Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Det er nok ikke der skoen trykker, nei. Det er nok mottakerne som ikke er like ivrige, særlig når avsenderen ikke vil ta styret etterpå.
    Og spesielt ikke om mottakeren hverken får fødselspermisjon, og må bekoste barnehage og utdannelse for avkommet av egen lomme.
    Ifølge @Dr_BASS skal jo staten hverken ha penger til eller legge seg opp i slikt.
    Men den gode doktor er vel filantropisk nok til å sponse foreldre i sitt nærområde?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke staten tatt 70% av alt jeg drar inn så kunne det nok dryppa litt på noen kvinnfolk ja

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    1. I 18.857 regnet jeg ut at for å redistribuere 50% av akkumulerte verdier over et normalliv, så må formuesskatten være 1.06% per år. Er det fryktelig mye? Og er det fryktelig urimelig å legge til grunn at man over en livstid skal redistribuere halvparten av verdiene en milliardær akkumulerer? Han har i de fleste tilfeller fortsatt en milliardformue igjen, noe man skulle tro var mer enn rikelig for de aller fleste. Formuesskatt er en måte å direkte motvirke akkumulering av verdier på uten at man overstyrer eiendomsretten, så den sterke motviljen mot dette forstår jeg ikke.

2. "Tilfører samfunnet"? Så du mener at disse verdiene som skattelegges ikke hadde eksistert uten milliardærene? Uten Witzøe ville det ikke eksistert noen lakseoppdrett som kunne skattelegges, og uten Hagen og Reitan ville det ikke eksistert noen verdiskapning i dagligvaren som kunne skattelegges? Uten Henry Ford ville vi fortsatt brukt hest og kjerre? Du får det til å høres ut som milliardærene skaper verdier ut av løse lufta, men i realiteten gjør de vel som regel ikke annet enn å produsere varer og tjenester som uansett ville blitt produsert av noen andre, og i noen tilfeller har de tatt over markedet ved å gjøre ting inkrementelt bedre enn andre har fått til. Og det er jo egentlig "verre" enn det; i mange tilfeller produserer de ikke noe en gang, de bare videreformidler eller selger det (feks i dagligvarebransjen).

3. Det er da ikke noe mål i seg selv at det offentlige skal dra inn mest mulig penger. Målet er å begrense akkumulering av verdier på få hender, å begrense sosial ulikhet og i ytterste konsekvens, å unngå revolusjon og borgerkrig. Målet er å skape et stabilt og bærekraftig samfunn og da må man unngå at en svært liten andel av befolkningen akkumulerer en svært stor andel av samfunnets ressurser. Skatteinntektene hadde ikke trengt å gå til det offentlige en gang, de kunne bare blitt direkte overført til en lik årlig utbetaling til alle borgere uten at en eneste offentlig instans hadde vært involvert.

4. "Skaper".... Igjen, hvis jeg starter en bedrift og den etter noen år har 100 ansatte, så er ikke dette arbeidere som har dukket opp av løse lufta. De som jobber der har stort sett (alltid) kommet fra andre jobber og de ville hatt jobb uansett om jeg hadde startet bedriften eller ikke. Jeg har ikke "skapt" 100 arbeidsplasser, jeg har flyttet dem til min bedrift.

5. Det er mye i sekkebetegnelsen "narkotika" som slett ikke er negativt for samfunnet. Men det er en helt annen debatt.
    Angående pkt 4.
    Dette er et totalt feilaktig resonnement.
    Du betrakter økonomien som et nullsumspill. Ved at du ansetter 100 personer frigjør du 100 andre stillinger fra andre steder og så videre. Til slutt kommer det inn nykommere inn i arbeidsmarkedet. Disse får lønnsinntekt, ofte i motsetning til trygd og dermed økt kjøpekraft. Dette leder økt økonomisk virksomhet og økt skattetilgang. Kalles ofte for multiplikatoreffekt.
    Dette er helt elementær økonomikunnskap som det undervises om på vgs.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.852
    Og spesielt ikke om mottakeren hverken får fødselspermisjon, og må bekoste barnehage og utdannelse for avkommet av egen lomme.
    Ifølge @Dr_BASS skal jo staten hverken ha penger til eller legge seg opp i slikt.
    Men den gode doktor er vel filantropisk nok til å sponse foreldre i sitt nærområde?
    Da hadde jeg nok slitt litt, som har vært småbarnsfar i 28 år nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke staten tatt 70% av alt jeg drar inn så kunne det nok dryppa litt på noen kvinnfolk ja
    Nå kom jeg til å tenke på salig Erich Christian Dahl. Ein hedersmaijnn, haijnn E.C.Dahl.

1695328983209.jpeg
    Allerede i samtiden var Dahl ansett som en betydelig mann. Han var en dominerende forretningsmann i Trondheim, og han spilte en stor rolle i byens politiske og kulturelle liv. Hans sosiale engasjement gav seg utslag i støtte til Trondhjems Arbeiderforening. I sitt testament bestemte han at hans formue skulle fordeles mellom en rekke enkeltpersoner og en stiftelse som skulle dra omsorg for hjelpeløse, nyfødte barn og fødende kvinner. Da booppgjøret ble avsluttet 1892, kom boet ut med et overskudd på 1 626 044,56 kroner; en uhyre sum den gang. Stiftelsen oppførte 1903–08 en bygning i E. C. Dahls park, og 99 prosent av alle barn i Trondheim ble født i denne bygningen fra 1908 til 1983. Ved opprettelsen fikk stiftelsen en kapital på 799 280 kroner. Kapitalen er ved årtusenskiftet ca. 9 millioner kroner. En del av denne kapitalen omfatter den bokførte verdien av stiftelsens svært verdifulle sentrumseiendommer. Det har vært påstått at Dahl opprettet stiftelsen på grunn av dårlig samvittighet overfor en rekke av sine kvinnelige bekjentskaper.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    @cox Det går også an å hevde at hver gang mister H eller R åpna et supermarked med 30 arbeidsplasser, så forsvant 100 arbeidsplasser i småbutikkene.
    Ikke at det er galt i seg selv, gitt arbeidskraft behov så frigjorde man arbeidskraft til andre bedrifter.
    Regnestykket ditt er litt oveforenkla, og gitt firer krav på en del høyere utdanning er det ikke sikkert du hadde kommet inn.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @cox Det går også an å hevde at hver gang mister H eller R åpna et supermarked med 30 arbeidsplasser, så forsvant 100 arbeidsplasser i småbutikkene.
    Ikke at det er galt i seg selv, gitt arbeidskraft behov så frigjorde man arbeidskraft til andre bedrifter.
    Regnestykket ditt er litt oveforenkla, og gitt firer krav på en del høyere utdanning er det ikke sikkert du hadde kommet inn.
    Øh, har nok en embedseksamen i økonomi, så hva vet vel jeg om dette emnet.
    Mitt poeng var å vise at dersom du starter en bedrift og hyrer inn folk så frigjør du plasser. Det er du som tillegger meg et utsagn jeg ikke har kommet med at noen legger ned når noen starter en ny bedrift.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Øh, har nok en embedseksamen i økonomi, så hva vet vel jeg om dette emnet.
    Mitt poeng var å vise at dersom du starter en bedrift og hyrer inn folk så frigjør du plasser. Det er du som tillegger meg et utsagn jeg ikke har kommet med at noen legger ned når noen starter en ny bedrift.
    Med mindre din bedrift ikke konkurrerer med eksisterende bedrifter, gjør den det vil den ofte ta både markedsandeler og arbeidsplasser fra disse bedriftene.
    Men hva veit jeg, har studert både bedøk og samfunnsøkonomi

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dere glemmer at Norge ikke er isolert fra resten av verden.
    Det finnes til enhver tid flere arbeidstakere enn arbeidsplasser og det er en konkurranse.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre din bedrift ikke konkurrerer med eksisterende bedrifter, gjør den det vil den ofte ta både markedsandeler og arbeidsplasser fra disse bedriftene.
    Men hva veit jeg, har studert både bedøk og samfunnsøkonomi
    Eksemplet til I.L forsto jeg som oppstart av ny virksomhet. Jeg ser ingen problemer med at bedrifter henter inn den mest produktive arbeidskraften som øker verdiskapningen til beste for fellesskapet. At de minst produktive bedriftene som ikke utnytter ressursene best dukker under er leit og kanskje tragisk for de som mister jobb, men på lang sikt er det vel best for samfunnet at den totale verdiskapningen øker.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Eksemplet til I.L forsto jeg som oppstart av ny virksomhet. Jeg ser ingen problemer med at bedrifter henter inn den mest produktive arbeidskraften som øker verdiskapningen til beste for fellesskapet. At de minst produktive bedriftene som ikke utnytter ressursene best dukker under er leit og kanskje tragisk for de som mister jobb, men på lang sikt er det vel best for samfunnet at den totale verdiskapningen øker.
    På ingen måte uenig i det.
    Men reagerte på din multiplikator effekt som en til en.
    En med embedseksamen i økonomi burde vite bedre enn det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan var det med rammevilkårene 2011-2022 vs 2022-dd da utflytting virkelig er aktualisert? Hvordan har den generelle økonomien utviklet seg i samme periode?

Slike spørsmål om hvor rikingene skal bo, er det naturlig nok ingen fasit på eller man finner den fasiten man ønsker siden dette er så komplekst. Dersom det skulle vise seg at dette var dumt med kapitalflukt, er det uansett for sent. All statistikk tilsier jo også at vi har relativt tett med milliardær og har hatt det lenge, så jeg synes heller ikke synd på dem. Jeg tror imidlertid ikke det er lurt for Norge at de med størst kapital flytter verdiene ut av landet.
    Det er vel ikke sikkert at det er lurt, men det er vel fint lite som tyder på at et er veldig skadelig. AS Norge går så det griner.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Det er vel ikke sikkert at det er lurt, men det er vel fint lite som tyder på at et er veldig skadelig. AS Norge går så det griner.
    Det er kanskje ikke de samme som hevder alt dette men:
    Det er et problem at utlendinger eier for mye i Norge, Det er et problem at utlendinger ikke investerer nok i Norge, Det er et problem at arbeidsplasser forsvinner til utlandet og Det er et problem at norske bedrifter ikke får tak i arbeidskraft

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En ting tiden har lært meg er at når beslutningstakerne i næringslivet befinner seg langt unna kjenner de situasjonen mye dårligere, og de tar oftere beslutninger som er dramatisk dårligere, og følgene blir deretter. Det vil mange få merke i tiden som kommer.
    Vel - man lærer jo ulike ting. Beslutningstakere er vel gjerne sjefer og de er jo der firmaet er. Tviler på at sjefene i Aker blir plassert i Sveits.

Om du tenker på eiere (Så er det vel uvanlig å kalle de for beslutningstakere i bedriftssammenheng) - så er det i så fall veldig rart at store selskapene ønsker å børsnoteres - da viskes jo eierkoblingen ut - og selskapene styres av ledelse og styret. Jeg har jobbet i selskapet hvor eier var involvert i driften - og jeg vil vel si at det ikke var spesielt heldig. Og du jobber vel i et børsnotert selskap med staten som storeier og en haug andre uten noen tydelig "eier". Er det et problem at eier ikke er aktiv i driften hos dere?

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En med embedseksamen i økonomi burde vite bedre enn det.
    Ok. Kun for å forenkle poenget. Og jeg kan min økonomi, selv om du ikke er enig i konklusjonene. Poenget mitt er at det stort sett alltid vil lønne seg å starte ny virksomhet. Offentlige sysselsettingstiltak, finanspolitikk virker på samme måte. Om multiplikatoren er en vet jeg ikke, sannsynligvis noe litt over. Her er det mange faktorer som spiller inn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    dere glemmer at Norge ikke er isolert fra resten av verden.
    Det finnes til enhver tid flere arbeidstakere enn arbeidsplasser og det er en konkurranse.
    Joda, men i Norge er det store mangel på kvalifisert arbeidskraft.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når serveringsbransjen sliter med å få tak i servitører, så er det ikke akkurat rakettforskere de ikke får tak i.
    Nei, men vi mangler ingeniører, leger, tannleger, IT spesialister, osv.

Jeg kan hente ølen min selv i baren, men det er er mer bekymringsfullt at feks Wisiting blir utsatt fordi leverandørene ikke har kapasitet.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.364
    På en måte er jeg enig med deg, men på en annen side er det noe som skurrer mellom det med frihet og det å ta fra noen eiendeler / ressurser med makt/trusler som skattesystemet er.
    Men veldig interessant og tar gjerne i mot synspunkter / vinklinger rundt dette

Edit:
    Hvis så, da burde man vel egentlig distribuere dette likt på alle klodens mennesker, ikke bare "lille Norge"
    Tja, frihet er jo ikke et helt enkelt begrep da. Hvis man kun betrakter frihet som fravær av tvang så vil det å strande på en øde øy være den ultimate oppnåelse av frihet. Men med én gang man legger til grunn at mennesker faktisk må leve for å være fri så stiller situasjonen seg ganske annerledes. Så vi er ganske mye mindre autonome individer enn vi ofte liker å tro at vi er, og fravær av tvang er en veldig banal definisjon av frihet. Liksom stor materiell formue er en veldig banal definisjon av rikdom.

Til editen: Ja! Formuesskatt og redistribusjon burde selvsagt vært global og ikke hvert lands anliggende, men veien dit er nok veldig, veldig lang. Liksom veien til erkjennelsen av at samarbeid i de fleste tilfeller tjener oss bedre enn konkurranse.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Jeg kan hente ølen min selv i baren, men det er er mer bekymringsfullt at feks Wisiting blir utsatt fordi leverandørene ikke har kapasitet.
    Har ikke sett tallene så vet ikke, men hvis problemet er å skaffe slik arbeidskraft så er det en kombinasjon av regelverk og en svak kronekurs som er grunnen til dette.
    Hente sin egen øl i baren er jo fint, gleder meg til når bartenderen er borte og man må skjenke sin egen øl :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.330

En dansk kollega sa på det lille steder han kom fra hadde stamgjestene (altså alkisene) fast bord på den lokale kroen. Der var det tappekran og tellemekanisme.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo

Men trenger vi flere arbeidsløse skuespillere og noen innen media å sånnt.
    Nå settes det opp linjer for youtubere og påvirkere ( tidligere kalt influencere) også.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.787
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men dette har pågått et drøyt år. Hvordan blir dette om 5, 10, 20 og 50 år om dette fortsetter?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tja, frihet er jo ikke et helt enkelt begrep da. Hvis man kun betrakter frihet som fravær av tvang så vil det å strande på en øde øy være den ultimate oppnåelse av frihet. Men med én gang man legger til grunn at mennesker faktisk må leve for å være fri så stiller situasjonen seg ganske annerledes. Så vi er ganske mye mindre autonome individer enn vi ofte liker å tro at vi er, og fravær av tvang er en veldig banal definisjon av frihet. Liksom stor materiell formue er en veldig banal definisjon av rikdom.

Til editen: Ja! Formuesskatt og redistribusjon burde selvsagt vært global og ikke hvert lands anliggende, men veien dit er nok veldig, veldig lang. Liksom veien til erkjennelsen av at samarbeid i de fleste tilfeller tjener oss bedre enn konkurranse.
    Jeg liker hvordan du tenker. Gode poenger, viser at det ikke er en enkel sak. Det er jo så mange plan av frihet egentlig, men jeg liker å tenke på frihet som fravær av "top down" tvang.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men trenger vi flere arbeidsløse skuespillere og noen innen media å sånnt.
    Nå settes det opp linjer for youtubere og påvirkere ( tidligere kalt influencere) også.
    Nei, men de kan jo jobbe i serveringsbransjen eller hjemmesykepleien.

I Norge i dag så finnes det i grunn ikke arbeidsledighet.
    Men det finnes jo mange som ikke er i jobb - men det skyldes mange andre forhold. Er du noenlunde oppegående og arbeidsvillig - så får du jobb.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Nei, men de kan jo jobbe i serveringsbransjen eller hjemmesykepleien.

I Norge i dag så finnes det i grunn ikke arbeidsledighet.
    Men det finnes jo mange som ikke er i jobb - men det skyldes mange andre forhold. Er du noenlunde oppegående og arbeidsvillig - så får du jobb.
    Når AI rulles ut så kan det bli den utdanna middelklassen som får merke automatiseringen i arbeidslivet.
    Tror samfunnet kan stå overfor mange og hittil ukjente problemstillinger da.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når AI rulles ut så kan det bli den utdanna middelklassen som får merke automatiseringen i arbeidslivet.
    Tja - det har jo kommet noen slike spådommer, og livet går videre - det er fortsatt stor mangel på arbeidskraft .

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Tja - det har jo kommet noen slike spådommer, og livet går videre - det er fortsatt stor mangel på arbeidskraft .
    Film streiken i LA dreier seg blant annet om dette.
    Selv tror jeg AI kan være et av de viktigste verktøyene framover, men omveltninger skaper alltid konflikter og uforutsette problemer.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.787
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at formueskatt ble innført i fjor?
    Nei?

Men du fikk kanskje med deg en betydelig skjerping kombinert med en knallhard retorikk som medførte at det er siste drøye år dette har vært en ting?

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nå har det vel strengt tatt ikke vært formueskatten som har vært unnskyldningen til Sveitserfarerne, men særbeskatningen av Norsk eierskap.
    At Nordmenn får en tilleggsbeskattning i forhold til andre om de eier noe.

Skatt på statiske verdier kommer til å medføre konkurser. Kjenner selv noen som driver selskap med verdier bundet opp i maskiner og utstyr. Det at marked har stoppet/bremset opp betyr nada på skatteregningen. Maskinene har en verdi som det må betales skatt for uavhengig om det er overskudd eller ikke i selskapet.

Til dere som mener alle jobber som "laksebaronene" har skapt uansett ville vært her. Uten at noen er villig til å satse (i de fleste tilfeller satse hele økonomien sin) vil ikke arbeidsplasser skapes. Hadde ikke "baronene" satset det de gjorde på noe som ikke var garantert gevinst, hadde noen andre gjort det? Hadde du?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Nei?

Men du fikk kanskje med deg en betydelig skjerping kombinert med en knallhard retorikk som medførte at det er siste drøye år dette har vært en ting?
    Huff da, rikfolk blei snakka hardt til, og da vart dom skræmt gitt.
    Det har vært og er stadig store hull i vår skattelovgivning, og etter 8 år der Erna og Siv har gitt de store skatteletter, så ser de nå kommunister og rødegardister på høylys dag.

krrm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Antall liker
    146
    Bruker KI/AI i form av GitHub Copilot daglig og opplever det som et veldig nyttig hjelpemiddel. Den er veldig god på en del av de litt mer repetative delene i programmering som for eksempel fylle ut forventet resultat i tester, og tester skriver vi jo. For min del reduseres de mindre interessente delene av jobben og gir meg mer tid til de andre. Liten fare for å bli overflødig med det aller første.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn