Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.979
    Antall liker
    2.094
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skjønner hva du sikter til, men regner med du skjønner hva jeg mener også
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorfor folk skal komme dragende med 80/90 tallet hele tiden, vi har jo hatt lave renter i 20år, samme hva de var 20års perioden før dette.
    Det er nok mange som har brukt mye boligformue på tull, men det er også ganske mange som har måtte låne seg opp over pipa bare for å få et sted å bo.
    Er alltid noen som kommer bakerst i køen
    Fordi det var en "formative experience" for de av oss som er gamle nok til å ha vært med på det. Vi så venner og kolleger havne i skvis på forskjellige ubehagelige måter, og forsto at personlige formuer bygget opp over lang tid kan gå tapt ganske fort hvis man tvinges til å selge på et ugunstig tidspunkt. Da tenker man også at dagens rentenivå fortsatt snarere er lavt enn høyt i historisk perspektiv, og at rentenivået de siste ti årene har vært penger på billigsalg i en grad man sjelden vil oppleve. Så, 1) benytte seg av det mens det varer, og 2) ta ned risikoen i tide, om nødvendig ved å gi avkall på litt avkastning på slutten. Jeg solgte meg ned på nyåret 2020 og nedbetalte gjeld.

    Jeg grovregner fortsatt at en million i lån koster 10000 i måneden i renter og avdrag. Du kan selv regne baklengs for å finne ut hvilken kalkylerente det tilsvarer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.979
    Antall liker
    2.094
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er forståelig og det er vel kanskje slik at hver generasjon må oppleve slik. Og slik er for mange nå, som kun har opplevd "lave" renter, med unntak av et optimistisk forsøk for siden og bli dumpet når finanskrisen kom så har det vært lave renter lenge. Så det er forståelig at man syns dette nivået er høyt.

    Dessuten, hvorfor skal det koste så mye å låne penger? Det er jo et sykdomstegn at man må prøve å strupe økonomien ved å ha høye renter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.048
    Antall liker
    13.550
    Fordi det var en "formative experience" for de av oss som er gamle nok til å ha vært med på det. Vi så venner og kolleger havne i skvis på forskjellige ubehagelige måter, og forsto at personlige formuer bygget opp over lang tid kan gå tapt ganske fort hvis man tvinges til å selge på et ugunstig tidspunkt. Da tenker man også at dagens rentenivå fortsatt snarere er lavt enn høyt i historisk perspektiv, og at rentenivået de siste ti årene har vært penger på billigsalg i en grad man sjelden vil oppleve. Så, 1) benytte seg av det mens det varer, og 2) ta ned risikoen i tide, om nødvendig ved å gi avkall på litt avkastning på slutten. Jeg solgte meg ned på nyåret 2020 og nedbetalte gjeld.

    Jeg grovregner fortsatt at en million i lån koster 10000 i måneden i renter og avdrag. Du kan selv regne baklengs for å finne ut hvilken kalkylerente det tilsvarer.
    Det større poenget er at dersom en generasjon opplever Stort Ubehag ved gjeld så vil de typisk være mye mer forsiktige med det i fremtiden. Man har fått en førstehåndserfaring med hva det faktisk kan bety, om du vil. Avhengig av hvor ille det er så tar slikt fort en generasjon eller to å komme over. Det kan hende det går fint denne gangen, men jeg er mildt fascinert over eiendomsmeglere som nå sier essensielt at folk vil gå bananas bare rentene slutter å øke og vil springe til banken for å låne mest mulig for å kjøpe mest mulig BOA og prisene skal til himmels. Det kan selvsagt hende at så skjer, men det er ingen naturlov.

    Om man nå har hatt la oss si 6 mill i gjeld men kjent at kanskje 4 mill er mer passe så endrer man adferd. Om befolkningen kollektivt skal reparere sin egen balanse så tar det laaaang tid siden gjelden er hva den er og det er begreset hva man kan kaste på den for å redusere den.

    På privaten har man. eller bør i alle fall ha, en lang horisont. Sannsyneligheten for at noe går til helvete på ett eller annet tidspunkt er ganske høy og stor gjeld øker den sannsyneligheten dramatisk. Jeg vet ikke så mye om andre folks emosjonelle landskap men jeg kan vanskelig se for meg at gleden ved å ha kjøpt seg altfor mye bolig finansiert med masse gjeld de siste årene veier opp for ubehaget nå.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.775
    Antall liker
    8.524
    Sted
    Oslo
    Jeg prøvde å si til alle for en del år siden at de burde betale på lånet som om renta var 5% for dit ville den komme.
    Så lenge renta var lav, ville de nedbetale lånet hurtigere, og når renta kom tilbake til et normalt nivå, ville de klart seg bra og lånet ville vært mindre.
    Forsøkte også å si til noen at nå var tida inne for fast rente, omtrent uten nedside.
    Og til tross for at bankene skulle stress teste lån med 5% renteoppgang, sitter de nå og klager på å betale litt i overkant av 5% rente på lånet.
    ( stresstesten tok utgangspunkt i røffli 2.5% og at de burde klare 7.5%)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten, hvorfor skal det koste så mye å låne penger? Det er jo et sykdomstegn at man må prøve å strupe økonomien ved å ha høye renter.
    Penger har en naturlig pris som gjenspeiler at shit happens og man ikke lever evig, så penger i hånden i dag er helt reelt verdt mer enn et løfte om å få like mange penger om et år. Det er en sannsynlighet større enn null for at man ikke får noen glede av de pengene, eller at motparten ikke kan oppfylle løftet sitt. Rente som fenomen gjenspeiler nettopp det. Jeg tenker et sted rundt 5 % er en helt normal langsiktig rente eller avkastning på tilnærmet risikofri investering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.048
    Antall liker
    13.550
    Jeg prøvde å si til alle for en del år siden at de burde betale på lånet som om renta var 5% for dit ville den komme.
    Så lenge renta var lav, ville de nedbetale lånet hurtigere, og når renta kom tilbake til et normalt nivå, ville de klart seg bra og lånet ville vært mindre.
    Forsøkte også å si til noen at nå var tida inne for fast rente, omtrent uten nedside.
    Og til tross for at bankene skulle stress teste lån med 5% oppside, sitter de nå og klager på å betale litt i overkant av 5% rente på lånet.
    Du må huske på at de siste 10+ årene så er det de som har tatt mest risk, bevisst elller ikke, som har kommet best ut av det. Å være defensiv har ikke vært en vogue som de sier i utlandet. Jeg personlig skjønner det virkelig ikke, men jeg registrerer at så har skjedd i betydelig skala.

    Selv om jeg i utgangspunket ikke vil noen vondt så håper også en del av meg at folk og fe nå taper et tårn av penger og lærer seg noe om risiko og avkastning og at ingen ting vokser inn i himmelen og kanskje oppfører seg annerledes i fremtiden. Sånn sett hadde det passet fint med et kraftig og varig fall i bolig- og hyttepriser her i landet. Ikke for min egen del - jeg driter noe unorsk i hva boligen min er verdt og regner ikke det som en del av min formue men folk burde lære seg at ingen ting er sikkert og at det generelt ikke er et sjakktrekk å låne mest mulig for å kjøpe noe. Så langt er mye av skaden begrenset til bil- og hyttemarkedet så får vi se hva som skjer med bolig. Kanskje går det greit, kanskje ikke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.979
    Antall liker
    2.094
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da setter man jo strengere krav til næringslivet. Dersom man skal investere i en bedrift bør denne da minst gi en 10% årlig avkastning gitt 5% i banken
    Aksjemarkedet bør jo også da ligge på tilsvarende
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.048
    Antall liker
    13.550
    Da setter man jo strengere krav til næringslivet. Dersom man skal investere i en bedrift bør denne da minst gi en 10% årlig avkastning gitt 5% i banken
    Aksjemarkedet bør jo også da ligge på tilsvarende
    Det er vel rundt der det også ligger. Den store forskjellen på finansielle investeringer og eiendomsinvesteringer er likviditet. Om man trenger litt cash så kan man alltids selge unna noen fond eller hva man nå har, det er ikke så enkelt å selge en kvdratmeter av en bolig for å få ut noen titusenlapper. Om man har alt investert i en eller to boliger så er det ganske binært om man må selge noe. Transaksjonskostnadene er også astronomiske sammenlignet med stort sett null for finansielle plasseringer. Vet ikke hva det koster å selge en leilighet på 50 kvadrat i Oslo nå om dagen - 100k kanskje?

    Jeg kan selge aksje.- eller rentefond for akkurat så mye jeg vil for svært nærme kroner null i kostnader,
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.775
    Antall liker
    8.524
    Sted
    Oslo
    Da setter man jo strengere krav til næringslivet. Dersom man skal investere i en bedrift bør denne da minst gi en 10% årlig avkastning gitt 5% i banken
    Aksjemarkedet bør jo også da ligge på tilsvarende
    Mitt relativt forsiktige indeksfond ligger på 12% årlig stigning de siste 10 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da setter man jo strengere krav til næringslivet. Dersom man skal investere i en bedrift bør denne da minst gi en 10% årlig avkastning gitt 5% i banken
    Aksjemarkedet bør jo også da ligge på tilsvarende
    Ja, selvfølgelig. Det er derfor man gjerne regner 15 % avkastningskrav på egenkapital og 5 % på lånekapital, slik at en bedrift med 50 % belåning har en gjennomsnittlig kapitalkostnad på 10 %.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.979
    Antall liker
    2.094
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nekter dere for at høye renter setter høyere krav til investeringer eller hva er greia?
    Det er vel ingen som tar sjanser og investerer i en start up eller noe som går marginalt dersom de får bedre avkastning i banken
    Heller ingen som putter penger i aksjer annet enn det som gir mer utbytte enn banken

    Bortsett fra miljøargumentet så finnes det intet godt argument for at luftslott penger skal koste noe særlig å låne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.775
    Antall liker
    8.524
    Sted
    Oslo
    Nekter dere for at høye renter setter høyere krav til investeringer eller hva er greia?
    Det er vel ingen som tar sjanser og investerer i en start up eller noe som går marginalt dersom de får bedre avkastning i banken
    Heller ingen som putter penger i aksjer annet enn det som gir mer utbytte enn banken

    Bortsett fra miljøargumentet så finnes det intet godt argument for at luftslott penger skal koste noe særlig å låne.
    Som Asbjørn skriver, en normalpris for å låne ut penger bør ligge på ca 5% , akkurat her er jeg helt enig med ham.
    Om du mener rente nivået burde være lavere og ned mot null, så gi meg beskjed, låner gjerne rentefritt av deg!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.979
    Antall liker
    2.094
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor?
    Burde en normalpris... bare tull det der
    Å låne penger bør ikke koste noen ting
    Å strupe økonomien og inndra kjøpekraft gjennom renter er en uting, det er en av få ting islam har gjort riktig

    Eneste argumentet jeg kjøper er at økonomisk vekst = konsum= utslipp/miljøgifter
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    4.497
    Torget vurderinger
    10
    Kjetil Rolness:
    - Han har gjort visse innrømmelser av grenseoverskridende handlinger i enkeltepisoder. Med sin kulturelle og religiøse bakgrunn, mener han at det er innenfor normalen, med unntak av enkelte innrømmelser.
    Sier forsvareren til en mann i 40-årene som har slått og mishandlet to koner og fire barn gjennom 20 år - med flat hånd, knyttet neve, pinner, ladekabler og sandaler. Han er også dømt for voldtekt og frihetsberøvelse.
    Men hvilket land han kommer fra, og hva slags religion har har, får vi som vanlig ikke vite. Men det er jo interessant å få en kulturforklaring fra gjerningsmannen selv. Han virker helt uvitende om at det egentlig er trangboddhet og fattigdom som har drevet han til ugjerningene.
    2757370674548836202.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    4.497
    Torget vurderinger
    10
    Gaute Tjensvoll i Fred Olsen ønsker å bygge giftspredende vindturbiner inntil og i mellom drikkevannskildene til Kristiansund by og Tingvoll kommune.

    405046909_6981017531921082_2682568214302003277_n.jpg

    I tillegg til å spre hormonforstyrrende gift kverner disse insekter og fredet fugl......
    Bare i Tyskland går det med 1200 tonn insekter i året! Håndpolynering neste......

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.562
    Antall liker
    950
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor?
    Burde en normalpris... bare tull det der
    Å låne penger bør ikke koste noen ting
    Å strupe økonomien og inndra kjøpekraft gjennom renter er en uting, det er en av få ting islam har gjort riktig

    Eneste argumentet jeg kjøper er at økonomisk vekst = konsum= utslipp/miljøgifter
    Og kven vil låna bort pengar til å investera med om dei ikkje får betalt for det?Det vil jo berre vera tull?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.860
    Antall liker
    10.502
    Min personlige erfaring med fyren er alt annet enn positivt. Ble påklaget som helsepersonell etter en korrespondanse der dette alternativet ble fremsatt som en åpenbar trussel for å få meg til å vurdere en sak til "ønsket" utfall. Dette var åpenbart feil og noe jeg ikke kunne gå med på. Han hadde da ingen skrupler med å kjøre en omfattende sak selv om det var opplagt for alle (også for sjødin formoder jeg) at jeg hadde rett og saken grunnløs. Dette gir meg sterke antipatier når en intelligent person velger så omfattende og usympatiske fremgangsmåter for å vinne frem.
    Det er jo leit å høre.
    Men det endrer tross alt ikke det faktum at mannen har vært en sterk pådriver og bidragsyter til å fremme rettssikkerheten i Norge, samt har betydd så å si alt for enkeltmenneskers liv.
    At han også har sider som kan oppfattes svært usympatiske, vil ikke endre de gode tingene han også tross alt har gjort. Det samme mennesket kan jo faktisk både redde liv og ta liv, og på den måten være en helt for noen, og et uhyre for andre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    9.781
    Vis vedlegget 972431
    Bare på Smøla er 120 stk. freda havørn og kongeørner registrert drept av vindturbinene.

    Mvh.
    SAL
    Dette samtidig som det nå er krefter som jobber for å stenge turstier, slutte å preppe skiløyper, stenge turisthytter osv flere plasser i fjellheimen slik at dyrene får fred. Men viftene kan fortsette å kverke dyr.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.330
    Antall liker
    5.409
    Jeg vet ikke så mye om andre folks emosjonelle landskap men jeg kan vanskelig se for meg at gleden ved å ha kjøpt seg altfor mye bolig finansiert med masse gjeld de siste årene veier opp for ubehaget nå.
    Jeg tror at mennesker som har penger og investeringer enten som levebrød eller hobby (ja, jeg skuler delvis til deg og Asbjørn), har vanskelig for å ta inn over seg hvor fremmed begrepsverdenen dere opererer med er for "vanlige folk". De fleste jeg kjenner har overhodet ikke noe forhold til begreper som avkastning og kapitalkostnad. Jeg har etter hvert begynt å sette litt penger inn i fond, men for meg føles ikke dette som ekte penger, men heller om noe som bare kan forsvinne når som helst i et krakk. Mens en bolig faktisk er noe håndfast og fysisk, et håndgripelig eierskap om du vil. Boligen koster meg kanskje mye penger for tiden, men den blir i hvert fall ikke borte og den er min.

    I retrospekt så har vel jeg gjort stort sett alt feil sånn investeringsmessig, i hvert fall hvis man ser på hva dere med peiling har sagt i samme tidsrom. Alle sa "kjøp" på 2000-tallet, men jeg var redd for lån, sikkert fordi foreldrene mine hadde lån på 80- og 90-tallet, og kjøpte derfor ikke min første bolig før jeg var 34 og BSUen gikk ut. Og den var 26m2. Og de ti årene siden hvor renten har vært nærmest null, så har jeg brukt alt overskudd på å betale ned boliglånet mitt fortest mulig, mens dere har predikert avdragsfrihet og å la "inflasjonen spise opp lånet" i stedet. Og før i det siste har jeg knapt visst hva fondssparing er for noe. Men derfor har jeg heldigvis ikke så fryktelig mye i lån akkurat nå, selv om jeg heller ikke har spesielt mye sparepenger. Om det er netto lurt har jeg dog ingen aning om, for selv om jeg har høyere naturvitenskapelig utdanning og anser meg som mer enn gjennomsnittlig kapabel til å sette opp og løse regnestykker, så aner jeg ikke en gang hvor jeg skal begynne. Så jeg har den aller største forståelse for at Ola Dunk ikke har den finansielle innsikten som jeg av og til får inntrykk av at dere forventer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.860
    Antall liker
    10.502
    ^ er som å lese en story om mitt økonomiske liv. "Alt feil". Men uansett blir det noe igjen etter meg, fordi jeg kommer til å eie nesten halve huset (kone 2.0 eier den andre halvparten, særkullsbarn og alt det der, alt feil) den dagen jeg drar. Men penger i fond finnes ikke. Null aksjer, bittelitt sparing, samt temmelig dårlig avkastning på alle disse fantastiske pensjonsordningene fra mine ymse arbeidsgivere gjennom 40 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forventer kanskje ikke at folk har den innsikten, og om noe var det kanskje et vennskapelig lite stikk fra weld77 til meg her, siden jeg solgte meg ned i aksjer og endte opp med mye hus å male for et par år siden, men det er noen mekanismer her som forsterker økonomiske ulikheter over tid. Rentesrente-effekten er sterk nok til å sprenge berg, og det gjør en enorm forskjell over et livsløp om man er på den ene eller andre siden av den. Derfor er det kanskje et lite element av "public service" når noen av oss forsøker å tegne og fortelle her. Uforutsette ting kan og vil skje, så det er umulig å få rett i alt, men det er noe med å vurdere risiko vs avkastning vs tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.048
    Antall liker
    13.550
    Jeg tror at mennesker som har penger og investeringer enten som levebrød eller hobby (ja, jeg skuler delvis til deg og Asbjørn), har vanskelig for å ta inn over seg hvor fremmed begrepsverdenen dere opererer med er for "vanlige folk". De fleste jeg kjenner har overhodet ikke noe forhold til begreper som avkastning og kapitalkostnad.
    Fair point.

    Om det er netto lurt har jeg dog ingen aning om, for selv om jeg har høyere naturvitenskapelig utdanning og anser meg som mer enn gjennomsnittlig kapabel til å sette opp og løse regnestykker, så aner jeg ikke en gang hvor jeg skal begynne. Så jeg har den aller største forståelse for at Ola Dunk ikke har den finansielle innsikten som jeg av og til får inntrykk av at dere forventer.
    Hva som er netto lurt (bra begrep, for øvrig) må man nesten finne ut av selv og svaret på det vil sannsyneligvis avhenge av hvem man spør og ikke minst når. Mitt overordnede poeng, som jeg da altså mener gjelder nesten helt generelt for alle, er at man ikke bør ha for mye gjeld. Selv om denne gjelden er tatt opp for å kjøpe noe man har veldig lyst på (stor fin bolig f.eks) eller fordi man har kjøpt noe man mener kun kan stige i verdi (igjen, bolig). Grunnen til dette er at fravær av stor gjeld fjerner 90% av tingene som kan gå Veldig Galt rent privatøkonomisk. Det er litt med sannsynelighet (ganske lav) ganger konsekvens (veldig stor) osv.

    Og før i det siste har jeg knapt visst hva fondssparing er for noe.
    Det har skjedd ganske mye på denne fronten for privatpersoner i Norge de siste 10(?) årene. Det er vel en kombinasjon av avisartikler, blogging, influencere og sikkert andre ting, men den kollektive kompetansen har blitt en god del høyere med årene og det har skjedd ganske store endringer i folks sparevaner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    10.338
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Laksen er fra ulike lokaliteter, produsenter og eksportører.

    Det er hva som virkelig skremmer. Det er visst ikke bare en versting eller to, men en hel bransje som er pillråtten. I dobbel forstand.

     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.330
    Antall liker
    5.409
    Hva som er netto lurt (bra begrep, for øvrig) må man nesten finne ut av selv og svaret på det vil sannsyneligvis avhenge av hvem man spør og ikke minst når. Mitt overordnede poeng, som jeg da altså mener gjelder nesten helt generelt for alle, er at man ikke bør ha for mye gjeld.
    Det synes jeg også gir veldig mye mening. Men jeg mener å huske at det var du som tidligere skrev om hvor fint det var å ha avdragsfrihet og la inflasjonen spise opp lånet, og at lønnsoverskudd burde plasseres i fond heller enn å brukes på avdrag. Eller husker jeg feil? Det var i hvert fall noen som skrev om det, i en tråd om sparing hvis jeg husker riktig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.048
    Antall liker
    13.550
    Det synes jeg også gir veldig mye mening. Men jeg mener å huske at det var du som tidligere skrev om hvor fint det var å ha avdragsfrihet og la inflasjonen spise opp lånet, og at lønnsoverskudd burde plasseres i fond heller enn å brukes på avdrag. Eller husker jeg feil? Det var i hvert fall noen som skrev om det, i en tråd om sparing hvis jeg husker riktig.
    Det var jeg som skrev noe slikt ja. Det var da i en situasjon hvor man fikk "0" % avkastning på avdragene (nå får man 5.5% eller deromkring) og også mest sannsynelig basert på min egen situasjon som da innebærer relativt lite gjeld. Jeg har vel også, i lignende diskusjoner sagt at avdragsfrihet er noe man først og fremst bør vurdere når størrelen på gjelden er nede på et greit nivå, samt at når bæsjen treffer vifta er det ofte viktigere å være likvid enn å ha kommet seg litt mer ned på lånet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.775
    Antall liker
    8.524
    Sted
    Oslo
    MDG
    Kunne gått i Irritasjon tråden eller Turn Off tråden.
    Menneskelig aktivitet har ødelagt så mye av habitatene til småfugler og smågnagere at nå må det innføres båndtvang for katter.
    På grunn av manglende nitrogen rensing av avløp og avrenning fra jordbruk, er Oslofjorden så forurensa, at nå er det forbudt for småbåter å tømme i havet.
    Det neste blir vel at på grunn av forurensing fra cruiseskip, så innføres det totalt røykeforbud i Geiranger
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.820
    Antall liker
    2.381
    Torget vurderinger
    2

    Ser ut til at Sveits kan være interessant for flere enn eiere i næringslivet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn