Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Sunnmøre
    Hvem av dere her inne som er så jævlig redde for at politiet bærer våpen ville ha fortrukket at en gisseltaker hadde skutt deg i stedet for at politiet skjøt han?
    Poenget, iallfall mitt, er at eg vil meina at det er betre om korkje eg eller den som har teke meg som gissel vert skoten.

Eg har ingen problem med å sjå at det finst situasjonar der det er heva over ein kvar tvil at det rette er å skyta. Samtidig er eg litt uroleg over at/om den generelle bevæpninga gjer at politiet skyt i naudverje i situasjonar der dei kunne løyst situasjonen utan før.

Å gnåla om psykisk helse er også relevant: argumentet for bevæpning er oftest terroristar og ulike former for organisert, omsynslaus kriminalitet. Eg har inntrykk av at dei fleste politiet faktisk skyt, er i rus/psykiatri-feltet.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Hvem av dere her inne som er så jævlig redde for at politiet bærer våpen ville ha fortrukket at en gisseltaker hadde skutt deg i stedet for at politiet skjøt han?
    Jeg har ikke lyst til å bli skutt, punktum. Omstendighetene er i den sammenheng uvesentlige. Og siden jeg ikke har lyst til å bli skutt ønsker jeg å leve i et samfunn hvor det er lavest mulig sannsynlighet for at jeg eller andre faktisk blir skutt. Altså et lavest mulig voldsnivå. Og inntil noen kan vise meg at generell politibevæpning bidrar til dette og ikke det stikk motsatte som alt faktisk tyder på, så er jeg i mot.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.261
    Torget vurderinger
    96
    Kan ikke politiet få sprettert og blåserør med en pose erter i stedet, så er det i allefall bare uskyldige tredjepart personer som går med. Det har vel bare blitt drept et tosifret antall tilfeldige de siste årene, av diverse psykopater. Det må vi nesten tåle så lenge politiet ikke krummer et hår på noen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.261
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikke lyst til å bli skutt, punktum. Og derfor ønsker jeg å leve i et samfunn hvor det er lavest mulig sannsynlighet for at jeg eller andre faktisk blir skutt. Altså et lavest mulig voldsnivå. Og inntil noen kan vise meg at generell politibevæpning bidrar til dette og ikke det stikk motsatte som alt faktisk tyder på, så er jeg i mot.
    Uavhengig av reglene på dette området, vil det alltid være psykopater der ute. Disse situasjonene vil dukke opp. Du kan lukke øynene og se en annen vei selvsagt, det hjelper dessverre lite. Du unngikk også spørsmålet, som var hva du ville foretrekke at politiet gjorde der du ble truet med dødelig våpen. Hva tenker du konkret om en slik situasjon?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Reflekterer ikke utdanningen alvorligheten i det? Trodde vår 3-årige bachelor tok for seg slikt, mer enn man kan forvente av amerikanernes 9-ukers kurs.

Jeg satt bare frem min generelle mening og har egentlig ingen formening om hvorvidt utdannelsen reflekterer alvorligheten. Man bør selvsagt kunne anta det, men varigheten på utdannelsen sier ingenting om saken. Jeg tipper man godt kan ha en fire, fem og seks-årig utdannelse uten engang å komme inn på temaet skytevåpen.

For min del ville jeg langt heller hatt en ordning som i Storbritannia, der politiet generelt er ubevæpnet, men man i tillegg har firearms teams som kan rykke ut på kort varsel når situasjonen krever det.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Uavhengig av reglene på dette området, vil det alltid være psykopater der ute. Disse situasjonene vil dukke opp. Du kan lukke øynene og se en annen vei selvsagt, det hjelper dessverre lite. Du unngikk også spørsmålet, som var hva du ville foretrekke at politiet gjorde der du ble truet med dødelig våpen. Hva tenker du konkret om en slik situasjon?
    Selvsagt det siste, så i en skarp gisselsituasjon vil jeg ønske at bevæpnet politi har anledning til å rykke ut, noe de også har. Men jeg ønsker ikke av den grunn generell bevæpning eller et militarisert samfunn hvor væpnede politistyrker står og locked and loaded på hvert gatehjørne.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man jo være enig i, men vi har også en annen virkelighet med mer bevæpnet kriminalitet uten respekt for autoriteter. Det er ikke sikkert det vil fungere så bra å snakke til rette en hyper tenåring med kalashnikov heller.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Det kan man jo være enig i, men vi har også en annen virkelighet med mer bevæpnet kriminalitet uten respekt for autoriteter. Det er ikke sikkert det vil fungere så bra å snakke til rette en hyper tenåring med kalashnikov heller.
    Så det er bare å starte våpenkappløpet? Du pleier normalt sett å være veldig flink til å la statistikken og kunnskapen overstyre anekdotene og føleriet, men her gjør du det stikk motsatte.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.261
    Torget vurderinger
    96
    "Mann i 30-årene forskanset seg med en hagle under en garasje i Skui i Bærum. Mannen avfyrte en rekke skudd, og en politibetjent ble truffet. Etter å ha jaktet på gjerningsmannen gjennom skogen, der flere skudd ble rettet mot politiet, ble han skutt og drept på en parkeringsplass.[9]"

Frikjennelse står det. Ble de tiltalt for å forsvare seg selv og omgivelsene mot en hagledesperado??

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det vil nok dessverre bare bli mer og mer nødvendig for politiet å stille med våpen fremover, men nettopp det ser jeg som langt mer et argument for bevæpnede innsatsstyrker enn for generell bevæpning. Når noe skjer som fordrer våpenmakt tror jeg absolutt alle vil være tjent med at dette utøves av politifolk som kun, eller hovedsaklig, har dette som sin oppgave og som trener på det uavbrutt, enn at det utøves av en patrulje med gønnere som de har sporadisk trening med innlåst i kjerra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det er bare å starte våpenkappløpet? Du pleier normalt sett å være veldig flink til å la statistikken og kunnskapen overstyre føleriet og anekdotene, men her gjør du det stikk motsatte.
    Tja, statistikken for gjengkriminalitet er vel ganske tydelig. Motargumentet er nok helst at generell bevæpning av svensk politi heller ikke har forhindret den utviklingen. En mulig forklaring at det svenske rettsvesenet bedriver «catch & release» og at ungdomshjemmene snarere fungerer som videreopplæring av gjengspirer enn som avskrekking. Svensk politi er underdimensjonert og bakbundet. Der er det nødvendig at samfunnet håndhever sitt voldsmonopol heller enn å sende sosionomtanter for å «forstå» disse stakkars barna som sprejar med kalle. Dit vil jeg ikke.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.261
    Torget vurderinger
    96
    Så det er bare å starte våpenkappløpet? Du pleier normalt sett å være veldig flink til å la statistikken og kunnskapen overstyre anekdotene og føleriet, men her gjør du det stikk motsatte.
    Det er ikke politiets skyld at vi får flere farlige mennesker ute i samfunnet. Denne utviklingen har kommet gradvis. Politiet er nødt til å forholde seg til dette.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke skal bedrive catch & release så må man jo også ha ledige fengselsplasser, nok fengselsbetjenter og gjerne fungerende rehab-opplegg. Alt dette er vel mangelvare i de fleste land.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Tja, statistikken for gjengkriminalitet er vel ganske tydelig. Motargumentet er nok helst at generell bevæpning av svensk politi heller ikke har forhindret den utviklingen. Der er en mulig forklaring at rettsvesenet bedriver «catch & release» og at disse ungdomshjemmene snarere fungerer somnvidereopplæring av gjengspirer enn avskrekking.
    Så hvor er statistikken som viser at bevæpning av politiet bidrar til mindre vold og gjengkriminalitet? Hvordan står det til i Rio eller Manila, har masse tunge våpen gjort at politiet til slutt vant og freden senket seg?

Nei, hvis man vil gjengkriminaliteten til livs bør man gjøre helt andre ting enn å starte et våpenkappløp. En begynnelse kan være å reformere ruspolitikken som skaper det meste av gjengenes inntektsgrunnlag. Og gjøre andre tiltak rettet mot sårbar ungdom før de havner i gjengenes favn. Og gjøre noe med akselererende økonomiske forskjeller og ghettofisering av bydeler. Og i Sveriges tilfelle innse at de har feilet ganske kraftig når det kommer til innvandring og integrering. Jeg får inntrykk av at din militæbakgrunn gjør deg litt for svak for tanken om at samfunnsproblemer kan løses med kuler og krutt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Feil, eller i beste fall kraftig misledende. Det følger av påtaleinstruksen §34-6 andre ledd at Spesialenheten uavhengig av mistanke om straffbart forhold skal etterforske alle saker hvor noen er død eller alvorlig skadet som følge av politiets tjenestehandlinger. Dette sakset fra Spesialenhetens egen nettside.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.020
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At bevepning av politiet har ført til mindre vold er vel ikke riktig, men det statistikken tydelig viser er at våpenrelatert vold har økt nokså dramatisk de siste 20-30 år. Så blir det politisk spørsmål hvordan dette skal møtes. Gjengene tyr stadig oftere til skytevåpen og har ingen betenkeligheter med å bruke de også mot politiet, så da må det dessverre bli deretter. Antall voldssaker med dophuer eller andre psykotiske personer må nødvendigvis også ha økt betydelig, og tilgangen på håndvåpen har tydeligvis også økt drastisk. I den sammenheng er det vel også nokså klart at psykiatrisk behandling av de som trenger det slett ikke holder tritt med den dårlige utviklinga, noe som også er et politisk spørsmål....
    Jeg har tilfeldigvis en person i nær familie som er konstabel i London, - nordlig distrikt for å være litt mer nøyaktig. Der er bevæpningen batong, pepperspray og zapper....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Feil, eller i beste fall kraftig misledende. Det følger av påtaleinstruksen §34-6 andre ledd at Spesialenheten uavhengig av mistanke om straffbart forhold skal etterforske alle saker hvor noen er død eller alvorlig skadet som følge av politiets tjenestehandlinger. Dette sakset fra Spesialenhetens egen nettside.
    Ja, jeg begynte på en setning om at dette gjøres rutinemessig, at politi som utøver samfunnets voldsmonopol rutinemessig blir siktet og tiltalt bare for å gjøre den verste delen av jobben sin, men det var liksom ikke noe å tilføye. Politifolk blir tiltalt for å beskytte samfunnet mot desperadoer.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.261
    Torget vurderinger
    96
    Etterforskning betyr vel enten tiltale eller henleggelse. Jeg synes bare det så rart ut med tiltale i denne saken.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.695
    Ja, jeg begynte på en setning om at dette gjøres rutinemessig, at politi som utøver samfunnets voldsmonopol rutinemessig blir siktet og tiltalt bare for å gjøre den verste delen av jobben sin, men det var liksom ikke noe å tilføye. Politifolk blir tiltalt for å beskytte samfunnet mot desperadoer.
    Heller ikke riktig. Spesialenheten kan ikke ta ut tiltale før saken er ferdig etterforsket. I de aller fleste tilfeller blir sakene henlagt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Det vil nok dessverre bare bli mer og mer nødvendig for politiet å stille med våpen fremover, men nettopp det ser jeg som langt mer et argument for bevæpnede innsatsstyrker enn for generell bevæpning. Når noe skjer som fordrer våpenmakt tror jeg absolutt alle vil være tjent med at dette utøves av politifolk som kun, eller hovedsaklig, har dette som sin oppgave og som trener på det uavbrutt, enn at det utøves av en patrulje med gønnere som de har sporadisk trening med innlåst i kjerra.

Ja hvor mange politifolk tror du regjeringene "Vente og se mens man følger nøye med" Støre eller "Spare og skjære ned på alt som har en prislapp" Erna, er villige til å tilføre politiet? Skal du som de har i London ha egne "Firearms team" så vil vi måtte dobble antallet politifolk i Norge, minst! Sheriff kontorene i Berlevåg, Båtsfjord og Vardø eller Politistasjonene i Hammerfest eller Alta, har faktisk så få ansatte at de ikke har muligheter til å ha egne avdelinger H24 satt opp med folk som har spesialopplæring i våpenbruk! Selv i Kirkenes som har Politimesteren og Hovedpolitikammeret for hele Finnmark ( et landområde på størrelse med Danmark, sånn cirka ) har ikke en egen spesialtropp som er utdannet slik du ser for deg. Da vi hadde "Øvelse Flykapring" for noen få år siden kom Delta troppen med militær Herkules fra Oslo med folk utstyr og biler. Da hadde det vært enklere å mobilisere HV's innsatstyrker som vi har noen av rundt om i landet. Men det er sterke restriksjoner på hva militære mannskaper kan få drive med av politimessig arbeid i fredstid.

At den "vanlige" politimann her i landet får alt for lite trening med våpen er en annen diskusjon. Og der kan vi nok være enige, men dette er noe som skyldes at også politiet er gjenstand/offer for "ostehøvelinnsparinger". Troen på at ALT kan effektiviseres til det koster 0,- er den verste epeidemi som har rammet offentlig forvaltning. Det er det samme som rir sykehusene våre også. Først fikk sykepleiere beskjed om å "løpe fortere" så fikk legene beskjed om å skrive journalnotater selv fordi "skrivetjenesten" skulle slankes. Og leger er jo kjent for å være rasende dyktige til å skrive på tastatur! Og innsparingene ved å si opp noen "skrivemaskindamer" er jo så store at man sparer masse penger på å la en lege med 5'X en så mye lønn bruke 3'X så lang tid på å skrive selv. Og dette blir det jo masse pasientbehandling av? Og når dette ikke kuttet utgiftene som følge av 15 nye direktører så må jo sykepleierne "løpe smartere" Før man nå diskuterer om det ikke er smartest å la "ufaglærte" ta over sykepleiernes jobb. Dette er noe de fleste av oss har hørt i lang tid og vi kan relatere oss til det. Men ikke fullt så mange har fått med seg at politiet sliter med helt sammenlignbare problemer. Dessverre! Jeg har jo lagt merke til at man ojer seg over at de "nygjennopprettede" politikontorene har så få besøk inn døra. Men det er ikke det å komme på besøk som plager folk ute i distriktene. Det som plager folk er at det ikke finnes politifolk å få tak i når du trenger dem! Vaktområdene er så store at det gjerne tar et par timer før politipatruljen kan komme fram til dit saker og ting skjer. Hvor mange ambulansepersonell eller brannfolk har ikke vært nødt til å gripe inn og ta fast tullinger som i rus ( uansett hva slag ) utgjør en fare for seg selv og andre. Når politiet kommer fram har det gjerne roet seg. Er det slik vi vil ha det? At Politiet i likhet med Kavaleriet i en Lucky Luke serie alltid kommer fram etterpå?

At politiet har hatt "sin del av" vådeskudds ulykker her i landet de siste årene skyldes kun at budsjettene til trening har vært for små. Og når man ser diverse, gjerne juristutdannede, høytstående politifolk uttale seg om skytevåpen så kan man galant ant at de ikke bare har for lite trening men også mangler saklig kunnskap om skytevåpen og hva de kan gjøre! Men heldigvis finnes det politifolk som både kjenner og kan bruke sine skytevåpen. Men det er ikke nok av dem og det de har til felles er at de bruker mye av sin egen ubetalte tid på det å dyktiggjøre seg med skytevåpen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    KMM det så jeg, men jeg stillte et spørsmål som egentlig var rettet til hele forumet og ikke direkte til deg.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.020
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette gjelder vel i stor grad de fleste distriktskommuner. Beregningsgrunnlaget og overføringer til særlig distriktskommunene har i flere tiår blitt redusert tildels kraftig. Forståelsen av at det faktisk koster mer å drive mindre, særlig med alle mer eller mindre byråkratiske pålegg fra statlige organer, som trekker tildels store ressurser fra kommunale oppgaver og tjenester.... Selvsagt i forståelsen av at vi fortsatt skal ha bosetting og aktivitet i distriktene...
    Så registrerte jeg før helga at 9.klassen i Norges nå største parti har hatt møte i elevrådet, og konkludert med at det beste for landet nok er at alle innbyggere og beboere i distriktene bør flytte inn til byer og regionsentra, da det er mer kostnadseffektivt for nasjonen.. hvilke jobber man skal finne, og ikke minst boliger til priser som matcher det man evt kan selge egen eiendom for, det har man selvsagt ingen forslag til.... Virkelighetsorienteringen er som vanlig på plass....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Verdien av penger
    Greit å få litt sammenligningsgrunnlag når det diskuteres trang kommuneøkonomi
    https://www.highnorthnews.com/nb/bo...torrelse-med-skatteinntektene-i-hele-finnmark

For egen del, dette gjelder nok flere kommuneklynger i norges langstrakteland og ikke bare i Finnmark. Det er jo bla en kommune ytterst ute i Lofoten som vurderer konkurs...
    Vel, fra linken:
    Dersom det statseide Statskraft i stedet for bonusutbetalinger til sine ansatte hadde betalt utbyttet til staten, ville vi kjapt kunnet fjerne både den fylkeskommunale og kommunale skatten i Finnmark.
    In other news:
    Statkraft foreslår et utbytte på 13 milliarder kroner til eieren staten for 2023. Det er ned fra utbyttet på 17,2 milliarder for 2022.
    Det er vel bare å ringe Vedum. Utbyttet er allerede mer enn høyt nok til å dekke all skatt som betales i Finnmark, minst to-tre ganger. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er de ansattes penger som liksom skal konfiskeres i tillegg når man tydeligvis ikke er villig til å bruke de allerede innbetalte utbyttene til dette gode formålet. Pengene kommer uansett fra landets strømkunder.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.660
    Sted
    Bergen
    Det er ikke lett å finne gode løsninger på "distriksklemma". Jeg synes sammenligningen mht pengeverdi var god, men ikke mer en akkurat det, i skrivende stund.

Det kan være at vi/Staten/fellesskapet ifm. beredskap og forsvar av Norge faktisk vil betale mer for folk ute i distriktene siden det, av ganske mange, blir hevdet er godt forsvar.
    Og som det tidligere har vært skrevet; det er lettere å ta et stykke land fra noen dersom det ikke bor noen der. Altså spesiifitk at russerne kanskje kunne forsøke på å annektere en liten del av Finland der det ikke bor noen, kanskje også i Nooge, eller Svalbard bare for å i det minste og teste ut beredskapen eller viljen og evnen til å forsvare seg og sine.

Og med et lite skjeivt blikk, sette opp noen vindmøller opp i karrig fjellgrunn fordi det ikke bor noen der.. uten sammenligning forøvrig

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beregningsgrunnlaget og overføringer til særlig distriktskommunene har i flere tiår blitt redusert tildels kraftig.
    Stemmer det? Har du tall eller en graf som viser det? Stikkord: skatteutjevning.
    Frie kommunale inntekter pr innbygger:
    1710100664574.gif

1710100946085.gif
    De minst sentrale kommunene har i snitt ca 20 % høyere inntekt pr innbygger enn landsgjennomsnittet. Nesten ingen av dem har lavere inntekt pr innbygger enn landsgjennomsnittet, det sørger skatteutjevningen for. Kommunene med lavest inntekt pr innbygger er sånne som den jeg bor i, bygdebyer like utenfor pressområdene. De 20 kommunene med høyest inntekt pr innbygger er kommuner med mye kraft og få innbyggere, som Bykle, Sirdal osv. En kommune som Loppa har 65 % høyere inntekt pr innbygger enn landsgjennomsnittet, Lebesby 56 % mer.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg forstår ikke helt hvorfor det er de ansattes penger som liksom skal konfiskeres
    Det fremstår vel som en unødvendig raus bonusordninger i et statseid selskap. Jeg irriterer meg over slike ordninger hvor enkeltpersoner kan hente ut gigabonuser basert på gunstig marked og høy risikotillegg. Og bonusordninger burde ha en cap på feks 30% av grunnlønn.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Det fremstår vel som en unødvendig raus bonusordninger i et statseid selskap. Jeg irriterer meg over slike ordninger hvor enkeltpersoner kan hente ut gigabonuser basert på gunstig marked og høy risikotillegg. Og bonusordninger burde ha en cap på feks 30% av grunnlønn.
    The Economist skrev en gang at man ikke bær være aksjonær i en investeringsbank, man skal være ansatt.

Jeg skal ikke skryte av noe inngående kjennskap til ordningene innenfor råvaretrading men jeg tviler på at Statkraft er i øvre sjiktet her sammenlignet med en del andre. Dette er gjerne en type virksomhet hvor enkeltpersoner, eller i alle fall små miljøer, kan generere svært store inntekter om forholdene ligger til rette for det, eller svært store tap for den saks skyld om ting ikke går helt som man tenkte. Om man arbeider i et slikt miljø, og da fortrinnsvis i en eller annen hub (London/New York for bank/finans, Geneve for råvarehandel osv) eller bare er international man of mystery så kan man gjerne selge seg selv temmelig dyrt om man har et godt navn i markedet. De største stjernene går gjerne også videre til ymse hedgefond hvor potensialet for å fylle sin egen pengepung er enda større selv om det ikke alltid er så lett å gjenta bragdene uten all informasjonen man gjerne har om man sitter hos en eller annen stor aktør og bedre ser hva som foregår i markedet.

Statkraft har justert på ordningene og det er visstnok ganske mange som har sluttet etter det, selv om det ikke nødvendigvis er noen direkte sammenheng mellom de hendelsene i alle tilfellene. Det er vel også en grunn til at Statkraft har lokalisert dette i Tyskland og ikke i Norge, tilgang på folk og lønnsregimer er sikkert begge en del av forklaringen på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker Borregaard engang tapte ca 120 millioner mer eller mindre over natten på grunn av en feilslått hedge i soyabønnemarkedet. Tror ikke den trading-desken fikk noen bonus det året.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    . Dette er gjerne en type virksomhet hvor enkeltpersoner, eller i alle fall små miljøer, kan generere svært store inntekter om forholdene ligger til rette for det, eller svært store tap for den saks skyld om ting ikke går helt som man tenkte.
    Jeg er en enkel fyr, så jeg tenker jo at Statkraft skal selge den kraften de produserer, og ikke drive med trading eller ulike veddemål.

Jeg skjønner godt at dette er morro, men jeg kan også lett se hvordan en insentivordning hvor oppside er enorm og nedsiden er begrenset til null vil påvirke aktiviteten.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.046
    Jeg er en enkel fyr, så jeg tenker jo at Statkraft skal selge den kraften de produserer, og ikke drive med trading eller ulike veddemål.

Jeg skjønner godt at dette er morro, men jeg kan også lett se hvordan en insentivordning hvor oppside er enorm og nedsiden er begrenset til null vil påvirke aktiviteten.
    Blir vel ikke noe mer penger til Tana om man avvikler denne tradingen med tilhørende bonuser. Dette har jo vært særdeles innbringende for staten Norge. Det er vel også slik i Oljefondet at traderne tjener vesentlig mer enn sentralbanksjefen og oljefondsjefen, også til sammen i gode år.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Blir vel ikke noe mer penger til Tana om man avvikler denne tradingen med tilhørende bonuser. Dette har jo vært særdeles innbringende for staten Norge. Det er vel også slik i Oljefondet at traderne tjener vesentlig mer enn sentralbanksjefen og oljefondsjefen, også til sammen i gode år.
    Jeg tenker vel at markedsspekulasjon ikke er en kjerneoppgaver for Statkraft. Jeg er også skeptisk til hvordan man beregner lønnsomhet versus risiko - Einar Aas var vel best i dette segmentet inntil suksessen ble korrigert for økt risiko.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel ikke noe mer penger til Tana om man avvikler denne tradingen med tilhørende bonuser.
    Apropos det, jeg ser at Tana kommune har ca 23 % høyere inntekter pr innbygger enn landsgjennomsnittet, riktignok overgått av Lebesby med 56 % over, Berlevåg med 54 % over, og Nesseby med 49 % over landsgjennomsnittet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.020
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager - men jeg regner med at det ikke var noen som trodde at overskuddet i Statkraft skulle sendes til Finnmark.... eller ikke ??

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forslaget i den linkede artikkelen var vel heller å inndra de Statkraft-ansattes personlige bonuser, slik at Statkraft fikk et større overskudd, kunne betale høyere utbytte til sin statlige eier, som så kunne bruke de pengene til å innvilge skattefritak for innbyggere i Finnmark.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn