Demokrati en en meget sart blomst!Det er ganske mange demokratiske land som har basic menneskerettigheter som en del av samfunnskontrakten, så jeg tror ikke utsiktene er fullt så dystre som du prøver å male fram.
Demokrati en en meget sart blomst!Det er ganske mange demokratiske land som har basic menneskerettigheter som en del av samfunnskontrakten, så jeg tror ikke utsiktene er fullt så dystre som du prøver å male fram.
Ser ut som det har blitt veldig polulært mange steder iallfall, så vi får håpe det er en trend.Demokrati en en meget sart blomst!
Du har et meget godt poeng her. MEN er vi som samfunn villige/rede til å stå i den stormen som da uvergelig vil komme?Man kan bruke eksakt de samme argumenter mot koranbrenning; best å ikke markere i redsel for å vekke mørke krefter. Noen må bare tilvennes, enten de nå er turboreligiøse eller sliter med antipatier overfor homser. De må krenkes ferdig og bli voksne.
Uansett er det vel på tide å få disse menneskene ut av middelalderen og inn i den tiden vi faktisk lever i , hvis man ikke skal velge minste motstands vei og la dem dominere med sine bakstreverske og reaksjonære, menneskefiendtlige holdninger. Gjelder både ytre høyre og islamister. Jeg ser at enkelte prøver spre frykt og skape tvil om vår samfunnsmodell og dens resiliens mot disse kreftene, men jeg tror nok ganske mange vil ha betydelig aversjon mot å rulle over på rygg og gi labb til mørkemennene.Du har et meget godt poeng her. MEN er vi som samfunn villige/rede til å stå i den stormen som da uvergelig vil komme?
Norske prester ble godt og grundig "krenket" av KLM på TV for mange år siden. De er slk sett "vaksinerte" og lar seg ikke lenger krenke.
Og de som ikke lar seg krenke er det jo ikke noe "morro" å krenke, så det gjør vi ikke lenger. Men de gruppene som nå må krenkes for
at "bokstavsexuelle" skal få gå i fred på gata vil nok yte en mye mer direkte og kraftig motstand mot å bli krenket enn hva norske stats-
kirkelige gjorde på 60-70 tallet. Vi må ikke glemme at for enkelte er ene og alene tilstdeværelsen av "bokstavsexuelle" på jorden en hån
mot deres gud! Man tåler ikke at denne guden krenkes og har vist gang på gang at man da tyr til vold. Logikk og fornuft? Glem det!
Den manglende fornuft eller "realitetsorientering" ser vi jo lett i de ulke alianser som dannes i denne krangelen.
Yttre Høyre ( neo Nazi ) er på parti med muslimer når det gjelder "bokstavsexuelle" og jøder. Samtidig som de slett ikke liker muslimer da mange av disse dels har feil hudfarge og også "feil" religion og ikke minst er de "fremmede"/innvandrere.
Bokstavsexuelle og jøder stiller solidarisk opp til forsvar av muslimer når disse får tyn av yttre høyre Men muslimer liker ingen av disse to gruppene.
Og folk flest vi egentlig bare leve i fred med hverandre.
Det hele minner litt om da Churchill fikk spørsmål om hvorda han kunne gå i allianse med Stalin, da han var en kjent anti kommunist. Svaret var enkelt: "Hvis Hitler invaderer Helvete vil jeg selvsagt alliere meg med Djevelen, til Hitler er slått!" Mange av disse alliansene er nok meget syltynne og av kort varighet. Og når "gamle allierte" vender seg mot hverandre vil det kunne bli utrivelig.
valgflesk er bare normalisering og ufarliggjøring av løgnen.1. Litt usikker, egentlig, jeg forstår ikke fullt ut hvilke konsekvenser det eventuelt vil ha. Det kan se ut som mindre offentlighet, mens grunnlaget virker logisk nok. Jeg er avventende.
Det er grunner til at vi har høringsrunder med relevante instanser (i dette konkrete tilfellet en laaaaang rekke offentlige organer av forskjellige slag), så det ser ut til at saksbehandlingen blir svært grundig.
2. Misforståelsen din gjenstår; at såkalt "valgflesk" er å likestille med løgn. Det finnes politikere som lyver bevisst, og disse blir da også parert i slike tilfeller. Den norske politiske virkelighet er i all hovedsak preget av redelighet og ekte engasjement. Avvik parkeres effektivt, slik vi har hatt flere eksempler på de senere år.
Det som typisk skjer når noen kommer fra opposisjon til posisjon er at de, for noen for første gang, oppdager at ting er rimelig komplisert i den virkelige verden og at svært mye henger sammen med mye annet. Her er det muligens enklere å ha en viss forståelse for de som ikke har drevet med slikt før, men mindre av sorten for de som har vært lenge i gamet og faktisk er klar over dette. Ordet "Vedum" ligger for eksempel ganske langt fremme på tunga her.all politikk må forholde seg til virkeligheten. men virkeligheten, det er på mange måter bare et annet ord for noe som yter motstand. en trenger ikke politiske program og lovnader for å gjennomføre noe i en virkelighet som ikke yter motstand. å overvinne en slik motstand, som vel er poltikk i praktisk henseende, kommer an på viljen. den politiske vilje gjør seg ikke gjeldene i et program, men i en gjennomføring.
Det virker på meg som om folk tror at "valgflesk" er noe politikerne plutselig har begynt med nå, mens det har vært en del av det politiske liv i alle tider. Det er ikke løgn, det er fremlegging av egne politiske mål, eller formidling av eget partiprogram, om du vil. Med mindre man plutselig har rent flertall PLUSS uendelig mengde med penger, og ingen inputs utenfra, er ingen partiprogrammer fullt ut gjennomførbare i praksis.vedum er et utmerket synonym for valgflesk (aka løgn).
Just precis.Dagens nedrakking og debattklima er den store ulykken her, ikke politikerne i seg selv.
Det sagt; alle overtramp og rent ut sagt kriminelle handlinger, er definitivt en del av bildet, og sånt øker selvsagt politikerforakten. Med god grunn.
Hvordan ser du på denne tråden i lys av dette utsagnet?Dagens nedrakking og debattklima er den store ulykken her, ikke politikerne i seg selv.
all grunn til å heve standarden vi måler våre politikere på. vedum er vel den mannen som mest av alt nå for tiden blir latterliggjort.Det virker på meg som om folk tror at "valgflesk" er noe politikerne plutselig har begynt med nå, mens det har vært en del av det politiske liv i alle tider. Det er ikke løgn, det er fremlegging av egne politiske mål, eller formidling av eget partiprogram, om du vil. Med mindre man plutselig har rent flertall PLUSS uendelig mengde med penger, og ingen inputs utenfra, er ingen partiprogrammer fullt ut gjennomførbare i praksis.
Men akkurat det gjør ikke alle politikere til løgnere. Dagens nedrakking og debattklima er den store ulykken her, ikke politikerne i seg selv.
Det sagt; alle overtramp og rent ut sagt kriminelle handlinger, er definitivt en del av bildet, og sånt øker selvsagt politikerforakten. Med god grunn.
dette er jo den totale meningsløshet. obm er ikke problemet, men debatten rundt kjeltringen! støre er ikke et problem, men debatten rundt hans virksomhet? de inhabile tullingene er ikke et problem, men debatten rundt dem? politikken de bedriver er ikke noe problem, men debatten rundt dem er?Dagens nedrakking og debattklima er den store ulykken her, ikke politikerne i seg selv.
Jeg synes den i all hovedsak er ganske trist, egentlig. Mens blant annet dine innlegg er veldig gode, og holder både saklig og godt nivå. Flere andre som holder seg godt opplyste, også, heldigvis, men litt for mange som har et til dels sterkt negativt syn på den jobben politikere (lokalt og nasjonalt) gjør under svært tøffe forhold.Hvordan ser du på denne tråden i lys av dette utsagnet?
De fleste politikere får vel så hatten flagrer, fortjent eller ikke.dette er jo den totale meningsløshet. obm er ikke problemet, men debatten rundt kjeltringen! støre er ikke et problem, men debatten rundt hans virksomhet? de inhabile tullingene er ikke et problem, men debatten rundt dem? politikken de bedriver er ikke noe problem, men debatten rundt dem er?
det får de. men det var ikke meningsinnholdet i utsagnet.De fleste politikere får vel så hatten flagrer, fortjent eller ikke.
Kriminelle handlinger skal behandles som nettopp det, enten man er politiker eller noe helt annet. Det er ikke der problemet ligger.dette er jo den totale meningsløshet. obm er ikke problemet, men debatten rundt kjeltringen! støre er ikke et problem, men debatten rundt hans virksomhet? de inhabile tullingene er ikke et problem, men debatten rundt dem? politikken de bedriver er ikke noe problem, men debatten rundt dem er?
men dette er det da ingen som har sagt. påpeke et problem som knapt nok eksisterer.Problemet jeg påpeker, er den generelle oppfatningen om at en politiker = en løgner = en idiot. Det er temmelig ødeleggende for saklig debatt omkring temaene politikerne til en hver tid jobber med.
Obama følte på de samme utfordringer, og uttalte noe i retning av at: - Tenk å ha så mye makt, og samtidig ikke får gjennomført noen ting!Noen ganger kan man lure på om det er politikerne som styrer byråkratene eller omvendt.
Som Clinton sa det:
Å være president er som å bestyre en kirkegård.
Jeg har tusener under meg, men ingen hører på meg!
Og man unngår også at det velgerne har stemt på blir gjennomført.Obama følte på de samme utfordringer, og uttalte noe i retning av at: - Tenk å ha så mye makt, og samtidig ikke får gjennomført noen ting!
Demokratiets svøpe, men samtidig en styrke, man unngår mye galskap med slike tungrodde systemer.
De aller fleste av våre stortingsrepresentanter er ikke fra Oslo.En ny stortingspolitikers og regjeringsmedlems første jobb, burde være å legge ut på en måneds biltur rundt om i landet. Da hadde de muligens sett at en tur fra Oslo til Skien slett ikke er noen langtur. De hadde kanskje også sett at det er forskjell på store byer og landsbygda. Da hadde det kanskje blitt slutt på at politikk legges etter hva som tilsynelatende virker riktig for Oslo, som jo kun er en bitteliten provins.
Dagsrevyen påpekte at Israel risikerer borgerkrig pga. egosentriske ideer fra enkelte politikere....Og man unngår også at det velgerne har stemt på blir gjennomført.
Et tveegget sverd riktignok, men Netanyahu prøver så godt han kan, og Orban og Erdogan, og Trump vil vel prøve han òg.
Den gamle serien "Yes minister" burde være pensum i et hvert demokrati studium.
Velgerne det er noe galt med da sl stadig velger inne disse nissene?Det stemmer, men for velgerne utenfor Oslo så ser det ut for at noe skjer med de utenbys folkevalgte idet de passerer inn i ring 3.
Ofte virker det som om de har mistet munn og mæle. Ikke kommuniserer de tilbake til sine velgere, unntatt når det nye valget nærmer seg, ei heller viser de handlekraft mht lokale saker.
Hederlige unntak finnes, SP er feks flink til å få igjennom lokale saker når deres minister er på utgående og ikke tar gjenvalg…
Velgerne det er noe galt med da sl stadig velger inne disse nissene?
Men da er det jo bare for dongen og voffen å stille opp da?
Velgerne det er noe galt med da sl stadig velger inne disse nissene?
artig tanke; den forutsetter jo at de som skal kritisere skal kunne gjøre jobben bedre enn de som blir kritisert. en kan jo tenke igjennom hva slikt innebærer.Men da er det jo bare for dongen og voffen å stille opp da?
Er det ikke det som er politikk, også kalt stolleken, da?artig tanke; den forutsetter jo at de som skal kritisere skal kunne gjøre jobben bedre enn de som blir kritisert. en kan jo tenke igjennom hva slikt innebærer.
Mon det.Men vi er ikke nisser.