Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Blir spennende å se om Mehl overlever dette som statsråd. Nå tror jeg forsåvidt ikke at hun har visst om dette, vært informert om dettte før nå nylig eller noe i den retning men dersom en statsråd faktisk skal være ansvarlig for det som foregår i ens departement så er det ikke spesielt lett å se hvordan dette skal passere men vi får se. Om enden på visa blir at hun ikke er statsråd lengre så synes sikkert hun selv det er fryktelig urettferdig siden det ikke er hun selv som har dummet seg ut men akkurat det er i så fall ikke fryktelig vesentlig.

Metoden er kjent fra andre saker dette året: Noe galt dukker opp i et departement. I dyp taushet undersøkes saken, reaksjoner og konsekvenser bestemmes før en hel pakke med problem og løsning presenteres for offentligheten. Tonje Brenna gjorde det slik og Anniken Huitfeldt gjorde det slik. Nå har justisminister Emilie Enger Mehl gjort det samme.

,,,

For det tredje var slike «finansielle avtaler» og utfordringene de innebærer godt kjent fra før av. I flere rapporter fra Riksrevisjonen ble det påpekt at slike avtaler i helseforetakene måtte klassifiseres som lån, og at dette var i strid med reglene. Dette ble også behandlet i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i 2015.

For det fjerde er det fortsatt uklart om NSMs leiekontrakt er et engangstilfelle, eller om slike ordninger er vanlige for flere statlige organer som leier lokaler. Hvordan stiller dette seg for andre departementer eller etater som leier i det private markedet for næringseiendom? De trenger også ofte spesielle tilpasninger, ekstra sikkerhet et cetera. Hvis dette er utbredt så ser det noe merkelig ut at akkurat NSM-sjefen måtte gå. Da kan det komme et ras av avganger i etterkant.

,,,

Mehl har håndtert saken etter Brenna/Huitfeldt-oppskriften, der konklusjonen er at hun selv blir sittende. Nå er det varslet en granskning som skal gå ti år tilbake i tid. Det spørs om hun og departementet får fred helt til den er ferdig. Så langt er det en del som tyder på at denne skandalen kanskje ikke er isolert til å bare gjelde NSM.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Landssvik er en alvorlig påstand som kanskje burde benyttes med en liten smule forsiktighet. Ellers risikerer vi å bli
    alt for "amerikaniserte" i diskusjonen.

Men om man har sett på Dagsrevyen om hvordan "Klareringsmyndigheten" driver sitt oppdrag med å unngå spioner i
    offentige stillinger ( Sikkerhetsklareringer ) så er vel ikke dette låneopptaket noe å bli så sjokkert av. Jeg hadde selv en
    ganske så opphetet diskusjon med dem angående min egen sikkerhetsklarering. Nå er den saken "Begrenset i henhold til..." så jeg kan ikke gå i detalj men bare understreke at de IKKE kjenner til politiske utspill fra Regjering v/ Statsminister
    og de kjenner heller ikke til situasjonen "på bakken" rundt i det ganske land. Min bekjedne oppfattning av denne
    organisasjone er at de "har noe å gå på" i sin søken etter potensielle spioner og landsforædere!

At regjeringen ønsker å betale ut lånet er vel heller ikke så vanskelig å forstå. Selv om "Store Ulv" ganske så sikkert ikke mister nattesøvnen om de ikke betaler. Det vil nok ikke være godt for Norges anseelse og kredittverdighet hvis man driver regelrytteri for å unngå å betale gjelden, selv om diverse jurister sier at man ikke er forpliktet til å gjøre det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Formulerte meg noe klønete der ser jeg; det jeg mente er at Statsministeren har et større ansvar for å prøve å endre, stoppe noe, eventuellt å gå av i protest i en politisk sak. Noe hun burde gjort dengang.
    Det er jo selvsagt lov å mene det.
    Men landsforræder er og blir noe fullstendig annet!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.168
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det betinges jo at man har vært med i køen for utdeling i utgangspunktet. En og annen har nok stilt seg opp ved feil adresse og lurt på hvorfor så få andre er der.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Men herregud, da mann! Ser du det samme her: https://snl.no/Vidkun_Quisling og her: https://snl.no/Gro_Harlem_Brundtland, så har du åpenbart store problemer med historiekunnskap og -oppfatning. Det må kunne gå an å bruke de hjernecellene du har fått utdelt.
    Vær gjerne dypt uenig med Brundtland i det aller meste, men bruk huet.
    Her er årsaken til at jeg i det hele tatt gidder nevne noe om ho: Etter en omfattende debatt innad i Arbeiderpartiet signaliserte Gro Harlem Brundtland i april 1992 at hun gikk inn for at Norge skulle be EU om medlemskapsforhandlinger, og hun fikk to tredels flertall for dette synet på partiets landsmøte i november samme år.

Selvsagt ser jeg forskjellen! så da vet du det.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.647
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ca halvparten eller vel så det av AP har vært pro EU siden slutten av 60-tallet.. Ved første folkeavstemmingen om medlemskap høsten -72 hvor det ble et soleklart nei-flertall som utløste regjeringen Brattelis fall, og Lars Korvald fra KrF overtok med en borgerlig regjering.
    Hvis man er gammel nok til å fulgt med, så har vel omtrent samtlige statsministre siden den gang vært pro EU - muligens unntatt Oddvar Nordli.. jeg husker ikke hans standpunkt..... Jeg var forresten i Oslo den septemberhelga i -72, på besøk hos en kamerat som var journalist.. dermed fikk jeg adgang til de merkeligste steder, hvor det var tilnærmet vilt kaos....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Ca halvparten eller vel så det av AP har vært pro EU siden slutten av 60-tallet.. Ved første folkeavstemmingen om medlemskap høsten -72 hvor det ble et soleklart nei-flertall som utløste regjeringen Brattelis fall, og Lars Korvald fra KrF overtok med en borgerlig regjering.
    Hvis man er gammel nok til å fulgt med, så har vel omtrent samtlige statsministre siden den gang vært pro EU - muligens unntatt Oddvar Nordli.. jeg husker ikke hans standpunkt..... Jeg var forresten i Oslo den septemberhelga i -72, på besøk hos en kamerat som var journalist.. dermed fikk jeg adgang til de merkeligste steder, hvor det var tilnærmet vilt kaos....
    Og poenget er at uansett om ministeren er/var for eller mot EU, så har det niks og ingenting med landssvik å gjøre. Ikke i nærheten, heller. Det er absurd.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.647
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt ikke - det er et politisk standpunkt som så mange andre... At en majoritet av velgere da og forhåpentligvis fortsatt er imot... Så får man håpe at kommende statsministre ikke prøver på div solostunt uten faktisk å spørre velgerne... noen av de siste er faktisk troende til det....

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, det er uansett slik jeg OPPLEVER det!
    Det har ingen ting å si hvordan du «opplever» det. Sånne beskyldninger hører uansett ingen sted hjemme. Om jeg «opplever» at naboen er det ene eller andre, så har jeg likevel ikke lov til å skrike ut ubegrunnede beskyldninger om straffbare forhold.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.782
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "AP har ødelagt landet" hilsen livets harde skole.

Høres ut som svigermor og typen hennes.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Herregud
    Man må jo få lov til å yttre sin mening uten å bli sablet ned.
    Dere oppfører dere som en gjeng religiøse fanatikere som akkurat har hørt noen si gud ikke finns.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    Skal jeg her nevne noe her om partiet for sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige utgifter.
    Eller om partiet som ofte har ropt høyest mot overklassen av politikere?
    Nei, jeg tror jeg lar det ligge.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.168
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal man i full offentlighet kunne beskylde folk for lovens verste straffbare forhold uten å underbygge det med noe annet enn "det er slik jeg opplever det" og til og med forlange å ikke "bli sablet ned"?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Hvorfor skal man i full offentlighet kunne beskylde folk for lovens verste straffbare forhold uten å underbygge det med noe annet enn "det er slik jeg opplever det" og til og med forlange å ikke "bli sablet ned"?
    Et betimelig spørsmål for vår tid dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herregud
    Dere oppfører dere som en gjeng religiøse fanatikere som akkurat har hørt noen si gud ikke finns.
    Nei. Det er ingen menneskerett å kunne fremsette hvilke beskyldninger som helst mot hvem som helst uten hverken å bli motsagt eller kritisert. Hvis du ikke tåler å bli motsagt, eller «opplever» at du blir «sablet ned», så finn deg et annet sted å leke.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Nei. Det er ingen menneskerett å kunne fremsette hvilke beskyldninger som helst mot hvem som helst uten hverken å bli motsagt eller kritisert. Hvis du ikke tåler å bli motsagt, eller «opplever» at du blir «sablet ned», så finn deg et annet sted å leke.
    I går var det 75 år siden den universielle menneskerettighetserklæringen ble vedtatt, i ruinene av WWII, hvor nettopp ytringsfriheten ble vektlagt som "gateway freedom" siden uten den, så vil de andre grunnleggende rettigheter ikke gi mening. Å bli motsagt har aldri vært del av denne, snarere tvert i mot.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Herregud

Ja du sier så, men montro om Han vet det? At Han ikke finns mener jeg!

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Helseplattformen har jo vært en braksuksess så langt, så hvorfor la seg stoppe av lokale innvendinger.

– Det einaste vi kjenner godt nok til er dei økonomiske konsekvensane ved å utsette. Og det skremmer i alle fall meg. Alt eg ber om er at vi no snur kvar einaste stein for å redusere kostnadene, sa styreleiaren.

Sikkert dyrt å utsette, men det har da ikke vært billig å innføre heller. Eller vellykket.

• Trist
    Reaksjoner: SAL

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.140
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Om ni missat detta i Norge.
    VÄRLDENS BÄSTA FRIIDROTTARE
    Samtliga pristagare:
    Män, löpgrenar: Noah Lyles, USA, 100 och 200 meter.
    Män, teknikgrenar: Armand Duplantis, stavhopp.
    Män, tävlingar utanför arena: Kelvin Kiptum, Kenya, maraton.
    Kvinnor, löpgrenar: Faith Kipyegon, Kenya, 1 500 meter, 5 000 meter
    Kvinnor, teknikgrenar: Yulimar Rojas, Venezuela, tresteg.
    Kvinnor, tävlingar utanför arena: Tigist Assefa, Etiopien, maraton.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.816
    Sted
    Sunnmøre
    Sikkert dyrt å utsette, men det har da ikke vært billig å innføre heller. Eller vellykket.
    Eg er litt delt her, sjølv om eg trur at ein nett no må høyra på fagfolka og drøya litt.

Det ser ut som det nesten alltid vanskeleg å innføra store system av denne typen, og problema går frå “feil”, via “litt tungvindt” til “må gjerast litt annleis”. Samtidig har brukarane ofte overdrive optimistiske førestillingar om kor bra det gamle systemet fungerer, og kor mykje gaffateip og tyggis som må til for å halda det på beina.

Utover det veit eg lite spesifikt om Helseplattformen, anna enn at eg har lese i avisa at dei er skikkeleg sure på St. Olav

Men sidan det er mange her inne som (slik eg skjønar det) arbeider med store administrative system, hadde det vore artig å høyra kva som er den rette måten å gjera det på.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Ser den, men dette virker å være mer enn generell motvilje mot endring.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.015
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Kona jobber tett på St.Olavs systemet. Under pandemien fikk de mange utfordringer i fanget, men kona opplevde hele St.Olavs kulturen som gjennomgående løsningsfokusert. Ikke klaging, ingen nostalgi rundt hvordan det burde/skulle vært, bare "ok; hvordan løser vi dette". Så når en slik kultur er skeptisk til helseplattformen så tror ikke kona ett sekund på at dette handler om motvilje til endring.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Herregud
    Ta det som voksenopplæring. Diskusjoner er ofte utveksling av forskjellige oppfatninger, der det tilligger den som fremmer en påstand å underbygge den, samt besvare motargumenter med andre, rasjonelle argumenter for å fremme sitt ståsted.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Liten by
    Ta det som voksenopplæring. Diskusjoner er ofte utveksling av forskjellige oppfatninger, der det tilligger den som fremmer en påstand å underbygge den, samt besvare motargumenter med andre, rasjonelle argumenter for å fremme sitt ståsted.
    Tror du bør forklare ordene rasjonell og underbygge...

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Eg er litt delt her, sjølv om eg trur at ein nett no må høyra på fagfolka og drøya litt.

Det ser ut som det nesten alltid vanskeleg å innføra store system av denne typen, og problema går frå “feil”, via “litt tungvindt” til “må gjerast litt annleis”. Samtidig har brukarane ofte overdrive optimistiske førestillingar om kor bra det gamle systemet fungerer, og kor mykje gaffateip og tyggis som må til for å halda det på beina.

Utover det veit eg lite spesifikt om Helseplattformen, anna enn at eg har lese i avisa at dei er skikkeleg sure på St. Olav

Men sidan det er mange her inne som (slik eg skjønar det) arbeider med store administrative system, hadde det vore artig å høyra kva som er den rette måten å gjera det på.
    Den beste måten å unngå slike skandaler på er å droppe "store administrative system". Den beste måten å løse dette på er å bygge små målrettede fagsystem som man itererer over basert på tilbakemeldinger fra bruker.

Bra oppsummert her https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/5BbJkO/helseplattformens-komplette-kollaps

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    1
    Den beste måten å unngå slike skandaler på er å droppe "store administrative system". Den beste måten å løse dette på er å bygge små målrettede fagsystem som man itererer over basert på tilbakemeldinger fra bruker.
    Det er helt klart en total skivebom at man planlegger for at alt av helsetjenester skal benytte samme journalsystem. Et slikt system som skal romme alle, må nødvendigvis være suboptimal for den enkelte. Poenget er at kommunikasjonsstandarden må være klarlagt slik at informasjon kan sendes problemfritt mellom forskjellige systemer. Det er jo ingen som tenker at det skal være et mål at alle nettbrukere skal bruke Chrome eller Safari. Det spiller jo ingen rolle så lenge informasjonen er likt tilgjengelig og slik er det jo i praksis allerede.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Matkøer. Er problemet at enkelte i disse køene sender penger hjem, at noen ikke "må"? Eller er problemet at et fordums sosialdemokratisk land faktisk baserer overlevelse for en del av sine fattigste på at disse køer faktisk eksisterer?

Det er som å bli satt minst hundre år tilbake i tid, til da avstand mellom fattig og rik var kvalmende stor. Til en tid da borgerskapet veltet seg i luksus, mens de hev smuler til allmuen. Til en tid FØR sosialdemokratiet. Er vi på vei tilbake dit? DET er det viktige spørsmål her.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Mathjelp på dugnad | Fafo-rapport 2023:29

Det er ingen grunn til å spekulere i hvem som står i matkøene når svaret er et klikk unna.

Kort fortalt:

Hvem oppsøker matutdelingene?

Det er mange som er nye på matutdelingene. Halvparten har hentet mat for første gang i løpet av første halvår 2023, mens en av fem har mer enn to års erfaring med det. Det er mange nye mottakere fra Ukraina, men også mange med norsk bakgrunn Mathjelp på dugnad 9 hentet mat for første gang i år eller i fjor.

Det er verdt å merke seg at drøyt halvparten av matmottakerne bor sammen med barn. Vi kan ikke vurdere representativiteten til de som har deltatt i kartleggingen, men særtrekkene i gruppen stemmer godt overens med grupper med stor fattigdomsrisiko.

• Det er en stor overvekt av personer som ikke er i arbeid.
    • Tre av fire har ikke-norsk bakgrunn. 40 prosent av de registrerte har bakgrunn fra Ukraina.
    • To av tre mottar en offentlig inntektssikringsordning.
    • Halvparten er enslige, og 14 prosent er eneforsørgere.
    • To av tre leier bolig, og 15 prosent har ikke et eget sted å bo.

Selv om de fleste som henter mat ikke er i jobb, er det 14 prosent som er i arbeid på kartleggingstidspunktet, og tre av ti har vært i arbeid i løpet av de siste fem årene.

Betydningen av mathjelp

De som henter matposer, opplever ulik grad av matusikkerhet. Noen har ikke nok å spise, noen har ikke råd til et ernæringsmessig forsvarlig kosthold, og noen må spare inn på matbudsjettet for å frigjøre penger til andre ting.

Det er flere årsaker til at ikke alle som henter mat også ber om (mer) hjelp fra NAV. Noen ønsker å klare seg selv på den inntekten eller ytelsen de mottar. Noen har sparepenger for krisesituasjoner eller verdier som de er redd for å bli bedt om å benytte før de får hjelp. Noen ønsker ikke å bli registrert i hjelpesystemet eller å måtte dokumentere egen økonomi. Noen har bedt om hjelp tidligere og fått vite at de ikke kvalifiserer til å motta økonomisk bistand.

Mange mottar ulike stønader og tilbud fra NAV, og matutdelingene er et supplement til dette. I matkøene er det antakelig personer som ikke kvalifiserer til (mer) økonomisk bistand, slik reglene for velferdsstatens ordninger og ytelser er innrettet. Vi kan likevel ikke se bort fra at noen av de som henter mat kan ha urealiserte rettigheter i NAV, og at terskelen for å be om hjelp oppleves som for høy.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    96
    Matkøer. Er problemet at enkelte i disse køene sender penger hjem, at noen ikke "må"? Eller er problemet at et fordums sosialdemokratisk land faktisk baserer overlevelse for en del av sine fattigste på at disse køer faktisk eksisterer?

Det er som å bli satt minst hundre år tilbake i tid, til da avstand mellom fattig og rik var kvalmende stor. Til en tid da borgerskapet veltet seg i luksus, mens de hev smuler til allmuen. Til en tid FØR sosialdemokratiet. Er vi på vei tilbake dit? DET er det viktige spørsmål her.
    Matkøer, suppebussen, Frelsesarmeen, "Fattigkassa", Henning Holstads alternative jul og så videre. Denne type hjelp har vi hatt i Norge i over 100 år, det kan umulig være nytt for deg. Det nye er at en større og større andel krafser til seg uten egentlig å være trengende. Det er en medvirkende årsak til at køene blir lengre. Er det gratis er det bare å hive seg på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En videreføring av mitt forrige innlegg; jeg, med flere, har lenge hevdet at Norge har beveget seg bort fra sosialdemokratisk tankegang. En politisk retning, der fordelingspolitikk er framtredende. Denne fordelingspolitikk var tenkt å komme skjevfordeling i FORKANT, ikke bøte på i etterkant. Aktive virkemidler var skattepolitikk, likhet- uansett hvor i landet en bodde, et minstemål av inntekt òg støtte- der ingen skulle leve under fattigdomsgrensen. Vi har nå beveget oss bort fra denne politiske retning, over til sosialliberallismen. Et politisk tenkesett som i stedet for å forebygge, prøver å bøte på i etterkant. Venstre, på slutten av 1800- tallet, var en forkjemper for denne politiske retning i Norge. Problemet med denne politikken, er at den tillater forskjeller å øke, siden tiltak kommer i etterkant. Der er vår tidligere sosialdemokratiske kjempe, AP, nå. Et sosialliberalistisk parti. Strømpriskrisen er et utmerket eksempel. Det er kanskje ikke spesielt merksnodig at velgerne flykter fra AP...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    En videreføring av mitt forrige innlegg; jeg, med flere, har lenge hevdet at Norge har beveget seg bort fra sosialdemokratisk tankegang. En politisk retning, der fordelingspolitikk er framtredende. Denne fordelingspolitikk var tenkt å komme skjevfordeling i FORKANT, ikke bøte på i etterkant. Aktive virkemidler var skattepolitikk, likhet- uansett hvor i landet en bodde, et minstemål av inntekt òg støtte- der ingen skulle leve under fattigdomsgrensen. Vi har nå beveget oss bort fra denne politiske retning, over til sosialliberallismen. Et politisk tenkesett som i stedet for å forebygge, prøver å bøte på i etterkant. Venstre, på slutten av 1800- tallet, var en forkjemper for denne politiske retning i Norge. Problemet med denne politikken, er at den tillater forskjeller å øke, siden tiltak kommer i etterkant. Der er vår tidligere sosialdemokratiske kjempe, AP, nå. Et sosialliberalistisk parti. Strømpriskrisen er et utmerket eksempel. Det er kanskje ikke spesielt merksnodig at velgerne flykter fra AP...
    Man man må for all del ikke nevne innvandring. Det er den klart viktigste grunnen til veksten i husholdninger med vedvarende lav inntekt (og følgelig økning i barn som vokser opp i en variant av fattigdom). Men slikt passer ikke så godt inn i verdensbildet så derfor kan man ikke kalle en spade for en spade.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn