Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    DOBBELTROLLENE – VG

I dag kan VG avdekke at flere i Helsetilsynet har en slik dobbeltrolle.

Totalt ti deltidsansatte i landets øverste tilsynsorgan jobber i tillegg i andre stillinger i helsevesenet. Som kommuneoverleger og fastleger, overleger og ledere på norske sykehus.

Vet ikke om dette er tatt opp før, men hva er poenget med tilsyn hvis folk skal føre tilsyn med seg selv?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Et dobbeltroll, er det et troll med to hoder? Hvor bor de hen, disse dobbeltrollene?

Oh, stor humor på en liten kveld. Tror vi sier det rekker her, jeg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Du finner dem i Helsetilsynet, skal vi tro VG. 👹👺

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Mye fornuftig om hva som har gått galt og kan gå galt i Norge og Europa:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.648
    Torget vurderinger
    10
    Takker, fornuftig mann!

Mvh.
    SAL

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    "...ikke endre på dem selv og deres bekvemme liv...."
    Det er ihvertfall veldig sant.
    Men uenig i at USA den store vi skal se på. De er iferd med å ødelegges innad. Kina og Russland derimot, de er skumle. Kina på grunn av økonomi og Russland på grunn av deres aggresive fremferd og store millitære. Ellers mye fornuftig her...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Ingenting galt i Norge, nei.

Krefter innad i politiet jobber steinhardt for at slike som henne skal tas, og tas knallhardt. Og de får lov til å holde på. De har samarbeidsavtaler med skoler, der skolene forplikter seg til å kjøpe "kurs" fra nevnte politiaktivister. Ikke bare blander politiet seg inn i ruspolitikken, de "utdanner" folk i kommuner gjennom sine godt betalte kurs. Disse kursene er like gode som kurs i homeopati.

Denne holdningen sprer seg selvsagt videre. Tvangspålegg fra kommunen, fordi denne kvinnen har ytret seg offentlig om ruspolitikk. Hadde kvinnen ytret seg om rødvin så kan du banne på at hun ville fått være i fred.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er egentlig ganske stygt. Et kommunalt vedtak om frihetsberøvelse i et halvt år med begrunnelse i hva vedkommende har ment og skrevet i offentlig debatt. Noen behøver å rekalibrere kompasset sitt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mange slike overgrep i norske kommuner, spesielt mot alenemødre. Her har vel Grostads tidligere aktiviteter fått noen nykalvinister i kommunen til å få ut klørne.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er egentlig ganske stygt. Et kommunalt vedtak om frihetsberøvelse i et halvt år med begrunnelse i hva vedkommende har ment og skrevet i offentlig debatt. Noen behøver å rekalibrere kompasset sitt.
    Jeg synes som vanlig saken er mer komplisert.

Regner med at du har lest posten til Larson litt lengre opp. Jeg leser det ikke dette som at de har fattet et vedtak pga at hun har uttalt at hun er positiv til rus. Jeg leser det som at hun er en kjent rusmisbruker og også har uttalt offentlig at hun bruker rusmidler.

Saken hadde selvsagt latt seg løse om hun hadde møtt opp til frivillig rustesting eller konsultasjon med lege. Men det ønsker hun jo ikke

Hvordan hadde saken blitt vinklet om hun føder et barn med alvorlig missdannelse pga rusmisbruk i svangerskapet - og dette var et rusmisbruk som var godt kjent i helsevesenet. Hadde det ikke da blitt ramaskrig om hvorfor man ikke griper inn? Ellers skal man bare stå å se på?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet er jeg nok mer enig med Larson enn gjennomsnittlig. Hun har ikke sagt eller skrevet noe som tyder på at hun bruker rusmidler under svangerskapet, men kommunen antar det ut fra hva hun har sagt i tidligere debatter. Den begrunnelsen er nokså tynn, og et veldig langt stykke fra "godt kjent rusmisbruk i svangerskapet".

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Jeg synes som vanlig saken er mer komplisert.

Regner med at du har lest posten til Larson litt lengre opp. Jeg leser det ikke dette som at de har fattet et vedtak pga at hun har uttalt at hun er positiv til rus. Jeg leser det som at hun er en kjent rusmisbruker og også har uttalt offentlig at hun bruker rusmidler.
    Hun er ikke rusmisbruker. Hun er psykonaut og har skrevet åpent om egen bruk av psykedelika, men hun har aldri hatt noen rusproblemer eller noen form for rusavhengighet. Så igjen er jo dette megetsigende om hvordan dagens ruspolitikk både drives av og driver frem stigmatisering og fordommer.

Saken hadde selvsagt latt seg løse om hun hadde møtt opp til frivillig rustesting eller konsultasjon med lege. Men det ønsker hun jo ikke.
    Det er ikke vanlig å gå til svangerskapskontroll så tidlig i en graviditet som hun er, og hun hadde kontaktet lege for kontroll samme dag eller dagen før hun ble forsøkt tvangsinnlagt (står i Twitteren hennes). Og hvorfor skulle hun møte opp til frivillig rustesting da hun ikke var gravid, som det her er snakk om, all den tid hun ikke har vært tiltalt for noen straffbare forhold? Bør folk rustestes fordi de uttaler seg rusliberalt i sosiale media, mener du seriøst det?

Nå har Elden bedt om at det åpnes tilssynssak mot kommunen, og det er bra. I en lignende sak i Sirdal fikk de passet sitt påskrevet:

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hun er ikke rusmisbruker. Hun er psykonaut og har snakket åpent om egen bruk av psykedelika, men hun har aldri hatt noen rusproblemer eller noen form for rusavhengighet. Så igjen er jo dette megetsigende om hvordan dagens ruspolitikk både drives av og driver frem stigmatisering og fordommer.
    Jo hun er rusmisbruker - og det har kommet inn bekymringsmeldinger på hennes rusbruk.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om dette, men det står i vedtaket om undersøkelsen etter bekymringsmelding fra mor at "undersøkelsene viste at hun brukte cannabis, fleinsopp og syre. Også er det ikke det at hun uenig i norsk ruspolitikk eller positivt til rus - i vedtaket referer det til at hun beskriver bruk av rusmidler som MDMA, LSD, Ecstasy og psykedelia.

Dette er jo bevist krangling fra en fri ruspolitikk akitivist. Hun kunne utmerket kommet seg på en helsestasjon tatt en rustest og bevist at hun var rusfri. Men neida - advokat og sosiale medier er veien å gå.

Hva tenker dere om det skulle vise seg at hun ikke var rusfri?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Frivillig rustesting er ikke frivillig hvis det blir store konsekvenser hvis du sier nei.

Disse såkalte frivillige ruskontraktene skoler (egentlig politiet) trer nedover hodet på ungdommen, fordi de f.eks. var så dumme at de innrømmet å tatt en blås er alt annet enn frivillig.

Vi må få kontroll på politiaktivistene som rører sammen politirollen og sin egen aktivistrolle. Det er selvsagt også penger i det for dem der de får støtte under diverse bortgjemte budsjettposter. Der de tar betalt for kursing som de gjør som private, men i sin politiuniform og i arbeidstiden.

Jeg anbefaler å lese litt hva denne twitter-kontoen nevnt over graver frem gjennom sine innsynsbegjæringer. Twitter gjør nå gravejobben journalister skulle ha gjort for lenge siden.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Beklager OMF, men bevisbyrden ligger ikke på enkeltindividet for å bevise sin uskyld. Det er ikke slik verden skal fungere.

At Politiet har fått lov til å bryte norsk lovverk i flere år betyr ikke at vi skal fortsette å godta det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beklager OMF, men bevisbyrden ligger ikke på enkeltindividet for å bevise sin uskyld. Det er ikke slik verden skal fungere.

At Politiet har fått lov til å bryte norsk lovverk i flere år betyr ikke at vi skal fortsette å godta det.
    Ser ut til at dette var litt storm i vannglass.

Hun ble testet - var rusfri og nå er hele saken ute av verden:

Hvordan mener du det offentlige skal gripe inn hvis en mor ruser seg skikkelig som gravid? Eller skal vi ikke gripe inn?
    For meg er dette en sak hvor helsevesenet er rettmessig bekymret - og da synes jeg de skal ta grep.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    ^ Det skal foreligge klare indikasjoner på misbruk før politiet går til aksjon. Å være liberalt innstilt er ikke på langt nær innafor.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Jo hun er rusmisbruker - og det har kommet inn bekymringsmeldinger på hennes rusbruk.
    For å unngå at dette blir semantikk, så legger jeg til grunn at min forståelse av begrepet "rusmisbruker" er noen som har en problematisk rusbruk. Dvs en rusbruk som drives av avhengighet og/eller har negative konsekvenser for en person og hans/hennes omgivelser. Den er altså ikke relatert til rusmidlenes legalitet. Og etter den definisjonen så er Hege definitivt ikke en rusmisbruker og har aldri vært det.

Videre hører det med til historien at bekymringsmeldingene er sendt inn av mora hennes, som på flere måter har forsøkt å umyndiggjøre henne og hatt mer eller mindre en vendetta gående mot henne helt siden hun stod frem som sexarbeider i 2013. De har ikke vært på talefot eller hatt noen kontakt på sju-åtte år og mora har ikke noe grunnlag for å mene noe om hennes rusbruk.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om dette, men det står i vedtaket om undersøkelsen etter bekymringsmelding fra mor at "undersøkelsene viste at hun brukte cannabis, fleinsopp og syre. Også er det ikke det at hun uenig i norsk ruspolitikk eller positivt til rus - i vedtaket referer det til at hun beskriver bruk av rusmidler som MDMA, LSD, Ecstasy og psykedelia.
    Og vet du hva de rusmidlene har til felles? Ingen av dem er vanedannende, og med unntak av cannabis er ingen av dem rusmidler som egner seg for jevnlig bruk. Avhengighetsprofilen til alle unntatt cannabis er svært lav til ekstremt lav. Til cannabis moderat, men fortsatt mye lavere enn alkohol. Så hvis man skal måtte inn til rustesting for å ha beskrevet bruk av disse substansene i sosiale media, så må i hvert fall alle som noen gang har latt seg avbilde med en øl rustestes prompte hvis det skal være konsekvens i hvordan folk behandles av myndighetene. Det er bare å begynne med øltråden på dette forumet og hanke oss inn én etter én.

Dette er jo bevist krangling fra en fri ruspolitikk akitivist. Hun kunne utmerket kommet seg på en helsestasjon tatt en rustest og bevist at hun var rusfri. Men neida - advokat og sosiale medier er veien å gå.
    Øh, begjæringen om tvangsinnleggelse ble frafalt etter én dag nettopp fordi hun tok en rustest som viste at hun var rusfri. Igjen spør jeg; hvorfor skulle hun la seg måtte rusteste da hun verken var gravid eller tiltalt for noen straffbare forhold? Fordi hun har uttalt seg rusliberalt i media?

Hva tenker dere om det skulle vise seg at hun ikke var rusfri?
    Uavhengig av om hun er rusfri, så legger du motsatt bevisbyrde til grunn her. Det er ikke slik en rettsstat skal fungere.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det skal foreligge klare indikasjoner på misbruk før politiet går til aksjon. Å være liberalt innstilt er ikke på langt nær innafor.
    Det var vel 2 bekymringsmeldinger som var bakgrunnen (Mor og helsestasjon), avdekket rusmisbruk tidligere i år (Altså for ca 6 mnd siden) og hun selv poster at hun bruker rus på sosiale medier.

Det er for meg vanskelig å se hva mer man trenger (gitt at det er en person som ruser seg i eget hjem).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ser ut til at dette var litt storm i vannglass.

Hun ble testet - var rusfri og nå er hele saken ute av verden:

Hvordan mener du det offentlige skal gripe inn hvis en mor ruser seg skikkelig som gravid? Eller skal vi ikke gripe inn?
    For meg er dette en sak hvor helsevesenet er rettmessig bekymret - og da synes jeg de skal ta grep.
    Hvis man har indikasjoner på at mor ruser seg så man selvsagt gripe inn. Det være seg alkohol eller andre rusmidler.

Her er det ingen slike indikasjoner, ikke i nærheten.

At saken er over, er noe du gjerne må tro. Bekymringsmeldinger kommer til å gå til barnevernet i hytt og pine her. Denne personen skal tas.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Øh, begjæringen om tvangsinnleggelse ble frafalt etter én dag nettopp fordi hun tok en rustest som viste at hun var rusfri. Igjen spør jeg; hvorfor skulle hun la seg måtte rusteste da hun verken var gravid eller tiltalt for noen straffbare forhold? Fordi hun har uttalt seg rusliberalt i media?
    Nå har du åpenbart mer kjennskap til dette enn det som står i mediene.

Grunnen til at hun skulle la seg rusteste var at hun var gravid og det var kommet inn bekymringsmeldinger på at hun ruset seg i graviditeten.
    Når hun da tidligere har fortalt fastlegen at hun ruser seg, at det ble avdekket (omfattende)bruk av rusmidler ved forrige bekymringsmelding (tidligere i år) og at hun fortsatt poster på sosiale medier at hun ruser seg - spå synes jeg det er grunn nok til å gripe inn.

Om hun nå er rusfri - så er et jo det fint for alle!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man har indikasjoner på at mor ruser seg så man selvsagt gripe inn. Det være seg alkohol eller andre rusmidler.
    Her er vi enig - så får vi heller være uenig om den andre delen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Her kan vi lese litt om politiaktivisten Bresil og hans ulovligheter.

Ytringsfrihet? Not so much, nei.

Etter at rusreformen gikk i vasken, så har ting begynt å bevege på seg i folket. Folk får øynene opp for hvordan politiet virker. Hvilke friheter de tar seg og hvordan de opererer på utsiden av norsk lovverk.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Utdrag:

Når politiet skal kritiseres for deres opptreden på rusfeltet, kommer man ikke utenom Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF). NNPF er en privat forening, der de over 3000 medlemmene består av folk tilknyttet politiet, tollvesenet, påtalemyndigheter eller andre. Felles for dem alle er at de mener at å gi støtte til en fortsatt mislykket narkotikakrig, er så viktig at de er villige til å assosieres med en sleip, autoritær og uredelig merkevare. NNPF er en lobbyorganisasjon som formelt sett ikke representerer politiet. Det bare fremstår slik på alle mulige måter.

«Utad fremstår organisasjonen som om den faktisk representerer politiet. Organisasjonens medlemmer bærer ofte uniform, og lar seg presentere som om de «kommer fra politiet» når de drar rundt på skolebesøk og prediker de mest underlige ting (som for eksempel at det er et utbredt problem at ungdom røyker bananskall for å bli rusa).

Sammenblandingen mellom det private foreningsarbeidet og det faktiske politiarbeidet er tilnærmet total. Det samme gjør de også når de uanmeldt dukker opp på utesteder, i idrettslag og sammen med Antidoping Norge på treningssentre rundt omkring i landet. Når deres leder skal oppgi hvilken epost han kan nås på, oppgir han en epostadresse som slutter på @politiet.no,» skriver Bård Standal i Dagbladet-kronikken «Politi på skråplanet».

Når utesteder blir forsøkt overtalt til å ta del i NNPFs «Bry deg – si nei til narkotika»-kampanje, vil NNPF ha det til at det kun er en vennlig forespørsel fra en ideell organisasjon. Fra den andre siden kan det virke skummelt å si nei til noen som har makt til å frata deg skjenkebevillingen, og dermed livsgrunnlaget, hvis de skulle ha noen grunn til å tro at du ikke tar narkotikaproblemet på alvor. I 2016 skrøt NNPF av at de hadde fått stengt en parodikonto på Twitter. En ny ble raskt opprettet, og vi anbefaler å følge den. «Parodi, ikke politi – akkurat som originalen,» heter det i bioen til kontoen som har langt flere følgere enn den ekte NNPF-kontoen.

Lederen i NNPF, Jan-Erik Bresil, har markert seg som en særlig fanatisk figur i rusdebatten. I 2016 arresterte han forskeren Teri Krebs som var frontfigur for den ruspolitiske organisasjonen EmmaSofia. Bresil mistenkte at Krebs var ruset etter et innlegg hun holdt på marihuanamarsjen i Oslo. Til tross for to negative hurtigtester for ruspåvirkning, ble boligen til Krebs og ektemannen endevendt. Politiet fant en liten mengde fleinsopp, 0,8 gram, en mengde som tilsvarer 2-3 pils i styrke. For dette ble Krebs og mannen separert fra de to små barna deres og satt på glattcelle over natten. Det flere timer lange avhøret dagen etter var preget av inngående spørsmål om forskerparets politiske arbeid og «virket myntet mer på politiske dissidenter enn vanlige borgere siktet for et bøteforhold,» ifølge forsvarerne.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Nå har du åpenbart mer kjennskap til dette enn det som står i mediene.

Grunnen til at hun skulle la seg rusteste var at hun var gravid og det var kommet inn bekymringsmeldinger på at hun ruset seg i graviditeten.
    Når hun da tidligere har fortalt fastlegen at hun ruser seg, at det ble avdekket (omfattende)bruk av rusmidler ved forrige bekymringsmelding (tidligere i år) og at hun fortsatt poster på sosiale medier at hun ruser seg - spå synes jeg det er grunn nok til å gripe inn.

Om hun nå er rusfri - så er et jo det fint for alle!
    Ja, hun er en bekjent fra da jeg bodde i Trondheim, selv om vi aldri var veldig nære venner og jeg ikke har hatt så mye kontakt med henne siden jeg flytta. Og hun er etter mitt skjønn en grepa dame med god kontroll på livet (men med en usedvanlig kjip mor).

Og jeg tror heller ikke hun hadde hatt noen problemer med å bli kalt inn til et møte eller for den del en rustest etter at hun gjorde NAV oppmerksom på at hun var gravid. Men situasjonen her var altså at politiet møtte mannsterke opp på døra hennes for å tvangsinnlegge henne, på grunnlag av et vedtak som i stor grad er fundert på uttalelser i aviser og sosiale media. Og det er definitivt ikke en rettsstat verdig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hun er en bekjent fra da jeg bodde i Trondheim, selv om vi aldri var veldig nære venner og jeg ikke har hatt så mye kontakt med henne siden jeg flytta. Og hun er etter mitt skjønn en grepa dame med god kontroll på livet (men med en usedvanlig kjip mor).

Og jeg tror heller ikke hun hadde hatt noen problemer med å bli kalt inn til et møte eller for den del en rustest etter at hun gjorde NAV oppmerksom på at hun var gravid. Men situasjonen her var altså at politiet møtte mannsterke opp på døra hennes for å tvangsinnlegge henne, på grunnlag av et vedtak som i stor grad er fundert på uttalelser i aviser og sosiale media. Og det er definitivt ikke en rettsstat verdig.
    Det er begått et nær utrolig maktovergrep, uten lovgrunnlag. Og man kan mistenke at dette skyldes at noen i "administrasjonen" misliker Grostads ukonvensjonelle holdninger og livsførsel.
    Hva var opplegget? Hun skulle holdes i forvaring til barnet ble født? :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Ja, men det er jo ikke helt slik historien er da.
    Hun er to ganger tilbudt frivillig oppfølging, men ikke møtt til avtaler.

Hvis vi løfter denne saken litt prinsipielt:
    1) Synes du myndighetene skal ha mulighet til gripe inn i familier (om det gjelder graviditet eller omsorg for barn som kan bli skadet feks av rusmisbruk)

og hvis du mener at myndighetene skal ha en slik mulighet, da er jo neste spørsmål
    2) Hvilken dokumentasjon trenger man for å rettferdiggjøre en inngripen?

Naphtali

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2021
    Antall liker
    30
    Sted
    Her
    Orket bare lese de tre første linjene, det var mer enn nok. Litt dumt at Gaustad forlengst har sluttet å lobotomere og at det ikke like enkelt å få folk som sårt behøver det tvangsinnlagt. Durex skulle stått langt fremme i køen til begge deler.
    Fortvil ej,jeg mener ha lest et sted at kjemisk lobotomi er en effektiv
    og allmenn behandlingsform.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Ja, men det er jo ikke helt slik historien er da.
    Hun er to ganger tilbudt frivillig oppfølging, men ikke møtt til avtaler.
    Av Helsekontoret på Falkenborg (altså i Trondheim), som via advokat ble informert om at hun har flytta til Eidsvoll. Langt å reise for å møte til en frivillig oppfølging som hun neppe så noen hensikt i. Og hvordan kan du beskrive en avtale som frivillig hvis konsekvensen av å ikke møte er å bli tvangsinnlagt på institusjon? Da er det jo ingen frivillighet i det.

Hvis vi løfter denne saken litt prinsipielt:
    1) Synes du myndighetene skal ha mulighet til gripe inn i familier (om det gjelder graviditet eller omsorg for barn som kan bli skadet feks av rusmisbruk)

og hvis du mener at myndighetene skal ha en slik mulighet, da er jo neste spørsmål
    2) Hvilken dokumentasjon trenger man for å rettferdiggjøre en inngripen?
    Man må i hvert fall ha sterke indisier på (skadelig) rusbruk under svangerskapet. Som her verken foreligger eller er lagt til grunn for vedtaket.

Og hva med det prinsipielle i at vedtaket i stor grad er fattet på grunnlag av uttalelser i aviser og sosiale media? Hun har altså aldri blitt tiltalt for straffbare forhold, men havnet i denne situasjonen for å ha fremmet ytringer som øvrigheta ikke liker. Det burde være åpenbart at dette er problematisk i kontekst av ytringsfrihet og rettssikkerhet.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Det er begått et nær utrolig maktovergrep, uten lovgrunnlag. Og man kan mistenke at dette skyldes at noen i "administrasjonen" misliker Grostads ukonvensjonelle holdninger og livsførsel.
    Ja, om det skulle være noen tvil om det så er jo følgende utdrag fra tvangsinnleggelsesvedtaket ganske slående: ""og velferdskontoret har informert at Hege har i mange år vært profilert i aviser og sosiale medier om legalisering av rusmidler og prostitusjon."

Hva i alle dager har prostitusjon og det at hun stod frem som den gang sexarbeider for åtte år siden med saken å gjøre? Det må være et spørsmål for presten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man må i hvert fall ha sterke indisier på (skadelig) rusbruk under svangerskapet. Som her verken foreligger eller er lagt til grunn for vedtaket.
    Hadde saken stilt seg annerledes om det var snakke om andre rusmidler (amfetamin/alkohol/piller)?

Dette er følgende indisier man har i saken:
    • Man vet at hun er gravid
    • Man har mottatt en bekymringsmelding fra NAV
    • Hun er tidligere rusmisbruker og kontroll tidligere på året bekreftet omfattende rusmisbruk
    • Hun er to ganger tilbudt frivillig konsultasjon som hun ikke har svart på/møtt til.
    • Hun har ikke pågående dialog med sin fastlege
    • Hun publiserer bruk av rusmidler på sosiale medier.
    Jeg er nysgjerrig på hva slags indisier man trenger for å gripe inn - når dette ikke er tilstrekkelig? For å forstå ditt ståsted - kan du beskrive en situasjon hvor du mener det er riktig at myndighetene griper inn?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.363
    Torget vurderinger
    4
    Saken her er vel at hun i flere år har vært en åpen, oppegående, velartikulert og bevisst rusbruker. Det er tydeligvis tungt for en del å innse at det er mulig, til forskjell fra misbrukere uten kontroll på eget liv. Selv om hun har vært åpen på eget rusbruk er det ingenting som tilsier at hun ikke er i stand til å ta de rette valgene for å ivareta sin egen og barnets helse. Det forstår enhver som har fulgt henne på sosiale medier i noe tid. Bortsett fra de med en bjelke i øyet. Og derfor var vedtaket om tvangsinnleggelse fullstendig ute av proporsjoner. At hun tidligere den samme dagen hadde kontaktet den lokale helsestasjonen for å avtale svangerskapskontroll bekrefter dette.

Jeg formoder at kvinnelige vinspaltister som finner på å bli gravide vil få en tilsvarende tett og tvungen oppfølging av helsevesenet for å sikre at de ikke misbruker alkohol under svangerskapet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Saken her er vel at hun i flere år har vært en åpen, oppegående, velartikulert og bevisst rusbruker. Det er tydeligvis tungt for en del å innse at det er mulig, til forskjell fra misbrukere uten kontroll på eget liv. Selv om hun har vært åpen på eget rusbruk er det ingenting som tilsier at hun ikke er i stand til å ta de rette valgene for å ivareta sin egen og barnets helse. Det forstår enhver som har fulgt henne på sosiale medier i noe tid.
    Tja, cannabis, fleinsopp, syre, MDMA, LSD, Ecstasy og psykedelia - er vel ikke et sted jeg vil at mine barn skal vokse opp. I hvilken grad hun har kontroll på dette er vanskelig for meg å vurdere. De sosiale mediene viser at hun har kontroll - ok, men var det ikke de som også viste at hun ruset seg - men det skulle man ikke forholde seg til. Mener du det er greit å ruse seg når man er gravid?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn