Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo det er riktig men de nevner E134 fra Haugeund til Haukelifjell. Det er ca 200km. Og ca 100% av strekningen mange kjører disse dagene. Kan like gjerne skrive at vi kommer til å ha kontroll på E6.

    Akkurat i den tunnellen er stigningen såpass at endel av de som sinker rett og slett ikke klarer å akselere noe særlig riktignok. Da er det greit å komme forbi.
    Jo og det prioriteres strekninger med høy hyppighet av ulykker. Jeg klarer ikke å finne referanser til en eneste ulykke i rullestadtunnellen.

    Jeg fikk ei bot endel år siden foresten. Drøyde til Skjærtorsdag for å slippe all trafikk. Fra Oslo til Haukeli. Stanget bak en 98´modell Subaru flere mil før Seljord. 12 plussgrader, tørt og skinnende sol. Ved den lengste rette strekningen uten av og påkjørsler etter Seljord kunne vi endelig kjøre forbi.
    Resultat 2 prikker og ca 6000 i bot (husker ikke helt men tror det var 96 i 80 sonen. 95 hadde gitt ca halvparten i bot og ingen prikker. Jeg vet ikke om jeg kjørte i 95.5 eller 96.4 for å si det slik. Det er på en måte flaks uflaks om man heller over i feil kategori straffmessig.
    50 tonns vogntog på vått/glatt underlag på sterkt trafikkert vei er underlagt akkurat de samme bestemmelsene.
     
    Sist redigert:
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jo hende mange tror at de juger bare for å plassere seg et sted de ikke har varslet kontroll
    Men igjen, kan jo være det politiet gambler på
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Jo det er riktig men de nevner E134 fra Haugeund til Haukelifjell. Det er ca 200km. Og ca 100% av strekningen mange kjører disse dagene. Kan like gjerne skrive at vi kommer til å ha kontroll på E6.

    Akkurat i den tunnellen er stigningen såpass at endel av de som sinker rett og slett ikke klarer å akselere noe særlig riktignok. Da er det greit å komme forbi.
    Jo og det prioriteres strekninger med høy hyppighet av ulykker. Jeg klarer ikke å finne referanser til en eneste ulykke i rullestadtunnellen.

    Jeg fikk ei bot endel år siden foresten. Drøyde til Skjærtorsdag for å slippe all trafikk. Fra Oslo til Haukeli. Stanget bak en 98´modell Subaru flere mil før Seljord. 12 plussgrader, tørt og skinnende sol. Ved den lengste rette strekningen uten av og påkjørsler etter Seljord kunne vi endelig kjøre forbi.
    Resultat 2 prikker og ca 6000 i bot (husker ikke helt men tror det var 96 i 80 sonen. 95 hadde gitt ca halvparten i bot og ingen prikker. Jeg vet ikke om jeg kjørte i 95.5 eller 96.4 for å si det slik. Det er på en måte flaks uflaks om man heller over i feil kategori straffmessig.
    50 tonns vogntog på vått/glatt underlag på sterkt trafikkert vei er underlagt akkurat de samme bestemmelsene.
    Jeg har hatt hytte(r) området Haukelifjell siden siste halvdel av 80 tallet så jeg har mine hundrevis av turer oppover der så jeg vet hvor de pleier å stå. Uansett så er det en av de største utfartsdagene i året så man kan likegjerne bare ligge i køen, blir man tatt i over 130 denne dagen så er man dum.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    (husker ikke helt men tror det var 96 i 80 sonen. 95 hadde gitt ca halvparten i bot og ingen prikker. Jeg vet ikke om jeg kjørte i 95.5 eller 96.4 for å si det slik. Det er på en måte flaks uflaks om man heller over i feil kategori straffmessig.
    Laseren politiet bruker trekker vel fra 3 km/t eller 3% av farten over 100 km/t.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Eventuelt får man kalle en spade for en spade og si at hva man kan kreve faktisk avhenger av hvor man bor. Basert på ett enkelt datapunkt, altså en anekdote, så tok det, den ene gangen jeg har ringt etter ambulanse for et akutt (datter med allergisjokk) tilfelle ca 15 minutter før de dukket opp. En annen gang hastet det ikke så veldig (gravid samboer som hadde vondt et sted) så da tok det kanskje en halvtime. Nå er vel responstiden til ambulanse ingen rett som er nedfelt noe sted, men det illustrerer i det minste poenget.

    Jeg bor i Oslo - jeg tipper gjennommsnittelig reponstid i Finmark er "noe" lengre med mindre man tilfeldigvis bor i et sentrum hvor det finnes et sykehus.
    Når det gjelder responstid for ambulanser så er det faktisk laget normer for det. Ulikt mellom bystrøk og "landsbygd". Så noen har tydeligvis vært realistiske akkurat her! Tidene er da 12 minutter i by og 25 på "landsbygda". I Finnmark kommer du ikke fram til mange steder på 25 minutter, så enkelt er det.

    Som jeg tror du forsøker å antyde ville det nok vært best om politikere var ærlige og realistiske når de reiser rundt og "lover og lover". Mye kunne vel blitt gjort
    med folks "manglende tilfredshet" med mange offentlige etater hvis man reduserte skatten til de som ikke får et like godt tilbud som man får i de store byene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var ikke poenget heller.
    Han sa det var 3 spot målinger og at farten va 96 96 og 95. (lang rett veldig oversiktlig strekning uten trafikk, og en kontrollert forbikjøring). Har bare ordet hans på det. Han var forøvrig hele alene på oppdrag mens min bot ble skrevet ut og ungen var i ferd med å våkne etter å endelig sovna, suste biler forbi. "Ja her er det noen som virkelig har det travelt".
    Poenget er disse "trappesatsene" som jeg mener slår veldig uheldig ut for enkelte. 95 ingen prikker, 96 - 2 prikker. Det kan være 0.1kmh som skiller der.
    Dette er selvsagt ikke UP sin feil men de som lager reglene. Så kan man argumentere med at "du har sikkert kjørt for andre ganger uten å bli tatt"..
    Det er ikke rom for skjønn når man stiller seg opp det den måten. Det er rene spotmålinger som ikke sier noe om den enkeltes kjøreadferd og potensiell fare i trafikken. Urettferdig for noen, rettferdig for noen og flaks for andre. Statistisk for hele landet - sikkert helt greit.
    130 er noe helt annet selvsagt.

    Det skal også sies at det var dårlig vær onsdag (kolonne Haukeli) og sannsynligvis mange som kjørte veldig seint på veiene. Når det endelig kom et tørt strekke med forbikjøringsfelt i den Rullestadtunnellen så sto de der. Det ble luket ut noen råkjørere.


    Skaper ikke tillitt i mine øyne heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Det er unekteleg litt kvalmande med folk som argumenterer med at alle bør bu på bygda fordi der får du einebustad til same pris som eit kott i Oslo og naturen rett utfor døra, men samtidig meiner at alle ekstrakostnader ved å bu slik, skal kompenserast...
    Norge har 3 kostbare hobbyer: Distriktspolitikken, Innvandring og Klimakrisen. Hvem skal ut?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg tror du forsøker å antyde ville det nok vært best om politikere var ærlige og realistiske når de reiser rundt og "lover og lover". Mye kunne vel blitt gjort
    med folks "manglende tilfredshet" med mange offentlige etater hvis man reduserte skatten til de som ikke får et like godt tilbud som man får i de store byene.
    Nå kom jeg nok til å tenke mest på Vedum og hans evindelige «kaffekopp-strategi» med å reise land og strand rundt og jatte med all misnøye. Måtte sperregrensen komme som en befrielse.

    Ellers er vel skattesystemet grundig differensiert allerede. Arbeidsgiveravgiften varierer fra 14 % i sør til 0 % i nord, det er et særskilt skattefradrag på 30000 for bosatte i Troms og Finnmark, satsen for skatt på alminnelig inntekt er 22 % for mesteparten av landet og 18,5 % i Finnmark og Nord-Troms, trinnskatten er 13,4 % for oss andre og 11,4 % i Troms og Finnmark, osv osv.

    Om jeg påstår at skattesatsene er omvendt proporsjonale med postnummeret og stemmeretten vektet proporsjonalt med postnummeret er det en overdrivelse, men likevel ikke bare en overdrivelse. En lønnstager med stemmerett i Oslo betaler (mye) mer og teller (mye) mindre enn en tilsvarende i Finnmark.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Var ikke poenget heller.
    Han sa det var 3 spot målinger og at farten va 96 96 og 95. (lang rett veldig oversiktlig strekning uten trafikk, og en kontrollert forbikjøring). Har bare ordet hans på det. Han var forøvrig hele alene på oppdrag mens min bot ble skrevet ut og ungen var i ferd med å våkne etter å endelig sovna, suste biler forbi. "Ja her er det noen som virkelig har det travelt".
    Poenget er disse "trappesatsene" som jeg mener slår veldig uheldig ut for enkelte. 95 ingen prikker, 96 - 2 prikker. Det kan være 0.1kmh som skiller der.
    Dette er selvsagt ikke UP sin feil men de som lager reglene. Så kan man argumentere med at "du har sikkert kjørt for andre ganger uten å bli tatt"..
    Det er ikke rom for skjønn når man stiller seg opp det den måten. Det er rene spotmålinger som ikke sier noe om den enkeltes kjøreadferd og potensiell fare i trafikken. Urettferdig for noen, rettferdig for noen og flaks for andre. Statistisk for hele landet - sikkert helt greit.
    130 er noe helt annet selvsagt.

    Det skal også sies at det var dårlig vær onsdag (kolonne Haukeli) og sannsynligvis mange som kjørte veldig seint på veiene. Når det endelig kom et tørt strekke med forbikjøringsfelt i den Rullestadtunnellen så sto de der. Det ble luket ut noen råkjørere.


    Skaper ikke tillitt i mine øyne heller.
    Ikke så opptatt av hva/hvordan/etc. disse kontrollene er, de er som de er uansett hvor mye vi synser om det, mitt poeng var som sagt hvilken dag man velger å kjøre for fort på, vi er jo alle oppdatert på reglene enten vi er enige eller ei.

    Forresten ikke bare opp Rullestad folk har dårlig tid...

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det som ligger bunnen for disse kontrollene er at det er sikre penger rett i kassa ! Det er ikke farten men bråstoppene som dreper, som Stutum sa...

    Mye annet som er værre med det er stort sett utgifter og har ikke samme prioritet. Klart det er ikke er bra at 100 drepes I trafikken i året mens 700 tar sitt eget liv og mange er med i de 100.., for å ta et eksempel. Veldig aktuelt i disse tider med drap og selvdrap ukentlig der det ligger en tragedie i bunn som Ingen vil ta tak i....da det er penger ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hadde UP begynt å gi bøter til sinker som kjører 15-20 UNDER fartsgrensen, hadde behovet for "råkjøring" blitt langt mindre. Sinker er vel én av hovedårsakene til "råkjøring". Noen av de verste, er de som presterer kunststykket å lage en NY kø, i en allerede eksisterende kø.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    @ Asbjørn,

    Det er jo ikke bare i Finnmark at folk bor i grisgrendte strøk.

    Men en annen "pussighet". Jeg bor der Norge er på det aller smaleste. En plass som heter "Elvenes". Før i tiden hadde plassen eget postnummer, så ble det postnummeret lagt ned og vi bodde på 9900 Kirkenes. Her forleden år ble postnummeret endret igjen og vi bor nå på 9911 Jarfjord. I følge en kjenning som
    driver som eiendomsmegler falt taksten på hus i området med rundt regnet 20-30% bare fordi vi ble "flyttet" fra byen til "langt ute i huttaheiti"!

    Mye som er rart her i landet!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig hvor mange perfekte bilførere det var her.... :cool:
    Bilkjøring handler om å komme fram òg å vise hensyn.

    Det er altså IKKE forbudt å orientere seg FØR en kommer til en rundkjøring, slik at den går fortest mulig unna. Uten hinder for trafikk bak. Det er heller ikke tegn på lovløse tilstander å gi gass samtidig som en svinger seg rundt og ut av rundkjøringen. I lyskryss er poenget at flest mulig skal kunne kjøre ved grønt lys. Det betinger samme ferdighet; oppmerksomhet, komme seg fortest mulig avgårde. I 90-soner med midtdeler (som forhindrer forbikjøring) er altså fartsgrensen 90, ikke 67. En midtdeler er ikke et farlig rovdyr, som har til hensikt å fortære deg. Det samme gjelder i tuneller; er fartsgrensen 80, da er den altså IKKE 55. Slik kunne jeg fortsatt...

    Må ta med at det heller ikke er noen lov som pålegger en bilist å senke farten 3 km FØR denne skal ta av. Den samme lov er også fraværende når avkjørsel faktisk kommer; en trenger altså IKKE bremse seg inn i avkjøringsfelt, da disse som oftest er så lange at det holder å bremse ETTER at en har kommet seg inn i dette feltet.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det virker unektelig som du og en del andre forutsetter at "alle er som meg".... Folk har forskjellige forutsetninger, og det gjelder egentlig alle alderstrinn. Noen kjøer mye bil og andre kjører lite, og man finner overmodige, uforsiktige og overdrevent forsiktige over alt. Noen er godt kjent der de ferdes, - andre ikke...noe som selvsagt påvirker kjøringen. Når det gjelder tuneller, så er det faktisk nokså mange som har en slags klaustrofobi og blir nervøse i omtrent alle tuneller, - tilogmed der hvor du ser utgangen før du når inngangen...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det virker unektelig som du og en del andre forutsetter at "alle er som meg".... Folk har forskjellige forutsetninger, og det gjelder egentlig alle alderstrinn. Noen kjøer mye bil og andre kjører lite, og man finner overmodige, uforsiktige og overdrevent forsiktige over alt. Når det gjelder tuneller, så er det faktisk nokså mange som har en slags klaustrofobi og blir nervøse i omtrent alle tuneller, - tilogmed der hvor du ser utgangen før du når inngangen...
    Tuneller er et paradoks; er man redd, burde jo målet være å komme seg fortest mulig UT av denne, ikke bosette seg der inne...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Det er en forbanna drittplass å ha kontroll. Østover så har det en tendens til å stange fryktelig bak vogntog, bobiler, campingvogner etc. i trafikken for så å endelig få et ekstra kjørefelt oppover i tunnellen der de har kontroll.
    Det unnskylder ingen å kjøre over 130 selvsagt men tas man i f.eks. 96 (og det kunne like gjerne vært 90 sone) i det rette forbikjøringsfeltet der er straffen 2 prikker og 8200NOK i forelegg.
    Snakket med flere vanlige polititjenestemenn som har totalt mistet sans og respekt for UP og hvordan de opererer. Viktig og målet er bra så kan man endel ganger diskutere framgangsmåten.
    De er sleipe, men man kan heller ikke skylde på UP at Norge har Europas laveste fartsgrenser (vet ikke om det stemmer, det er bare mitt inntrykk).
    Når du så har en del førere som allikevel synes det går for fort og skal dasse 10-15 km under grensa, få strekninger å komme forbi på...= et håpløst land å ha god trafikkflyt i.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Hadde UP begynt å gi bøter til sinker som kjører 15-20 UNDER fartsgrensen, hadde behovet for "råkjøring" blitt langt mindre. Sinker er vel én av hovedårsakene til "råkjøring". Noen av de verste, er de som presterer kunststykket å lage en NY kø, i en allerede eksisterende kø.
    Jeg måtte sjekke om det er både flammer og snøballer utenfor da jeg er 100% enig 😁. Innertier, og noe det ikke skrives så mye om. Det er bare fart fart fart og idiotiske ungdommer som er skyld i alle trafikkuhell og ulykker. Yeah, right. Selvsagt er fart og uvettig kjøring høyt oppe. Men uoppmerksomhet, sinker som skaper irritasjon og farlige situasjoner, dårlige veier, dårlige biler, eldre og uskikkede sjåfører er garantert skyld i mange ulykker.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    ....Når det gjelder tuneller, så er det faktisk nokså mange som har en slags klaustrofobi og blir nervøse i omtrent alle tuneller, - tilogmed der hvor du ser utgangen før du når inngangen...
    Vi hadde en ulykke med meg som sjåfør hvor vi kom ut av en tunell med en ca 100 meter i svak kurve før inngang til ny tunnel.
    Det skulle vise seg være klink is på dette strekket mellom tunnelene og bilen snurret 2 ganger rundt og med hjelp av autovern ble bilen guidet inn i neste tunnel hvor dekkene fikk feste. Dessverre med framhjul nå i feil retning og det bar rett mot fjellveggen.

    Våknet mange netter i tiden etter med mareritt hvor jeg så fjellveggen komme mot oss. Og selv nå snart to tiår senere øker pulsen når jeg ferdes i tunneler både som passasjer og fører. Bosatt på vestlandet får en god anledning til å utfordret fobiene sine. Men jeg kan ikke si at det som terapi har fungert i særlig grad på meg ;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Et av de årlige øyeblikkene som gjør oss stolte skjer jo i dag, kjenner at jeg blir litt rørt.


    Man kan jo gjerne mene at det er harry, toskete oppførsel og en lite hyggelig tradisjon. Ungdom fester og har det gøy på mange måter. Jeg bare rister på hodet selv av denne tradisjonen, men de skader eller plager aldri uskyldig tredjepart. Fryktelig lite og gremmes over mener nå jeg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi hadde en ulykke med meg som sjåfør hvor vi kom ut av en tunell med en ca 100 meter i svak kurve før inngang til ny tunnel.
    Det skulle vise seg være klink is på dette strekket mellom tunnelene og bilen snurret 2 ganger rundt og med hjelp av autovern ble bilen guidet inn i neste tunnel hvor dekkene fikk feste. Dessverre med framhjul nå i feil retning og det bar rett mot fjellveggen.

    Våknet mange netter i tiden etter med mareritt hvor jeg så fjellveggen komme mot oss. Og selv nå snart to tiår senere øker pulsen når jeg ferdes i tunneler både som passasjer og fører. Bosatt på vestlandet får en god anledning til å utfordret fobiene sine. Men jeg kan ikke si at det som terapi har fungert i særlig grad på meg ;)
    Ingen hyggelig opplevelse, det forstår jeg godt. Håper den slipper tak etterhvert.

    Det er jo selvsagt forskjell på vinter og sommer, men det er veldig mange som også i sommerhalvåret insisterer på å ligge langt under fartsgrensen. Tunellene mellom Stjørdal og Trondheim er et mareritt. Alle disse er rette tuneller, hvor fartsgrensen er 80. I en del av de er det gjennomsnittsmåling, noe som medfører at farten uhyre sjelden er over 70, på speedometer som oftest viser 5-10% høyere fart enn realiteten. Så farten blir da knappe 60, dersom en er heldig. Ofte 55, til tider faktisk 45. Etter en av disse kommer en 90-sone, med midtdeler. Her blir farten etterhvert 77. Akselerasjon er et fremmedord på disse kanter, så denne lysets hastighet-fart tar en kilometer å oppnå. I tillegg har veien noen slake svinger, og nordmenn er alle som en pålagt å bremse før og i svinger. Det er særdeles alvorlig å bryte denne lov. Osv, osv...
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Jeg ser de som er verdensmestere i alt - også er det i trafikken.

    Det burde være enkelt å forholde seg til trafikkreglene. Og mannlige verdensmestere over middagshøyden er godt representert i ulykkesstatistikken.

    Trafikkulykke med personskade – SSB
    Kan kanskje være lurt å se det i sammenheng med prosentandel førere i forskjellige aldersgrupper? Finnes det statistikk på det? Den største andel av alvorlige ulykker er det de eldste sjåførene som er skyld i, selv om de utgjør en forsvinnende liten del av trafikantene. Ellers så forstår jeg ikke helt sparket ditt, det er vel lov å ha synspunkter på trafikkrelaterte ting uten å bli beskyldt for å tro at man er verdensmester. Det er mye kritikkverdig som skjer i trafikken, det tipper jeg du synes også.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Det virker unektelig som du og en del andre forutsetter at "alle er som meg".... Folk har forskjellige forutsetninger, og det gjelder egentlig alle alderstrinn. Noen kjøer mye bil og andre kjører lite, og man finner overmodige, uforsiktige og overdrevent forsiktige over alt. Noen er godt kjent der de ferdes, - andre ikke...noe som selvsagt påvirker kjøringen. Når det gjelder tuneller, så er det faktisk nokså mange som har en slags klaustrofobi og blir nervøse i omtrent alle tuneller, - tilogmed der hvor du ser utgangen før du når inngangen...
    Man skal bidra så godt man kan til god trafikkflyt, det er en fordømt plikt når man er ute på veien. Klarer man ikke det, men er en sjåfør som konsekvent danner kø bak seg, så er man faktisk uskikket og en farlig sjåfør.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg ser de som er verdensmestere i alt - også er det i trafikken.

    Det burde være enkelt å forholde seg til trafikkreglene. Og mannlige verdensmestere over middagshøyden er godt representert i ulykkesstatistikken.

    Trafikkulykke med personskade – SSB
    Ooooo lykke Ser at det er ingen skadde eller drepte i min aldersgruppe
    Da blir det på med Max capsen og gassen i bånn: flytt dokker litt brennkjapt,,,,
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Det virker unektelig som du og en del andre forutsetter at "alle er som meg".... Folk har forskjellige forutsetninger, og det gjelder egentlig alle alderstrinn. Noen kjøer mye bil og andre kjører lite, og man finner overmodige, uforsiktige og overdrevent forsiktige over alt. Noen er godt kjent der de ferdes, - andre ikke...noe som selvsagt påvirker kjøringen. Når det gjelder tuneller, så er det faktisk nokså mange som har en slags klaustrofobi og blir nervøse i omtrent alle tuneller, - tilogmed der hvor du ser utgangen før du når inngangen...
    Det er ikke lovlig å hindre andre i trafikken.Kjører man sent er man pliktig til å kjøre inn til siden å slippe andre forbi.Evetuelt ved rasteplasser el.Dette skjer derimot svært sjeldent neste som de er redd dette også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke lovlig å hindre andre i trafikken.Kjører man sent er man pliktig til å kjøre inn til siden å slippe andre forbi.Evetuelt ved rasteplasser el.Dette skjer derimot svært sjeldent neste som de er redd dette også.
    De få gangene jeg har opplevd noe slik kjøper jeg både tippekupong og Flax lodd!
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Man skal bidra så godt man kan til god trafikkflyt, det er en fordømt plikt når man er ute på veien. Klarer man ikke det, men er en sjåfør som konsekvent danner kø bak seg, så er man faktisk uskikket og en farlig sjåfør.
    Men flyten vert jo i enno større grad forstyrra av dei som irriterer seg over at nokon «lagar kø» og difor insisterer å pressa, køyra forbi for å koma to plassar fram i køen slik at andre må laga luke osb. Det at nokon ligg jamt 5% under fartsgrensa er mildt irriterande (dei fleste kjenner vel på at 10% over er passe marsjfart), men øydelegg ikkje flyten i seg sjølv.

    Elles er det heilt rett å sleppa forbi kø dersom ein ligg først. Absolutt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Tuneller er et paradoks; er man redd, burde jo målet være å komme seg fortest mulig UT av denne, ikke bosette seg der inne...
    Minner meg om et intervju med Rof Wesenlund da han fortalt om sitt første forsøk på å få førerkort. Tror det var i Horten (?)
    Han hadde ikke trent mye før oppkjøringen, hvilket var normalt på den tiden. Han kommenterte kjøringen sin høyt og da han kom til et kryss sa han
    følgende. "Nå kommer vi til et kryss og det er et farlig sted så da må komme oss fort herfra" Deretter ga han full gass og "fløy" gjennom krysset.
    Han fikk ikke førerkort den dagen!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Men flyten vert jo i enno større grad forstyrra av dei som irriterer seg over at nokon «lagar kø» og difor insisterer å pressa, køyra forbi for å koma to plassar fram i køen slik at andre må laga luke osb. Det at nokon ligg jamt 5% under fartsgrensa er mildt irriterande (dei fleste kjenner vel på at 10% over er passe marsjfart), men øydelegg ikkje flyten i seg sjølv.

    Elles er det heilt rett å sleppa forbi kø dersom ein ligg først. Absolutt.
    Joda. Men jeg snakker ikke om de som ligger litt under. Det kan også være flere årsaker til det, f.eks. øvelseskjøring eller noe problem med bilen. Og alle biler viser jo feil på speedometeret, det bidrar også til for lav fart. Man kan ikke forvente at alle ligger flatt i fartsgrensen hele tida, det skjønner jeg også.
    Men for mange sjåfører sinker trafikken unødvendig. Orker ikke ramse opp alle situasjoner, du kjenner de sikkert. Men det er mange.
    Disse sjåførene er et faremoment i trafikken som det sjelden blir snakket om i media.

    Og selv om jeg er "verdensmester" har jeg garantert gjort feil som både har irritert og sinket andre, bare for å ha sagt det.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Faremomentet er de som ikke kan tilpasse seg andre trafikanter, de som insisterer på å kjøre akkurat på fartsgrensen korrigert for antatt misvisning på speedometer og margin på lasermåler. De som insisterer på ligge foran foranliggende bil. De som har tatt en kjørepils eller to, vært på fest dagen før. De som har så rask reaksjonsevne at de kan ligge fem meter bak bilen foran og har så rask bil at de kan smette kjapt inn foran deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Faremomenter er det mange av, bla de som insisterer på at deres sinking er noe andre bare må finne seg i. Det vitner ikke akkurat om at de tar hensyn. De aller verste her, er de som sinker for så å gi gass, dersom noen prøver å kjøre forbi. De skulle vært kjeppjaget fra veiene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tidligere tema:
    Kommunalsjef for helse- og mestring i Enebakk, Sissel Ruud-Hansen, sier de streber etter å gi alle sine helsefagarbeidere hele stillinger.

    – Dette lar seg dog ikke alltid løse, da ansatte kan ha ønsker som spesifikke vakter og tider som må sees i en kabal med mange andre og som derfor ikke alltid kan imøtekommes. Det er med andre ord mange hensyn som må tas, sier Ruud-Hansen.
    En norsk fabrikk jeg kjenner litt til skulle endre skiftmønster for noen år siden, både av etterspørselsmessige og prosesstekniske grunner, til tre skift x fem dagers uke. En del ansatte kom med både ønsker og tildels legeattester om at de bare kunne jobbe på bestemte tider. Problemet var bare at fabrikken skulle gå tre skift, og da var det bemanning for det man behøvde, ikke en masse folk på dagtid. Å begynne å ansette folk i 14,08 % stilling for å tilpasse seg de som ikke kunne eller ville følge fabrikkens skiftplan var ikke aktuelt. Noen tilpasset seg, noen sluttet, andre kom inn. I heltidsstillinger.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I det kommunale helsevesenet er problemet neppe noe sted at folk har for sære ønsker når det gjelder arbeidstid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Min første kone jobbet i Vinmonopolet. Hun fikk bare 50% stilling. Senere har de redusert til 14% og 7% stillinger. Det var selvsagt en klausul om at de ved behov må stille på jobb på kort varsel. Grunnen til dette var at de ved høytider som jul og påske da ikke behøvde å bruke overtid når de behøvde mange hoder på jobb. Det var bare ekstraarbeid. Pr i dag er det såvidt som jeg forstår kun "Polbestyrere" som får 100% jobb. Det er nok mange av de som jobber der som gjerne skulle hatt 100% jobb, men får de det? Nei.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I det kommunale helsevesenet er problemet neppe noe sted at folk har for sære ønsker når det gjelder arbeidstid.
    Det var begrunnelsen jeg siterte fra Enebakk kommune, ja. «Ansatte kan ha ønsker om spesifikke vakter og tider».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn