Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    Nå er det jo store togproblemer på østlandet, - igjen.... Jeg har nå reist noen ganger mellom OSL og OsloS ( og videre) , uten at jeg har tenkt over et problem som dette, men det virker jo litt underlig at man ikke har tatt hensyn til store menger overvann.. i regnlandet Norge... Eller??
    Infrastrukturen i et område er vel stort sett tilpasset området den er i så når noe uvanlig skjer så blir konsekvensene større. Det er heller ikke så merkelig at store vannmengder får betydelig større konsekvenser i mer bebygde strøk enn i mer grisgrendte strøk, mer bebyggelse fører til at bakken drenerer dårligere og i flate områder med til dels store elver skal det mindre til før vann renner steder hvor det ikke var meningen at det skal renne. Det er også et lass av hensyn som skal tas når man anlegger infrastruktur og dersom det enste som betydde noe var at det skulle være flomsikkert så ville sikkert mye vært plassert på en annen måte enn hva det er nå. Det ermellom annet også derfor at terskelen for gult/orasje/rødt farevarsel i Oslo ligger lavere enn andre steder fordi konsekvensene er større både for folk, det praktiske liv og infrastruktur da det finnes mye mer av alt.

    Jeg bor i Oslo og synes så langt at det hele har vært ganske underwhelming gitt advarslene på forhånd - det er heller ikker det har vært kraftigst. Utover at det har kommet noen kraftige byger med ujevne mellomrom kan jeg ikke si at jeg har merket noe særlig til dette, men folk som bor andre steder i Oslo og litt lengre nord for Oslo har merket mye mer. Hadde det ikke vært for alt som står i avisen hadde ikke jeg tenkt over at dette var noe særlig å gjøre noe nummer av. Folk som har fått kjelleren full av vann eller bilen druknet vil sikkert se litt annereldes på det.

    Det er vel også ganske stor enighet om at kommuner i betydelig grad har tillatt bygging i områder det ikke burde være bygget, da typisk i områder hvor man relativt hyppig bør fovente at det blir flom, forsikringsselskapene (og i neste instans alle forsikringstakere) som er de som ender opp med å betale for dette har ytret enn viss mengde frustrasjon over dette fenomenet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.815
    Antall liker
    9.995
    Helt enig i at mange har opplevd mye, men det er langt fra vann i en kjeller og noen takpanner til, for eksempel, at huset forsvinner eller at alt en eier har gått i dass.
    Klart det er jævlig å miste alt, det er jo selve skrekken. Da er det fint at vi bor der vi bor og får god hjelp til å bygge opp igjen etterpå, bare passe på at man ikke bygger nytt hus på samme plassen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et vær fra både Hades og helvete hvor jeg bor i går kveld. Lyn og torden, enorme mengder nedbør. Fantastisk turvær, med andre ord. Hadde en fantastisk tur.

    Det bør holde at værvarsel forteller oss hvordan været blir, at oppfordringer om forholdsregler blir gitt. Oppfordring til hysteri er noe vi absolutt ikke trenger. Det har vi hatt nok av, de siste årene. Nyttårsorkanen i 92 var langt verre, flommen på østlandet i 95 likeså. Heldigvis uten oppfordring til hysteri.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... hvor mange, kanskje særlig blant de yngre, som ikke følger med på hverken nyheter eller værmeldinger?
    "Lineære" media er jo noe som bare "gæmliser" bruker...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    enorme mengder nedbør.
    Hva som er "enorme mengder nedbør" avhenger stort sett hva hva som pleier å skje. Rekoden fra i går var i Valdres, der kom det 88.5 millimeter i løpet av 24 timer. Verdensrekorden for nedbør på 24 timer er det Reunion i Det Indiske Hav som kom. Den er på 1825 millimeter. I de første 12 timene det døgnet kom 1144 millimeter.

    Verdensrekorden på nedbør i løpet av en time er det Shangdi i Kina som har og den er på 401 millimeter.

    Må ha monsunregn for at det virkelig skal bli schwung over det. Her oppe på berget er det som skjer knappest for yr å regne sammenligned med der det virkelig regner mye.

    World's Record Rainfall: Rainfall Events: Design Rainfalls: Water Information: Bureau of Meteorology (bom.gov.au)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    125
    Nå aner ikke jeg hvordan det er rundt Vågå, men ellers i Norge er det bygd ganske mange dammer som kan brukes til å regulere vannføringen i norske vassdrag siden 1789.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har litt vanskelig for å se hva som skulle være galt med en krisestab. Det er nok faktisk ganske greit å vite hvem man skal forholde seg til sånn umiddelbart hvis huset går på elva eller bare pipa synes når leirraset har stoppa. Tipper de som er tøffest i trynet hadde ment det samme om det skjedde dem.
    Tja. Sjekket ut hvem som var satt opp som kontaktpersoner ifm krise i egen kommune og der var kun kommuneledelse og politikere. Ikke lege, brann, veg og bygnings kyndige, mao fagfolk. Kan ikke se hva de kan hjelpe meg bortsett fra å gi litt trøst. Er det krise ringer jeg forsikringsselskapet etc. ikke kommunedirektøren..😃
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    Nå aner ikke jeg hvordan det er rundt Vågå, men ellers i Norge er det bygd ganske mange dammer som kan brukes til å regulere vannføringen i norske vassdrag siden 1789.
    Enkelte av disse, kraftrmagasiner blant venner, har også som en vesentlig funksjon å samle opp veldig mye av smeltevannet i fjellet som kommer utover våren/sommeren og ellers generelt samle opp vann når det regner ellers gjennom året fremfor å la alt fosse nedover elvene.

    Man må også anta at fagfletene "hydrologi" og "meteorologi" har gjort visse fremskritt siden 1789 slik at det er mulig å være noe bedre forberedt og på forhånd gjøre sitt for å minimene skadevirkningene.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Dette mobilvarselet fikk vi 5 ganger i går, to av dem mens jeg kjørte bil, mer enn høyt nok til at jeg mistet konsentrasjonen.
    FÅ DEN JÆVLA TELEFONEN TIL Å HOLDE KJEFT! NÅ!! er ikke det man burde tenke på i trafikken.
    God idé med fare/infovarsel på mobil, men slik det er nå (på iPhone) er det litt for mye innbruddsalarmskremming over greia.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.906
    Antall liker
    10.593
    For noe sludder! De burde bare gå ut å gå en tur, og få seg en fantastisk opplevelse i det nydelige turværet!

    Herlig! En ny tursti på no time. Valdresboerne må bare se til å komme seg ut og opp i deres nye, fantastiske turområde!

    Gjør som Arne, parker bilen, ut og gå tur i det fantastiske været, ting er reparerbare, uansett.

    Det er jo fantastisk! Her gis man muligheten til å få seg en fantastisk tur, mens man venter på at somlepavene åpner veien igjen. Litt overvann tåler vel en hver med gore-tex i skoa!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom folk ikke er i stand til å vurdere selv lengre, er det kanskje like greit de blir tatt av både oversvømmelser og jordskred. Dette er, nok en gang, massehysteri.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    Det er i alle fall en fin uke for å bo i lett skrående terreng og langt unna nærmeste elv eller bekk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    I føge eksperten så betyr ikke dette været noen for kvikkleieren, det er noe som utvikler seg over år. Jeg vet ikke men det var det han sa.
    Leire blir kvikk når saltet som er i den opprinnelig marine leiren vaskes ut av ferkst grunnvann over tid, som i over noen tusen år. Og når den har blitt kvikk kan den rase ut som følge av overbelastning (typisk fyllinger på toppen eller utgravinger i bunnen av skråninger) eller som følge av erosjon. Så at det regner i seg er sikkert ikke nødvendigvis et problem, men muligens om det medfører at eksisterende elver vokser seg store og graver seg inn i terrenget.

    (jeg er ikke geolog bare for å presisere det - etter husken fra da det var et tema ifm skredet på Gjerdrum(?))
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.123
    Antall liker
    16.613
    Torget vurderinger
    2
    Bildet fra Vågå er dypt misvisende. De store flommene gjorde at man begynte å regulere vassdrag, slik at man kunne tømme dem, før forventet snøsmelting eller høstregn. Det er årsaken til at man har høye nivåer for mange år siden, og lavere siden.

    Her er steinen på Fagernes. Der hadde de flom for ikke så lenge siden, og forsøkte å redde kjelleren til hotellet, uten å lykkes. Det ble sammenhengende svømmebasseng der. Så selv med regulerte vassdrag kan man få utfordringer man ikke larer å stå av.

    IMG_2820.jpeg


    I mai 2013 steg vannet opp til 1910-nivået på steinen. Jeg flyttet til Valdres i 2012 og da jeg ruslet omkring nede ved "strandkanten" stusset jeg over at det var så langt fra den til husene - og tenkte, naiv som jeg var, at her burde man jo bygge noe fint ved vannet.

    Inntil jeg så flomsteinen.

    UTSNITTflomfagerne_4898783a.jpg
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.094
    Antall liker
    13.597
    Bildet fra Vågå er dypt misvisende. De store flommene gjorde at man begynte å regulere vassdrag, slik at man kunne tømme dem, før forventet snøsmelting eller høstregn. Det er årsaken til at man har høye nivåer for mange år siden, og lavere siden.

    Her er steinen på Fagernes. Der hadde de flom for ikke så lenge siden, og forsøkte å redde kjelleren til hotellet, uten å lykkes. Det ble sammenhengende svømmebasseng der. Så selv med regulerte vassdrag kan man få utfordringer man ikke larer å stå av.
    Den største i noenlunde moderne tid på Østlandet var i 1995, da var vannstanden i Mjøsa på sitt høyeste litt over over to meter høyere enn hva den er nå. I 2013 var den litt over en meter høyere enn nå. Svigers har hytte ved Mjøsa og den gang i -95 så stoppet vannet ganske kort før det var oppe ved hytta, det fremstår for meg som nær surrealistisk at vannstanden kan stige så mye. Det var i juni den gang i -95 og da er det vel midt i snøsmeltninga og da kan det bli mye når det i tillegg kommer mye regn over lengre tid. Vannstanden stiger raskt nå og ligger like under nivået for femårsflom. Det har vært varslet fare for kjempeflom noen ganger da i tilfelle kraftig regn sammenfaller med snøsmeltingen.

    Det er siden da bygget realtivt mye i området rundt som ligger lavere enn vannstanden den gang og må skulle jo tro at tanken om at noe slikt kan skje igjen har streifet folk.

    Fun fact: En meter på Mjøsa tilsvarer sånn ca Norges totale forbruk av ferskvann på ett år.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.092
    Antall liker
    2.132
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husker denne flommen, var tilstander da :)
    Siden den tid har man blant annet bygget flomvoller rundt Lillestrøm, dette var initiativet til sjefen for vannverket på nedre Romerike som siden måtte gå i fengsel for korrupsjon. Han fikk i allefall ting gjort
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.815
    Antall liker
    9.995
    Leire blir kvikk når saltet som er i den opprinnelig marine leiren vaskes ut av ferkst grunnvann over tid, som i over noen tusen år. Og når den har blitt kvikk kan den rase ut som følge av overbelastning (typisk fyllinger på toppen eller utgravinger i bunnen av skråninger) eller som følge av erosjon. Så at det regner i seg er sikkert ikke nødvendigvis et problem, men muligens om det medfører at eksisterende elver vokser seg store og graver seg inn i terrenget.

    (jeg er ikke geolog bare for å presisere det - etter husken fra da det var et tema ifm skredet på Gjerdrum(?))
    Refererte bare til en fra NVE som på kveldsnytt i går sa at de ikke hadde særlig fokus på leirskred da dette ikke hadde særlig påvirkning på noe som tok år på og utvikle, det var mer jordskred de var redde for nå.

    Etter ca. 7 min.

     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    1.579
    Torget vurderinger
    1
    Dagsrevyen viser mange flotte steder for en fuktig spasertur for tøffinger på HFS. 🙄
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dagsrevyen viser mange flotte steder for en fuktig spasertur for tøffinger på HFS. 🙄
    Det her går ikke på det. Derimot overdrevent hysteri, med meldinger som til og med barn får. Som lege, burde psykisk helse også ligge ditt hjerte nær. Dette er til forveksling samme hysteri som under corona. Edruelighet er alltid å foretrekke, framfor skremselspropaganda.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den største i noenlunde moderne tid på Østlandet var i 1995, da var vannstanden i Mjøsa på sitt høyeste litt over over to meter høyere enn hva den er nå. I 2013 var den litt over en meter høyere enn nå. Svigers har hytte ved Mjøsa og den gang i -95 så stoppet vannet ganske kort før det var oppe ved hytta, det fremstår for meg som nær surrealistisk at vannstanden kan stige så mye. Det var i juni den gang i -95 og da er det vel midt i snøsmeltninga og da kan det bli mye når det i tillegg kommer mye regn over lengre tid. Vannstanden stiger raskt nå og ligger like under nivået for femårsflom. Det har vært varslet fare for kjempeflom noen ganger da i tilfelle kraftig regn sammenfaller med snøsmeltingen.

    Det er siden da bygget realtivt mye i området rundt som ligger lavere enn vannstanden den gang og må skulle jo tro at tanken om at noe slikt kan skje igjen har streifet folk.

    Fun fact: En meter på Mjøsa tilsvarer sånn ca Norges totale forbruk av ferskvann på ett år.
    Min svoger stupte 3. eller 4. juni 1995 fra balkongrekkverket på svigerfamiliens hytte. Vannet sto 20 cm opp på stueveggen. Siden den gang er hytta "bygget om" og ligger 50 cm høyere i terrenget.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.906
    Antall liker
    10.593
    Det her går ikke på det. Derimot overdrevent hysteri, med meldinger som til og med barn får. Som lege, burde psykisk helse også ligge ditt hjerte nær. Dette er til forveksling samme hysteri som under corona. Edruelighet er alltid å foretrekke, framfor skremselspropaganda.
    Joda, pressen kjører i overkant, og, når jeg ser på svenske aviser, så er de mer opptatt av sport enn av regnvær. Vet ikke helt hva som er riktig fokus, men jeg tror vel at vær med stort ødeleggelsespotensiale, er hakket mer alvorlig enn om et fotballag rykker ned. Antar jeg.

    Og når det gjelder advarslene fra myndighetene for et par dager siden, så var det meningsløst for oss som er oppdaterte på nyhetene. Mens for enkelte andre kan det være rimelig å komme med klare meldinger. Ikke at jeg tror spesielt på at det redder mange liv, men planlegges fjelltur i Valdres, kan det være greit at noen sier tydelig i fra at det kanskje ikke blir så fantastisk som noen vil ha det til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, pressen kjører i overkant, og, når jeg ser på svenske aviser, så er de mer opptatt av sport enn av regnvær. Vet ikke helt hva som er riktig fokus, men jeg tror vel at vær med stort ødeleggelsespotensiale, er hakket mer alvorlig enn om et fotballag rykker ned. Antar jeg.

    Og når det gjelder advarslene fra myndighetene for et par dager siden, så var det meningsløst for oss som er oppdaterte på nyhetene. Mens for enkelte andre kan det være rimelig å komme med klare meldinger. Ikke at jeg tror spesielt på at det redder mange liv, men planlegges fjelltur i Valdres, kan det være greit at noen sier tydelig i fra at det kanskje ikke blir så fantastisk som noen vil ha det til.
    Men kjære vene; kanskje noen gir fan,noen som liker storm og regnvær? Og drar til Valdres nettopp av den grunn. Det må være opp til den enkelte. Og barn skal pokker ikke motta noe de kan tolke som verdens undergang. De fikk nok for hundrevis av generasjoner under corona- hysteriet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nyttårsorkanen i 92 og flommen i 95 var langt verre enn dette. Det utløste ikke hysteri fra stat, statsminister, lokale politikere, leger og satans oldemor. Det var edruelighet, ikke skremselspropaganda.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.977
    Antall liker
    8.777
    Sted
    Oslo
    Men kjære vene; kanskje noen gir fan,noen som liker storm og regnvær? Og drar til Valdres nettopp av den grunn. Det må være opp til den enkelte. Og barn skal pokker ikke motta noe de kan tolke som verdens undergang. De fikk nok for hundrevis av generasjoner under corona- hysteriet.
    Myndighetene må da for faen varsle oss om alle tenkelige farer.
    Det hører jo inn under deres myndighetsområde.
    Herom dagen dro jeg i god tro ned til pøbben.
    Ingen SMS om mulig regnvær.
    Kom hjem søkka våt.
    Neste gang stemmer jeg inn noen andre!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Myndighetene må da for faen varsle oss om alle tenkelige farer.
    Det hører jo inn under deres myndighetsområde.
    Herom dagen dro jeg i god tro ned til pøbben.
    Ingen SMS om mulig regnvær.
    Kom hjem søkka våt.
    Neste gang stemmer jeg inn noen andre!
    vi er ikke der ennå, men vi er på vei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Myndighetene må da for faen varsle oss om alle tenkelige farer.
    Det hører jo inn under deres myndighetsområde.
    Herom dagen dro jeg i god tro ned til pøbben.
    Ingen SMS om mulig regnvær.
    Kom hjem søkka våt.
    Neste gang stemmer jeg inn noen andre!
    Under corona, av alle ting, gikk politet her ut med advarsel om sterk vind og regn. De oppfordret innstendig folk om å holde seg inne. Jeg kikket ut av vinduet, hadde opplevd langt verre før, og hadde en herlig gåtur. Fullstendig tomt for folk ute, så jeg slapp moralsk fordømmelse òg varektekt.

    Vi blir mer og mer en saueflokk, som tydeligvis skal ledes og holdes på plass. Jeg kommer til å kjempe i mot, med sivil ulydighet, så lenge det finnes pust i meg.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.815
    Antall liker
    9.995
    Millom Bakkar og Berg ut med Havet
    Heve Nordmannen fenget sin Heim
    Der han sjølv heve Tufterna gravet
    Og sett sjølv sine Hus uppaa deim
    Han saag ut paa dei steinutte Strender
    Det var ingen som der hadde bygt

    Lat oss rydja og byggja oss Grender
    Og so eiga me Rudningen trygt
    Han saag ut paa det baarutte Havet
    Der var ruskutt aa leggja ut paa
    Men der leikade Fisk ned i Kavet
    Og den Leiken den vilde han sjaa

    Fram paa Vetteren stundom han tenkte
    Giv eg var i eit varmare Land
    Men naar Vaarsol i Bakkarne blenkte
    Fekk han Hug til si heimlege Strand

    Og naar Liderna grønka som Hagar
    Naar det laver av Blomar paa Straa
    Og naar Næter er ljosa som Dagar
    Kann han ingenstad vænare sjaa
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.906
    Antall liker
    10.593
    Under corona, av alle ting, gikk politet her ut med advarsel om sterk vind og regn. De oppfordret innstendig folk om å holde seg inne. Jeg kikket ut av vinduet, hadde opplevd langt verre før, og hadde en herlig gåtur. Fullstendig tomt for folk ute, så jeg slapp moralsk fordømmelse òg varektekt.

    Vi blir mer og mer en saueflokk, som tydeligvis skal ledes og holdes på plass. Jeg kommer til å kjempe i mot, med sivil ulydighet, så lenge det finnes pust i meg.
    Merk at ingen har forbudt deg noe som helst selv når det blåser. Du blir bare informert om potensialet, og kan med dette fortsatt velge å gjøre som du vil. De fleste av oss lever med både regn, vind og advarsler uten å bli hysteriske over noen av delene.

    Jeg drar ikke ut med båten når det utstedes farevarsler for vind og bølger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.090
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Merk at ingen har forbudt deg noe som helst selv når det blåser. Du blir bare informert om potensialet, og kan med dette fortsatt velge å gjøre som du vil. De fleste av oss lever med både regn, vind og advarsler uten å bli hysteriske over noen av delene.

    Jeg drar ikke ut med båten når det utstedes farevarsler for vind og bølger.
    Det er et overgrep av makthavere å komme med slikt. Vi er alle i stand til å vurdere selv. Hverken katastrofe eller smitte- app vil noen gang bli tatt i bruk av meg, og slikt vås fra politiet vil jeg ha meg frabedt. Vi har værmelding, egne øyne og selvstendig vurderingsevne til slikt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det er et overgrep av makthavere å komme med slikt. Vi er alle i stand til å vurdere selv. Hverken katastrofe eller smitte- app vil noen gang bli tatt i bruk av meg, og slikt vås fra politiet vil jeg ha meg frabedt. Vi har værmelding, egne øyne og selvstendig vurderingsevne til slikt.
    Jeg er overaskende enig med deg Lars Erik. Skal jeg la konspirasjonstenkeren ta over er det nett før jeg begynner å tro at "styresmaktene" ikke ønsker et folk som kan tenke selv og informerte avgjørelser på egen hånd! De ønkser seg et lydig folk som gjør det "makta i Oslo" sier
    de skal gjøre og ikke noe annet!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Slapp av Valentino, er ikke riktig der ennå!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn