weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.657
Jeg fikk et brev fra Helfo om at jeg hadde fått tildelt ny fastlege da min forhenværende hadde valgt å redusere listen sin. For så vidt ikke noe drama for min del, jeg treffer fastlegen min omtrent aldri og den nye var innenfor grei avstand fra hvor jeg bor. Den jeg hadde jobbet sikkert altfor mye og ville redusere listen sin antar jeg.Som mange her allerede forstår, er jo dette næringsinntekt og kan ikke direkte sammenliknes med lønnsinntekt. Forøvrig er det også slik at den populære myten om at fastlege tjener 600 000 før vedkommende har sett en eneste pasient, direkte feilaktig. Dette er tilskudd til drift og de fleste har betydelig høyere kostnader enn tilskuddet (selv om tilskuddet opprinnelig skulle dekke nettopp kostnadene).
Men vet du noen om hvordan det fungerer når man blir redusert fra listen som jeg ble? Ser man på inntjening(spotensiale) fra de ulike pasientene og vil sitte med de mest lukrative? Er det kommunen eller noen andre som gjør et tilfeldig utvalg?
Har som sagt ingen ting å si for meg, men ble litt nysjerrig på hvordan en listereduksjon faktisk foregår.