Du tror de vindturbinene er det eneste som har blitt bygget i Norge hvor loven er tøyet og bøyd og i verste fall brutt? Småfolk blir dessverre ofte overkjørt, forskjellen her er at de kan dra urfolk kortet. Og at de turbinene faktisk er veldig nyttige. Dessuten må det gå an å finne en løsning for en kompensasjon, som så ofte ellers i lignende saker. Jeg er ikke uten sympati for de familiene, men de turbinene blir nok stående.nesten skummelt å se forakten for lov og rett i kommentarene på denne saken.
Jeg har ikke hele oversikten her men ble dette klarsignalet f.eks. anket/påklaget el.l. samtidig som de startet byggingen uten å vente på svar, eller var dette noe som ble gjort etter at de ble bygget?For utbygger er saken at de har fått klarsignal fra staten og bygget i god tro.
Så vidt jeg kan se ble vedtaket gjort i 2010, anket, avgjort i 2013, og utbyggingen startet. Deretter ble det krevd skjønnsmessig kompensasjon for ekspropriering i 2014, med diverse turer i rettsvesenet om det. Teknisk ser det ut til at saken for Høyesterett strengt tatt gjelder om et slikt skjønn kan utøves, ikke hvorvidt utbygger har fått tillatelse. Det er mer en bivirkning. Står ingen ting i dommen om hva som bør gjøres med turbinene.Jeg har ikke hele oversikten her men ble dette klarsignalet f.eks. anket/påklaget el.l. samtidig som de startet byggingen uten å vente på svar, eller var dette noe som ble gjort etter at de ble bygget?
Og det var da også på høy tid.Definisjonen av voldtekt har vel beveget seg en smule de senere årene.
Jeg er enig i det ovenstående. Den store stat i mange land har ustanselig tråkket på og over urbefolkningene for å få lov til å rasere akkurat hva de vil, utrydde, ødelegge, og drite i alle konsekvenser. Godt dette tar slutt.Ehhh ... nei.
" Frostatingloven hadde også et punkt som het "Motstandsretten" Denne ga uttrykkelig allmuen rett til å avsette og drepe tyranniske herskere som brøt lovene. På sett og vis vår "2nd. amendment"."
Frostatingsloven er en av våre eldste nedtegnede lover, men har ingen lovmakt i dag, selvsagt. Den gjaldt i deler av Trøndelag for over tusen år siden, men blir hyppig vist til i våre dager, i kommentarfelt o.a., av folk som mener vi har noe som tilsvarer 2nd Amendment i Gnore.
Det har vi ikke. Vi har Grunnloven og Norges Lover.
Det sagt, er det naturligvis interessant å følge hvordan regjeringen(e) snor seg unna å følge samme, når det måtte passe best. Slik sett er Fosen-dommen og dens konsekvenser en god ting, i ordets rette forstand, som plass der man møtte hverandre for å utrede lov og rett, og ulov og urett.
Nuvel - Det høyesterettsdommen fastslår, er ikke at utbygger har gjort noe ulovlig (det var gitt forhåndstillatelse til å sette de opp), men at staten ikke har gjort godt nok arbeid ift avbøtende tiltak.Høyesterett har slått fast at loven er brutt! Og at konsesjonen ikke er lovlig! Alle vet hva som skjer hvis du bygger utedassen på hytta 50 cm for lang/bred/høy! Du får bot og må rive!
Etter dommen har departementet vært like tafatte som resten av staten i det siste og har ikke gjort en skitt.Uten tilfredsstillende avbøtende tiltak foreligger det dermed en krenkelse av SP artikkel 27, og konsesjonsvedtaket vil i så fall være ugyldig.
Kanskje man burde gi reindriften en fast sats pr. produsert kWt fra anlegget? Mulig det hadde roet gemyttene....?DN har tatt en kikk på økonomiske forhold.
Vindkraftmillionene triller inn i «en fastlåst situasjon» | DN
Mens reindriftssamene på Fosen ikke har fått en krone i erstatning siden de 150 vindturbinene i Roan og Storheia ble åpnet, har eierne Statkraft og Aneo hatt full inntjening fra Fosen.www.dn.no
Ikke nødvendigvis slik at det gjelder penger i utgangspunktet, men en kompensasjon kan muligens løse opp stemningen litt.Man må ikke vri dette over til å gjelde penger.
Om man vrir det til fornuft blir det 1-0 til staten.Man må ikke vri dette over til å gjelde penger.
Neppe.Man kunne i det minste vridd det til fornuft. Da blir det 1-0 til staten.
Jo men da blir det fort til at staten kan gjøre hva den vil så lenge den betaler ut når den blir tatt.Ikke nødvendigvis slik at det gjelder penger i utgangspunktet, men en kompensasjon kan muligens løse opp stemningen litt.
Å rive de turbinene pga. 33 mennesker og et beiteområde som det ikke engang er bevist at er nevneverdig truet, så står man jo fritt til å mene at det er fornuftig. Jeg mener at det eneste fornuftige er å la de stå.Neppe.
Så lenge høyesterett kommer til at staten har brutt lovverket, er det ikke svært fornuftig. Vi kan faktisk ikke leve med en stat som tar seg til rette, og deretter driter i hva domstolen kommer til av slutninger. Det er et eksplisitt brudd på maktfordelingsprinsippet.
Jeg synes det er veldig enkelt å være mot riving, ja. Ikke fullt så enkelt å finne en løsning som alle kan leve med. Du mener de bør rives? Finnes det en rettskraftig dom på det?Det begynner å bli rimelig enkelt når man bruker fordommene sine som grunnlag for å se bort ifra rettskraftige dommer.
Enig, det er en svært farlig sti staten tråkker opp når de forsøker å late som om høyesterett ikke har noe de skulle ha sagt.Jo men da blir det fort til at staten kan gjøre hva den vil så lenge den betaler ut når den blir tatt.
Her har de turet på, tatt seg til rette og lagt til side sine egne prosesser for å tillate noen å bygge noe.
Hvis det er slik vi skal holde på så ser jeg ikke helt hvorfor ola og kari skal følge reglene når selv ikke staten gjør det selv etter å blitt dømt i høyesterett
Det er mulig, men det er utenkelig å bare la det stå til. Staten har her brutt alle regler for gjennomføring av slike prosjekter, og det er umulig for et samfunn å bare akseptere den sterkestes rett. Her må det statueres et tydelig eksempel, og rutinene må innskjerpes såpass at man ikke tar seg til rette på denne måten flere ganger.Å rive de turbinene pga. 33 mennesker og et beiteområde som det ikke engang er bevist at er nevneverdig truet, så står man jo fritt til å mene at det er fornuftig. Jeg mener at det eneste fornuftige er å la de stå.