Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.330
    Sted
    Oslo
    Jeg sier meg uvanlig enig med Dr Dong her, forstår heller ikke en meter av hva de har holdt på med.

Omtrent eneste alternative forklaring til den over er enda mye verre, dvs at ledelsen i NSM oppriktig mente at Stortinget ikke hadde bevilget nok penger til deres Veldig Viktige Samfunnsoppdrag, og at de derfor tok skjeen i egen hånd og skaffet seg alternative pengestrømmer utenom budsjettet i håp om større bevilgning til neste år og at ingen ville legge merke til det i mellomtiden.

I så fall er det hakkende galt på stort sett alle plan, forlengs og baklengs, hvis en sikkerhetsmyndighet (av alle!) mener den selv kan overprøve Stortingets vedtak, skaffe seg obskure pengestrømmer fra oligarker i skatteparadis i stedet, og så holde det hele unna årsregnskap og riksrevisjon. Det er så splitter pine at man knapt vet hvor man skal begynne.

Om det skulle vise seg å være tilfellet er det fler enn direktøren som snarest må ut derfra. Da er vi her:
    Noen som er gamle nok til å huske Iran - Contras gate.
    Dette er, forhåpentligvis, på langt nær så grovt
    Men likheten er at security agencies, finansierer seg utenom bevilgende myndigheter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, husker den, Ollie North og det hele.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.639
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje NSM tok opp lånet i rubler? Kan være greit å late som om det ikke eksisterer da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Kanskje NSM tok opp lånet i rubler? Kan være greit å late som om det ikke eksisterer da.
    Det er angivelig heller ikke opplagt at staten hefter for lånet

Regjeringen har bedt Stortinget om å godkjenne at pengene hentes fra oljefondet for å tilbakebetale lånet.

Andenæs setter spørsmål ved at regjeringen har sånn hast, og mener en rask tilbakebetaling vil være uheldig.

– Fremgangsmåten i denne saken mener jeg er gjort for å redusere de politiske skadevirkningene og unngå ansvar, sier han.

....

Han viser til at den norske stat ikke tar opp lån, og at en statlig instans ikke kan gjøre det på egen hånd.

Jusprofessoren sier Stortinget må bevilge midlene som kreves for å dekke statens utgifter. Det er også regler om statlige foretaks inngåelse av leiekontrakter og for offentlige innkjøpt.

På bakgrunn av dette mener Andenæs at låneavtalen NSM har inngått med Norwegian Property er ugyldig.

– Det er så klart og så åpenbart. Det har ikke vært inngått noen avtale til å begynne med. Det er ingen som kan pådra staten gjeldsforpliktelser, sier Andenæs.

Derfor faller det ikke i god jord hos han at regjeringen vil tilbakebetale lånet uten å først gjennomgått om staten er fullt ut forpliktet

...

Regjeringen skriver selv i en pressemelding at de vil innfri lånet, «selv om det per tidspunkt ikke er gitt at staten vil være fullt ut forpliktet».

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) har blitt forelagt kritikken.

Hun sier de er i dialog med Norwegian Property om avtalen.

– Det ulovlige lånet som NSM har tatt opp må avvikles så snart som mulig, men vil som jeg har sagt først bli utbetalt når avtalerettslige sider er avklart. Dette vil skje i dialog med NSM og långiver. Denne dialogen er allerede påbegynt, sier Mehl.

Andenæs frykter at regjeringens proposisjon vil bli brukt til å få Stortinget i åpent møte til å følge opp med en bevilgning uten en gang den vanlige komitébehandlingen.

– Det er ingen legitim hast her, sier han.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Da passer det vel å nok en gang minne om at «frislippet» i 1991 førte til en umiddelbar prisreduksjon til forbruker. Det varte til AP-regjeringen Brundtland overtok. Lavere strømpriser til private var ikke OK i hennes verden, så AP la på en ny elektrisitetsavgift tilsvarende prisreduksjonen. I praksis ble hele besparingen fra et mer effektivt marked inndratt til inntekt for statskassen fra 1993 av. Politisk styring.
    Landsmoderen som ble landssviker les folkesviker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.006
    Torget vurderinger
    23
    poenget var å illustrere at "politisk styring" ikke nødvendigvis fører til lavere priser for befolkningen.
    Javel - det har jeg ikke kommentert på, MITT poeng var bare en liten teknisk betraktning rundt forbruksmønster og forskjeller der rent teknisk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Landsmoderen som ble landssviker les folkesviker.
    Nei, sånne uttrykk skal man holde seg unna. Poenget her var at strømmen ble ansett som en naturressurs som tilhører fellesskapet, og at det ikke var noe politisk mål å dele ut fellesskapets ressurser billigst mulig til private. Derfor ble prisreduksjonen kompensert ved å inndra tilsvarende beløp fra private til fellesskapet v. statskassen. Din private lommebok er noe annet enn nasjonens felles interesser. Statskassen tilhører derimot fellesskapet. Å ta hensyn til felles beste betyr ikke nødvendigvis å kutte i din private strømregning, på samme måte som vi ikke selger subsidiert diesel og bensin til langt under markedspris til privatpersoner i Norge.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nei, sånne uttrykk skal man holde seg unna. Poenget her var at strømmen ble ansett som en naturressurs som tilhører fellesskapet, og at det ikke var noe politisk mål å dele ut fellesskapets ressurser billigst mulig til private. Derfor ble prisreduksjonen kompensert ved å inndra tilsvarende beløp fra private til fellesskapet v. statskassen. Din private lommebok er noe annet enn nasjonens felles interesser. Statskassen tilhører derimot fellesskapet. Å ta hensyn til felles beste betyr ikke nødvendigvis å kutte i din private strømregning, på samme måte som vi ikke selger subsidiert diesel og bensin til langt under markedspris til privatpersoner i Norge.
    Ja, politikk er det umuliges kunst, derfor går det ofte galt også.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Å kutte i særnorske avgifter betyr ikke å selge under markedspris, er kun en fiskal skatt for et esende byråkrati og en stat som blir mer og mer som onkel skrue, i det minste mot egne borgere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man jo mene, men poenget er at man godt kan komme frem til at konseptet «lavere strømregning til privatpersoner» slett ikke er det samme som konseptet «fellesskapets beste». Derfor er det nokså upassende å bruke så harde ord om politikere som prioriterer fellesskapets pengesekk fremfor privatpersoners lommebok, og tilsvarende rørende naivt å tro at politisk styrte strømpriser liksom skulle bety lavere priser til private på bekostning av lavere inntekter til statskassen. Dream on.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Det kan man jo mene, men poenget er at man godt kan komme frem til at konseptet «lavere strømregning til privatpersoner» slett ikke er det samme som konseptet «fellesskapets beste». Derfor er det nokså upassende å bruke så harde ord om politikere som prioriterer fellesskapets pengesekk fremfor privatpersoners lommebok, og tilsvarende rørende naivt å tro at politisk styrte strømpriser liksom skulle bety lavere priser til private på bekostning av lavere inntekter til statskassen. Dream on.
    Sannheten er vel at det som foregår i dagens ordning, er en politisk styring, i og med at en hver privat husholdning tildeles strømstøtte, altså en tilbakebetaling fra markedet til folket.
    Hvor er de absurde "landssviker"-påstandene hen, når statlige organer tar ansvar?

Sånn rent generelt føler jeg en del avsky når folk uten den minste peiling kaster ut slike påstander, bare for å ha det sagt. Begrepet "landssvik" omhandler noe fullstendig annet enn enkel politisk uenighet. Skjerping.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.877
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den politiske styring vi i dag har angående strømprisene, er kun å kutte toppene av følgene av at strømprisene er fastsatt av markedet. Strømstøtten er på den måten kun en aksept av at markedets ikke er fullkomment. Den politiske styring burde gått langt lengre enn som så. Den burde bla tatt fatt i meningsløsheten i de enorme prisforskjeller rundt om i landet, den burde på samme måte forhindret at strøm er dyrest når vi trenger den som mest; i kuldeperioder. Altså fratatt markedet mulighet for å fastsette pris. Den politikk som nå føres, er sosialliberalisme- ikke sosialdemokratisk politikk.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.968
    Sted
    Sunnmøre
    Omtrent eneste alternative forklaring til den over er enda mye verre, dvs at ledelsen i NSM oppriktig mente at Stortinget ikke hadde bevilget nok penger til deres Veldig Viktige Samfunnsoppdrag, og at de derfor tok skjeen i egen hånd og skaffet seg alternative pengestrømmer utenom budsjettet i håp om større bevilgning til neste år og at ingen ville legge merke til det i mellomtiden.
    Ja, eg mildt himmelfallen, og litt bekymra, sidan NSM er eit viktig direktorat.

Eg har enno ikkje forstått kva som trigga oppklaringa:

- Var det departementet som oppdaga at NSM hadde bruk for veldig mange fleire pengar i år (veldig dyr husleige frå 2024), og byrja å grava?

- Var det kyprioten, ev. revisoren hans, som vart uroleg for om dette lånet kom til å verta tilbakebetalt etter avtalen, og difor tok kontakt med JD?

NSM har ca. 400 tilsette (Wikipedia) og utgifter på 418 mill (2022), 430 mill (2023) og med framlegg om 450 mill (2024)."Løyvinga på posten skal dekke alle ordinære driftsutgifter og investeringar for NSM." I tillegg har dei ein eigen post for "større utstyrsanskaffelser" (kap 457, post 45) som var 40 mill i 2022, 26 mill i 2023 og føreslått til 6 mill i 2024. I tillegg til dette får dei inn ca 35 mill i bidrag/kursavgifter og liknande (jf. Prop 1 S (2023-2024), s. 131-132).

Utan å kjenna lønsnivået i direktoratet, ser det jo ut som om driftsutgifter/investeringar utanom løn i 2022 og 2023 har vore nær det dobbelte av budsjettert (og rekneskapsført).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Ja, eg mildt himmelfallen, og litt bekymra, sidan NSM er eit viktig direktorat.

Eg har enno ikkje forstått kva som trigga oppklaringa:

- Var det departementet som oppdaga at NSM hadde bruk for veldig mange fleire pengar i år (veldig dyr husleige frå 2024), og byrja å grava?
    Jeg tror noen stusset da de bad om mer pæng til å dekke "renter og avdrag" - mener jeg las det et sted for noen dager siden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.968
    Sted
    Sunnmøre
    regler om statlige foretaks inngåelse av leiekontrakter
    Denne er faktisk litt interessant (til NSM, Nystrøms og Mehls forsvar, frå sumaren 2023). Statsbyggs "Veiledning om statlige retningslinjer for leie av lokaler i det private marked"

IANAL, og eg berre skumlas, men det kan sjå ut som om NSM rett og slett har valsa over det aller meste i denne.

På hi sida, dette forklarar litt meir av bakgrunnen her. Kanskje.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.968
    Sted
    Sunnmøre
    Men 100millioners serverpark er det jo sjeldent utleier stiller med som del av oppussing og lignende, så det kan jo umulig vært slik NSM har tenkt
    Og attpåtil så moro at heile oppgraderinga kunne gjerast utan dei nitriste reglane med rammeavtalar, anbod og slikt!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    SOm jeg skrev tidligere. Har 2 håndsinformasjon om relativt mye greier rundt Nystrøm, både i NSM og tidligere steder hun har regjert. Relativt opptatt av seg selv for å si det slik. At ikke slikt blir avdekket under solide lederrekrutteringsprosesser er for meg noe underlig.
    Ikke tilfeldig at da jeg/vi hadde ute noen stillingsutlysninger innen IT sikkerhet (analyse) ute så var det flere fra NSM som søkte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.006
    Torget vurderinger
    23
    Bra! Ut med førkjene! Altfor mange av de har store tanker om sin egen dyktighet/viktighet og så raser korthuset når inkompetansen og uregelmessighetene blir avslørt...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.639
    Torget vurderinger
    2
    God beskrivelse her, låneavtalene som er inngått er også gjengitt

NSM-avtalene: På to dager ble 48 millioner til 100 millioner (aftenposten.no)
    "Kan vi ikke samtidig få pusset opp møterommene? Og kantinen?"
    "Vi som sykler kunne godt tenke oss dusjer og garderobe."
    "Det må være mulig å få plass noen bra kontorbord til alle. Helst slike som går opp og ned. Med innlagt touch-skjerm!"
    "Ja, og vi må ha sånt tøft sikkerhetsrom som er elektronisk avskjermet!"
    "Satellittelefoner, vi må ha satellittelefoner!"

Osv.

Enda godt det ikke var en tunnel de finansierte slik. Nå tar Stortinget regningen, selv om advokater mener at Staten egentlig bare kan si til Norwegian Property at lånet var ulovlig.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.010
    Det burde jo være unødvendig at de har havnet i den situasjonen at de må ta opp ulovlige lå for å ha riktig datautstyr og sikre lokaler.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sannheten er vel at det som foregår i dagens ordning, er en politisk styring, i og med at en hver privat husholdning tildeles strømstøtte, altså en tilbakebetaling fra markedet til folket.
    Hvor er de absurde "landssviker"-påstandene hen, når statlige organer tar ansvar?

Sånn rent generelt føler jeg en del avsky når folk uten den minste peiling kaster ut slike påstander, bare for å ha det sagt. Begrepet "landssvik" omhandler noe fullstendig annet enn enkel politisk uenighet. Skjerping.
    Det må må du gjerne mene, men det er faktisk forskjell på det som måtte være politisk uenighet og det å være landets statsminister.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.968
    Sted
    Sunnmøre
    Enda godt det ikke var en tunnel de finansierte slik.
    Høhø. Til stortingsgarasjen. Eller til T-banen.

Men, og det er jo eit moment oppi dette: det er ikkje få prosjekt i det offentlege (og, for den del, det private, men det høyrer vi mindre om) der det ser ut som om det vedtekne budsjettet eigentleg var halvparten av sluttsummen, og ingen bryr seg, eller kanskje til og med forventar det. “Det kostar det det kostar.”

Eg har heller ikkje grunnlag for å seia at dei har sløst bort pengane i NSM. For alt eg veit var IT-utstyret utgamalt (dei låg vel under FD før) og kanskje ein treng eit slikt actionrom for å driva cybersikkerheit?

Eit innfall er at leiarane i det offentlege kanskje er for dårlege til å seia: “Med det budsjettet må du nesten seia kva eg skal slutta å gjera. Det er rett og slett for lågt til at eg kan levera.”

Om NSM prioriterer å byggja avlyttingssikre rom framfor andre ting, fordi det gjev pengar i kassa, er vi også på ville vegar.

(Løysinga er sjølvsagt ikkje å berre dra kredittkortet i staden, altså)

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.639
    Torget vurderinger
    2
    Høhø. Til stortingsgarasjen. Eller til T-banen.

Men, og det er jo eit moment oppi dette: det er ikkje få prosjekt i det offentlege (og, for den del, det private, men det høyrer vi mindre om) der det ser ut som om det vedtekne budsjettet eigentleg var halvparten av sluttsummen, og ingen bryr seg, eller kanskje til og med forventar det. “Det kostar det det kostar.”

Eg har heller ikkje grunnlag for å seia at dei har sløst bort pengane i NSM. For alt eg veit var IT-utstyret utgamalt (dei låg vel under FD før) og kanskje ein treng eit slikt actionrom for å driva cybersikkerheit?

Eit innfall er at leiarane i det offentlege kanskje er for dårlege til å seia: “Med det budsjettet må du nesten seia kva eg skal slutta å gjera. Det er rett og slett for lågt til at eg kan levera.”

Om NSM prioriterer å byggja avlyttingssikre rom framfor andre ting, fordi det gjev pengar i kassa, er vi også på ville vegar.

(Løysinga er sjølvsagt ikkje å berre dra kredittkortet i staden, altså)
    Det rare her var selvsagt svikten i forhold til helt opplagte regler for hvordan statlige foretak finansieres. Det kan være at Norges Lover er vanskelige å ha fullstendig oversikt over, men Grunnlovens §75 bør man klare å forholde seg til.
    Og vi får vel vite hvorfor beløpet og forpliktelsen ikke var å finne i NSMs årsrapport ...

At NSM har en liste med gode formål som kan effektivisere virksomheten tviler jeg ikke på, men finansieringsgangen burde det ikke være tvil om.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    SOm jeg skrev tidligere. Har 2 håndsinformasjon om relativt mye greier rundt Nystrøm, både i NSM og tidligere steder hun har regjert. Relativt opptatt av seg selv for å si det slik. At ikke slikt blir avdekket under solide lederrekrutteringsprosesser er for meg noe underlig.
    Ikke tilfeldig at da jeg/vi hadde ute noen stillingsutlysninger innen IT sikkerhet (analyse) ute så var det flere fra NSM som søkte.
    godt poeng. men da er saken kanskje ikke mer mysteriøs enn at det er slett håndverk fra en udugelig leder. ingen skjult agenda, bare stupiditet. så da blir jo det mer interessante ved det hele; hvordan er nå utvelgelsesprosessene innen byråkratiet som leder frem til slike ledere, eller var det bare et arbeidsuhell mer av typen shit happens? problemet er jo at det likevel ikke var et sololøp.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva er egentlig logikken bak at en sentral statlig institusjon leier lokaler fra private firma, men man har Statsbygg??
    Det samme gjelder faktisk også sykehusene som tydeligvis finansieres med lån direkte fra staten...Det henger jo ikke på greip...??

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det burde jo være unødvendig at de har havnet i den situasjonen at de må ta opp ulovlige lå for å ha riktig datautstyr og sikre lokaler.
    Strengt tatt var det kanskje ikke helt nødvendig å flytte fra Huseby til Fornebu heller.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.010
    Strengt tatt var det kanskje ikke helt nødvendig å flytte fra Huseby til Fornebu heller.
    Neida, ifølge fela var det ikke nødvendig med garderobe heller. Skal ikke uttale meg om behovet her(selv om departementet også åpenbart mente det var et behov) , men it sikkerhet er ikke noe vi burde spare på.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.654
    Torget vurderinger
    10
    Kjetil Rolness:
    Man kan si det slik Therese Sollien sier det: Demonutdrivelse som barneoppdragelse er ikke greit. Eller man kan si det sterkere: Kongehuset burde for lengst skjønt at denne fyren er klin sprø, at han er til skade både for dem selv og for folket de tjener, og at han vil gjøre ytterligere skade når han blir inngift i familien til neste år. Kort sagt: Foreldrene burde snarest sørge for et arrangert ekteskap for Märtha Louise med en kjedelig prins fra Østerrike. Eller for den saks skyld en melanrik, halvglamorøs amerikansk selvhjelpsguru som IKKE insisterer på å misbruke sin nyvunne royalistiske status til å spre ideer som tilhører tilbakelagte trinn i menneskehetens historie.
    4696615734214603085.jpg
    AFTENPOSTEN.NO
    Sjaman Durek når nytt bunnivå
    Ikke ta råd om barneoppdragelse fra ham.

Mvh.
    SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde å spørre ChatGPT om den kunne anbefale et høvelig voodoo-rituale for å drive ut sånt fra et kongehus, men den nektet.

1702313895600.png

Da vet vi i det minste at AI’en er klokere enn det der.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig dette her, og legg merke til at Økokrimsjefen følger saken tett. (Han må jo ha lært et og annet av Regjeringen)

Bl.a
    Ingen offentlege instansar kan ta opp lån på vegner av staten, seier jusprofessor Mads Andenæs.

– Det er så ufatteleg at eg blir opprørt, seier han til NRK.

Han seier han har følgd NSM over tid, og har vore uroa over den manglande evna dei har vist til å følge reglar i forvaltinga nøye. Men det som kjem fram no, er på eit heilt anna nivå, seier han.

– Alle veit at ein ikkje har myndigheit til å ta opp lån. Juristar, banktilsette og rådgjevarar veit dette. Dette er strengt regulert i dei fleste land. Med så store beløp må juristar bli involvert.

Han seier han er svært uroleg for det som har kome fram, og meiner dette er ei politisak.

– Eg er så overraska at eg ikkje har ord. Her er vi inne på strafferett. Økokrim må på bana.

Han meiner det er fleire spørsmål som no må bli avklart når regjeringa no går gjennom saka. Blant anna må dei undersøke om låneavtalen var gyldig, sidan NSM ikkje har mynde til å skrive under på ein slik avtale sjølv.

Han meiner at også utleigar og lånegjevar kan ha eit strafferettsleg ansvar i saka.

– Private som driv med eigedom og leiger ut til det offentlege er ikkje uvitande om reglane om kven som kan underteikne for offentlege instansar og avgrensingane som gjeld her. Det er klare reglar for det.

Sjef for Økokrim, Pål Lønseth seier økokrim føljer saka tett.

– Økokrim var ikkje kjend med denne saka før dette kom fram i media i dag, seie Lønseth.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.639
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen «skulle ønske jeg var flue på veggen» øyeblikk.
    På topp: Da politisjefen møtte Tor Mikkel Wara på dennes kontor og meldte hva Laila B hadde holdt på med.

Nytt: Da Støre fikk beskjed om NSMs låneopptak fra Mehl.
    Med «da Mehl fikk beskjeden» som oppfølger.

Mye rart som foregår i norsk politikk og styre og stell.

Travle dager for en mikrofonflue.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.968
    Sted
    Sunnmøre
    Nytt: Da Støre fikk beskjed om NSMs låneopptak fra Mehl.
    Med «da Mehl fikk beskjeden» som oppfølger.
    Det mest interessante vidare er, som Hagen (og no, endeleg, er han på rett plass) har skjøna: I kva grad kan Mehl stillast ansvarleg for at NSM inngjekk denne kontrakten? NSM sender spørsmål om ein kontrakt på 48 mill i “finansiering” (og heilt utanfor er ikkje det, Statsbygg sin rettleiar frå juni 2023 snakkar om kva ein må passa på i slike tilfelle), og får eit “ok”. Så lyg NSM (sannsynlegvis) om at dei har snakka med Statsbygg (“ikkje mas, mamma sa det var greitt”).

Så, gjer Nystrøm eit merkeleg etisk reknestykke, som ein nesten må vera kryptoingeniør for å gjera (krypto er jo anvendt talteori): eit prinsipp er eit prinsipp, og gjeld det for 48 mill, gjeld det for 200 mill. Slik opna ho kassakreditt hjå huseigaren sin, og lever godt til på det fram til fyrste avdrag.

Men: Burde departementet mobilisert ekstra når det var kontraktar på kanten av Grunnlova (sidan finansiering inneber eit lån)? Burde departementet lura når eit direktorat opnar kostbare senter utan at det er å sjå i rekneskapen?

Edit; eg ser at DN ser litt av det same:

Metoden er kjent fra andre saker dette året: Noe galt dukker opp i et departement. I dyp taushet undersøkes saken, reaksjoner og konsekvenser bestemmes før en hel pakke med problem og løsning presenteres for offentligheten. Tonje Brenna gjorde det slik og Anniken Huitfeldt gjorde det slik. Nå har justisminister Emilie Enger Mehl gjort det samme.

I forbindelse med at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) flyttet store deler av virksomheten til Fornebu, ble det inngått en leieavtale med John Fredriksens selskap Norwegian Property. En del av denne avtalen var betaling for innredning og spesialtilpasning av lokalene. I en løsning som er ganske vanlig i eiendomsbransjen, ble utgiftene til dette satt opp som et lån med en nedbetalingsplan og en avtalt rente.

Slike leieavtaler er utbredt. De kan kalles kapitalleie, eller «finansielle avtaler». De hviler på prinsippet om at leietager selv må bekoste selve utstyringen av lokalene. Dette kan gjøres ved at utleier betaler og gjennomfører innredning og andre tiltak etter leietagers spesifikasjoner, også blir dette betalt tilbake over tid. En slik ordning er ofte hensiktsmessig for begge parter, og det er ikke noe illeluktende eller mistenkelig med den.

Mehl har ved flere anledninger omtalt NSMs leieavtale som et «privat lån», men dette er i beste fall upresist. Justisministerens ordlyd er mest egnet til å skandalisere NSM og den avgåtte sjefen Sofie Nystrøm, og i mindre grad til å opplyse saken.

Likevel, statlige etater skal som en hovedregel ikke oppta lån. Staten er rik og kunne like gjerne betalt i kontanter alt det kostet å utstyre NSMs lokaler med det som var nødvendig. Det er også et kjerneprinsipp at utgifter i staten skal vedtas av Stortinget, og at etater og departementer derfor ikke kan ta opp lån for å finansiere virksomheten. Her der det liten tvil om at Nystrøm og NSM har gjort noe de ikke skulle. Det kostet Nystrøm jobben.

Det merkelige er hvordan dette kunne skje, uten at det ble fanget opp. Særlig hvis det var så alvorlig galt som Mehl gir inntrykk av. Her begynner det som kan bli betydelige problemer for justisministeren.

For det første fikk Justisdepartementet forelagt en kontrakt der låneprinisippet ble beskrevet, uten at noen reagerte på det. Senere ble lånesummen utvidet og renten høyere, men prinsippet var det samme.

For det andre lot Justisdepartementet NSM få unntak fra et klart påbud om at Statsbygg skulle inn i alle leieprosesser over en viss størrelse der statlige etater var involvert. Det er ikke veldig spekulativt å tro at Statsbygg ville sett farene ved et slikt låneelement i kontrakten.

For det tredje var slike «finansielle avtaler» og utfordringene de innebærer godt kjent fra før av. I flere rapporter fra Riksrevisjonen ble det påpekt at slike avtaler i helseforetakene måtte klassifiseres som lån, og at dette var i strid med reglene. Dette ble også behandlet i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i 2015.

For det fjerde er det fortsatt uklart om NSMs leiekontrakt er et engangstilfelle, eller om slike ordninger er vanlige for flere statlige organer som leier lokaler. Hvordan stiller dette seg for andre departementer eller etater som leier i det private markedet for næringseiendom? De trenger også ofte spesielle tilpasninger, ekstra sikkerhet et cetera. Hvis dette er utbredt så ser det noe merkelig ut at akkurat NSM-sjefen måtte gå. Da kan det komme et ras av avganger i etterkant.

Det er også generelt vanskelig å skjønne at Justisdepartementet har virket helt bevisstløst i håndteringen av nye lokaler for en så viktig underliggende etat som NSM. Hvordan trodde departementet at de nye lokalene og all sikkerheten i dem egentlig skulle finansieres? Var det ingen som ba om å få skikkelig informasjon om det? Som vist over, er jo dette en godt kjent problemstilling.

Mehl har håndtert saken etter Brenna/Huitfeldt-oppskriften, der konklusjonen er at hun selv blir sittende. Nå er det varslet en granskning som skal gå ti år tilbake i tid. Det spørs om hun og departementet får fred helt til den er ferdig. Så langt er det en del som tyder på at denne skandalen kanskje ikke er isolert til å bare gjelde NSM.
    Eg trur kjernen i problemet var at beløpet var for høgt, slik at Mehl måtte gå til Stortinget, og då måtte ho leggja det fram på verst mogleg måte for Nystrøm (som elles har vore grovt ufornuftig etter det eg kan sjå).

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ingen tro på at noen blir straffet selv om de har handlet i strid med Norges lover og gjeldende regler. Å gå av til en feit etterlønn er da ingen straff ! Straff som svir er forbeholdt "vanlige folk", igjen !

Noen som tør vedde i mot :)

Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er forskjell på å være statsminister og å være uenig. :rolleyes:
    Formulerte meg noe klønete der ser jeg; det jeg mente er at Statsministeren har et større ansvar for å prøve å endre, stoppe noe, eventuellt å gå av i protest i en politisk sak. Noe hun burde gjort dengang.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Interiore Simplicitate
    godt poeng. men da er saken kanskje ikke mer mysteriøs enn at det er slett håndverk fra en udugelig leder. ingen skjult agenda, bare stupiditet. så da blir jo det mer interessante ved det hele; hvordan er nå utvelgelsesprosessene innen byråkratiet som leder frem til slike ledere, eller var det bare et arbeidsuhell mer av typen shit happens? problemet er jo at det likevel ikke var et sololøp.
    Det synes jeg er interessant. Jeg har naturlig nok ingen innsikt i hvordan ledere rekrutteres innen offentlig sektor da jeg aldri har jobbet der selv, men man kan jo undres av og til, ikke minst gjelder dette den tilsynelatende mangelen på selvinnsikt og selvkritikk. Godt eksemplifisert ved tidligere politimester i Nordre Buskerud Sissel Hammer, som fikk hard medfart av Gjørv-kommisjonen. Noe av det første nevnte Hammer gjorde etter at kommisjonen la frem sin knusende rapport var å søke jobben som politidirektør.

"Kommisjonen kan si hva den vil, jeg er den rette til å bli politidirektør!"

Det er fascinerende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn