Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er ikke mye religiøs av meg, men for min del er det nettopp ved de store anledninger i livet at kirken fremdeles spiller en viktig rolle. Mer enn noe annet gjelder dette for dødsfall og begravelse.

Ikke at jeg ønsker at dette skal påtvinges andre av den grunn, men for min del er det velkomment.
    Et alternativ kan være Human Etisk Forbund som også kan foreta vielser og forrette ved begravelser. Det var HEF som hadde seremonien i Shabana Rehmans bisettelse f.eks.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.456
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Et alternativ kan være Human Etisk Forbund som også kan foreta vielser og forrette ved begravelser. Det var HEF som hadde seremonien i Shabana Rehmans bisettelse f.eks.
    Absolutt. Har vært i et par begravelser i regi av HEF, og det var verdig og greit det. Men ikke helt på høyde med kirkelig begravelse, men det er bare min mening.

Sorry, OT her nå. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.521
    En prest har tross alt utdannelse innen sorgarbeid. En legperson i en eller annen organisasjon mangler den kunnskapen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp marsipan med minst 75% mandler, noe du ikke finner i kjedebutikkene, selvsagt.
    Der finner du «marsipan» med 60-75% sukker og jeg er enig i at det er søtt.

Gullbrød er den eneste marsipanen jeg hæler; den har 55% mandler. Julemarispan i alle varianter må være noe av det ekleste som finnes. Tipper 80% sukker.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    ^
    Merkelig. Odense selv sier at det inneholder 50% mandler:

1676880772796.png

Mulig de har en uekte marsipan i sortimentet, også?

Ellers har selvsagt Tyskland orden i sysakene:
    Hva er ekte marsipan?

Det er også klassifiseringsregler i Tyskland hva som er ekte marsipan, eller edelmarsipan. Dette er marsipan som må inneholde 66 prosent mandler eller mer
    Ergo er også Odense ekte marsipan egentlig uekte marsipan.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Så det er budbringer som betyr noe ikke budskapet, og du har tydeligvis mer oversikt over sian enn jeg, uansett for meg er en faktainformasjon helt uavhengig av hvem som leverer den, fakta er fakta og vurderes fra hva det er og ikke eventuelle intensjoner fra budbringer.
    Å nei du. "Fakta" er selvsagt så preget av budbringer at vi nok MÅ ta et med i betraktning. Og så må vi huske å måle fakta opp mot
    kolonialisme! Budbringers seksuelle identitet har også STOR betydning, hvis det er snakk om en hvit 50+ mann!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    I utgangspunktet er jeg ikke tilhenger av å gjøre om på originalverker på denne måten, men i dette tilfellet kan jeg nesten skjønne det litt etter å ha nylig lest Charlie og sjokoladefabrikken på nytt med 2022-øyne. Det er ikke alle beskrivelsene og betraktningene som har stått seg så godt, for å si det sånn. Tror også det er viktig å huske på at barn kan være sårbare, og at negative beskrivelser av f.eks. overvektige barn kan sette spor i sarte barnesinn. 🤷🏻‍♀️
    Men Bambi, tror du at et barn som mobbes vil føle seg såå mye bedre av å bli kalt ENORM og ikke tykk?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Den driten som er i påskemarsipanen er ikke så veldig god syns jeg, men god marsipan omgitt av mørk sjokolade kan være nydelig. 👌
    Som en "tulling" med hobby å lage marsipankaker kan jeg bare istemme at "marsipan" ikke alltid er "marsipan". Det er store variasjoner i
    både konsistens og smak, og det betyr i praksis at ulike fabrikker dytter ulike remdier i "marsipanen" de lager, ikke for å gjøre den "bedre" eller mere smakfull, men kun for å spare kostander på ingrediensene for på den måten å tjene mere! Den beste marsipanen lager man selv i henhold til de opprinnelige bøkene til Henriette Schønberg Erken! Har man ikke tid til det er den beste marsipanen til kakebruk den som lages av Pals, et merke nok de ferreste av dere har hørt om! Odense kan dere glemme med en gang!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns at å redigere kunst/bøker etc for at de skal passe inn i det til et hvert gjeldene syn er i beste fall problematisk.
    Blir det neste å retusjere gamle malerier for at de skal passe vårt syn?
    Du får følge med å se hvordan bildet av leif Erikson ser ut når det kommer opp fra kjelleren. Hvem vet hva denne representanten for det
    imperalistiske Sverige kan få seg til å gjøre??

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Men Bambi, tror du at et barn som mobbes vil føle seg såå mye bedre av å bli kalt ENORM og ikke tykk?
    Nei, det tror jeg ikke, så det virker ikke så veldig gjennomtenkt. Kanskje man heller bare må se an om bøkene til Roald Dahl er noe man vil lese for barna sine.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Bytter du navn til Nyttårsøl eller Vinterøl, så smaker det vel akkurat det samme, eller? Uansett kommer islam til å få skylda.
    (Nyttårs-øl, ikke Nyttår-søl)
    Nå har jeg kjøp endel tysk "winterbier/Winterfest" og slike saker og det smaker i alle fall ikke som ordentlig juleøl!
    Islamsk øl har jeg aldri prøvd, men vin fra Marokko (islamsk land) er faktisk upåklagelig god.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Som en "tulling" med hobby å lage marsipankaker kan jeg bare istemme at "marsipan" ikke alltid er "marsipan". Det er store variasjoner i
    både konsistens og smak, og det betyr i praksis at ulike fabrikker dytter ulike remdier i "marsipanen" de lager, ikke for å gjøre den "bedre" eller mere smakfull, men kun for å spare kostander på ingrediensene for på den måten å tjene mere! Den beste marsipanen lager man selv i henhold til de opprinnelige bøkene til Henriette Schønberg Erken! Har man ikke tid til det er den beste marsipanen til kakebruk den som lages av Pals, et merke nok de ferreste av dere har hørt om! Odense kan dere glemme med en gang!
    Ja, jeg har iallfall aldri likt Nidar sin "sesong" marsipan noe særlig, syns f.eks. Freia sin er bedre. Anthon Berg sin syns jeg kan bli litt grov, men den er god i Blomme i Madeira og Champagne i Jordbær. Når jeg søker opp oppskrifter på marsipan er det gjerne 50/50 mandler og melis.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Nei, det tror jeg ikke, så det virker ikke så veldig gjennomtenkt. Kanskje man heller bare må se an om bøkene til Roald Dahl er noe man vil lese for barna sine.
    Det finnes jo tykke barn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes jo tykke barn.
    Å NEI!! Du må da for all del ikke si noe slikt!! Rett i skammekroken med seg! Ingen barn er tykke, men noen er digre!!

O Christ!! Foreldregenerasjonen min trodde vel at Beatles var innledning til fortapelse, syndeflod og verdens undergang,
    men jeg er redd vi har mye større problemer å hanskes med framover!

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Å NEI!! Du må da for all del ikke si noe slikt!! Rett i skammekroken med seg! Ingen barn er tykke, men noen er digre!!

O Christ!! Foreldregenerasjonen min trodde vel at Beatles var innledning til fortapelse, syndeflod og verdens undergang,
    Om vi ikke har større problemer enn Soffie the påvirker og prinsessa ingen kan målbinde, så står det vel ganske bra til i Kongeriket?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    "Sophie My Dear", er ikke noe reelt problem, ei heller den svensktalende prinsesen.
    Men alt dette vrølet om dekolonisering, woke sludderet og "deplattforming". Det er
    nok ikke spesielt bra for framtiden er jeg redd.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.521

Det har aldri vært innafor å mobbe tykke barn. Tynne barn derimot kunne mobbes, det fikk jeg selv smertelig erfare.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    En diskusjon om dette er bra, det er blitt galt dette krise hysteriet og dette krakilkse ønsket om å vise en hel verden om at en tar ansvar. Alt over frisk bris er blitt noe i nærheten av en potensiel katastrofe. Det er jo farevarsel stort sett hver dag.

I en e-post til Meteorologisk institutt (MET) kritiserer Nielsen at meteorologene gikk ut med råd til befolkningen som han mener det var kommunens jobb å vurdere.

«Jeg synes det er svært uheldig at MET gir dette rådet, selv om intensjonen sikkert er god. Et råd som dette er det kommunene som best kan gi. Det vi nå har er stor pågang med masse spørsmål om dette, både fra foreldre og ansatte», skrev Nielsen alt torsdag ettermiddag.

Etter stormen
    Som ofte før viste «Otto» seg ikke å være så dramatisk som fryktet på forhånd, selv om det på Eigerøy fyr ble målt vindkast på over 40 meter per sekund da uværet sto på som verst.

Nielsen mener saken åpner en interessant diskusjon om varsling av uvær og andre avvik fra normaltilstanden.

– Jeg er opptatt av at folk gjør sine egne vurderinger, og ikke sitter og venter på råd fra myndighetene. Folk må selv være ansvarlige for det de gjør, og ikke bli sittende passive. Meteorologene skal selvsagt gjøre jobben sin og gi nøktern informasjon så presist som mulig. Og de skal heller melde litt for mye enn litt for lite. Samtidig mener jeg at det går for langt når det gis råd om å hente tidlig i barnehagen. Det er vi i kommunen som er i posisjon til eventuelt å komme med slike råd, sier Nielsen.

Stavanger kommune gikk aldri ut med noe råd om verken å hente barnehagebarna tidlig eller følge skolebarn hjem fra skolen.

Lavere grense?
    – Farevarslene fra Met kommer stadig hyppigere. Er det været som er blitt verre eller er det meteorologene som har senket listen?

– Det er nok en kombinasjon. Været har forandret seg, med store variasjoner lokalt. Det kan komme store mengder nedbør på Våland, mens det er tilnærmet opphold på Stokka. Meteorologene har nok også senket listen. Det var et eksempel for en tid tilbake der de ble kritisert for ikke å varsle rødt da de burde ha varslet rødt. Det sies jo at brent barn skyr ilden. Vi må huske på at det påhviler meteorologene et enormt ansvar, og de gjør sitt beste ut fra et faglig skjønn, sier Nielsen.

Ros og ris
    Beredskapssjef Thomas Hebo i Sandnes skryter også av værvarslinga.

– De er ekstremt nyttige og hjelper oss å være i forkant. Men akkurat i dette tilfellet ble kommandokjeden brutt. Det ble et veldig trykk på tjenesteområdet, både barnehagesjefer og styrere, uten at vi i beredskapsledelsen ble koblet inn først. Nå ble det mange kokker, mye søl og en del unødvendig støy, sier Hebo, som legger til at det er nyttig med en diskusjon når nå stormen har lagt seg.

– Forhåpentligvis vil det føre til at vi er bedre synkronisert neste gang, sier Hebo.

Selvkritikk
    Værvarslingsdirektør Bård Fjukstad svarte nokså omgående per e-post sist torsdag, og ga Nielsen rett i at rådet om å hente tidlig i barnehager ikke burde vært gitt i intervjuer blant annet med NRK og Stavanger Aftenblad.

«I dette tilfellet er vi enige i at de konkrete konsekvensene vår meteorolog beskriver, ikke bør tas med i varsler eller i intervjuer, uten at de er avtalt med lokale myndigheter eller beredskapsetater», skriver Fjukstad, blant annet.

Han utdyper overfor Aftenbladet:

– Det var ikke feil å si det som ble sagt, som en oppfordring til en handling og som et eksempel på en konsekvens av et oransje farevarsel. Men så spesifikke råd bør man ikke gi, uten å først ha snakket med kommuner og statsforvalter, sier Fjukstad.

Skal varsle konsekvenser
    Han understreker samtidig at det er METs oppgave å varsle farlig vær, og hva dette været kan føre til.

– Gjennom verdens meteorologiorganisasjon er det nå fokus på at vi skal være konsekvensbasert i all varsling. MET ønsker å nå ut til befolkningen slik at varslingen gjør at man tar gode beslutninger, sier værvarslingsdirektøren.

– Er det riktig oppfattet at farevarslene kommer hyppigere nå enn tidligere?

– Nei. Jeg har ikke inntrykk av det. Vi er også opptatt av å begrense farevarslene til de områdene som virkelig er utsatt. Det gjelder både på Yr og på Twitter. Når det gjelder farevarsel på rødt er det ikke flere av dem enn det har vært tidligere, sier Fjukstad, som legger til at det kan være fryktelig vanskelig å avgjøre når man skal varsle fare og når man skal la være.

– Er det en fare at det oppstår en «ulv, ulv-effekt», og at folk ikke tar varslene alvorlig lenger?

– Det kan det være. Samtidig er det slik at hvis vi bommer litt den andre veien, så kan det i verste fall utgjøre en fare for folk. Målet vårt er ikke lenger å varsle absolutt riktig vær, men mer å melde været på en slik måte at folk blir i stand til å ta gode beslutninger, sier Fjukstad, som setter stor pris på tilbakemeldinger fra kommunene.

– Det er selvsagt ikke intensjonen vår å skape unødvendig arbeid for andre, forsikrer han.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Det har aldri vært innafor å mobbe tykke barn. Tynne barn derimot kunne mobbes, det fikk jeg selv smertelig erfare.
    Husker mobbing pga tenna på tørk, store ører, hårfarge, stankelbein+ + +....
    De feite ble ikke mobba bare kansellert, lenge før det uttrykket oppstod.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    For å ha sagt det med en gang: mobbing og ondsinnet erting er aldri greit! Og jeg har sikkert trådd over streken selv.

Noe helt annet er karakterer i filmer, bøker, tv og teater. Det er skremmende mange for tida som i sin iver etter å skape en verden helt uten gnisninger av noe slag blir ekstremister. Det er simpelthen ikke til å tro at "sensitivitetsleser" er en virkelig greie. Hva slags forvirrede mennesker er det som tar på seg noe slikt. Det er nødt til å komme en sterk motreaksjon snart. Vi må håpe på det.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.242
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dessverre ikke all "marsipan" som inneholder et eneste gram mandler!
    Har da prøvd meg på å lage hjemmelaga marsipan. Det var populært som firmagaver til kundene mine - istedenfor den ferdig innpakka konfekteska som ble kjøpt på samme plass som alle andre firma handla på…

72175375-14D0-40F0-8799-0B6315B91EE7.jpeg
    3AD9B042-60A6-480E-9F91-EBEAC8593187.jpeg

1BD9EC54-2731-4248-B1C6-8B3E157370FC.jpeg

Johan-Kr

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.242
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Husk at det som det er mest av skal først på ingredienslista, dvs mandler i dette tilfellet om det skal bli godkjent av overformynderen
    Det er nok en ørliten del mer melis enn mandler i den der - hovedsakelig for å få konsistensen rett. Så ingredienslista skal være høvelig korrekt.

Nå for tida må jeg være forsiktig med blodsukkeret, så da spørs det om jeg gidder å lage noe sånt. Det finnes noe som heter sukrinmelis, men det bør ikke utgjøre mer enn max 20% av vektinnholdet.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.749
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad malerisaken.... denne dukka opp som en kommentar på FB... nokså beskrivende for dagens situasjon...... :cool:

"Redningsselskapet ønsker å fjerne maleriet da mannskapet på bildet åpenbart ikke benytter redningsvester eller annet godkjent sikkerhetsutstyr.
    Sjøfartdirektoratet sier de også reagerer med avsky på det de observerer og lover å sende inspektører til fartøyet for å verifisere at rutiner og operasjoner utføres etter gjeldende standarder.
    Sjøforsvaret mener de kan bidra med erfaringer vedr. vaktrutiner, om noen er interesserte.
    Kvinnegruppen Ottar(...) er opprørte over mangelen på kvinnelige offiserer om bord.
    Jeg tipper dette horrible bildet ryker ned i kjelleren igjen. Helst før noen blir skadet."

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fra virkeligheten.
    Her i Tønsberg ble det for noen år siden bygd en kopi av Osebergskipet. For å få inn noen kroner til stiftelsen, så kunne en leie skipet for noen timer. Typisk en liten tur på fjorden med innlagt roing.
    Men det skulle ikke skipsfartstilsynet ha noe av, det var passasjertrafikk, og da skulle det blant annet merkes tydelig med "Nødutgang"...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Mobbing er og har vel aldri "vært innafor". Men jeg tror ikke det å "bytte ord" er riktig medisin.
    Men vi er vel alle klare på det at å gjøre noe effektivt mot mobbing vil kreve mye mer av skolen enn det å "bare" bytte prd.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Det der med "Nødutganger" og slik galskap er faktisk helt sant. En kjenning som driver med turisttrafikk på Pasvikelva med et par gedigne elvebåter hadde en salig røre med det nevnte direktoratet. Blant annet slet han også med det punktet om nødutganger. I tillegg hadde han påhengsmotor på båtene og det skapte en hel rekke problemer i forhold til godkjenning. Så kom ikke her og si at man er noe i nærheten av å være "løsningsorienterte" i nevnte direktorat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn