som har 0 erfaring og svak C i snittkarakter på sin bachelorgrad?
Fortell meg hvor store hull i CV-en disse hadde?
La meg gjette, du har tatt inn en og annen til og intervju og presentert vedkommende for en oppdragsgiver, men oppdragsgiveren har alltid valgt en annen kandidat? For du skal jo alltid presentere et visst antall kandidater for oppdragsgiver.
Uthevdete heter survival bias. De som klarte seg gjør det selvsagt godt. De klarte seg. De som _ikke_ klarte seg er for lengst eliminert. De har funnet seg noe annet å gjøre.Har du så lite greie på hvordan arbeidsmarkedet virker eller gjør du deg vanskelig med vilje ?
Ha man dårlige karakterer så begynner man ikke i Equinor. Da er du antagelig bedre praktisk anlagt. Da er det servicenæringen som er noe for deg. De ser oftest etter ingeniører og ikke folk med master da de ofte slutter for jobber i oljeselskaper. Så man må jo forstå markedet man er i. Kjenner mange jeg som aldri klarte å gjennomføre ingeniørstudiene men som nå har fete jobber i oljå. Etter noen år er det hvordan du gjør på jobben som betyr noe.
Jeg snakker selvsagt ikke om personer som bare har A-er. Det er ikke heldig å ha A-snitt, for da lurer arbeidsgiver på hva som er galt med denne personen. Har vedkommende ikke noe liv utenom skole? A-snitt er et varskosignal. Her er det potensielt mellommenneskelige utfordringer ute og går. Vedkommende kan ha en personlighet som ikke er helt egnet i alle typer jobber.Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.
Som nyutdannet har du jo ikke så veldig mye mer å vise frem enn vitnemål, personlighet og eventuelt andre verv/sommerjobber og slikt. Så da sier det seg selv at karakterer betyr en del. Men jeg oppfatter vel at mange av de store engineeringselskapene ser minst like mye på "type" og egentlig ikke ønsker de som har bare A-er (jeg antar at det er fordi de hopper videre etter noen få år), så vitnemål med litt spredning er ikke noe stort problem. Men er vitnemålet såpass dårlig at det tvil om du har skjønt noe i det hele tatt er vanskeligere, men ikke umulig. Men har du rævva karakterer så er det større sannsynlighet for at du blir sittende med dokumentasjon, reserverdelslister, vedlikeholdsplaner og slikt - og kanskje ikke med beregninger, commissioning eller som pakkeansvarlig.
edit: og en ting til - alle våre kunder i Norge foretrekker norsktalende kandidater hvis de finnes. Alle operatørinformasjon skal være på norsk. En anen ting er "norsk" mentalitet - altså evnen til å tenke selv som selvsagt også er mye mer ettertraktet enn mange utlendinger som er firkantet og som ofte ikke skjønner at det er bedre å innrømme en feil med en gang, enn å skjule den så godt du kan.
Det har jeg ikke tall på, men flesteparten er helt vanlig studenter med litt spredning og et snitt mellom B og C.Du sier du har skaffet flere titalls nyutdannede ingeniører jobb. Du sier ikke hvor mange av de med dårligere karakterer du har ordnet jobb til.
Selvsagt vil sivilingeniører få jobb. Vi snakket ikke om dem. Vi snakker om folk med bachelorgrad.Jeg mener du tar helt feil. Det er kun ett fåtall som ender opp slik du beskriver
Økning blant nyutdannede sivilingeniører som har vært arbeidsledige
Kandidatundersøkelse. Sivilingeniørene som gikk ut for tre år siden møtte større problemer enn tidligere kull i starten av arbeidslivet, men nå er arbeidsledigheten svært lav, viser fersk undersøkelse.khrono.no
Nei du tar fullstendig feil - kun 15% ledige av de som gikk ut i 2020 er veldig lavt spør du megSelvsagt vil sivilingeniører få jobb. Vi snakket ikke om dem. Vi snakker om folk med bachelorgrad.
Ellers er det interessant å se på hvor mange sivilingeniører som har vært arbeidsledige i perioden (50 %). Det er også interessant å se på hvor mange som opplever seg selv som overkvalifisert for jobben sin. 30 og 45 %.
Kan dette ha noe med at bransjen kvittet seg med haugevis av disse folkene for 7-8 år siden. Og de da måtte omskolere seg, flytte på seg og/eller finne seg jobb i en annen sektorDet er i dag klin umulig å skaffe ingeniører med minst 3 års erfaring innen elektro, automasjon, instrument, prosess, teknisk sikkerhet, mekanisk ingeniør.
Det begynner å bli vanskelig å finne gode folk innen piping og struktur også.
Det har med mange ting å gjøre.Kan dette ha noe med at bransjen kvittet seg med haugevis av disse folkene for 7-8 år siden. Og de da måtte omskolere seg, flytte på seg og/eller finne seg jobb i en annen sektor
Innen software utvikling (da helst rettet mot cloud-løsningene).Uansett stillinger? Hvilken bransje er du i? Søkte nettopp på en stilling som krevde høyere universitetsutdanning i en kommune med 1272 innbygere og arbeidsted hvor det bor 350 stykker. Altså et sted der ingen vil jobbe eller bo. De fikk 50 godt kvalifiserte søkere. Vi snakker her om høyere naturvitenskapelig utdanning.
Merkelig at vi har så lav arbeidsledighet vanligvis, når ingen får jobb
Ettersom de med a ikke får jobb, de med c ikke får jobb.. må vel hemmeligheten være å få b da eller?
Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.
. Ellers så mener jeg at studenter må innse at det viktigste med en Master er at du har bevist at man kan levere på det nivået - ikke hva man studerer. Schlumberger er vel ett av verden beste selskap når det gjelder opplæring med basis i dette prinsippet. Du har en grad - vi trener deg opp. Man kan ikke alltid regne med å bli det man tror når man studerer. Det er veldig få som jeg studerte sammen med som nå jobber med det de trodde de skulle som studenter.
Ellers er jeg litt overasket over den holdningen om at man liksom skal ha en forventning/krav til å bli det man studerer. Når jeg studerte så håpte man at det var jobber og at man fikke jobbe innenfor fagområdet. Men alle var klar over at det kanskje ikke var tilfelle.
Det var en eller annen fedmelege som sa at det var helt feil å kalle det for en fedmeepidemi. Epidemier går tross alt over før eller siden, denne viser overhodet ingen tegn til å gjøre det.Man skulle ikke tro at det var mulig men FHI holder faktisk på med andre ting også. Vi er tunge og runde.