Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Uoppfordret reklame burde forbys, overalt.
    Tja, for en som skjelden er å shopper så synes jeg det er greit å få i posten hva som skjer. Et og annet vekker min interesse og, men enig det ikke er så miljø vennlig...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.357
    Antall liker
    9.273
    Sjømat Norge er ikke enige....Det var rart.


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    15.865
    Torget vurderinger
    2
    Grei melding når 19 fylkeslag uttrykker mistillit til partigrunnleggeren, som dermed overlater styring av INP til andre og fokuserer på å reise ny tillit i Telemark.

    Ingen overraskelse. En fantastisk mytoman herre, som forholder seg til fakta på en veldig avslappet måte. For partiet var det visst avgjørende at han løy under ed.

    Uten at jeg har videre lyst til å nøste opp i hva det går ut på.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Behøver mer popcorn.
    Eit samrøystes sentralstyre i INP vil kaste generalsekretæren i partiet. Han svarar at han har ingen planar om å gi seg.

    Edit: Ref Hardingfeles hint over:
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er sjølvsagt vittig, og det gler meg å sjå desse destruktive kranglefantane gå laus på einannan.

    Høyrde nestleiaren, no leiar (kanskje?) på P2 i dag tidleg. Det tala mot han at han høyrdest ut som ein Kevin Vågenes-karakter, men ut over det som ein avbalansert organisasjonstype som skulle rydda opp.

    Det er ikkje lett å laga parti, då, særleg ikkje demokratiske masseparti slik folk her i landet tenkjer at eit parti skal vera. Dei nye partia i Europa er jo stort sett ikkje “ordentlege” parti, men meir kultar rundt karismatiske leiarar.

    (Ja, MDG og R har til ein viss grad greidd det, men det er i begge tilfella snakk om at dei har bygt på reisverk av ti-år med “partibyggjande” verksemd).
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Ok, får fylle opp kofferten fra utlandet
    Blir alt brukt til akevitt kanskje?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    La de lande i Tromsø, der håndterer de vinterlanding
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La de lande i Tromsø, der håndterer de vinterlanding
    Har du noensinne sittet ved gate på Gardermoen og sett brøytetoget i aksjon? De gjør ting jeg ikke har sett på noen annen flyplass, som å rydde 3500 meter rullebane på 10 min, men det sier seg kanskje selv at man ikke kan lande mens det pågår.


    Denne snøfreseren har en M-B V8 + en MTU V16 dieselmotor på tilsammen 2200 hk, litt mer enn min 9 hk Honda.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    2.228
    Har du noensinne sittet ved gate på Gardermoen og sett brøytetoget i aksjon? De gjør ting jeg ikke har sett på noen annen flyplass, som å rydde 3500 meter rullebane på 10 min, men det sier seg kanskje selv at man ikke kan lande mens det pågår.


    Denne snøfreseren har V16 dieselmotor på 2200 hk, litt mer enn min 9 hk Honda.
    Gardermoen regnes som verdensmestre i snørydding. De kjører stadig kurs for utenlandsk personell fra Europa og USA. Når det gjelder firmaet Øveråsen så har de samme status innen maskiner til slikt. Big guns i RR-klassen.

    En tidligere kollega av meg satt i et nasjonalt eksportutvalg. For noen år siden var det mye snøkaos i USA på flyplassene. Han tipset noen i luftfart over there, tror Øveråsen fikk noen gode kontrakter....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.469
    Antall liker
    17.215
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dyster mordstatistikk så langt i år.
    Vi er vel oppe i 11 pr dato + 2 uavklarte saker, der man ikke skal se bort fra at drap kan være årsak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dyster mordstatistikk så langt i år.
    Vi er vel oppe i 11 pr dato + 2 uavklarte saker, der man ikke skal se bort fra at drap kan være årsak.
    Justisministeren har fullt fokus på å opprette pass- og lensmannskontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu, og på å reversere domstolsreformen for å få flere sorenskriveradministrasjoner rundt om. Distriktarbeidsplasser, må vite. Mens regjeringen følger situasjonen nøye og håper folk slutter med sånt som dette.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.357
    Antall liker
    9.273
    Justisministeren har fokus på å opprette pass- og lensmannskontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu, og på å reversere domstolsreformen for å få flere sorenskriversadministrasjoner rundt om. Distriktarbeidsplasser, må vite. Mens regjeringen følger situasjonen nøye og håper folk slutter med sånt som dette.
    Billig Asbjørn, flere av disse sakene er familietragedier og du skal skrive veldig godt før du klarer og overbevise oss om at det er de rødgrønne sin skyld.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Billig Asbjørn, flere av disse sakene er familietragedier og du skal skrive veldig godt før du klarer og overbevise oss om at det er de rødgrønne sin skyld.
    Nei, men jeg mener oppriktig at justisministeren og regjeringen har totalt feil fokus og bruker ressursene på helt feil saker. De burde innse at vi er i det 21. århundre, at internett muligens har kommet for å bli, at politi behøves der det bor folk, og aller mest der det finnes kriminelt belastede miljøer. Ikke på dagtidskontor i en blendahvit steinrøys med en håndfull beboere som alle tenker å flytte derfra snart. Dessuten hadde det vært fint om det faktisk ble statuert noen eksempler på seriøse konsekvenser ved brudd på besøksforbud, heller enn å la fornærmedes gjentatte nødrop bli ignorert og gjerningsmannen få eskalere voldsbruken uhindret. Men neida, passkontorer i gokk og reformreversering er langt viktigere i den rødgrønne verdenen. Måtte sperregrensen ta dem.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    Gardermoen regnes som verdensmestre i snørydding. De kjører stadig kurs for utenlandsk personell fra Europa og USA. Når det gjelder firmaet Øveråsen så har de samme status innen maskiner til slikt. Big guns i RR-klassen.

    En tidligere kollega av meg satt i et nasjonalt eksportutvalg. For noen år siden var det mye snøkaos i USA på flyplassene. Han tipset noen i luftfart over there, tror Øveråsen fikk noen gode kontrakter....
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Valget av Gardermoen som hovedflyplass var ikke spesielt godt fundert for å si det forsiktig. En av grunnene var været … men så blir man ekspert på dårlig vær..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Det va jo ifjor
    I år er snyen helt annerledes
    Nytt mannskap fra land der det ikke snyr siden Avinor er nesten konkurs?
    Helt på høyde med det som skjer når de beste slutter.. slik som damelandslaget i ski etter Johaug
    (OBS OBS; blir fort i klassen raljering)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Har du noensinne sittet ved gate på Gardermoen og sett brøytetoget i aksjon? De gjør ting jeg ikke har sett på noen annen flyplass, som å rydde 3500 meter rullebane på 10 min, men det sier seg kanskje selv at man ikke kan lande mens det pågår.


    Denne snøfreseren har en M-B V8 + en MTU V16 dieselmotor på tilsammen 2200 hk, litt mer enn min 9 hk Honda.
    Joda Har sett mange ganger
    Men kanskje de har slutta og nye folk inn?
    Satt nylig på et fly på Garder da de skulle få kjørt på plass trappa
    Sjåfør var nok en som ikke har aner fra snyriket, eller var helt borte
    Litt sny på bakken, 6 forsøk, nydelig YouTube søknad
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.652
    Antall liker
    35.612
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan nok ganske rolig gå ut fra at Gardermoen er regjerende verdensmestere i snørydding fra flyplass. Det er ikke de samme som kjører ut flytrapper etc.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.096
    Antall liker
    2.550
    Gardermoen 2 rullabaner, 248 690 flybevegelser og 22 millioner passasjerer i 2022
    Langnes 1 rullebane, 43 763 flybevegelser og 2 millioner passasjerer i 2022

    Lurer på om man ikke har noe mer tid og slingringsmonn for snørydding på den ene kontra den andre..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    2.228
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Valget av Gardermoen som hovedflyplass var ikke spesielt godt fundert for å si det forsiktig. En av grunnene var været … men så blir man ekspert på dårlig vær..
    Vel, angående været. Alle spådommer .... . Den har rangert helt der oppe i toppen ift regularitet i mange år, og i fjor NUMERO UNO . Morsomt at myter og fordommer henger i år etter år, tross tallenes tale. Men ikke overrasket.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Sunnmøre
    Vel, angående været. Alle spådommer
    Var ikkje vêrproblemet (-saka) noko slikt som at kronargumentet mot Hurum var at det var tåke der, men det argumentet kom frå ein rapport som laust og ledig oversåg at det var like mykje tåke på Gardermoen? Eller iallfall at det var påstanden, aktualisert då media byrja grava i Wiborgsaka.

    Eg anar verkeleg ikkje kva som er sant og kva som er konspirasjonsteori der, altså.


    (Overordna er dette ein av mine “pet peeves”: Det er sant at framtida viser kven som har rett, men det betyr ikkje at dei som får rett nødvendigvis hadde den mest fornuftige antakinga når spådomen vart gjort. Det er altså ikkje idiotisk å ta feil, det idiotiske slår inn når ein nektar å ta inn ny informasjon og endra meining.

    Utover det har eg få meiningar om lokalisering av hovudflyplass. Vigra eignar seg sannsynlegvis dårleg.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.516
    Antall liker
    9.867
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Wiborg ramlet jo ut av et hotellvindu på Putlersk vis, og det ga vann på mølla for oss som ville foretrukket både Hurum og Hobøl fremfor Gardermoen.

    Om det faktisk var noe mer i det er en annen sak, ikke vet jeg.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    2.228
    Mastersyken er diskutert før, men lite faktabasert.

    Det som artikkelforfatteren også nevner er kunnskapsforakten som jeg også har observert er svært utbredt her til lands. Troen på det såkalte sunne bondevett er en del av dette. Denne skepsisen til høyere utdannelse tror jeg faktisk har sitt utspring helt tilbake til dansketida - da makta med utdannelse bodde i byene og de var også utlendinger. Mens bondevettet - vi, var ja, bønder. Og ja, myten om det gode liv på landet er også en del av dette.

    Noe av grunnen til begrepet MS er nok at det settes til dels tullete krav i stillingsutlysninger. Kjenner flere som ikke kunne søkt sine tidligere jobber. En som blei ansatt i en av disse stillingene, administrativ på en lønns og personalavdeling, hadde master - i historie. Stillingen hadde nøyaktig samme oppgaver som før.

    Den andre årsaken tror jeg handler om den norske «bondementaliteten» som tross alt har en lang og sterk historie. Jeg opplever rett og slett en viss kunnskapsforakt i Norge sammenlignet med når jeg oppholder meg i andre land og diskuterer med kolleger eller andre.
    Og det virker til å gi utslag på en særegen skepsis til klimaforskning. Dessverre gir det også (ubevisst) utslag i at vi bevilger minst til forskning og utvikling i forhold til våre naboland.



    1706347591735.png

    Debatt: Nei, vi har ikke en «mastersyke» - VG
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    8.341
    Torget vurderinger
    1
    Til tross for høy utdanning er jeg uenig i det overstående. Meningsløst å utdanne en haug med med mennesker som ender opp i dårlig betalte stillinger (gjerne offentlige sekretærstillinger) der de ikke får brukt kunnskapen sin, og som fortrenger mennesker uten denne utdannelsen som hadde kunne gjøre jobben like bra. Samtidig mangler vi høyt utdannede folk i endel yrker, men ofte er disse utdanningsplassene mye dyrere enn "master i kunsthistorie", og passer derfor ikke inn i politikernes kvantitetstankegang.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    2.228
    Til tross for høy utdanning er jeg uenig i det overstående. Meningsløst å utdanne en haug med med mennesker som ender opp i dårlig betalte stillinger (gjerne offentlige sekretærstillinger) der de ikke får brukt kunnskapen sin, og som fortrenger mennesker uten denne utdannelsen som hadde kunne gjøre jobben like bra. Samtidig mangler vi høyt utdannede folk i endel yrker, men ofte er disse utdanningsplassene mye dyrere enn "master i kunsthistorie", og passer derfor ikke inn i politikernes kvantitetstankegang.
    Det vi kaller mastersyke er nok det at det settes meningsløse krav til stillinger. Gjerne i det offentlige. Og som igjen medfører, som du skriver at "ikkemastere" skyves ut selv om de kunne gjøre en like bra jobb i mange av disse stillingene. Den stillingen jeg nevnte i innlegget mitt var nettopp en slik offentlig sekretærstilling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.469
    Antall liker
    17.215
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Justisministeren har fullt fokus på å opprette pass- og lensmannskontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu, og på å reversere domstolsreformen for å få flere sorenskriveradministrasjoner rundt om. Distriktarbeidsplasser, må vite. Mens regjeringen følger situasjonen nøye og håper folk slutter med sånt som dette.
    Nå er det vel få av disse sakene der endret fokus kunne ha forhindret noe.
    2 av sakene er jo familietragedier der familiemedlem har valgt å ta livet av nær familie, for deretter ta livet av seg selv. Andre saker ser ut til å være drap på en med nær relasjon.
    Nå er det jo i dag bekreftet at saken i Løten også er et slikt tilfelle.

    Jeg har ikke svarene på hva som skulle kunne forebygge slike saker, men registrerer at statistikken hittil i år er stygg.

    Men, vi er helt enige om at Politiet ikke har tilstrekkelig ressurs til å ha fokus på å forebygge og bekjempe kriminalitet, i alle sine fasetter, og at det brukes store midler på «tull».
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    9.504
    Ble det ikke for noen år siden lansert en nærpolitireform? Mener bestemt det var regjeringen Solberg som gjennomførte den.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Nå prater vi, endelig blir alle fuskerne tatt på alvor siden de er blitt så mange at de ikke lenger kan overses
    Litt som trumps klan..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.816
    Antall liker
    13.307

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.029
    Antall liker
    11.437
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nåja... jeg har noen turer fra Twin-Otter-tida, hvor jeg i alle fall følte det som jeg lå mer på sida enn å sitte rett opp-ned...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn