Og ang punkt 2, om ligningsverdien av boligen er 1mill så vil din ligningsformue gå fra 6mill,
til 5,25mill +1mill - 4,25mill =2mill. Penger å spare der òg
Ja, om det er snakk om primærbolig så blir reduksjon i formue en pen slump. Men det endrer ikke på det prinsipielle at dette "smutthullet" folkene mener å ha påvist ikke er så veldig eksotisk eller noe man må være enormt kreativ eller kjemperik for å utnytte. Med mindre jeg har misforstått noe vesentlig så er eksempelet til folkene i beste fall ... litt merkelig. De setter opp et ytterpunkt hvor man tar ut utbytte, skatter av det etter gjeldende regler og kjøper seg en praktvilla til 50 store pinner eller så kan man låne med sikkerhet i verdiene i selskapet og kjøpe en bolig for det. Jeg klarer ikke helt å se rasjonalet i å gjøre noe slikt siden renten på et vanlig boliglån med sikkerhet i boligen fort vil være i samme størrelsesorden eller lavere og så kan man låne med sikkerhet i selskapet, realisere noe eller ta litt fra toppen av bankkontoen for å oppfylle eventuelt egenkapitalkrav banken stiller.
Jeg har, i likhet med de langt fleste i Norge kjøpt bolig for penger jeg i utgangspunktet ikke har og tok i sin tid opp boliglån. Når vi bygde garasje og lagde et tilbygg økte jeg lånet ytterligere. Nå som det har gått 10 år kunne jeg forsåvidt, om jeg absolutt ville, betale ned lånet mitt men med litt over 1% rente har jeg rimelig nok ingen interesse av det - jeg betaler ikke en gang avdrag de neste ~4 årene og satser på at inflasjonen etter hvert skal spise opp lånet sakte men sikkert. Hadde realrentene vært betydelig høyere ville vurderingen sett noe annerledes ut, å betale ned på boliglån bør sammenlignes ca med risikofri avkastning + evt litt. Å skulle likvidere aksjesparekontoen, og skatte av avkastnigen for å betale ned lånet evt bruke det som egenkaptial for å kjøpe en bolig til kan arkiveres under "spektakulært uaktuelt". Jeg ikke interessert i en sekundærbolig og jeg er i alle fall ikke interessert i å utløse skatt på avkastningen på aksjer og fond, det har jeg tenkt å vente så lenge med som overhodet mulig.
I denne tankeprosessen har skatteplanlegging aldri vært en del av tankerekken - jeg leverer forhåndsutfyllt selvangivelse med endringer på rundt en tusenlapp. Jeg mener at det er helt rasjonell oppførsel så lenge størrelsen på boliglånet er slik at den ikke kan skape allverdens drama om den berømte skiten skulle treffe vifta. Har man lånt til godt over pipa bør man muligens se noe annerledes på det, da er det fort en del ting som kan gå galt.