Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    for at de tallene skal kunne brukes til noe må det vel være kost pr kw for anleggets levetid?
    forøvrig sier jeg lykke til med havvind, alt offshore blir kostbart og man mister mye skrutid pga dårlig vær.
    Trenger vel ikke å gjøre ting dyrere enn det som behøves.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Som capex er det svært dyrt, jo. Det sies at det skal komme nyere teknologi som er betydelig "billigere", men det gjenstår vel å se.

Vindkraft ligger i dag på ca. USD 5500/kW, men det er sannsynligvis en del dyrere når det skal monteres til havs. Ergo vil capex pr. kW ligge i samme kostnadsområde for vind og kjernekraft. Det tar ellers 6-8 år å bygge et atomkraftverk.
    Men for installert kapasiteten er Utsira Nord anslått å koste omlag 2X så mye som Olkiluoto 3, og for anslått årsproduksjon er faktoren nær 3,5X. Nå er riktig nok Olkiluoto 3 bygd i tilknytning til eksisterende infrastruktur, så kostnaden der er antagelig «noen» mrd mindre enn det ville være for en «jomfruelig» utbygging. Olkiluoto 3 har en «break even» (eller som det heter på fragspråket : levelized cost of electricity, LCOE) anslått til 42 euro pr MW, eller ca 50 øre pr kW, mens Utsira Nord skal ha 150 øre pr kW.

mvh
    KJ

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Men for installert kapasiteten er Utsira Nord anslått å koste omlag 2X så mye som Olkiluoto 3, og for anslått årsproduksjon er faktoren nær 3,5X. Nå er riktig nok Olkiluoto 3 bygd i tilknytning til eksisterende infrastruktur, så kostnaden der er antagelig «noen» mrd mindre enn det ville være for en «jomfruelig» utbygging. Olkiluoto 3 har en «break even» (eller som det heter på fragspråket : levelized cost of electricity, LCOE) anslått til 42 euro pr MW, eller ca 50 øre pr kW, mens Utsira Nord skal ha 150 øre pr kW.

mvh
    KJ
    De begynte å bygge Olkiluoto 3 i 2005, etter mange års planlegging. Den kom online i april i år, mange år forsinket og langt over budsjett. Den finske staten har slukt overskridelsene og prisberegningen tar ikke høyde for det.

Du foreslår at vi venter 18 år, pluss tiden for planlegging og lokalisering av et norsk kjernekraftverk? Og lar være å bygge ut havvind i mellomtiden?

Har du noen innvendinger mot å ha kjernekraftverket i nærheten av hvor du bor?

Sluttregningen ble USD 12 milliarder, tre ganger opprinnelig estimat, i et land som hadde kjernekraft fra før. Hva forestiller du deg at et norsk kjernekraftverk vil koste?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes sikkert fornybare prosjekter som ikke har gått veiene hvis man skal innta en "jeg er imot alt og alle holdning"

Man er bra blind for virkeligheten om man skal problematisere moderne og modulære kjernekraftverk samtidig som man fronter havvind som løsning.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    De begynte å bygge Olkiluoto 3 i 2005, etter mange års planlegging. Den kom online i april i år, mange år forsinket og langt over budsjett. Den finske staten har slukt overskridelsene og prisberegningen tar ikke høyde for det.

Du foreslår at vi venter 18 år, pluss tiden for planlegging og lokalisering av et norsk kjernekraftverk? Og lar være å bygge ut havvind i mellomtiden?

Har du noen innvendinger mot å ha kjernekraftverket i nærheten av hvor du bor?

Sluttregningen ble USD 12 milliarder, tre ganger opprinnelig estimat, i et land som hadde kjernekraft fra før. Hva forestiller du deg at et norsk kjernekraftverk vil koste?

... kanskje du burde skrive inn noen rettinger i den wikipediartikelen. I artikkelen på wikipedia står det ingen ting om at den finske staten dekte overskridelsene.

Det som står er at kraftselskapet etter forlik med entreprenøren har hatt en utbyggingskostnad på 5,5 mrd. euro og entreprenøren et tap på 5,5 mrd. euro. I referansen til opplysningen om break even på 42 euro pr MW antydes det at denne er basert på kraftselskapets kostnad, dvs ikke tapet hos entreprenøren og med ca halvparten av totalkostnaden, hvor stort utslag det nå måtte gjøre på break even pr. MW.

Ja, jeg mener at en «stor skala» kraftutbygging som trenger 150 øre pr kW for å gå i null, nærmer seg skrullete. Det blir ikke at bedre av at Utsira Nord kanskje koster 2X for installert kapasitet og 3,5X for anslått årsproduksjon sammenliknet med Olkiluoto 3, og ikke bidrar til stabil kraftproduksjon. Sammenlikningen er med sluttkostnad på 11 mrd. euro for 1600 MW på Olkiluoto, mot 83 mrd. kr pr. 500 MW for Utsira Nord. Og dersom det er slik at Utsira Nord er det billigste vi p.t. får av havvind, så bør det legges på is «noen» år, selv om vi allerede nå nærmer oss/styrer mot kraftunderskudd.

Jeg er ikke i tvil om at et (eller flere) ev. nytt kjernekraftverk i norge vil bli dyrt og muligens en god del dyrere enn sammenlignbare utgygginger andre steder i verden. Men det er jaggu vindkraft også, om det enn er på land eller vann. Jeg har forøvrig ingen mening om hva et kraftverk bør koste, men dersom det er mulig å bygge moderne kjernekraft som har break even nærmere 50 øre enn 150 øre pr kW så bør vi absolutt vurdere det.

Om det kjernekraftverket legges i min hage, i regjeringskvartalet, slottsplassen, aker brygge eller et annet mer egnet sted har jeg ingen mening om. Men det er rimelig sannsynlig at et ev. atomkraftverk vil ha vesentlig mindre naturinngrep enn tilsvarende vindkraftutbygging på land.

Med tanke på det planlagte kraftunderskuddet i Norge så bør vi kanskje planlegget for flere enn ett kjernekraftverkt, kan vi starte med fire? Så kan det bli ett i hver landsdel og kanskje nok strøm til et grønt skifte + mange skrullete ideer om batteriproduksjon og datasentre m.v.

Og du har helt rett, kongeriket har dårlig med tid til å møte kraftunderskuddet.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.373
    Torget vurderinger
    2
    Ja nå har BaneNor fått akkurat det de trenger etter Follobaneskandalen, en sjef uten fnugg av innsikt på hva bedriften og jobben dreier seg om..
    Dette går nok bra, ledere trenger jo ikke bry seg om hva bedriften driver med. Inkompetanse fra toppen vil spre seg nedover.. nettopp hva Banenor og togdriften i Norge trenger.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    1

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mener du virkelig det? Hvordan har alle disse klart seg i alle år dersom det hele tiden har vært like vanlig?
    Minner meg litt om andre sykdommer der du tar en test og plutselig viser den at du er syk og dermed er det blitt et problem.

Urovekkende uansett tenker nå jeg

Minner meg litt om ADHD bølgen der vi plutselig har fått masse adhd tilfeller og propper barn full av medikamenter for å roe de ned.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.513
    Tullete artikkel. Et sykehus kan ikke behandle autisme, autisme kan ikke helbredes da det ikke er noen sykdom. Grunnen til økningen er som palmaris sier at det er lettere å utrede i dag enn for 20 år siden. Flere får hjelp til å takle sin autisme og får dermed et bedre liv.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

klarer nok å fore barna med noe medikamenter lell

The FDA has approved the use of some antipsychotic drugs, such as risperidone and aripripazole, for treating irritability associated with ASD in children between certain ages.2 Parents should talk with their child's healthcare providers about any medications for children with ASD.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nei det har du helt rett i, men å medisinere barn, eller å roe de ned for å tilpasse seg et samfunn der man blir opplært til å bli gode arbeidere som kan jobbe 8 timer i strekk foran en skjerm hver dag sier seg jo selv at er en feil måte å behandle dette på.
    Når i tillegg "sykdommen" har vært der i alle år, det er først nå vi er oppmerksom på den er jo et godt argument for å la det være.

Får være grenser på hvor mye vi skal lage problemer av ingenting. Også snakker man om at det offentlige bruker mye penger...

Er vel bedre å gi barna verktøy til å bruke det til sin fordel. Feks ADHD er ikke et problem, men en gave dersom du bruker den riktig.
    Ikke alle barn kan være roboter i skolen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.513
    Nei det har du helt rett i, men å medisinere barn, eller å roe de ned for å tilpasse seg et samfunn der man blir opplært til å bli gode arbeidere som kan jobbe 8 timer i strekk foran en skjerm hver dag sier seg jo selv at er en feil måte å behandle dette på.
    Når i tillegg "sykdommen" har vært der i alle år, det er først nå vi er oppmerksom på den er jo et godt argument for å la det være.

Får være grenser på hvor mye vi skal lage problemer av ingenting. Også snakker man om at det offentlige bruker mye penger...

Er vel bedre å gi barna verktøy til å bruke det til sin fordel. Feks ADHD er ikke et problem, men en gave dersom du bruker den riktig.
    Ikke alle barn kan være roboter i skolen
    Vær så snill å lese deg litt opp om autisme før du kommer med bastante konklusjoner.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1

Paragraf 9A-5 handler om mistanke om at en ansatt har krenket elev.

Jeg har mistanke om at jeg føler meg krenket av slike idiotiske paragrafer, hvem skal jeg varsle :eek:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjenner jeg blir sint når jeg leser denne saken:

Ting som

Innsatsleder Guddal sier blant annet at han er imponert over hvor fort den tiltalte politimannen trakk batongen sin før han slo Kevin Simensen, som er fornærmet i saken.

– For meg så ser det ut som han har trent veldig mye på å trekke batongen, sa Guddal og la til:

– Jeg og trener på det, i ledige stunder på natta.

Guddal mener at tiltaltes opptreden på overvåkingsvideoen gjenspeiler at han har mer operativ trening enn de tre kollegaene.

– Jeg ser hvordan han løfter blikket og får med seg ting og gjør tjenestehandlinger. Videoen viser for meg en operativ politimann som har kapasitet og gjør tjenestehandlinger, sa Guddal.

Innsatslederen legger heller ikke skjul på at han selv har vært i mange situasjoner som ligner på overvåkingsvideoen som har blitt det viktigste beviset i saken.

– Jeg har gjort det der mange ganger, sa han.

Er vi på vei mot amerikanske tilstander også i Norge?

• Trist
    Reaksjoner: SAL

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi har banka unger som ikke kunne oppføre seg i alle år - det får vi ikke lov til lenger. Det bør og gjelde politi, de skal heller ikke banker unger som ikke vil høre og oppføre seg - for det er vel det det er snakk om i disse sammenhengene - unger som ikke har blitt voksne ! Disse finnes dog både med og uten uniform.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.585
    Sted
    Smurfeland
    ^Skikkelig teit at de gjør en greie ut av at Innsatsleder Guddal "trener kampsport på fritiden". Hvis han hadde hatt andre hobbyer som å høre på gangster rap eller spille skytespill, hadde de hatt med det også da? ;P

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De gylne reglene i kampsport går jo litt imot hva politiet praktiserer da

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.585
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tenker at en gylden regel i kampsport er at man bare skal bruke det i selvforsvar iallfall. Og han politibetjenten sier jo at han nærmest handlet i selvforsvar fordi Simensen gjorde så mye motstand. Uansett føles det litt irrelevant å nevne at noen trener kampsport på fritiden fordi de uttaler seg om denne saken i media?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja har ikke noe med saken å gjøre, men klart media bruker dette for alt det er verdt. Når gjengs nordmann hører ordet kampsport så går jo tankene automatisk til en som elsker vold.
    Selv om kampsport er så langt i fra dette som det går ann

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Apropos politiet.
    For noen uker siden var det ett drap etterfulgt av selvdrap i Kristiansund.

I nabolaget var det ei som hørte de første skuddene hvorpå politiet ble oppringt.
    Hun fikk da beskjed av politiet om å gå bort for å se hva som foregikk!
    Altså politiet ga beskjed til en sivil om å oppsøke en skarp situasjon for å se hva som foregikk................

Tilbake til Kongsberg saken, har den fornærmede en forhistorie. Har nok en forhistorie med dørvakta også.
    Men det er jo ikke tvil når man ser opptakene om at politiet har gått langt over grensen for hva som er greit! At en annen knott i politiet går ut å forsvarer maktovergrepet burde nok vært en grei oppsigelsesgrunn.
    Det at batong og kniv for drap ikke oppdages før fyren kommer til politistasjonen betyr at dette ikke har vært med i risikoanalysen fra hverken dørvakt eller politi under selve pågripelsen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ut ifra hva jeg har lest fra rettsaken visste politiet hvem han var fra før.
    Altså disse gutta var nok både rappkjefta og godt beruset, men det er liksom ikke god nok grunn.
    Og jeg skjønner godt hvorfor man gjør motstand når det blir delt ut slag, når volden eskalerer så raskt så handler det mest om instinkter.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.585
    Sted
    Smurfeland
    Det at batong og kniv for drap ikke oppdages før fyren kommer til politistasjonen betyr at dette ikke har vært med i risikoanalysen fra hverken dørvakt eller politi under selve pågripelsen
    Jeg vet jo ikke, men vil jo tro at det er sånt både dørvakter og politi tar høyde for uansett, bare for sikkerhets skyld?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn