C
cruiser
Gjest
De må jo gjerne la vær å ha en salgsorganisasjon i norge men da blir det heller ingen salg
Jeg tenker nok at de fleste norske bedrifter er mer enn kapabel til å forholde seg til tjenestetilbydere som ikke har kontorer i Norge også. Tviler på at omsetningen fra Norske kunder hadde droppet mer enn en prosent eller to om de la ned sine kontorer her.De må jo gjerne la vær å ha en salgsorganisasjon i norge men da blir det heller ingen salg
Er det?Hvorfor gidder de ha 30-40 ansatte for 1-2% høyere omsetning da? det må jo være jævlig dårlig butikk
Jeg forsvarer da ingenting, jeg bare påpeker at det ikke er stort Norge kan oppnå på egenhånd her, men at det er gjennom organer som EU eller gjennom internasjonale handelsavtaler at man kan komme problematikken med skatteparadiser til livs.Jeg skjønner bare ikke vitsen med å forsvare det tullet. Det ikke uten grunn EU opererer med kjempebøter
Stackars Lars Lagerbäck! han såg lyst ut på mulighetene med det Norske Landslag infor dagens kamp! men med hønsegård spillere blir det slik
Endelig fikk løssalgsjournalistene se sin kjeledegge Martin Ødegaard boltre seg på A-landslaget.Stackars Lars Lagerbäck! han såg lyst ut på mulighetene med det Norske Landslag infor dagens kamp! men med hønsegård spillere blir det slik
Dikter du fakta fritt, alt ettersom hva som passer argumentene du også finner på?Er det?Hvorfor gidder de ha 30-40 ansatte for 1-2% høyere omsetning da? det må jo være jævlig dårlig butikk
Om vi antar at premissene er riktig og at 2,5 mrd genereres fra norske kunder, og 2% av det er 50 millioner så er Det fremdeles 2,5 million per ansatt med 20 ansatte. (men nå var disse tallene tatt litt ut fra løse luften og ikke ment som noe annet enn en illustrasjon på at det ikke betyr stort om det er et kontor i Norge eller ikke). Men kanskje de har folk her mer som ambassadører for selskapet, folk som samler inn data om norske kunder, lobbyer litt etc. Nyttig for dem, men ikke noe som generer rare skatteinntektene.
Alphabet inkludert Google er jo er amerikansk konglomerat, og de fleste ansatte befinner seg jo der. Så om noen skal være bekymret for tapte skatteinntekter så må det være amerikanerne. Norge har rett og slett ikke noen grunn til å være snurt.
Dikter du fakta fritt, alt ettersom hva som passer argumentene du også finner på?
Jeg blir stadig forundret over hvor vanskelig det tydeligvis er å lese, eller å forstå de ekleste konsepter.(men nå var disse tallene tatt litt ut fra løse luften og ikke ment som noe annet enn en illustrasjon på at det ikke betyr stort om det er et kontor i Norge eller ikke)
Jada, det er et problem med overføring av overskudd fra Norske selskaper til internasjonale moderselskaper. Men dette er ikke problemet i tilfellet Google. Her er det IKKE det norske selskapet som skaper verdier, leverer tjenester eller noe som dermed kan eller skal beskattes i Norge.Da Stortingets finanskomité ba om å få et skatteflukt-seminar, for å bli kjent med problemet, fikk medlemmene sjokk:
https://www.abcnyheter.no/penger/na...232/norske-finanspolitikerne-fikk-skattesjokk
Prisen er høy og er blitt langt høyere etter at denne rapporten ble utarbeidet. Den handler om kreativ internprising mellom flernasjonale selskap:
https://www.researchgate.net/profil...asjonale-selskapers-internprising-i-Norge.pdf
Ja skal man få bukt med eller minske problemet så må det Europeisk samarbeid til. Det er mange slike skatteparadis i Europa. Irland, Luxembourg, Malta, Kanaløyene, Gibraltar, San Marino, Vatikanstaten etc. Alt til sitt bruk.Stort sett alle multinasjonale selskaper holder på med kreativ skatteplanlegging på denne måten. Det triste er jo at det er en del nasjoner som er medløpere for dette, ved å la være å innkreve noe selskapsskatt for å hanke noen arbeidsplasser.
Det er blitt fokus på dette innen EU, og EU-kommisjonen har begynt å ta tak i en del saker der Apple og Amazon har spart skatteutgifter
European Commission refers Ireland to court over failure to collect €13bn in tax from Apple • The Register
Amazon told to repay €250m in 'unfair state aid' from Luxembourg • The Register
Boffins befuddled over EU probe into UK's tax rules for multinationals • The Register
Selskapene har som sådan ikke gjort noe ulovlig, selv om etikken er tvilsom. Statene som tilbyr skattehavner ligger, muligens, utenfor lovverket til EU.
En blir ikke kvitt dette før det blir en felles internasjonal lovgiving som pålegger multinasjonale selskaper å betale skatter der inntektene genereres.
USA har prøvd å gjøre en del skritt i riktig retning, med å ilegge straffeskatter dersom internprising mellom forskjellige avdelinger har helt urealistiske priser.
Johan-Kr
Stort sett alle multinasjonale selskaper holder på med kreativ skatteplanlegging på denne måten. Det triste er jo at det er en del nasjoner som er medløpere for dette, ved å la være å innkreve noe selskapsskatt for å hanke noen arbeidsplasser.
Det er blitt fokus på dette innen EU, og EU-kommisjonen har begynt å ta tak i en del saker der Apple og Amazon har spart skatteutgifter
European Commission refers Ireland to court over failure to collect €13bn in tax from Apple • The Register
Amazon told to repay €250m in 'unfair state aid' from Luxembourg • The Register
Boffins befuddled over EU probe into UK's tax rules for multinationals • The Register
Selskapene har som sådan ikke gjort noe ulovlig, selv om etikken er tvilsom. Statene som tilbyr skattehavner ligger, muligens, utenfor lovverket til EU.
En blir ikke kvitt dette før det blir en felles internasjonal lovgiving som pålegger multinasjonale selskaper å betale skatter der inntektene genereres.
USA har prøvd å gjøre en del skritt i riktig retning, med å ilegge straffeskatter dersom internprising mellom forskjellige avdelinger har helt urealistiske priser.
Johan-Kr
Jeg tror nok en MVA-løsning er den eneste måten å løse det på, gitt nåværende internasjonale avtaler.Dette er ikke så lett, og løsningen blir nok en vridning mot ulike varianter av MVA som er lettere å beholde i landet.
Nå er såvidt jeg vet reglene at skatten skal betales der inntektene genereres.
Klassekampen som "julekalender"?
Klassekampen er gull, mennesker med små grå intakt og helt andre synspunkt. Så mange lysår fra Dagbladet og femiidentitetsfjolsene som har kuppet redaksjonen der.Klassekampen som "julekalender"?
Men ikke dumt for det er en jævlig god avis!
Selv om jeg ikke deler avisens politiske grunnholdning så leverer de et journalistfaglig meget godt stykke arbeid.
Og de tør svært ofte der andre tier!
Bruker du riktig maling så kan du sikkert ta 600,- prikkenKommunistene er glad i å bruke andres penger mulig jeg må bytte yrke til 350kr prikken vil jeg også være med å male.......
https://www.nettavisen.no/politikk/mdg-toppene-svidde-av-nesten-700000-kroner-pa-disse-prikkene---men-malingen-holder-ikke-mal/3423389590.html
a=pi x r^2Kvadratmeter? Det funker ikke. De skulle ha prikker. Da kan man ikke regne i kvadratpriser. Sier seg selv.
Så med andre ord, hadde de hatt litt vett og forstand eller i det minste kunne bruke det de har så kunne de fått ca29 prikker for det de betalte for toPolyuretansystem som tåler piggdekk koster om lag 600kr/m2 ferdig lagt... (pluss mva)
Johan-Kr