Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Er det mulig.

    Dette er et seriøst feilgrep, og det dukes for sivil ulydighet. Håper vi slipper å oppleve flere slike tilfeller, der politikere i hovedstaden skal diktere hvor en hver borger har rett til å befinne seg. Det minner sterkt om samfunn vi overhodet ikke har noe til felles med. Heldigvis.
    Helt utrolig at dette ble banket igjennom.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De kan da virkelig prøve å pålegge oss karantene, nekte oss å besøke hverandre, stenge skoler, nekte aktiviteter igjen. Sivil ulydighet, som Disqutabel sa, vil bli stor. At regjeringen skal kunne bestemme dette, er jo diktatoriske tendenser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    55 stemte mot, 111 for. Lærte de overhodet intet av meningsløse corona restriksjoner og hysteri?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.293
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Uklart hva som skal haste sånn at det ikke er tid til å involvere Stortinget.

    Sverige har vel allerede gitt slike, eller lignende fullmakter, til Tegnell og hvem det nå er som er hans etterfølger. Kanskje vi er inspirert av broderfolket nok en gang.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    8.937
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Vi har fått med oss nyhetene, men jeg stoler på at fiskeprodusentene gjør ting riktig og at fisken er trygg".

    Jaja..... 🙄 Ikke noen overraskelse da; folk vil ha det de liker og driter i dyrevelferd og denslags dilldall.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    295
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å servere laks til inviterte gjester blir vel snart å betrakte som en bevisst fornærmende gest.

    Mine venner og meg inkludert gir jamt faen og kunne ikke brydd oss mindre.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.293
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.129
    Det har vært rettet negativ kritikk mot lakseoppdrett i flere år men mattilsynet har konkludert med at produktet er trygt å spise men for meg er det blitt mer og mer tvilsomt og spesielt u-appetittelig. Kjøper litt røyke- og gravlaks av og til.
    Får jeg tak i villaks så speker jeg den, enkelt og veldig godt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er jo unektelig interessant at Mattilsynet ønsker rapporteringsplikt, men føyer seg etter lakseadvokatene....
    Rapporteringsplikt ved sykdommer i matkjedene burde da være en selvfølge.... men matministeren følger sikkert nøye med....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.293
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Still opp med ubegrensede ressurser, advokatkorpset står klar til å dra alt for retten. Ikke nødvendigvis for å vinne, men man spiser opp motstanderens ressurser og får tiden til å gå.

    Akkurat slik Trump har holdt på i alle år.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    Vet ikke hvor mange ganger jeg i utlendighet har blitt invitert hjem på middag og har måttet skjule så godt jeg kunne min mangel på ekstatisk begeistring over at vertskapet hadde gått til det skritt, velmenende som det alltid var, å servere til hovedrett norsk oppdrettslaks.

    Mange der ute som tror at om det er noe en nordmann savner så snart han er utaskjærs så er det oppdrettslaks fra Lerøy, Salmar eller liknende.

    I grunnen litt rart at oppdrettsnæringen tilsynelatende har sluppet unna bare en promille av de internasjonale kritiske spørsmål som ble vår høyst marginale hvalfangere til del på 90-tallet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor mange ganger jeg i utlendighet har blitt invitert hjem på middag og har måttet skjule så godt jeg kunne min mangel på ekstatisk begeistring over at vertskapet hadde gått til det skritt, velmenende som det alltid var, å servere til hovedrett norsk oppdrettslaks.

    Mange der ute som tror at om det er noe en nordmann savner så snart han er utaskjærs så er det oppdrettslaks fra Lerøy, Salmar eller liknende.

    I grunnen litt rart at oppdrettsnæringen tilsynelatende har sluppet unna bare en promille av de internasjonale kritiske spørsmål som ble vår høyst marginale hvalfangere til del på 90-tallet.
    Det har jeg løst på følgende vis ved et par anledninger:

    «I am sorry, but I can’t eat Norwegian farmed salmon. I am allergic to the colorizing agent they use to give the fish its pink color.»

    «What do you mean?»

    Og så viser jeg dem fargekartet industrien bestiller farge etter, og bilde av hvordan fisken ville blitt uten.

    Har gjort dette i Frankrike og i Spania. Hvordan vet du at du er allergisk? Vel, jeg liker ikke å spise kunstig farget fisk, kanskje det påvirker meg?


    IMG_3205.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Når du føkker opp Julebrus …

    Aldri så galt at …

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Det har jeg løst på følgende vis ved et par anledninger:

    «I am sorry, but I can’t eat Norwegian farmed salmon. I am allergic to the colorizing agent they use to give the fish its pink color.»

    «What do you mean?»

    Og så viser jeg dem fargekartet industrien bestiller farge etter, og bilde av hvordan fisken ville blitt uten.

    Har gjort dette i Frankrike og i Spania. Hvordan vet du at du er allergisk? Vel, jeg liker ikke å spise kunstig farget fisk, kanskje det påvirker meg?

    Nå kan man si mye om opprettsnæringen, men akkurat det som gir fisken farge etter paletten er vel strengt tatt det samme stoffet som gir den farge som vill fisk.
    Blir jo litt som at man skryter av at man ikke bruker E250/252 som konserveringsmiddel i spekemat men bruker selleri som inneholder samme stoffet og dermed funker på samme måten.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    1.169
    Sted
    '
    Det har jeg løst på følgende vis ved et par anledninger:
    Så når du er invitert på middag til venner og bekjente utenfor Norge, da kliner du fargekartet i trynet på vertskapet og du måkke komme her og komme her..
    Fantastisk! o_O
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan man si mye om opprettsnæringen, men akkurat det som gir fisken farge etter paletten er vel strengt tatt det samme stoffet som gir den farge som vill fisk.
    Blir jo litt som at man skryter av at man ikke bruker E250/252 som konserveringsmiddel i spekemat men bruker selleri som inneholder samme stoffet og dermed funker på samme måten.
    Nå kan man si mye om opprettsnæringen, men akkurat det som gir fisken farge etter paletten er vel strengt tatt det samme stoffet som gir den farge som vill fisk.
    Blir jo litt som at man skryter av at man ikke bruker E250/252 som konserveringsmiddel i spekemat men bruker selleri som inneholder samme stoffet og dermed funker på samme måten.

    Enjoy. Her er prosessen bak det «naturlige» fargestoffet

    Og produsentene konkurrerer i skarpest mulig farge, siden den naturlige er for blass.


    Structure modification of astaxanthin exhibiting wide range of pharmacological properties opens the way to targeted synthesis of its peculiar semisynthetic derivatives. The selection of the optimal class of the modified astaxanthin should account for the fact that its esters with organic acids are the major bound form of its compounds in biological environment. Enzymatic catalysis with lipases of astaxanthin ester synthesis at low temperature allows to avoid the use of aggressive chemical agent. Esters of astaxanthin with benzoic, 4-methylbenzoic, nicotinic, phenylglycolic (mandelic), 2-hydroxybenzoic (salicylic) acids, and ibuprofen have been synthesized. The esterification reaction has been carried out in an anhydrous medium in the presence of a biocatalyst. Structure of the obtained compounds was confirmed by the data of 1H NMR spectroscopy and mass spectrometry. The stability of astaxanthin esters to environmental factors will solve the problems of its stabilization. The synthesis of astaxanthin esters in the presence of enzymes will reduce the amount of isomers in the target product and increase its safety and effectiveness. The main prospect of using astaxanthin esters is the targeted transport of pharmaceutical substances.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Så når du er invitert på middag til venner og bekjente utenfor Norge, da kliner du fargekartet i trynet på vertskapet og du måkke komme her og komme her..
    Fantastisk! o_O
    Jeg ser det som forholdsvis kurant å opplyse om hva man spiser, ja. Fargetilsetningen er vel som kirsebæret på toppen av den rare guffen vi kaller oppdrettslaks. Se forrige innlegg.

    Metoden som beskrives er utviklet for å unngå de uheldige sidene ved dagens foretrukne og billigere.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    Så når du er invitert på middag til venner og bekjente utenfor Norge, da kliner du fargekartet i trynet på vertskapet og du måkke komme her og komme her..
    Fantastisk! o_O
    ikke veldig høflig. Hadde vel ikke invitert vedkommende til middag så mange flere ganger etter en slik opplevelse, nei.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.954
    Antall liker
    29.596
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Enjoy. Her er prosessen bak det «naturlige» fargestoffet

    Og produsentene konkurrerer i skarpest mulig farge, siden den naturlige er for blass.


    Structure modification of astaxanthin exhibiting wide range of pharmacological properties opens the way to targeted synthesis of its peculiar semisynthetic derivatives. The selection of the optimal class of the modified astaxanthin should account for the fact that its esters with organic acids are the major bound form of its compounds in biological environment. Enzymatic catalysis with lipases of astaxanthin ester synthesis at low temperature allows to avoid the use of aggressive chemical agent. Esters of astaxanthin with benzoic, 4-methylbenzoic, nicotinic, phenylglycolic (mandelic), 2-hydroxybenzoic (salicylic) acids, and ibuprofen have been synthesized. The esterification reaction has been carried out in an anhydrous medium in the presence of a biocatalyst. Structure of the obtained compounds was confirmed by the data of 1H NMR spectroscopy and mass spectrometry. The stability of astaxanthin esters to environmental factors will solve the problems of its stabilization. The synthesis of astaxanthin esters in the presence of enzymes will reduce the amount of isomers in the target product and increase its safety and effectiveness. The main prospect of using astaxanthin esters is the targeted transport of pharmaceutical substances.
    Jeg bare lurer: Hva skal innlegget ditt bevise?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden jeg deltar i et par matfora på nett, og av og til leser alt det rare som skrives om oppdrettslaks, både positivt og negativt, så har jeg lenge lurt på hvor mange og hvorhen man får tak i villaks....?? Forøvrig så kjøper jeg heller røkt ørret hvis jeg får lyst på denslags...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg deltar i et par matfora på nett, og av og til leser alt det rare som skrives om oppdrettslaks, både positivt og negativt, så har jeg lenge lurt på hvor mange og hvorhen man får tak i villaks....?? Forøvrig så kjøper jeg heller røkt ørret hvis jeg får lyst på denslags...
    Jeg anbefaler å fiske laksen selv. En svært givende hobby 😊
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.129
    Jeg ville heller ikke spist med glede og lyst, men jeg hadde prøvd å vist takknemmelighet og spist min porsjon og sagt det var godt, hykler som jeg er.

    Når det fokuseres veldig på oppdretts-laks og ørret må vi ikke glemme fjærkre, storfe og annen kommersiell matproduksjon. Grisefarmer også er ofte et svineri.
    Mattilsynet har tidligere bemerket at oppdrettslaks ikke er verre enn andre proteinkilder vi nyter til daglig.
    Dyrevelferd burde komme mer fram i media både i Norge og andre land.
    Vilt, fugl og dyr er det beste vi har hvis man liker smaken. Så har vi mengder av fri hvitfisk å få kjøpt som ikke har vært i Kina for filetering.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.293
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg ville heller ikke spist med glede og lyst, men jeg hadde prøvd å vist takknemmelighet og spist min porsjon og sagt det var godt, hykler som jeg er.

    Når det fokuseres veldig på oppdretts-laks og ørret må vi ikke glemme fjærkre, storfe og annen kommersiell matproduksjon. Grisefarmer også er ofte et svineri.
    Mattilsynet har tidligere bemerket at oppdrettslaks ikke er verre enn andre proteinkilder vi nyter til daglig.
    Dyrevelferd burde komme mer fram i media både i Norge og andre land.
    Vilt, fugl og dyr er det beste vi har hvis man liker smaken. Så har vi mengder av fri hvitfisk å få kjøpt som ikke har vært i Kina for filetering.
    Tenk om norske grisebønder hadde hatt en hær av advokater å sende i krig med mattilsynet.

    Eller at de i løpet av noen få år som kjøttprodusenter la seg opp formuer så store at eneste utvei var å flytte til Sveits.

    Forøvrig hjertens enig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg anbefaler å fiske laksen selv. En svært givende hobby 😊
    Det har jeg tildels også gjort tidligere, men slike muligheter er nokså avhengig av hvor man bor..
    Og så er det faktisk blitt så dyrt og lite tilgjengelig at det også er etproblem mange steder..
    Det blir litt som å kjøpe hagle til 20000 for skaffe seg rypemiddag…😜
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.747
    Antall liker
    2.367
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Siden jeg deltar i et par matfora på nett, og av og til leser alt det rare som skrives om oppdrettslaks, både positivt og negativt, så har jeg lenge lurt på hvor mange og hvorhen man får tak i villaks....?? Forøvrig så kjøper jeg heller røkt ørret hvis jeg får lyst på denslags...
    Villaks kjøpes i fiskebutikken når det er sesong, juni til august. Jeg er ikke sikker på at den oppdrettsregnbueørreten du får tak i i Norge er noe som helst bedre enn oppdrettslaksen. Skal du ha røkt villørret i Norge så må du nok fiske og røyke den selv.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.129
    Noen grunneiere langs kysten hadde rett til laksenot / kilenot før i tida men jeg vet ikke hvordan det er nå. Mulig det er forbudt og avsluttet.? Da jeg var liten hadde vi den retten annet hvert år, altså delt med nabogården. Fikk vel 20-30 lakser hver sesong. Jeg skal forhøre meg når jeg kommer hjem til våren. Vi har ikke den gården lenger men jeg kjenner mange med sjørett og sist jeg kjøpte 4 stk. 5 kg fisker var fra en slik og prisen var overkommelig, ikke noe å si på men husker ikke kr/kg.
    Det var noe som kaltes drivgarnfiske etter laks men det er det slutt med eller innskrenket tror jeg. Elvefiske er dyrt og tidkrevende og lite matauk, mange skal slippes ut igjen også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.646
    Antall liker
    9.550
    Sted
    Oslo
    Catch and release
    At du haler og drar en laks med krok i munnen, gjerne i lang tid, for så å slippe den ut igjen for at neste mann kan hale og dra i en laks med krok i munnen, gjerne i lang tid?
    Dette er tortur og mishandling.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.129
    Ja, og jeg har ikke sett forskning på hvordan det går med disse som blir sluppet ut igjen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Catch and release
    At du haler og drar en laks med krok i munnen, gjerne i lang tid, for så å slippe den ut igjen for at neste mann kan hale og dra i en laks med krok i munnen, gjerne i lang tid?
    Dette er tortur og mishandling.
    Selv fisker jeg aller mest i smålakselver, og det jeg får blir med hjem. Catch and release er en sadistisk lek med liv. Prisen er overkommelig også, rundt 300 døgnet eller 4000 for sesongen. Tilbake får jeg rekreasjon, trim, frisk luft, ro, spenning, mat, utfordring med å lure laksen. Vinn, vinn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn