weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 21.784
- Antall liker
- 14.436
Jeg trodde ar man kunne lande under alle forhold så snart man kom nord for Trondheim jeg men tydeligvis ikke.
Det har blåst før. Jeg kom i tanke om brevet fra Yttersia, som gjengitt i «Vett og uvett»:Widerøe kansellerer alle avganger nord for Trondheim
Widerøe kansellerer nå alle avganger nord for Trondheim. Ny vurdering tas mandag morgen.www.vg.no
(Ja, jeg vet jeg har sitert det før, men værmeldingen inspirerte til å lese boken fra perm til perm på nytt her i kveld. Den kunne nok ikke blitt utgitt i dag, trur eg.)Herr Skollærer Aas!
Under Uveiret på Yttersia avvigte Søndag havde famelien paa Snauholmen søgt Tilflugt i kjælderhullet formedelst Vindens hæftige anløb, der truede med at velte Huset. Enest han gammel-Jentoft havde sitt forblivende paa Loftet, hvor han Huserede i sin alderdom. Di havde da knægaaet han for at faa han ned. Som nu Stormen øgede paa og en vindskie flæktes av paa væstersia, opsendtes nye Begjæringer gjennem kjælderlemmen og Lofthullet, hvor han saaes i sin haardnakkedthed. "Jæntoft, kom ne, han tær huset." Men gammel-Jentoft svarede kuns dette: "Frykter ikke, men vogt eder selv og eders børn." Siden kom der en Rokksalving som rysket bislaget av Syllen. Da skreik dæm som et yderste: "Kom ne Jæntoft, hør nu, no tær han huset." Men den gamle var ligesom beget i sengbænken. "Ka dokker bær dokker før? Hajll kjæften dokkers, I Lidet Troende. Æ vijll sove." Litt senere kom en storm-eling som tok sengbænken ud gjennom troet, medens han selv skufledes ned gjennem Lofthullet i lag med Mønsaasen, stykker av loddpipen og en halv baatomn med varme i. "Der kjæm han," ropte ho Indianna. Men gammel-Jentoft plukkede Murpuss ut av øinene og sagde som med sig selv: "Ja saa bætterde tok han huset".
Ærbødigst,
Ingart Haldorsen Kjeila
Det var ikke jeg som mente at Gardermoen var ubrukelige da man ikke kunne lande der.Hallo. Vindstyrke Orkan i kastene...
@crosswind kan sikkert korrigere meg, men jeg mener en 737 gir opp ved 30 knop (16 m/s) eller så på tvers av rullebanen.Jeg trodde ar man kunne lande under alle forhold så snart man kom nord for Trondheim jeg men tydeligvis ikke.
De kansellerer bare for avgang, landing går helt greit, øøøh hvordan var det no igjen..Widerøe kansellerer alle avganger nord for Trondheim
Widerøe kansellerer nå alle avganger nord for Trondheim. Ny vurdering tas mandag morgen.www.vg.no
Här kommer bromsvärden in i bildet och vindkomponenten reduceras i takt med sämre bromsvärde. På 737-800 ligger max recommended crosswind på 34 knop på torr, våt bana eller kontaminering med god bromsverkan, 28 knop på good-medium, 20 på medium, 14 på medium-poor och 5 knop på poor. Detta är inkluderat eventuell gust. Maximal vind för ground ops är 60 knop (ofta begränsar det sig tidigare med utrustning som trapp etc som har mer begränsning) och max 15 knop medvind på landning. Dessa värdena är generella och andra begränsningar som banlängd, banbredd och vikt kan vara ytterligare styrande.@crosswind kan sikkert korrigere meg, men jeg mener en 737 gir opp ved 30 knop (16 m/s) eller så på tvers av rullebanen.
Jeg satt forøvrig i en 737 som skulle fra Bodø for lenge siden, boarding completed, og det blåste mer enn flyet var godkjent for, så vi satt nå der og gynget mens vi ventet på at det skulle løye et øyeblikk slik at vi kunne pile avgårde. Det viste seg at det ristet så mye, med flyet fortsatt stående på bakken, at piloten heller ikke fikk til å nullstille gyroplattformen (eller hva det nå var) før det løyet. Det løste seg omsider, flyet vendte nesen mot vinden, og det virket som piloten bare slo av bremsene og maskinen deretter tok av vertikalt. Relativt kort tilløp.
Det var aldri mindre enn en opplevelse å trafikkere strekningen Bodø-Glomfjord vinterstid i assorterte leiebiler. En gang var returen i ambulanse til ortopedisk avd i Bodø, men de fikk da skrudd meg sammen og sendt meg videre. Man kjenner telehivene langs veien ganske godt med brukket legg.
At pressen fråtser i ikke verifiserte anklager er jo ikke noe nytt, og i et blodferskt parti må man nok regne med en del støy, er jo bare og se på AP som har passert 130år
Det er sant, INP baserer jeg i stor grad på oppslutning fra de som mener at samfunnet går i feil retning og at alt var bedre før i tida. Altså velgere som begynner å bli oppi årene og som i antall og andel stadig øker siden samfunnet eldes. De er langt på vei et biprodukt av eldrebølgen.Spesielt med INP/DNI er at det er eit nytt parti med temmeleg høg oppslutning og ei rekkje einskildsaker, men der den overordna visjonen ser ut til å vera at Noreg ein gong på 1980-talet er den optimale styreforma, minus dei delane av sosialdemokratiet som vart avvikla på 1980-talet. Eller noko (eg trur, av ein eller annan grunn, ikkje at INP ønskjer seg tilbake til NRK-monopolet eller rentene og valutasvinginga vi opplevde den gongen).
Av en eller annen grunn er det ikke opplagt at man får et konsistent og gjennomførbart politisk program ved å la all den sunne fornuften boble frem på en facebook-gruppe. Det blir vel mer som om denne tråden skulle bli til et partiprogram, og det vil jeg virkelig ikke anbefale.Trakk seg fra INP – nå starter han nytt parti
Dager etter at han trakk seg fra INP starter Owe Ingemann Waltherzøe et nytt parti. Nå har lokallaget i Stjørdal gått over til det nye partiet.www.nrk.no
Dette er litt av same mønsteret som PDK/De kristne/Konservativt (utan at eg kjenner spelet der i detalj), eller for den del alle dei partia som har splitta ut av Ap og Venstre gjennom tidene.
Spesielt med INP/DNI er at det er eit nytt parti med temmeleg høg oppslutning og ei rekkje einskildsaker, men der den overordna visjonen ser ut til å vera at Noreg ein gong på 1980-talet er den optimale styreforma, minus dei delane av sosialdemokratiet som vart avvikla på 1980-talet. Eller noko (eg trur, av ein eller annan grunn, ikkje at INP ønskjer seg tilbake til NRK-monopolet eller rentene og valutasvinginga vi opplevde den gongen).
Kombinasjonen av så diffus ideologi og ei partieigande leiing trur eg er særleg eigna til å skapa støy.
Här kommer bromsvärden in i bildet och vindkomponenten reduceras i takt med sämre bromsvärde. På 737-800 ligger max recommended crosswind på 34 knop på torr, våt bana eller kontaminering med god bromsverkan, 28 knop på good-medium, 20 på medium, 14 på medium-poor och 5 knop på poor. Detta är inkluderat eventuell gust. Maximal vind för ground ops är 60 knop (ofta begränsar det sig tidigare med utrustning som trapp etc som har mer begränsning) och max 15 knop medvind på landning. Dessa värdena är generella och andra begränsningar som banlängd, banbredd och vikt kan vara ytterligare styrande.
Ja, stämmer det med gyro. Vi har ett IRS system (Inertial Reference System) som består av 3 lasergyron och accelerometer/IRS som behöver runt 10 minuter för initializement och alignment. Har också varit med om att det misslyckas när maskinen inte står i ro. Det kan fungera med att få 180 passagerare ombord som bidrar med god vikt och som du skriver, näsan in i vinden.
På tal om det, är i Tromsø i dag, så då blir allt detta extra aktuellt.. Spännande dag i vente.
Han tok med seg facebookgruppa med all den sunne fornuften, ser jeg.Det norske industriparti vs. Industri og næringspartiet. Det er litt Life of Brian over det....The Judean peoples front vs. The peoples front of judea...
"Ja saa bætterde tok han huset".
Eg tykkjer det ser vanskeleg ut, eg.Er det litt for lett å starte et politisk parti?
Ja, bare se på MDG....Er det litt for lett å starte et politisk parti?
Jeg tror faktisk MDG har mer for seg enn INP.Ja, bare se på MDG....
Mvh.
SAL
Så du mener at pga visse personer burde visse partier ikke eksistere?Lan....
Mvh.
SAL
Lan er en av de beste og modigste politikerne vi har.Lan....
Mvh.
SAL
Er ingen mdger, men ja Lan er ei tøffing som står på, skulle ønske partier nærmere meg hadde flere som henne.Lan er en av de beste og modigste politikerne vi har.
MDG var eit mikroparti i 25 år før dei vart store, og er ideologisk inspirert av tilsvarande parti i Europa (særleg Tyskland og Frankrike). Det er ikkje tvil om at dei representerer ei form for ideologisk retning. Likevel: Dei har heile tida vore i “indre spenn” mellom teknooptimistar og retrogardistar, og mellom dei som har V som alternativ og dei som har SV som alternativ.Ja, bare se på MDG....
I Tyskland kom det til et oppgjør mellom radikal og pragmatisk fløy i Die Grüne. De radikale insisterte på en idealisme som var vanskelig å omsette i praktisk politikk, som ofte krever kompromisser med andre parti. Dette spesielt i Tyskland, der koalisjonsdannelse er gitt. Et realistisk orientert grønt parti, som peker på tap av naturmangfold og klimaendringer som potensielt katastrofale hendelser, bør ikke/kan ikke grave seg ned i småsaker som riktignok er idealistisk opplagte, men fremmedgjørende for velgerne. Om vi er på vei inn i en klimakatastrofe synes sykkelstier og kjøttfrie mandager å tyde på at katastrofen ikke er større enn en liten sprekk i veibanen for biler på den. Eventuelt at den er så langt unna at man kan ta det med ro.MDG var eit mikroparti i 25 år før dei vart store, og er ideologisk inspirert av tilsvarande parti i Europa (særleg Tyskland og Frankrike). Det er ikkje tvil om at dei representerer ei form for ideologisk retning. Likevel: Dei har heile tida vore i “indre spenn” mellom teknooptimistar og retrogardistar, og mellom dei som har V som alternativ og dei som har SV som alternativ.
Sånne spenn kan eit parti fint leva med, iallfall om partiet oppnår ting alle medlemene er nøgde med, og det difor er god grunn til å halda fram med å vera medlem. Når partiet ikkje oppnår resultat, vert det ideologisk krybbebiting, og ting raknar.
Tartu er et fint sted og trivelig studentby.Omvendt for meg; har aldri hørt om Bad Ischl, men kjenner til Tartu.
Det trur eg er presist. Veldig interessant innlegg.Partiet er i ferd med å rakne og å bli irrelevant, fordi ingen egentlig forstår hva det vil.