bambi
Æresmedlem
Two lefts don't make a right.
Jeg kan ikke se at noe av dette endrer det faktum at det var oljen som gjorde oss rike.Sosial boligpolitikk ble innført rett etter krigen, og Husbanken, som ble grunnsteinen for sosial boligbygging, ble opprettet i 1946. Folketrygden som er selve grunnlaget i det norske velferdssystemet, ble innført i 1968, - før vi fant en dråpe olje.... at oljerikdommen ble folkets gode er også APs fortjeneste, - også det mot Høires stemmer... hadde H fått det som de ville, hadde vi hatt omternt like mye oljekroner som Danmark....Faktum er at det aller meste av dagens velferds-Norge er vedtatt mot Høires stemmer.... Historie er stort sett basert på fakta, og selv om jeg selv har stemt H i flere tiår ( definitivt slutt nå!!! ), så har jeg ingen problemer med å godta historiske fakta.
Eller taxisjåføren Bauge fra TV2 savner hamAt høyresiden prøver å framstille det som om de har noen som helst ære for velferdsstaten, er mildt sagt noget spesielt.
Må være fra Rorbua, det.
Var den tiden alle politiske debattprogram på TV 2 var en del av propagandaen til Frp.Eller taxisjåføren Bauge fra TV2 savner ham
I Norge har vi vikeplikt fra høyre. Tilfeldig?Two lefts don't make a right.
Utvilsomt snikpropaganda fra høyresiden.I Norge har vi vikeplikt fra høyre. Tilfeldig?
Folketrygden ble innført 1. januar 1967 ved lov om folketrygd av 1966 mens Egil Aarvik (KrF) var sosialminister i Per Bortens regjering.At høyresiden prøver å framstille det som om de har noen som helst ære for velferdsstaten, er mildt sagt noget spesielt.
Må være fra Rorbua, det.
Og den var selvsagt et borgerlig påfunn....Folketrygden ble innført 1. januar 1967 ved lov om folketrygd av 1966 mens Egil Aarvik (KrF) var sosialminister i Per Bortens regjering.
Det er ikke sant. Forslaget om et oljefond kom fra regjeringen Willoch i den såkalte tempo-utredningen (NOU 1983:27). og langtidsprogrammet for 1986-89. Deretter overtok Brundtland, men gjorde ikke noe mer med saken i sin periode. Oljefondet ble opprettet av regjeringen Syse og finansminister Arne Skauge i 1990, med støtte fra AP i Stortinget.at oljerikdommen ble folkets gode er også APs fortjeneste, - også det mot Høires stemmer... hadde H fått det som de ville, hadde vi hatt omternt like mye oljekroner som Danmark....
Hvis du vil godta historiske fakta er det fint om du i det minste er i nærheten av å gjengi riktige fakta.Journalist og forfatter Asle Skredderberget ga i 2015 ut boken «Usannsynlig rik. Historien om Norge og oljefondet». Han sier følgende til Faktisk.no når han får høre påstanden om at Høyre var «imot hele oljefondet»:
Skredderberget forteller at det på 80-tallet foregikk en kamp mellom Høyre og Arbeiderpartiet om forvaltningen av oljeformuen. Mens Høyre ønsket å splitte opp og flytte penger fra Statoil til SDØE (Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten), ville Ap at hele formuen skulle bli hos Statoil. Forfatteren sier:Dette er historieløst og bare tull. Arne Skauge fra Høyre var finansminister, og han tok initiativ til etableringen av oljefondet. Hvis Aasrud mener han var Ap-mann, tror jeg Skauge vil protestere heftig.
Hvis Arbeiderpartiet hadde vunnet den gangen, ville vi ikke hatt noe oljefond.
Du husker helt feil. Det eneste partiet som ville dele ut andelene da dette ble diskutert på 1970-tallet var Anders Langes Parti til Sterk Nedsettelse av Skatter, Avgifter og Offentlige Inngrep. Skjønt, «dele ut» er kanskje litt overdrevent. De ville selge ut hele greia for 10 milliarder. Forslaget ble fremmet av Carl I Hagen.Oljefondet er riktig nok "oppfunnet" av høyresiden, - men det var AP og Jens Evensen som sørget for at kronasjen ble i landet i form av selskapsskatt etc...
Om jeg ikke hsker helt feil, så ville H dele eierandelene ut til oljeselskapene, slik det stort sett har skjedd andre steder... da hadde det ikke blitt mye igjen til oljefond..
Pengemaskin. Selv om det finnes noen alternative historier om hvorfor feltet ble norsk og ikke danskDet var jo en stor fordel at Ekofisk havnet i norsk sektor.
Evt så kan soundtracket være Bob Dylan's Neighborhood bullyVestkantens landsbyidiot
Vi bør ikke le av Stein Erik Hagen. Han er altfor mektig til det.www.dagbladet.no
Nå har de da belagt det ganske tydelig, så begrepet "ræl" er vel ikke helt passende, selv om man skulle ha personlige eller politiske årsaker til å ikke like det som står der.Hvordan kan folk på universitetsnivå skrive noe slik ræl ?
Tett smutthullet for utbytteskatt | DN
En «riking» som skal kjøpe bolig til 50 millioner kroner, kan ta ut 74 millioner i utbytte fra selskapet sitt, betale 24 millioner i skatt og finansiere boligen med resten. Men en kjapp tur i banken kan kutte skatteregningen med 17 millioner kroner.www.dn.no
Ja hva er feil med dette ? Hva er feil med ordvalget tilbakeholdt overskudd ?Vi har fått bekreftet at rike eiere benytter dette smutthullet. Selv om det er lovlig, så bryter det med intensjonen i skattesystemet om at selskapsinntekter skal skattes på privat hånd om de brukes til å finansiere forbruk. Kilden til dette smutthullet er at tilbakeholdte overskudd i selskaper gir grunnlag for sikkerhet for banken og kan dermed muliggjøre høyt konsum uten at en betaler skatt etter intensjonen i skattesystemet.
Hvordan skiller denne situasjonen seg fra situasjonen til lønnsmottagere?
Ja en artikkel som impliserer at hvis du er rik kan du ikke ta opp lån for å kjøpe bolig og ikke ta pant i boligen men den må kjøpes kontant med utbytteNå har de da belagt det ganske tydelig, så begrepet "ræl" er vel ikke helt passende, selv om man skulle ha personlige eller politiske årsaker til å ikke like det som står der.
jaLeste du artikkelen ? (diskutabel)
"For det første må lønnsmottagere typisk betale skattesatser som er betydelig høyere enn 22 prosent, også om pengene skal brukes til investering på for eksempel en aksjesparekonto.Ja en artikkel som impliserer at hvis du er rik kan du ikke ta opp lån for å kjøpe bolig og ikke ta pant i boligen men den må kjøpes kontant med utbytte
Hvordan er det mulig ? Han må jo i tilfelle sette aksjer da som sikkerthet ?Overskuddet brukes på privat forbruk uten at det skattes av. Det er hva som er feil.
De går bare via en bank som tar sikkerhet i den ikke-skattete summen som står i bedriften.
Det betales jo utbytteskatt for å dekke låneutgiftene"For det første må lønnsmottagere typisk betale skattesatser som er betydelig høyere enn 22 prosent, også om pengene skal brukes til investering på for eksempel en aksjesparekonto.
For det andre håndheves i praksis boliglånsforskriften for de aller fleste, hvor en ikke kan ha høyere gjeld enn fem ganger inntekt."
Ingen som sier at rikingen ikke skal få ta opp lån.
Du forstår at vi snakker om folk som driver ett firma ?Jeg skulle meget gjerne ha sluppet unna med 22 % skatt og kun betalt det resterende når jeg tok sparepengene ut.
Men den løsningen eksisterer selvsagt ikke for lønnsmottakere.
Jeg må betale skatten up front.
Du har samme mulighet med Aksjesparekonto.Jeg skulle meget gjerne ha sluppet unna med 22 % skatt og kun betalt det resterende når jeg tok sparepengene ut.
Men den løsningen eksisterer selvsagt ikke for lønnsmottakere.
Jeg må betale skatten up front.