Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Som mange her allerede forstår, er jo dette næringsinntekt og kan ikke direkte sammenliknes med lønnsinntekt. Forøvrig er det også slik at den populære myten om at fastlege tjener 600 000 før vedkommende har sett en eneste pasient, direkte feilaktig. Dette er tilskudd til drift og de fleste har betydelig høyere kostnader enn tilskuddet (selv om tilskuddet opprinnelig skulle dekke nettopp kostnadene).
    Jeg fikk et brev fra Helfo om at jeg hadde fått tildelt ny fastlege da min forhenværende hadde valgt å redusere listen sin. For så vidt ikke noe drama for min del, jeg treffer fastlegen min omtrent aldri og den nye var innenfor grei avstand fra hvor jeg bor. Den jeg hadde jobbet sikkert altfor mye og ville redusere listen sin antar jeg.

Men vet du noen om hvordan det fungerer når man blir redusert fra listen som jeg ble? Ser man på inntjening(spotensiale) fra de ulike pasientene og vil sitte med de mest lukrative? Er det kommunen eller noen andre som gjør et tilfeldig utvalg?

Har som sagt ingen ting å si for meg, men ble litt nysjerrig på hvordan en listereduksjon faktisk foregår.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.327
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kan vel umulig ha vært en Tsar Bomba for noen parter at dette måtte komme.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    EN relativt stor del av problemet er de store etterkrigskullene som nå er/blir pensjonister... dagens ungdom er visst mer interessert i TV-serier på strømmetjenster enn å pule... :cool:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    EN relativt stor del av problemet er de store etterkrigskullene som nå er/blir pensjonister... dagens ungdom er visst mer interessert i TV-serier på strømmetjenster enn å pule... :cool:
    Eller så har de ikke råd/lyst på barn og er flinke til å hoppe av i svingen

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    787
    Var en artikkel i Aftenposten denne uka om en valp som døde etter å ha fått en gravstein velta over seg.
    Faren til dama som eide bikkja klaget sin nød, for dattera var knust av sorg og hun hadde jo luftet bikkja på kirkegården hver dag i lang tid.
    Ærlig talt, er folk hjernedøde? Lufte bikkja på kirkegården? Sikkert et eldorado for ei bikkje, med deilig gress og et utall gravsteiner å pisse på.....
    Lønn som fortjent sier nå jeg.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Var en artikkel i Aftenposten denne uka om en valp som døde etter å ha fått en gravstein velta over seg.
    Faren til dama som eide bikkja klaget sin nød, for dattera var knust av sorg og hun hadde jo luftet bikkja på kirkegården hver dag i lang tid.
    Ærlig talt, er folk hjernedøde? Lufte bikkja på kirkegården? Sikkert et eldorado for ei bikkje, med deilig gress og et utall gravsteiner å pisse på.....
    Lønn som fortjent sier nå jeg.

Det sier vel mer om deg enn noe annet.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk et brev fra Helfo om at jeg hadde fått tildelt ny fastlege da min forhenværende hadde valgt å redusere listen sin. For så vidt ikke noe drama for min del, jeg treffer fastlegen min omtrent aldri og den nye var innenfor grei avstand fra hvor jeg bor. Den jeg hadde jobbet sikkert altfor mye og ville redusere listen sin antar jeg.

Men vet du noen om hvordan det fungerer når man blir redusert fra listen som jeg ble? Ser man på inntjening(spotensiale) fra de ulike pasientene og vil sitte med de mest lukrative? Er det kommunen eller noen andre som gjør et tilfeldig utvalg?

Har som sagt ingen ting å si for meg, men ble litt nysjerrig på hvordan en listereduksjon faktisk foregår.
    Ingen har noen innvirkning på dette og det gjøres helt tilfeldig via et datauttrekk av helfo.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.326
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Räckte inte ens med tre norska gutter på start för att besegra den enda svensken.🫣
    Bislett games
    Samt en handduk i stavlådan?🤔

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Jeg ble også listeredusert for et par måneder siden, men jeg fikk beskjed om hvordan det foregår - Reduksjonen skal foregå ved tilfeldig trekning, og det er Helfo som gjør dette.

78D3B1B3-3CF2-4080-8AA0-ABA3048BEAF4.jpeg

Johan-Kr

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    8
    Hvor har du det fra? Jeg prøver ikke å skape bindinger, men jeg bare sier at i arbeidet med å få enhver inkludert har vi glemt en gruppe.
    Forresten glemt flere grupper, hvite heteroseksuelle menn fortjener også sitt eget flagg.
    At de trenger et eget flagg for st de er annerledes sier sitt! De vil ikke inkluderes under det Norske flagget! Men idag så holder det ikke med han/hun lenger heller så nå får vi hen i ordboken, verden bærer galt avsted 🙈

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    8
    Skill litt på snørr og barter her.

Det ene fenomenet er at man sjikanerer eller viser avsky overfor en person utelukkende fordi vedkommende er født kvinne/mørkhudet/same/homofil/annerledes/etc., og det ender fort med en eller annen form for -isme, dvs antipati overfor en gruppe mennesker, uten hensyntagen til noe som helst annet enn din egen vrangforestilling.

Det andre fenomenet er at man mener "Hansen" er dum fordi han hevder et eller annet man er uenig i. Da er det saken som er utløsende faktor, det får være rett eller galt, men det er saksrelatert. Har man dårlig oppfostring kan man sjikanere noen for deres meninger, men det er tross alt noe mer rasjonelt enn å sjikanere noen for å være født som seg selv.

Som dette her:

Sånn skal vi ikke ha det. Står "Hansen" på balkongen og slenger med leppa overfor folk som bare er seg selv, så er det helt greit å fortelle "Hansen" at han er en kødd.
    Nå har vel de fleste innvandrere det flott i Norge! Verre med oppførselen mange utviser mot folket i det landet de kommer til

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at det brenner litt i rosenes leir brant de ivrigste kritikerne av «alt som har gått galt i Norge».
    Det er vel ingen bombe at konspirasjonsteoretikere ikke er veldig gode på lagbygging og organisasjonsarbeid.

S

Syncrolux

Gjest
    Ja leste akkurat den artikkelen i VG....
    Må innrømme jeg aldri har hørt om den omtalte avisa før nå.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at det brenner litt i rosenes leir brant de ivrigste kritikerne av «alt som har gått galt i Norge».
    Det er vel ingen bombe at konspirasjonsteoretikere ikke er veldig gode på lagbygging og organisasjonsarbeid.
    Slår aldri feil. Ultra-liberalister går alltid rett i fleisen på hverandre. Liker tittelen Atlas Mugged.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.727
    At de trenger et eget flagg for st de er annerledes sier sitt! De vil ikke inkluderes under det Norske flagget! Men idag så holder det ikke med han/hun lenger heller så nå får vi hen i ordboken, verden bærer galt avsted 🙈
    Ikke over alt, her et land som holder den ønskede standarden kanskje?

Saudiarabiske myndigheter konfiskerte leker og klær med regnbuefarger

Myndighetene i Saudi-Arabia har gjennomfør flere razziaer mot butikker i hovedstaden, Riyad, hvor de konfiskerte leker og klær med regnbuefarger.

Det er ikke kjent hvor mange butikker myndighetene konfiskerte klær og leker fra. Det ble konfiskert alt fra hatter og fargeblyanter, til skjørt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.328
    Sted
    Oslo
    Ikke over alt, her et land som holder den ønskede standarden kanskje?

Saudiarabiske myndigheter konfiskerte leker og klær med regnbuefarger

Myndighetene i Saudi-Arabia har gjennomfør flere razziaer mot butikker i hovedstaden, Riyad, hvor de konfiskerte leker og klær med regnbuefarger.

Det er ikke kjent hvor mange butikker myndighetene konfiskerte klær og leker fra. Det ble konfiskert alt fra hatter og fargeblyanter, til skjørt.
    De får gå skikkelig til verks, og konfiskere selve regnbuen også!?!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.727
    Nye regler for el. sparkelsykkel ser ikke ut til å hjelpe noe særlig, mitt tips; de har ikke fått det med seg, det er ikke nyhetssidene de ser på mens de surfer avgårde på sparkesykkelen sin. Hører at flere blir tatt rundt omkring i landet.

• Fredag kveld mistet tre personer førerkortet for bil fordi de kjørte med promille på elsparkesykkel på Våland. Alle tre hadde en promille på mellom 1,1 og 1,4. (se fakta).
    • I tillegg stoppet politiet en person som skulle til å leie seg en elsparkesykkel ved Vålandstårnet. Mannen blåste til 1,4 i promille. Også forsøk på å kjøre motorvogn med promille kan være straffbart.
    • Tre personer fikk fredag kveld gebyr for å kjøre to personer på elsparkesykkel.
    • Lørdag kveld mistet to personer lappen på samme sted som fredag. Den ene hadde over 1,0 i promille, mens den andre hadde 2.
    • En mann på elsparkesykkel i Sandnes vinglet i veibanen samtidig som han brukte mobil. Han ble anmeldt for mobilbruk og påvirket kjøring.
    • En mann kjørte inn i en parkert bil med elsparkesykkel i Stavanger lørdag kveld. Føreren skal ha vært påvirket.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Har sett mange ungdommer og det jeg vil si er barn på el-sparkesykler, relativt høy fart, uten hjelm, og helt åpenbart lite kjent med trafikkregler. Fint om det blir slutt på sånt før det skjer noe alvorlig. Når jeg vokste opp var det to brødre som kjørte seg ihjel på moped med bare to ukers mellomrom. Man kan bare forestille seg hvordan foreldrene følte seg når presten kom på døra først en gang, og så en gang til.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Lå bak to "sparke" "sykler" (orddelingsfeil bevisst; dette er ikke en sykkel, og det er ikke til å sparke seg fram med....!) forleden, jeg syklet, og hadde ca 40 km/t. Ble frakjørt av de to stillestående personer foran meg.
    Mye juks med de dingsene der. Og jeg har veldig vanskelig for å begripe hvorfor det er forbudt å benytte en skikkelig sykkel i rent elektrisk form (altså uten å tråkke) opp til 25 km/t, når det er helt greit å stå oppreist uten å røre en fot på såkalte sparkesykler. Det henger ikke på greip.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.366
    Det var akkurat dette jeg har vært bekymret for skulle skje. Også i Norge spiser mafiaen seg sakte men sikkert seg inn i samfunnslivet. Mer enn 50 nettverk av organiserte kriminelle er operative.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.366
    Tror mange ikke er bevisst på hvor ekstremt skadelig organisert kriminalitet er når det etterhvert vokser inn i normale samfunnsinstitusjoner. Det er en trussel som sakte men sikkert kommert snikende inn fra undersiden, den er umiddelbart vanskelig å få øye på, gjør ikke mye vesen av seg sånn i første omgang.
    Men har potesiale for helt å endre samfunnet vi lever i og er nesten umulig å bli kvitt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.727

«Vi mistenker at dette kan være en EØS-rettslig dimensjon på samme måte som med Nav-skandalen. At det norske regelverket ikke er i takt med EU-regelverket» sa Marius Lindberg, advokat i Kreftforeningen, til NRK mandag.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den første var overhodet ingen skandale, og det ser det ikke ut til at denne er heller.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Den første var overhodet ingen skandale, og det ser det ikke ut til at denne er heller.
    Å sette uskyldige bestemødre i fengsel fordi NAV ikke selv forsto sitt eget regelverk, er temmelig skandaløst, spør du meg.
    Hva dette nye er, vet jeg ikke enda.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.327
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis ikke den forrige NAV-saken var en skandale, så vet jeg ikke helt hva som skulle kvalifisere som en slik i et norskt perspektiv.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å sette uskyldige bestemødre i fengsel fordi NAV ikke selv forsto sitt eget regelverk, er temmelig skandaløst, spør du meg.
    Hva dette nye er, vet jeg ikke enda.
    Uskyldig var de ikke.
    Det som skjedde er omtrent som følger:

Det norske folk ønsket ikke at man skulle kunne ta med seg trygden(Ledighetspenger) til Spania.
    Derfor innførte man regler om at man måtte være i Norge dersom man mottok slike ytelser (Fordi det er vanskelig å være reell arbeidssøker fra Torrevieja.
    Dette var det bred enig om - både politisk og i embedsverket.
    Siden dette var gjeldene lov i Norge - så var selvsagt all informasjon om temaet krystallklar på at man ikke kunne oppholde seg i Spania mens man mottok disse tjeneste. Brosjyrene, nettsider, pamfletter og selvsagt også saksbehandlerne man eventuelt har snakket med har sagt at det ikke var lov å oppholde seg i utlandet.

Men - så er det noen som alikevel reiste og sendte inn sine meldekort som normalt. Enten fikk man noen hjemme til å sende for seg, man fylte de ut selv og sendte til noen hjemme som videresendte de, eller på annen måte jukset for å få utbetalt trygd, selv om man ikke oppfylte de kravene som det var satt til de.

Men - så skjedde det at noen fant ut at dette kravet om at man måtte være i Norge - som norske myndigheter hadde satt som et krav - det hadde man ikke lov til når man trålet noen tusen sider med EU rett. Så da viste det seg at den praksis vi hadde hatt - og ønsket, ikke var lovlig.

Men - det er altså en gedigen forksjell på:
    a) Noen som er uskyldig dømt - altså dømt for noe de ikke har gjort, eller at de pga av et avvik i NAV systemet ikke har fått en ytelse de har krav på. Da er vedkommede uskyldig og det er en skandale.

og

b) Man har med overlegg brutt en regel som er godt innarbeidet i det norske systemet, som det er politisk enighet om at vi skulle ha, hvor det overhodet ikke har vært noen tvil om regelverket noe sted, men så viser det seg at opp i mot et komplisert EU regelverk - så hadde vi ikke lov til å kreve dette. Da er man hverken uskyldig eller rammet av noen skandale. Da er man griseheldig som har sluppet unna straff for noen man trodde var straffbart når man gjorde det.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis ikke den forrige NAV-saken var en skandale, så vet jeg ikke helt hva som skulle kvalifisere som en slik i et norskt perspektiv.
    Hvilken andre lovbrudd som vi i dag straffeforfølger synes du vi skal anse at de tiltalte er uskyldig dømt om det viser seg om 2 år at lovhjemmelen vi har brukt ikke var gyldig?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Uskyldig var de ikke.

Det norske folk ønskset ikke at man skulle kunne ta med seg trygden(Ledighetspenger) til Spania.
    Derfor innførte mang regler om at man måtte være i Norge dersom man mottok slike ytelser (Fordi det er vanskelig å være reell arbeidssøker fra Torrevieja.
    Siden dette var gjeldene lov i Norge - så var selvsagt all informasjon om teamet krystallklar på at man ikke kunne oppholde seg i Spania mens man mottok disse tjeneste. Brosjyrene, nettsider, pamfletter og selvsagt også saksbehandlerne man eventuelt har snakket med har sagt at det ikke var lov å oppholde seg i utlandet.

Men - så er det noen som alikevel reiste og sendte inn sine mledekort som normalt. Enten fikk man noen hjemme til å sende for seg, man fylte de ut selv og sendte til noen hjemme som videresendte de, eller på annen måte jukset for å få utbetalt trygd, selv om man ikke oppfylte de kravene som det var satt til de.

Men - så skjedde det at noen fant ut at dette kravet om at man måtte være i Norge - som norske myndigheter hadde satt som et krav - det hadde man ikke lov til når man trålet noen tusen sider med EU rett. Så da viste det seg at den praksis vi hadde hatt - og øsnket, ikke var lovlig.

a) Noen som er uskyldig dømt - altså dømt for noe de ikke har gjort, eller at de pga av et avvik i NAV systemet ikke har fått en ytelse de har krav på. Da er vedkommede uskyldig og det er en skandale.

og

b) Man har med overlegg brutt en regel som er godt innarbeidet i det norske systemet, som det er politisk enighet om at vi skulle ha, hvor det overhodet ikke har vært noen tvil om regelverket noe sted, men så viser det seg at opp i mot et kompløisert EU regelverk - så hadde vi ikke lov til å kreve dette. Da er man hverken uskyldig eller rammet av noen skandale. Da har man griseheldig som har sluppet unna straff for noen man trodde var straffbart når man gjorde det.
    Det er et poeng i det, men jeg mener å huske det var snakk om sykepenger og evt. arbeidsavklaringspenger de mottok de fleste som ble dømt og da er de ikke nødvendigvis reelle arbeidssøkere uansett hvor de måtte befinne seg.

Det har vel lenge vært sånn at man skal oppgi evt. utenlandsopphold både når man leverer sykmelding og meldekort ved arbeidsløshet, så enig i at det kanskje ikke er helt svart-hvitt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Uskyldig var de ikke.

Det norske folk ønskset ikke at man skulle kunne ta med seg trygden(Ledighetspenger) til Spania.
    Derfor innførte mang regler om at man måtte være i Norge dersom man mottok slike ytelser (Fordi det er vanskelig å være reell arbeidssøker fra Torrevieja.
    Siden dette var gjeldene lov i Norge - så var selvsagt all informasjon om teamet krystallklar på at man ikke kunne oppholde seg i Spania mens man mottok disse tjeneste. Brosjyrene, nettsider, pamfletter og selvsagt også saksbehandlerne man eventuelt har snakket med har sagt at det ikke var lov å oppholde seg i utlandet.

Men - så er det noen som alikevel reiste og sendte inn sine mledekort som normalt. Enten fikk man noen hjemme til å sende for seg, man fylte de ut selv og sendte til noen hjemme som videresendte de, eller på annen måte jukset for å få utbetalt trygd, selv om man ikke oppfylte de kravene som det var satt til de.

Men - så skjedde det at noen fant ut at dette kravet om at man måtte være i Norge - som norske myndigheter hadde satt som et krav - det hadde man ikke lov til når man trålet noen tusen sider med EU rett. Så da viste det seg at den praksis vi hadde hatt - og øsnket, ikke var lovlig.

og

b) Man har med overlegg brutt en regel som er godt innarbeidet i det norske systemet, som det er politisk enighet om at vi skulle ha, hvor det overhodet ikke har vært noen tvil om regelverket noe sted, men så viser det seg at opp i mot et kompløisert EU regelverk - så hadde vi ikke lov til å kreve dette. Da er man hverken uskyldig eller rammet av noen skandale. Da har man griseheldig som har sluppet unna straff for noen man trodde var straffbart når man gjorde det.
    Nå går også NAV-ofrene til sak mot staten.

Sitat fra sistnevnte link:
    – Høyesterett følger EFTA-domstolen, så resultatet er ikke overraskende. Men det er to interessante ting som blir klart her. Det første gjelder spørsmålet om man i det hele tatt kunne ha en søknadsplikt for å få reise utenlands. Dette har vært norske myndigheters syn, men det sier Høyesterett nei til. Det er et tap for regjeringen, sier Ikdahl.
    Poenget her er dette med overlegg. Nei, det er mange som ikke forsto at de gjorde noe feil, og dette kan du se av linkene her over.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Hvilken andre lovbrudd som vi i dag straffeforfølger synes du vi skal anse at de tiltalte er uskyldig dømt om det viser seg om 2 år at lovhjemmelen vi har brukt ikke var gyldig?
    Samtlige tilfeller der domstolene benytter feil lovandvendelse eller paragraf, eventuelt dømmer på feil grunnlag, skal selvsagt ombehandles med korrekt prosedyre. Dette kalles rettssikkerhet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn