Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går god for hva jeg sier og skriver så får andre stå for sitt og jeg videreformidler ikke en dritt, jeg kommenterte virkingen av en generell vs spesifik boikott utløst av en endring av produktet, og så sant ikke endringen er faket så har jeg mitt på det tørre.
    Du får trøste deg med at ordet «påske» kommer fra det hebraiske «pesach», jødenes vårfest. Til gjengjeld er den eggleggende påskeharen et minne om den germanske gudinnen Eostre og den like hedenske vårfesten ostara (nå «easter»). The easter bunny - en gammel hedning. Sånn sett bør vel Nidars påskemarsipan være litt for enhver smak.

Slik ser den faktisk ut i år, bilder rappet rett fra Odas produktsider:
    1676821706549.png 1676821777502.png
    Om man skulle forsøke tekkes noen ved å bytte navn på produktet er det vel litt rart å beholde det antatt krenkende begrepet på posen, synes du ikke?

Kanskje en mer plausibel begrunnelse her:
    Minst ett av produktene har fremdeles «påske» i navnet, men i all hovedsak er ordet «påske» slettet.

– Hvorfor er ordet «påske» slettet?

– Vi får frem påske gjennom gulfargen og designet, derfor har vi tatt bort ordet, sier Ekheim.

Det er helt riktig, mener Tor Wallin Andreassen hos Norges Handelshøyskole. Han er professor i markedsføring.

– Gjennom lang tid har de brukt gulfargen, slik at vi i hodene våre kobler den til påske. Det gjør at de ikke trenger å bruke ordet påske eller andre symboler. Det er nok med fargen, så gjør vi resten av jobben i hodet, sier Andreassen til TV 2.

Orkla har derfor rett i at de kan gjøre designet enklere, uten å miste påskeassosiasjonen, mener han.

– Samtidig er det også støtte for å kunne si at når man fjerner påskeordet, kan man strekke sesongen lenger, ved å bruke julens farger allerede i oktober og gult allerede nå. Det er helt strategisk.

– Jeg kunne ha foreslått dette selv, som et markedsgrep overfor en leverandør. Da får de en lenger salgssyklus, sier professoren.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    De skal bytte ut tjukk med enorm og stygg med ekkel, usikker på om det er veldig mye «bedre» . Vi får høre med noen foreldre med oppdaterte 2023 briller.
    Jeg leste den for et barn i fjor høst og merket bare at det var en del som ikke var helt i tråd med moderne pedagogikk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Jeg leste den for et barn i fjor høst og merket bare at det var en del som ikke var helt i tråd med moderne pedagogikk.
    Det er vel ikke de norske folkeeventyrene heller.
    Skjønt det hadde vært greit om kongen kunne love bort kongsdattera til en som kunne målbinde henne!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Du får trøste deg med at ordet «påske» kommer fra det hebraiske «pesach», jødenes vårfest. Til gjengjeld er den eggleggende påskeharen et minne om den germanske gudinnen Eostre og den like hedenske vårfesten ostara (nå «easter»). The easter bunny - en gammel hedning. Sånn sett bør vel Nidars påskemarsipan være litt for enhver smak.

Slik ser den faktisk ut i år, bilder rappet rett fra Odas produktsider:
    Vis vedlegget 894470 Vis vedlegget 894471
    Om man skulle forsøke tekkes noen ved å bytte navn på produktet er det vel litt rart å beholde det antatt krenkende begrepet på posen, synes du ikke?

Kanskje en mer plausibel begrunnelse her:

Ser fremdeles ikke relevansen til mitt innlegg som går på hvordan de som vil best kan markere misnøyen med et bestemt produkt, men de vanlig finner selvsagt frem muligheten til å benekte at en religion tar så mye mer plass enn andre og at dette blir eller blir krevd hensyntatt i mange settinger. Dere får nå leve i fornektelse for oss andre som ikke fornekter virkeligheten er jo dette resultatet enten på den ene eller andre måten.

Tidligere påskeegg – Kopi.jpg

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Tiltredes!!
    At vi aksepterer at en religion tar mere plass enn andre er selvfølgelig ikke på sin plass.
    At den religionen attpåtil er innskrevet i vår grunnlov og nekter en familiegruppe religionsfrihet hører ikke hjemme i dagens samfunn!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    Det hadde vel vært rart hvis så var tilfelle.

Vi kan ikke ta på oss 2023 briller og sette dem utenpå 2023 øynene og lese historien for så og forandre/gjemme alt vi ikke liker/støter oss. Det minner litt om han som satt på Dagsnytt 18 for en tid tilbake og ville at NRK skulle gå igjennom alt humor de hadde vist siden dag èn og slette alt det han ikke likte..

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    kan de ikke lage sine egne bøker.

de som ikke liker ord i bøker, kan la være å lese de bøkene. men det er ikke det de vil; de vil bedrive en renselse av språket, og i den forfeilede tro, renselse av hvordan vi tenker. det er til syvende og sist hæren for de rettroende. toleranse er ikke et prinsipp de høyakter, men som de derimot instrumentaliserer for å gjøre toleransen overflødig. dette er moderne forfallsjacobinere/politruk.

sensurering av det som har vært har aldri vært veien til frigjøring.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Det hadde vel vært rart hvis så var tilfelle.

Vi kan ikke ta på oss 2023 briller og sette dem utenpå 2023 øynene og lese historien for så og forandre/gjemme alt vi ikke liker/støter oss. Det minner litt om han som satt på Dagsnytt 18 for en tid tilbake og ville at NRK skulle gå igjennom alt humor de hadde vist siden dag èn og slette alt det han ikke likte..
    Jeg hadde egentlig gode minner om bøkene hans, og ble vel bare litt tatt på sengen av noen av tingene som stod der.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.749
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At en rekke ord og vendinger fases ut av dagligtale er helt OK, men når man agiterer for å korrigere historien blir det bare tåpelig. Historien er det den er, og slik må den være.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Sier bare at jeg skjønner hvorfor noen av bøkene til Roald Dahl blir redigert, ikke at det nødvendigvis er riktig.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Sier bare at jeg skjønner hvorfor noen av bøkene til Roald Dahl blir redigert, ikke at det nødvendigvis er riktig.
    Jeg syns at å redigere kunst/bøker etc for at de skal passe inn i det til et hvert gjeldene syn er i beste fall problematisk.
    Blir det neste å retusjere gamle malerier for at de skal passe vårt syn?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Kultur og kunst raseres og kanselleres i et stadig økende omfang. Det er som å bevitne en ulykke i slow motion uten å kunne gjøre noe som helst. "Sensitivitetsleser", hva i helsike er det for noe sprøyt? Som nevnt over, ikke alt som man sa og gjorde før i tiden var greit, men hvorfor kan ikke utviklingen gå sin naturlige gang og så får historien stå der uten forfalskninger. Og hvor blir det av humoren oppi alt dette? Og hvor mange lar seg egentlig støte av ordet "tjukk" i en bok? Det er et lite mindretall som feier over verden for tida og påtvinger sin korrekthet på alt og alle. Forbanna irriterende. Og ikke rent lite skremmende, faktisk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tiltredes!!
    At vi aksepterer at en religion tar mere plass enn andre er selvfølgelig ikke på sin plass.
    At den religionen attpåtil er innskrevet i vår grunnlov og nekter en familiegruppe religionsfrihet hører ikke hjemme i dagens samfunn!
    Nei, som gammel hedning kan jeg jo være enig i det. Denne påskegreia har jeg aldri helt likt. Jol, derimot. Og midsommar.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Litt off topic nå, men selv om sensurering og redigering av kultur/kunst er ille nok så er det ingenting mot hva J.K. Rowling har blitt utsatt for de siste to årene. Ondskap er rette ordet.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Nei, som gammel hedning kan jeg jo være enig i det. Denne påskegreia har jeg aldri helt likt. Jol, derimot. Og midsommar.
    Mye fra vår julefeiring er så kristent som det kan bli. Ok, du kan si Jol og kose deg med det, men juletre, julenissen, gaver etc. er kristne tradisjoner.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Litt off topic nå, men selv om sensurering og redigering av kultur/kunst er ille nok så er det ingenting mot hva J.K. Rowling har blitt utsatt for de siste to årene. Ondskap er rette ordet.
    det har samme opphav. ingen grunn til å differensiere her. hvis det nå skulle ha noen som helst hensikt.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Mye fra vår julefeiring er så kristent som det kan bli. Ok, du kan si Jol og kose deg med det, men juletre, julenissen, gaver etc. er kristne tradisjoner.
    Jeg vil si det omvendt, det meste av den kristne julefeiringa er hedensk så det holder.
    Den ble jo til og med lagt til vintersolverv fordi på den tiden var det allerede en etablert hedensk feiring.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Jeg vil si det omvendt, det meste av den kristne julefeiringa er hedensk så det holder.
    Den ble jo til og med lagt til vintersolverv fordi på den tiden var det allerede en etablert hedensk feiring.
    Det er en miks hvor man har tatt litt her og der, men mye fra vår jul er fra kristendom. Som f.eks. julenissen (etter en helgen, St. Nicholas), treet og gavene. Tingene alle synes er viktig, særlig barn😉. Det er en ganske godt inngrodd myte at vår jul er hedensk, særlig blant de som misliker religion. Men spiller det noe rolle, er det ubehagelig på noe vis?

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen som helst vits å argumentere, har det et vift av kristendom ved seg bør det begraves enn hvor tannløs eller sivilisert den religionen har blitt, tilhører man det mest bakstreverske som finnes kan det ikke en gang kritiseres uten at de som jobber hardt for å begrave kristendommen drar både rasist og islamofob kortet mens man fortsetter å late som de to er sidestilt, vel de er ikke en gang i samme århundre, plenty av dødsstraff å hente hos den ene og i alle land der islam er rådene er de strålende eksempler på rettigheter for frafalne, homofile, kvinner, demokrati og generelle menneskerettigheter og man tror holdningen blir lagt igjen på grensen….

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For all del: Jeg har enda mye mindre til overs for islam enn for kristendom, men når noen skriver
    at en religion tar så mye mer plass enn andre og at dette blir eller blir krevd hensyntatt i mange settinger
    og tilsynelatende mener islam, ikke kristendom, så tror jeg ikke man har opplevd å ha barn på en skole hvor klasseforstander også var leder i menighetsrådet og så det som sitt livs kall å frelse alle hun kom i kontakt med. Det KRL-faget stoppet ved K.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns at å redigere kunst/bøker etc for at de skal passe inn i det til et hvert gjeldene syn er i beste fall problematisk.
    Blir det neste å retusjere gamle malerier for at de skal passe vårt syn?
    Jo, men som sagt. Det er ikke alt Dahl skrev som passer så godt inn i dagens syn på hvordan barnebøker skal være, så jeg skjønner som sagt hvorfor noen tenker at de kanskje vil pynte litt på dem for å fortsatt kunne lese dem for barn med god samvittighet. Det betyr ikke at jeg forsvarer praksisen, bare at jeg kanskje venter et år eller to før vi tar fatt på SVK som høytlesingsmateriale.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ville nok ikke gått så langt som å kalle det hun driver med for ondskap, men at hun har sagt ting og støtter folk som er problematiske synes ganske klart.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    For all del: Jeg har enda mye mindre til overs for islam enn for kristendom, men når noen skriver

og tilsynelatende mener islam, ikke kristendom, så tror jeg ikke man har opplevd å ha barn på en skole hvor klasseforstander også var leder i menighetsrådet og så det som sitt livs kall å frelse alle hun kom i kontakt med. Det KRL-faget stoppet ved K.

Da kan jeg bare si at vi har diametralt forskjellig syn på hvor den generelle lærerstanden står i forhold til religion og forlater vi de anekdotiske bevisene så er det vel ganske klart hvem som driver med påvirkning i samfunnet det være seg særregler for uniformer, passbilder, egne bønnerom, mattilpassing, driver helt åpenlyst med kjønnssegregering osv

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    …religiøst begrunnede restriksjoner til åpningstider på søndager, egne grunnlovsfestede særrettigheter om statsoverhodets medlemsskap, særstilling i den offentlige skolens læreplaner, offentlig finansiering uavhengig av antall medlemmer, egne dedikerte programposter i statseide medier, etc etc etc.
    § 1.Lovens formål
    For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.
    0Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (ikr. 1 apr 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).
    🔗Del paragraf
    § 2.Helligdager
    Følgende dager er helligdag:
    a.vanlige søndager,
    b.nyttårsdag (1. januar),
    c.skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),
    d.langfredag (siste fredag før første påskedag),
    e.første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars),
    f.annen påskedag (første mandag etter første påskedag),
    g.Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),
    h.første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),
    i.annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),
    j.første juledag (25. desember),
    k.annen juledag (26. desember).
    0Endret ved lover 14 mars 2003 nr. 16 (ikr. 1 apr 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300), 26 aug 2011 nr. 40 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 26 aug 2011 nr. 866).
    🔗Del paragraf
    § 3.Helligdagsfred
    På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
    Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.
    Noen religioner ser ut til å ta mer plass enn andre og krever seg hensyntatt, ja.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    …religiøst begrunnede restriksjoner til åpningstider på søndager, egne grunnlovsfestede særrettigheter om statsoverhodets medlemsskap, egne dedikerte programposter i statseide medier, etc etc etc.
    Og fengselsprester, feltprester, sykehusprester for ikke å snakke om at om noen dør uventet så får du en prest på døra uansett livssyn.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    …religiøst begrunnede restriksjoner til åpningstider på søndager, egne grunnlovsfestede særrettigheter om statsoverhodets medlemsskap, offentlig finansiering uavhengig av antall medlemmer, egne dedikerte programposter i statseide medier, etc etc etc.

Noen ser ut til å ta mer plass enn andre og krever seg hensyntatt, ja.

Alt av dette på vikende front og ting som henger igjen fra gammelt av, hva med å forholde seg til nåtid

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Og fengselsprester, feltprester, sykehusprester for ikke å snakke om at om noen dør uventet så får du en prest på døra uansett livssyn.

Akkurat det samme finnes av imamer men bevares fortsett å bevise mitt poeng….

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt av dette på vikende front og ting som henger igjen fra gammelt av, hva med å forholde seg til nåtid
    Kan hende, men det var du som la en lissepasning ved å påstå at «at en religion tar så mye mer plass enn andre og at dette blir eller blir krevd hensyntatt i mange settinger». Og da tenker jeg det er relevant å vise til hvilken religion som faktisk i nåtid har omfattende privilegier, særrettigheter, og lovfestede krav om å bli hensyntatt når de bedriver ritualene sine. At det har vært slik lenge og at det var enda mer ekstremt tidligere endrer ikke på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det samme finnes av imamer men bevares fortsett å bevise mitt poeng….
    Hva er sjansen for at du får en imam på døra hvis politiet vil ha hjelp til å overbringe særdeles dårlige nyheter? Den jobben er fortsatt reservert for kristne prester, uansett avdødes og pårørendes livssyn. En religion som tar mer plass enn andre, ja.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderer å spesifisere i mitt levende testamente at når jeg setter skoene bort for godt skal kun en Lama foreta ritualer og underrettelse om dødsfallet, samt at skrotten må legges på en fjelltopp slik at den kan plukkes ren av gribber.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Hva er sjansen for at du får en imam på døra hvis politiet vil ha hjelp til å overbringe særdeles dårlige nyheter? Den jobben er fortsatt reservert for kristne prester, uansett avdødes og pårørendes livssyn. En religion som tar mer plass enn andre, ja.
    Det er jo lite trolig at politiet har ressurser til å oppfylle disse med flere kristen, ateist, buddhist eller muslim, kanskje de heller burde stille med en egnet person trent for oppdraget, dette er uansett helt på siden av poenget om hvor trykket om endringer kommer fra nå.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å spesifisere i mitt levende testamente at når jeg setter skoene bort for godt skal kun en Lama foreta ritualer og underrettelse om dødsfallet, samt at skrotten må legges på en fjelltopp slik at den kan plukkes ren av gribber.
    Du får sette av penger slik at man får startet med dressuren men tvilsomt at det lykkes for selv om lama er kul nok tviler jeg på at den har kapasitet til fullføre oppdraget, men du får ha lykke til.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.521
    Det er jo lite trolig at politiet har ressurser til å oppfylle disse med flere kristen, ateist, buddhist eller muslim, kanskje de heller burde stille med en egnet person trent for oppdraget, dette er uansett helt på siden av poenget om hvor trykket om endringer kommer fra nå.
    Den kristne presten er trent for oppdraget, men den biten av jobben har vel egentlig ikke så mye med religion å gjøre. En tidligere nabo var/er prest. Det værste oppdraget han hadde hatt var når han banket på hos en familie hvis unge sønn var funnet død i veikanten og han skulle overbringe dødsbudskapet. Prestens sønn og avdøde var bestekamerater.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.456
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er ikke mye religiøs av meg, men for min del er det nettopp ved de store anledninger i livet at kirken fremdeles spiller en viktig rolle. Mer enn noe annet gjelder dette for dødsfall og begravelse.

Ikke at jeg ønsker at dette skal påtvinges andre av den grunn, men for min del er det velkomment.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn