Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.834
    Antall liker
    13.313
    Jeg trodde ar man kunne lande under alle forhold så snart man kom nord for Trondheim jeg men tydeligvis ikke.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    Hallo. Vindstyrke Orkan i kastene...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har blåst før. Jeg kom i tanke om brevet fra Yttersia, som gjengitt i «Vett og uvett»:
    Herr Skollærer Aas!

    Under Uveiret på Yttersia avvigte Søndag havde famelien paa Snauholmen søgt Tilflugt i kjælderhullet formedelst Vindens hæftige anløb, der truede med at velte Huset. Enest han gammel-Jentoft havde sitt forblivende paa Loftet, hvor han Huserede i sin alderdom. Di havde da knægaaet han for at faa han ned. Som nu Stormen øgede paa og en vindskie flæktes av paa væstersia, opsendtes nye Begjæringer gjennem kjælderlemmen og Lofthullet, hvor han saaes i sin haardnakkedthed. "Jæntoft, kom ne, han tær huset." Men gammel-Jentoft svarede kuns dette: "Frykter ikke, men vogt eder selv og eders børn." Siden kom der en Rokksalving som rysket bislaget av Syllen. Da skreik dæm som et yderste: "Kom ne Jæntoft, hør nu, no tær han huset." Men den gamle var ligesom beget i sengbænken. "Ka dokker bær dokker før? Hajll kjæften dokkers, I Lidet Troende. Æ vijll sove." Litt senere kom en storm-eling som tok sengbænken ud gjennom troet, medens han selv skufledes ned gjennem Lofthullet i lag med Mønsaasen, stykker av loddpipen og en halv baatomn med varme i. "Der kjæm han," ropte ho Indianna. Men gammel-Jentoft plukkede Murpuss ut av øinene og sagde som med sig selv: "Ja saa bætterde tok han huset".

    Ærbødigst,
    Ingart Haldorsen Kjeila
    (Ja, jeg vet jeg har sitert det før, men værmeldingen inspirerte til å lese boken fra perm til perm på nytt her i kveld. Den kunne nok ikke blitt utgitt i dag, trur eg.)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.033
    Antall liker
    11.440
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Haill kjæft - I lide troende!! Æ vil sove!! " har vært i mitt vokabular i mange tiår.... :cool: Joda - det kan blåse her....som oftest relativt stabil vind, da det er nokså flatt, men det kommer da noen kast.... Mener max gust målt ved jobben ( som jeg avsluttet i fjor ) var noe over 110 knt, men på rette retninga blir det nokså guffent der
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde ar man kunne lande under alle forhold så snart man kom nord for Trondheim jeg men tydeligvis ikke.
    @crosswind kan sikkert korrigere meg, men jeg mener en 737 gir opp ved 30 knop (16 m/s) eller så på tvers av rullebanen.

    Jeg satt forøvrig i en 737 som skulle fra Bodø for lenge siden, boarding completed, og det blåste mer enn flyet var godkjent for, så vi satt nå der og gynget mens vi ventet på at det skulle løye et øyeblikk slik at vi kunne pile avgårde. Det viste seg at det ristet så mye, med flyet fortsatt stående på bakken, at piloten heller ikke fikk til å nullstille gyroplattformen (eller hva det nå var) før det løyet. Det løste seg omsider, flyet vendte nesen mot vinden, og det virket som piloten bare slo av bremsene og maskinen deretter tok av vertikalt. Relativt kort tilløp.

    Det var aldri mindre enn en opplevelse å trafikkere strekningen Bodø-Glomfjord vinterstid i assorterte leiebiler. En gang var returen i ambulanse til ortopedisk avd i Bodø, men de fikk da skrudd meg sammen og sendt meg videre. Man kjenner telehivene langs veien ganske godt med brukket legg.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    2.233
    Galt og galt fru Blom. Men syns det er litt morsomt når Norge er verdenskjente i Norge. Ikke så sjeldent, nisjesporten langrenn er jo et opplagt eksempel. Bodø er europeisk kulturhovedstad i 2024. "Setter Bodø på verdenskartet osv. osv.... Et gigantisk løft for byen...Nord-Norge osv.osv"

    Noen som har hørt om Tartu eller Bad Ischl. Jepp, dit vil vi dra !!!!! De to andre europeiske kulturhovedstedene i 2024.

    I 2000 var Bergen europeisk kulturhovedstad. På lik linje med ni andre byer i Europa. Og det var.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.564
    Antall liker
    8.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Omvendt for meg; har aldri hørt om Bad Ischl, men kjenner til Tartu.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Galt og galt, men i et lite land som Norge må man som toppleder tåle fokus
    De er en gjeng med feigiser
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @crosswind kan sikkert korrigere meg, men jeg mener en 737 gir opp ved 30 knop (16 m/s) eller så på tvers av rullebanen.

    Jeg satt forøvrig i en 737 som skulle fra Bodø for lenge siden, boarding completed, og det blåste mer enn flyet var godkjent for, så vi satt nå der og gynget mens vi ventet på at det skulle løye et øyeblikk slik at vi kunne pile avgårde. Det viste seg at det ristet så mye, med flyet fortsatt stående på bakken, at piloten heller ikke fikk til å nullstille gyroplattformen (eller hva det nå var) før det løyet. Det løste seg omsider, flyet vendte nesen mot vinden, og det virket som piloten bare slo av bremsene og maskinen deretter tok av vertikalt. Relativt kort tilløp.

    Det var aldri mindre enn en opplevelse å trafikkere strekningen Bodø-Glomfjord vinterstid i assorterte leiebiler. En gang var returen i ambulanse til ortopedisk avd i Bodø, men de fikk da skrudd meg sammen og sendt meg videre. Man kjenner telehivene langs veien ganske godt med brukket legg.
    Här kommer bromsvärden in i bildet och vindkomponenten reduceras i takt med sämre bromsvärde. På 737-800 ligger max recommended crosswind på 34 knop på torr, våt bana eller kontaminering med god bromsverkan, 28 knop på good-medium, 20 på medium, 14 på medium-poor och 5 knop på poor. Detta är inkluderat eventuell gust. Maximal vind för ground ops är 60 knop (ofta begränsar det sig tidigare med utrustning som trapp etc som har mer begränsning) och max 15 knop medvind på landning. Dessa värdena är generella och andra begränsningar som banlängd, banbredd och vikt kan vara ytterligare styrande.

    Ja, stämmer det med gyro. Vi har ett IRS system (Inertial Reference System) som består av 3 lasergyron och accelerometer/IRS som behöver runt 10 minuter för initializement och alignment. Har också varit med om att det misslyckas när maskinen inte står i ro. Det kan fungera med att få 180 passagerare ombord som bidrar med god vikt och som du skriver, näsan in i vinden.

    På tal om det, är i Tromsø i dag, så då blir allt detta extra aktuellt.. Spännande dag i vente.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.033
    Antall liker
    11.440
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er kanskje litt forskjell på å reise med en radius på noen mil rundt Oslo, og reiser ute i provinsen....

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men forskjellen motsatt vei er at det ikke er to personer som kan settes i en taxi, men ganske mange tusen som står på perronger og er forbannet over å komme for sent på jobb nok en gang.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    2.233
    Dobbeltmoral er jo dobbelt så bra som vanlig moral. Resten av artikkelen er bak mur. Fint hvis noen......

    "Ute i verden forsvarer Norge naturen. Her hjemme raserer vi den.

    Det siste året har Norge bidratt sterkt til å lande tre viktige miljøavtaler:
    Internasjonalt er Norge altså en pådriver for både naturvern og klimaomstilling. Men så fort statsrådene kommer hjem igjen, er tonen en ganske annen."

    1706523859225.png

    «Ute i verden forsvarer Norge naturen. Her hjemme raserer vi den.» (bt.no)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    At pressen fråtser i ikke verifiserte anklager er jo ikke noe nytt, og i et blodferskt parti må man nok regne med en del støy, er jo bare og se på AP som har passert 130år

    Dette er litt av same mønsteret som PDK/De kristne/Konservativt (utan at eg kjenner spelet der i detalj), eller for den del alle dei partia som har splitta ut av Ap og Venstre gjennom tidene.

    Spesielt med INP/DNI er at det er eit nytt parti med temmeleg høg oppslutning og ei rekkje einskildsaker, men der den overordna visjonen ser ut til å vera at Noreg ein gong på 1980-talet er den optimale styreforma, minus dei delane av sosialdemokratiet som vart avvikla på 1980-talet. Eller noko (eg trur, av ein eller annan grunn, ikkje at INP ønskjer seg tilbake til NRK-monopolet eller rentene og valutasvinginga vi opplevde den gongen).

    Kombinasjonen av så diffus ideologi og ei partieigande leiing trur eg er særleg eigna til å skapa støy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    5.273
    Spesielt med INP/DNI er at det er eit nytt parti med temmeleg høg oppslutning og ei rekkje einskildsaker, men der den overordna visjonen ser ut til å vera at Noreg ein gong på 1980-talet er den optimale styreforma, minus dei delane av sosialdemokratiet som vart avvikla på 1980-talet. Eller noko (eg trur, av ein eller annan grunn, ikkje at INP ønskjer seg tilbake til NRK-monopolet eller rentene og valutasvinginga vi opplevde den gongen).
    Det er sant, INP baserer jeg i stor grad på oppslutning fra de som mener at samfunnet går i feil retning og at alt var bedre før i tida. Altså velgere som begynner å bli oppi årene og som i antall og andel stadig øker siden samfunnet eldes. De er langt på vei et biprodukt av eldrebølgen.

    Litt ironisk som jeg var innom i en annen tråd, har folk en tendens til å tenke at ting var på topp da de selv var på topp, altså i tenårene eller tyveårene. Vi liker musikken som ble laget da vi var unge, vi liker humoren som ble laget da vi var unge, vi liker bilene som ble laget da vi var unge, og vi liker samfunnet slik det så ut da vi var unge. Og derfor er det nok langt på vei en naturlov at de fleste ettersom de blir eldre, i økende grad vil tenke at samfunnet går i feil retning. I hvert fall hvis det ikke objektivt og éntydig går i riktig retning, altså at vi har veldig stor og bred velstandsvekst slik som vi hadde i etterkrigstiden. Uten (stor) vekst vil "alle" etter hvert mene at tingenes tilstand blir verre.

    Så misnøye som politisk kapital kommer nok bare til å bli mer og mer verdt (postulerer jeg som en slags selvoppfyllende profeti om at ting går i feil retning).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Dette er litt av same mønsteret som PDK/De kristne/Konservativt (utan at eg kjenner spelet der i detalj), eller for den del alle dei partia som har splitta ut av Ap og Venstre gjennom tidene.

    Spesielt med INP/DNI er at det er eit nytt parti med temmeleg høg oppslutning og ei rekkje einskildsaker, men der den overordna visjonen ser ut til å vera at Noreg ein gong på 1980-talet er den optimale styreforma, minus dei delane av sosialdemokratiet som vart avvikla på 1980-talet. Eller noko (eg trur, av ein eller annan grunn, ikkje at INP ønskjer seg tilbake til NRK-monopolet eller rentene og valutasvinginga vi opplevde den gongen).

    Kombinasjonen av så diffus ideologi og ei partieigande leiing trur eg er særleg eigna til å skapa støy.
    Av en eller annen grunn er det ikke opplagt at man får et konsistent og gjennomførbart politisk program ved å la all den sunne fornuften boble frem på en facebook-gruppe. Det blir vel mer som om denne tråden skulle bli til et partiprogram, og det vil jeg virkelig ikke anbefale.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.424
    Antall liker
    11.225
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Här kommer bromsvärden in i bildet och vindkomponenten reduceras i takt med sämre bromsvärde. På 737-800 ligger max recommended crosswind på 34 knop på torr, våt bana eller kontaminering med god bromsverkan, 28 knop på good-medium, 20 på medium, 14 på medium-poor och 5 knop på poor. Detta är inkluderat eventuell gust. Maximal vind för ground ops är 60 knop (ofta begränsar det sig tidigare med utrustning som trapp etc som har mer begränsning) och max 15 knop medvind på landning. Dessa värdena är generella och andra begränsningar som banlängd, banbredd och vikt kan vara ytterligare styrande.

    Ja, stämmer det med gyro. Vi har ett IRS system (Inertial Reference System) som består av 3 lasergyron och accelerometer/IRS som behöver runt 10 minuter för initializement och alignment. Har också varit med om att det misslyckas när maskinen inte står i ro. Det kan fungera med att få 180 passagerare ombord som bidrar med god vikt och som du skriver, näsan in i vinden.

    På tal om det, är i Tromsø i dag, så då blir allt detta extra aktuellt.. Spännande dag i vente.
    IMG_0287.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.662
    Antall liker
    35.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det norske industriparti vs. Industri og næringspartiet. Det er litt Life of Brian over det....The Judean peoples front vs. The peoples front of judea...
    Han tok med seg facebookgruppa med all den sunne fornuften, ser jeg.

    1706543774259.png
    🤡
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Er det litt for lett å starte et politisk parti?
    Eg tykkjer det ser vanskeleg ut, eg.

    Altså, vi har haugevis av parti som ingen har høyrt om, og det er ikkje noko reelt problem. Problemet til INP/DNI er at dei har klart å få inn så mange folk rundtom at dei er nøydde til å presentera seg som eit skikkeleg parti med organisasjon, og ta stilling til ei heil rekkje saker og få det til å høyrest som som politikk. Det er litt vanskeleg å få på beina.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, bare se på MDG.... :)
    MDG var eit mikroparti i 25 år før dei vart store, og er ideologisk inspirert av tilsvarande parti i Europa (særleg Tyskland og Frankrike). Det er ikkje tvil om at dei representerer ei form for ideologisk retning. Likevel: Dei har heile tida vore i “indre spenn” mellom teknooptimistar og retrogardistar, og mellom dei som har V som alternativ og dei som har SV som alternativ.

    Sånne spenn kan eit parti fint leva med, iallfall om partiet oppnår ting alle medlemene er nøgde med, og det difor er god grunn til å halda fram med å vera medlem. Når partiet ikkje oppnår resultat, vert det ideologisk krybbebiting, og ting raknar.

    R oppnår kanskje enno mindre, men dei har ein kjerne av medlemer som har som livsprosjekt å jobba knallhardt utan den heilt store effekten, og eit religiøst forhold til organisering.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.424
    Antall liker
    11.225
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Om hvordan hjerneforskning misforstås og misbrukes i råd til foreldre, men også i retningslinjer fra barnevernet.
    En mor kan fratas barnet fordi hun ikke evner/vil gi barnet de riktige stimuli i et kritisk utviklingsvindu, men når det så handler om fosterhjemsplassering så er barnehjernen plutselig plastisk og tilpasningsdyktig igjen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.726
    Antall liker
    15.872
    Torget vurderinger
    2
    MDG var eit mikroparti i 25 år før dei vart store, og er ideologisk inspirert av tilsvarande parti i Europa (særleg Tyskland og Frankrike). Det er ikkje tvil om at dei representerer ei form for ideologisk retning. Likevel: Dei har heile tida vore i “indre spenn” mellom teknooptimistar og retrogardistar, og mellom dei som har V som alternativ og dei som har SV som alternativ.

    Sånne spenn kan eit parti fint leva med, iallfall om partiet oppnår ting alle medlemene er nøgde med, og det difor er god grunn til å halda fram med å vera medlem. Når partiet ikkje oppnår resultat, vert det ideologisk krybbebiting, og ting raknar.
    I Tyskland kom det til et oppgjør mellom radikal og pragmatisk fløy i Die Grüne. De radikale insisterte på en idealisme som var vanskelig å omsette i praktisk politikk, som ofte krever kompromisser med andre parti. Dette spesielt i Tyskland, der koalisjonsdannelse er gitt. Et realistisk orientert grønt parti, som peker på tap av naturmangfold og klimaendringer som potensielt katastrofale hendelser, bør ikke/kan ikke grave seg ned i småsaker som riktignok er idealistisk opplagte, men fremmedgjørende for velgerne. Om vi er på vei inn i en klimakatastrofe synes sykkelstier og kjøttfrie mandager å tyde på at katastrofen ikke er større enn en liten sprekk i veibanen for biler på den. Eventuelt at den er så langt unna at man kan ta det med ro.

    Denne dissonansen tok de tyske Grønne tak i. Habeck og Baerbock fjernet irritasjonsmoment og insisterte på et pragmatisk program. Det ble et himla oppstyr, men var også et nødvendig oppgjør. Partiet sluttet å bruke "mikrofontid" på småsaker som var perifere i forhold til det som burde vektlegges, og klarte også å få til en allianse med tysk landbruk -- noe MDG er fjernt fra å få til, siden idealister i partiet stjeler mikrofontid for å angripe landbruket, utfra påstander om en omlegging som er helt urealistisk i Norge.

    MDG har ikke forstått John Dryzeks "Politics of the Earth" og har spredt seg over hele "kartet" han trakk opp mellom ulike former for klima-/naturtiltak. Jeg brukte dette i mine møter med partiledelsen, og foreslo en fokus på "nedre, høyre hjørne", men det kan man pent se bort fra i Norge. Partiet er i ferd med å rakne og å bli irrelevant, fordi ingen egentlig forstår hva det vil.

    Omleggingen i Tyskland er interessant, men det som har skjedd i Finland er revolusjonerende. De to gjenstående presidentkandidatene er begge grønne i sin orientering, Haavisto grunnla de Grønne i Finland og Stub er progressivt-liberal med en klar forståelse for behovet for klimaberedskap. Det viser hvor kjapt og effektivt ting kan skje når et land bestemmer seg for at det skal iverksette et nytt industrieventyr, i NOKIA-stil, og bli leverandør av energieffektiviseringsløsninger til hele verden.


    PoliticsEarth.png
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    2.233
    Livet gjennom skjermene ser ut til å passe oss nordmenn perfekt. Vi er i utgangspunktet ikke spesielt utadvendte, heller nærmest sjenerte overfor fremmede. Så skjermen er ideell sutteklut for oss.

    Jeg tok Bybanen (Bergen) før jul og jeg spaserte gjennom vognene. Det var 42 passasjer, 37 av de klamret seg til skjermene sine . Også de som reiste sammen. No speak !

    En familie på 5 sitter på en restaurant. Alle sitter med hodet ned i skjermene sine - mens de spiste, to av barna hadde i tillegg "rundstykker" på ørene !
    No speak. Har et inntrykk at vi er i egen klasse i Europa på dette.

    Antitesen; Var på en restaurant i Italia rett før jul, telte ca 100 personer i lokalet, unge og gamle. Høyt støynivå selvfølgelig. Ikke en (1) satt oppslukt av det alternative univers. En herre på nabobordet unnskyldte seg, grep skjermen og forsvant ut. Han måtte ta en telefon.

    I samme byen var det en kaffebar som byttet eier. Den forrige ville gi seg da han var 83 år (!). Men det varte bare et par år så stengte den. Jeg spurte min venn fra byen, han sa. Folk sluttet å gå dit for den nye eieren prata ikke med gjestene. Det var ikke noe trivelig der.

    Et annet univers, der ute rett og slett !

    En treffende og briljant skrevet artikkel !

    "Når nakken er bøyd, er navlen nær. Hvor innsunkne må vi leve før kroppen sier stopp? Viljen blir vassen, og tankene tomme når oppmerksomheten er klebret fast til et sted kroppen ikke er."

    1706614841906.png


    Debatt: En barista til besvær - VG
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Omvendt for meg; har aldri hørt om Bad Ischl, men kjenner til Tartu.
    Tartu er et fint sted og trivelig studentby.

    Med universitet etablert av svenskene som Academia Gustaviana noen hundre år før vi så noe særlig til høyere utdanning her til lands.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Partiet er i ferd med å rakne og å bli irrelevant, fordi ingen egentlig forstår hva det vil.
    Det trur eg er presist. Veldig interessant innlegg.

    Kan det vera at den erklærte, men ikkje veldig truverdige, blokkuavhengigheita er eit problem her i landet? MDG vil vera ein junior i koalisjon også her i landet, men dei er avhengig av å vera så store at dei ikkje berre får glasperler som takk.

    Litt upresist, der, frå mi side.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn