Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Ungdom har i de siste tiår blitt tutet ørene fulle av at de må ta utdannelse, da underforstått høyere akademisk utdannelse.

    Mye av ungdommen har ikke sett for seg at de kunne komme i situasjon der de må ta den type arbeid. De er ikke mentalt forberedt på det.


    1969: Norge finner olje. Har Norge kompetanse på oljeutvinning og alt rundt det ? Nei.
    Løsning: Selge rettighetene til utenlandske firma såklart.

    Takk og lov for at Ap ikke tillot det.

    2+2 = ?

    Ting må faktisk læres, uansett hvor enkle og lite status de gir.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som jeg sa - uten å være spesifikk.. dette har flere sider.... hvis 121 kr/t er riktig, og det forventes 12t dag... så er det noe feil.... ufaglært ungdom i butikk tror jeg har et sted rundt 160-170 kr, - i alle fall i nogenlunde organiserte former.. Mulig 1500kr/dag er ei grei polsk lønn - det aner jeg faktisk ikke... men det betyr jo at asparges, jordbær etc enten må bli mye dyrere - eller at matbaronene må tjene mindre.... hva er enklest?? Så er det faktisk også et poeng at norsk ungdom neppe kommer igjen neste år, - eller år etter år...
    Jeg forsøker hverken å være wise guy eller nedlatende.... det er nok ikke så enkelt å få has på dette problemet, som da synes å være et problem også uten corona...
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ungdom har i de siste tiår blitt tutet ørene fulle av at de må ta utdannelse, da underforstått høyere akademisk utdannelse.

    Mye av ungdommen har ikke sett for seg at de kunne komme i situasjon der de må ta den type arbeid. De er ikke mentalt forberedt på det.


    1969: Norge finner olje. Har Norge kompetanse på oljeutvinning og alt rundt det ? Nei.
    Løsning: Selge rettighetene til utenlandske firma såklart.

    Takk og lov for at Ap ikke tillot det.

    2+2 = ?

    Ting må faktisk læres, uansett hvor enkle og lite status de gir.
    Der kan det være på sin plass å minne om at AP ville beholde overskuddet fra oljevirksomheten i Statoil for å finansiere internasjonal ekspansjon. Vi har sett hvor bra det gikk. (Litt skifergass eller oljesand, noen?) Oljefondet var Høyres idé, og det var bra kontroversielt den gangen å investere oljepengene utenlands i de farlige finansmarkedene.

    De eneste som ville selge rettighetene til utenlandske selskaper var daværende Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep, som de het den gangen.

    Så du vil tvinge dagens norske ungdom tilbake i kålåkeren, enda de ikke vil? Nekte dem høyere utdannelse og sende dem i omskoleringsleir på kollektivbruket? Hmmm, har jeg hørt den visa før, tro?
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Grunnene til at vi har det som vi har det her i landet heter Evensen, Løddesøl og Fleischer. Så kan man sikkert diskutere detaljer men det blir detaljer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg sa - uten å være spesifikk.. dette har flere sider.... hvis 121 kr/t er riktig, og det forventes 12t dag... så er det noe feil.... ufaglært ungdom i butikk tror jeg har et sted rundt 160-170 kr, - i alle fall i nogenlunde organiserte former.. Mulig 1500kr/dag er ei grei polsk lønn - det aner jeg faktisk ikke... men det betyr jo at asparges, jordbær etc enten må bli mye dyrere - eller at matbaronene må tjene mindre.... hva er enklest?? Så er det faktisk også et poeng at norsk ungdom neppe kommer igjen neste år, - eller år etter år...
    Jeg forsøker hverken å være wise guy eller nedlatende.... det er nok ikke så enkelt å få has på dette problemet, som da synes å være et problem også uten corona...
    Poenget med tidligere norsk jordbrukspolitikk, var å sikre norsk matproduksjon, sikre bosetning i utkantstrøk, og sørge for at bønder hadde noe å leve av. Vi hadde også en lønnspolitikk, der poenget var at arbeidere kunne leve av lønna si.

    Nå har vi; intet mål om å sikre stor nok matproduksjon, sentralisering er både et mål og virkemiddel, lønnspolitikken er å betale minst mulig.

    2+2= hiv Høyre ut av regjeringen, før de ødelegger alt Norge har stått for etter krigen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Men det er jo ikke bare landbruket, det er jo omtrent all sesong/ustabilt arbeid, enten det er landbruk, fiskeri, verft whatever. I Italia er det stort sett afrikanere som plukker tomatene. Larson og Lars Erik må jo gjerne brokke seg over sosial dumping, men jeg tipper ca ingen av dem er interessert i å betale vesentlig mer på Rema.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hva er ditt forslag, da? Det var visst ikke så enkelt som noen ville ha det til å ansette arbeidsledig norsk ungdom, hverken i landbruket eller i reiselivsbransjen. Og de samme noen vil helst holde grensene stengt for folk som er villige til å jobbe. 2+2=?

    Det er vel tvilsomt om norsk ungdom ville ha jobbet i din jobb for 121 kr timen?

    Det er ikke denne lønna som er det primære problemet, men at så mange andre priviligerte har bevilget seg selv og sine så høy lønn at knapt noen kan leve i Norge for en slik timelønn lengre.

    121 kr timen er omtrent det en drosjesjåfør kunne regne med før korona. Dette synes Høyre er for mye og vil gjerne ha slike billigere. Som kjent er det få nordmenn som vil ha denne jobben også. Her har man imidlertid løst dette ved å importere en ny underklasse.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo ikke bare landbruket, det er jo omtrent all sesong/ustabilt arbeid, enten det er landbruk, fiskeri, verft whatever. I Italia er det stort sett afrikanere som plukker tomatene. Larson og Lars Erik må jo gjerne brokke seg over sosial dumping, men jeg tipper ca ingen av dem er interessert i å betale vesentlig mer på Rema.

    Fiskeri ble man tilnærmet rik av før sosial dumping ble innført......
    En årslønn på 3-4 måneder.....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fiskeri ble man tilnærmet rik av før sosial dumping ble innført......
    En årslønn på 3-4 måneder.....
    Min farfar, fiskerbonden som alltid skulle høre fiskerimeldingene på radio, ville vært veldig interessert i å få vite dette, og ikke minst hvordan man skulle gått frem for å bli det.

    Vi ungene hadde nok med å finne ut hva dette mystiske «mussa på stampen» var for noe.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men det er jo ikke bare landbruket, det er jo omtrent all sesong/ustabilt arbeid, enten det er landbruk, fiskeri, verft whatever. I Italia er det stort sett afrikanere som plukker tomatene. Larson og Lars Erik må jo gjerne brokke seg over sosial dumping, men jeg tipper ca ingen av dem er interessert i å betale vesentlig mer på Rema.
    Det hadde jeg gjort men helst ikke på Rema.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fiskere tjener stort sett svært godt, - mange heromkring ligger på godt over en mill.... kai- og mottaksarbeidere er en helt annen skål...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At forskjellene blir stadig større, og at de som tjener minst får en mindre og mindre del av kaka, er jo en villet politikk.

    Her er det Høyres (og Frps) ideologi som har spilt fallitt. Nok en gang
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Ingen skal tvinges til noen kålåker, men en episode med 10 stykker kan ikke danne en nasjonal landbrukspolitikk.

    Ble de 10 ungdommene nektet høyere utdannelse ?

    Tvangssende ungdom til kollektivbruk, slik finnmarkinger ble sendt til Troms ?
    Hmm... Hvem tvinger ordninger på folk selv om folkeviljen er sterkt imot ?
    Kommunistene og ?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva som kommer til å gå galt i Norge:

    Bl.a.
    I februar, i forbindelse med Perspektivmeldingen, hevdet nemlig regjeringen at å fortsette leting etter olje og gass var i tråd med klimamålene i Parisavtalen.
    Sanner mener det fortsatt er en god idé for dagens 18-åringer å ta utdanning innen olje og gass.


    Når til og med Faith Birol er krystallklar
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Og hva skal vi leve av? Hva skal finansiere det høye kostnadsnivået? Dagens politikk der de lavtlønnte får stadig mindre del av kaka, og samtidig blir erstattet av billig importert arbeidskraft, er i alle fall ikke bærekraftig. Det er ikke de lavtlønnte som må stramme inn livreima slik de må under en høyreregjering....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    6.214
    Når vi får ny regjering skal vi leve av trygd og offentlig sektor.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.103
    Antall liker
    9.407
    Jeg mener at du og Larson har forklart at norsk ungdom er så arbeidsvillige, atte. Fra din link:
    Jeg har vel sagt at de fleste ungdommer er arbeidsvillige. Nå kommer det vel heller ikke helt klart frem fra artikkelen at det var ungdommer det først og fremst dreide seg om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.198
    Jeg har vel sagt at de fleste ungdommer er arbeidsvillige. Nå kommer det vel heller ikke helt klart frem fra artikkelen at det var ungdommer det først og fremst dreide seg om.
    Har man egentlig rett til videre støtte om man lar være å ta en jobb eller sier opp samme dag som man startet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kanskje Asbjørn skal lese f.eks. denne tråden før han rakker ned på ungdommen og andre på NAV.


    Kanskje nrk ikke bare skal videreformidle en bondes rant uten å gjøre videre undersøkelser.

    Stemte det virkelig at 10 personer i nav-systemet skulle komme. Hvordan hadde det seg at 5 personer ikke møtte opp? Var de langtveisfra? Hvordan var dekningen av reise? Under hvilke tiltak ble de sendt på? Var det under tvang om å ikke miste trygden?

    Journalisten kunne ha gjort litt arbeid, men valgte heller å gå for den velprøvde strategien. De som er i nav-systemet skal bashes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har man egentlig rett til videre støtte om man lar være å ta en jobb eller sier opp samme dag som man startet?
    Vi aner ikke hvilke personer i NAV-systemet som havnet der, og hvilke ytelser de står på.

    Vi vet ikke hva NAV-tiltakene er. Er de riktig uheldig så får de 411 kr dagen i tiltakspenger og that's it, og det forventes at de skal jobbe som i en fulltidsjobb. Du kan prøve å leve på 10.000 kr måneden selv, hvis du vil prøve ut et hjørne av NAV-systemet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    6.214
    At forskjellene blir stadig større, og at de som tjener minst får en mindre og mindre del av kaka, er jo en villet politikk.

    Her er det Høyres (og Frps) ideologi som har spilt fallitt. Nok en gang
    Mens venstresiden er opptatt av å dele kaka er høyresiden opptatt med å bake kake.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ...og mens man diskuterer hvilke drømmer man skal leve av senere en gang så fortsetter pengene å ramle inn. Vi driver jo dyrt så det kommer godt med.

    Skjermbilde 2021-05-18 kl. 11.56.58.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Mens venstresiden er opptatt av å dele kaka er høyresiden opptatt med å bake kake.
    Den fineste er jo da Høire beskyldte AP for å stjele deres klær, mens de badet.
    Kjapt kom det fra Gro: så det er det Høire driver med nå!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette er så gammalt at jeg trodde at det var gått ut på dato for mange år siden.
    Høyresiden forstår ikke at en sunn og god middelklasse der vi også tar vare på de svakeste skaper gode forbrukere hvor den velkjente økonomiske teorien om trickle-up vil samle ressursene hos de rike uansett.


    I stedet ønsker Høyresiden å samle ressursene hos de rikeste uten å gå via "omveien" som heter resten av befolkningen.


    Høyresiden elsker å skryte av hvor bra vi har det i Norge mens de ved ethvert veivalg gjør alt de kan for å bryte ned nettopp det som gjør det så bra her.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Mens venstresiden er opptatt av å dele kaka er høyresiden opptatt med å bake kake.

    Høyresiden er opptatt av at de som baker kaka bare får smuler i lønn. Deretter tar de profitten selv, og beholder de fleste kakestykene.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kaka til Høyre er slik at de rike får store stykker, mens arbeiderne må dele på smulene.

    Som det alltid har vært med Høyre.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva har gått galt i Norge? Etter min mening følgende:

    - Vi har mistet bakkekontakten og vet ikke hva verdiskapning er. Vi har politikere som gjenspeiler dette.
    - Vi utdanner for få mennesker til yrkesfag, og flytter for mye papir.
    - Vi har ingen plan for tiden etter oljen.
    - Vi bruker for mye oljepenger. I tillegg skal vi bruke mye penger på prosjekter som gir ingen genvinst til samfunnet pga. valgflesk.
    - Vi er opptatt av symbolsaker, men ikke vår framtid. Vi har lite realpolitikk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    6.214
    Høyresiden er opptatt av at de som baker kaka bare får smuler i lønn. Deretter tar de profitten selv, og beholder de fleste kakestykene.....
    Mens fakta er at bare Sveits har høyere lønnsnivå enn Norge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høyre sliter også med kronisk manglende matematikkkunnskaper. De tror at gjennomsnitt viser noe som helst. Når det gjelder lønn, er poenget at man skal ha en lønn man faktisk kan leve av. Da man ikke slå sammen summen av alle lønninger og dele på antall. Derimot må man se på lønnsforskjeller og gapet mellom de som får mest og de som får minst.

    Samme manglende kunnskap om grunnleggende matematikk gjelder forøvrig i forhold til corona også; mye smitte i Oslo drar opp landsgjennomsnittet og fører til at områder med minimal smitte må forholde seg til ubegripelige tiltak.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Matematikk kan brukes på mange områder.
    Tok meg en del tid i ungdommen for å bry meg.
    Etter studier senere på universitetet, og andre studier har jeg konkludert med at matematikken står seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Mens fakta er at bare Sveits har høyere lønnsnivå enn Norge.
    Og ingen tar hensyn til det når man klager på matprisene i Norge. Norge har blant Europas laveste matpriser sett i forhold til inntekt. (Eller sagt på en annen måte - nordmenn bruker mindre av sin disponible inntekt på mat enn man gjør de fleste andre land i Europa).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn