Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Nordland
    ^
    ....TV2 har mistet retningssansen her. De tror at kjendiser er det seerne vil ha. Hvilket er FEIL. Jeg er kanskje i et mindretall, men kjendisprogram skyr jeg som pest.
    Som vanedyr skulle man tro det blir vanskelig å kutte ut kaffe og nyhetene etter middag. Ikke denne gang, end of story, som å rive av ett plaster, takk og adjø😕
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er utelatelse av informasjon og ensidig kritikk i mange saker som gjør at tv2 og nrk er uredelige i mange tilfeller som for eksempel i tilfeller som har med konflikter å gjøre. Det er systematisk misinformasjon og ensidighet hvor kun det ultraliberale sosialistiske synet blir betraktet som fornuftig i "dyptgående" analyser av for eksempel Midtøstenkonflikten og ukrainakrigen. I denne trangsynte nyhetsstrømmen blir kjendiser og overfladisk pjatt en avveksling for folk flest. Dette er spesielt for Norge sammenliknet med andre land i Europa. Det er AUF, Antirasistisk forbund og humanistisk forbund samt utdanningsinstitusjoner Som er bidragsytere til denne voldsome negativ holdning til bibel og Israels historie. Man vil ikke betrakte det som noe annet enn eventyr og røverhistorier skrevet av mennesker og til mennesker og ikke av Gud, heller Aliens.

    Danskene er mer moderate fordi de har skjønt at noen av verdensreligionene er langt langt verre i sin opprinnelige form enn andre. Vold, tvang kontroll er mer fremtredende i noen religioner og kulturer enn andre. Her har Nordmenn og Svensker fortsatt store innrømmelseskvaler. Det er nok mangel på en type kunnskap.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.596
    Antall liker
    8.183
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om man finner analyser og dekning fra TV2 og NRK "ultraliberale sosialistiske" så betyr det bare at man selv er så langt, langt ute på ytre, ekstreme høyre at man helt har mistet gangsynet og ikke lenger forstår hva som er hva.

    At det er spesielt for Norge er selvsagt også bare rent oppspinn. Nyheter fra TV2 og NRK skiller seg veldig lite fra f.eks fra nyheter fra BBC, SKY, ITV, France 24, Euronews, DW og andre store nyhetsformidlere i annet enn fokus og kvalitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare å bruke et uttrykk som «ultraliberal sosialistisk» viser hvilket ekkokammer man selv hekker i. Det gir ingen mening, annet enn som skjellsord i en amerikansk diskusjon.

    I det europeiske politiske landskapet er «liberal» og «sosialist» snarere motsetninger, siden europeiske sosialister gjerne går ganske langt i å argumentere ut fra kollektive idéer og innføre (velmente) formyndergrep med statlige virkemidler. Den liberale tradisjonen legger mer vekt på individet og individets frihet. Forskjellen går mer på aksen autoritær-liberal enn på venstre-høyre. Om man skulle legge noen mening i uttrykket «ultraliberal sosialist» måtte det være en eller annen hippieaktig anarkistbevegelse, og det tror jeg ikke avsenderen mente. Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg får av programlederne på NRK. Peace, brother.

    I USA har «liberal» på en eller annen måte blitt klebet til en venstre-høyre-akse, kanskje fordi opinionen der ikke er i stand til å forholde seg til et todimensjonalt landskap. Det har likevel blitt en riktigere beskrivelse etter hvert som høyrefløyen har beveget seg i en autoritær retning, tildels rent ut fascistisk, organisert rundt en personkult og med fantasier om å restatte demokrati med teokrati. Det de kaller «konservativt» er i virkeligheten et radikalt program for å innføre et de facto diktatur med store inngrep i personlig frihet. Lengre bort fra det liberale er det knapt mulig å komme. Da blir den politiske hovedaksen snarere en diagonal gjennom landskapet.

    1715062228846.gif
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Sunnmøre
    I USA har «liberal» på en eller annen måte blitt klebet til en venstre-høyre-akse, kanskje fordi opinionen der ikke er i stand til å forholde seg til et todimensjonalt landskap.
    Eg er (sjølvsagt) i stor grad samd i det du skildrar, men vil tilføya at det også kan ha med at USA ikkje har hatt eit reelt Ap/Labour-parti; rundt 1900 var sosialistiske og sosialdemokratiske parti relativt store i USA. Femti-seksti år etter var desse reduserte til kuriosa, og fagrørsla (som i ein del sektorar er/har vore minst like sterke som i Europa) allierte seg med Dem i staden.

    Så går det også, her i landet, å peika på sosialliberale spørsmål der venstresida har dominert, og at ein del av formyndartiltaka har handla om å gje individuell valfridom uavhengig av inntekt og formue.

    (Edit: Her er LO/Ap-linja frå mellomkrigstida, med den kjente parolen “kamp mot dobbeltarbeidet”, eit godt døme på tankegangen bak formyndar-staten, og ein illustrasjon til det du skriv: der Ap ville gjera det lovleg å seia opp ei gift dame dersom mannen hadde arbeid. Det var jo gode praktiske argument for dette, men hårreisande frå eit individuelt-liberalt perspektiv.)

    Men, som sagt: hovudsakleg einig i skildringa di, og det er rett og slett vanskeleg å mappa det amerikanske politiske landskapet over til Europa. At europeisk høgreside (også den liberale) i så stor grad reknar seg som systerparti til GOP, framstår i dag som temmeleg kuriøst og nærast ein anakronisme.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    I det europeiske politiske landskapet er «liberal» og «sosialist» snarere motsetninger, siden europeiske sosialister gjerne går ganske langt i å argumentere ut fra kollektive idéer og innføre (velmente) formyndergrep med statlige virkemidler. Den liberale tradisjonen legger mer vekt på individet og individets frihet.
    På en del områder er dette åpenbart riktig, for eksempel hvor høyresiden avviklet statlige monopoler (mediemonopol, telemonopol...) og liberaliserte politikken innen arbeidslivet, eller butikkenes åpningstider. Men samtidig er det venstresiden som har fremmet en liberal innvandringspolitikk og fremholdt de liberale idealene på områder som ruspolitikk og seksuell frigjøring.

    Og også i Europa ser man i dag at fremveksten av mer autoritære tendenser har sin hovedtyngde på høyresiden, eller i det som kalles det nasjonalkonservative segmentet. Motstand mot LGBTQ, strengere straffer, mer politi, mer overvåkning og generell militarisering av samfunnet er ting som resonnerer særlig godt blant FrP (og SP) sine kjernevelgere.

    Og så er det også noen åpenbare paradokser ute og går, som at venstresiden vil fremme seksuell frihet og samtidig slå knallhard ned på alt som kan minne om prostitusjon. Eller at FrP vil selge sprit på bensinstasjonen og fortsette å kaste cannabisbrukere i fengsel. Og hvor de snur den ideologiske argumentasjonen på hodet alt etter som det passer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På en del områder er dette åpenbart riktig, for eksempel hvor høyresiden avviklet statlige monopoler (mediemonopol, telemonopol...) og liberaliserte politikken innen arbeidslivet, eller butikkenes åpningstider. Men samtidig er det venstresiden som har fremmet en liberal innvandringspolitikk og fremholdt de liberale idealene på områder som ruspolitikk og seksuell frigjøring.

    Og også i Europa ser man i dag at fremveksten av mer autoritære tendenser har sin hovedtyngde på høyresiden, eller i det som kalles det nasjonalkonservative segmentet. Motstand mot LGBTQ, strengere straffer, mer politi, mer overvåkning og generell militarisering av samfunnet er ting som resonnerer særlig godt blant FrP (og SP) sine kjernevelgere.

    Og så er det også noen åpenbare paradokser ute og går, som at venstresiden vil fremme seksuell frihet og samtidig slå knallhard ned på alt som kan minne om prostitusjon. Eller at FrP vil selge sprit på bensinstasjonen og fortsette å kaste cannabisbrukere i fengsel. Og hvor de snur den ideologiske argumentasjonen på hodet alt etter som det passer.
    Unektelig. Her er forresten hvordan Political Compass leste kandidatene i 2020-presidentvalget. Siden har nok Trump bare beveget seg videre oppover i autoritær retning.

    1715103577249.png
    De har ikke diagram for Norge, men i europeisk politikk er tyske kristeligdemokrater (CDU/CSU) omtrent like «ultraliberale sosialister» som Biden påstås å være. Trump er en del mer høyrevridd og autoritær enn AfD.
    1715103868148.png
    Sånn i tilfelle noen skulle ønske å kalibrere det politiske kompasset sitt med det virkelige terrenget, men det kommer kanskje i veien for ekkokammerets «sjæltenking».
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Sunnmøre
    i europeisk politikk er tyske kristeligdemokrater (CDU/CSU) omtrent like «ultraliberale sosialister» som Biden påstås å være.
    Dette to-dimensjonale systemet seier absolutt ein god del. For tilfellet Tyskland ser det ut som om dersom ein skal redusera ned til ein dimensjon er det mest fornuftig å gjera det langs diagonalen frå (-1,-1) til (1,1)? FDP vert ein utliggar, då.

    Vi kan også tenkja oss kart som tek utgangspunkt (0,0) i det politiske systemet der partia verkar, altså som viser kva retning partiet ønskjer å styra i? Eg antek at norske Høgre sannsynlegvis, om vi ser på praktisk politikk, ville hamna temmeleg nær der SPD ligg på kartet, kanskje litt meir til høgre (som bayerane) utan at det impliserer at SPD og H burde finna saman.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro AP havner nær SPD, H et sted under og litt til venstre for CSU, og FrP i nærheten av CDU. FrP er litt vanskelige å plassere i spenningsfeltet sitt mellom en «nasjonalkonservativ» og en mer liberal del. For tiden ser det ut til at de «nasjonalkonservative» er skjøvet ut til fordel for en mer mainstream liberalistisk/populistisk politikk. V rett ned for H, på den horisontale aksen eller rett under.

    Generelt er ikke dette «kompasset» veldig godt kalibrert for europeiske forhold, ser det ut til.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    950
    De 3 partiene i Norge med stor oppslutning + Ve og sikkert Krf også ligger i den blå ruten og der ligger jeg også. Ingen tvil om det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Sunnmøre
    De 3 partiene i Norge med stor oppslutning + Ve og sikkert Krf også ligger i den blå ruten og der ligger jeg også. Ingen tvil om det.
    Men eg lurer litt på kva som skal til for å duppa under null på y-aksen. SV og R hamnar utan tvil ein stad til venstre, men neppe nede.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Det politiske kompasset forteller knapt noe nytt, det er vel bare det arealkorrekte verdenskartet og den egentlige størrelsen til Finnmark som har blitt postet oftere som en slags åpenbaring på internett. Og aksene er også fulle av forenklinger. Vil det å lovfeste rettigheter trekke oppover eller nedover? Man kan godt argumentere for begge deler.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Bare å bruke et uttrykk som «ultraliberal sosialistisk» viser hvilket ekkokammer man selv hekker i. Det gir ingen mening, annet enn som skjellsord i en amerikansk diskusjon.

    I det europeiske politiske landskapet er «liberal» og «sosialist» snarere motsetninger, siden europeiske sosialister gjerne går ganske langt i å argumentere ut fra kollektive idéer og innføre (velmente) formyndergrep med statlige virkemidler. Den liberale tradisjonen legger mer vekt på individet og individets frihet. Forskjellen går mer på aksen autoritær-liberal enn på venstre-høyre. Om man skulle legge noen mening i uttrykket «ultraliberal sosialist» måtte det være en eller annen hippieaktig anarkistbevegelse, og det tror jeg ikke avsenderen mente. Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg får av programlederne på NRK. Peace, brother.

    I USA har «liberal» på en eller annen måte blitt klebet til en venstre-høyre-akse, kanskje fordi opinionen der ikke er i stand til å forholde seg til et todimensjonalt landskap. Det har likevel blitt en riktigere beskrivelse etter hvert som høyrefløyen har beveget seg i en autoritær retning, tildels rent ut fascistisk, organisert rundt en personkult og med fantasier om å restatte demokrati med teokrati. Det de kaller «konservativt» er i virkeligheten et radikalt program for å innføre et de facto diktatur med store inngrep i personlig frihet. Lengre bort fra det liberale er det knapt mulig å komme. Da blir den politiske hovedaksen snarere en diagonal gjennom landskapet.

    Vis vedlegget 1021891
    Du sier det stikk motsatte av det flere usa politikk eksperter hevder. At hele det demokratiske partiet har bevegd seg mot venstre og mot det autoritære. Demokratene er tro til partiet sitt og alle kjører sånn noen lunde samme retning i kongressen. Men økonomipolitikken er kanskje mer markedsliberalistisk enn før.

    På konservativ side har ting stått mer stille, men ytre høyre fløy i usa er et merkelig uforståelig fenomen vi bare har begynt å skimte hva er for noe. Men fortsatt en liten gruppe som blåses alt for mye opp i Norge.

    Nei, når det gjelder midtøsten er vi en del mer Israelkritisk i Norge. Lite nevnes om Hamas. Hvem de er og hva de står for og hva målsetningen dems er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, det er nok mest tilpasset amerikanske forhold, hvis man skal bedømme det ut fra hvilke spørsmål som stilles. Jeg synes likevel det er en nyttig modell å skille mellom hva man forsøker å gjøre (venstre-høyre) og hvilke virkemidler man er villig til å bruke (autoritær-liberal), selv om det så definitivt har blitt postet før også.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.850
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Over 1 milliard i bøter, det sier meg at det er mange lovbrytere i Norge.
    Og da kan man spørre seg om det er regelverket som er for strengt..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.782
    Torget vurderinger
    23
    Det er enkelte her inne som stadig vil ha oss til å tro at lønnsomheten i dagligvarebransjen er så lav, så lav... Vel - vi som er dårlig bemidlet og faktisk opptatt av hva mat koster vet bedre, og det er det relevante myndigheter som gjør også.

    Konkurransetilsynet: Høyere lønnsomhet enn forventet
    2 timer siden - 07:07
    Lars Martin Gimse
    Kopiert!
    I en ny rapport skriver Konkurransetilsynet at lønnsomheten i dagligvarebransjen er høyere enn det man ville forvente i et marked med hard konkurranse.
    – Resultatene fra kartleggingen viser jevnt over høy lønnsomhet i verdikjeden for dagligvarer, sier nestleder ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse, Magnus Friis Reitan.
    Tilsynet finner likevel få tegn på at dagligvareaktørene har utnyttet coronapandemien eller krigen i Ukraina til å øke prisene.
    Men tilsynet påpeker at de store aktørenes resultater er såpass sterke at de er «konsistente med svak konkurranse og betydelige etableringshindringer i deler av det norske dagligvaremarkedet».

     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Sunnmøre
    å skille mellom hva man forsøker å gjøre (venstre-høyre) og hvilke virkemidler man er villig til å bruke (autoritær-liberal)
    Men er det kva kompasset seier?

    Dersom Tyskland er noko lunde representativt, ser det jo ut som om ønskje om økonomisk høgrepolitikk og vilje til autoritære verkemiddel er tett kopla saman, i og med at alle partia (bortsett frå FDP) ligg rundt diagonalen frå nedre venstre til øvre høgre. (Edit: etter å ha sett litt på fleire plott, plasserer nesten alle partia langs diagonalen y=x). Det passar ikkje med forteljinga om den europeisk-liberale tradisjonen mot det autoritære sosialdemokratiet.

    Eg tok testen, og hamna på (-8.75, -6.51), langt nede til venstre, sjølv om eg ikkje oppfattar meg som ein veldig liberal type. Det trur eg, for å vera ærleg, at Amrit Kaur ville gjort også (utan å kjenna henne anna enn frå medieomtale), til trass for at det har vorte framstilt som om ho gler seg vilt og hemningslaust til å hengja borgarskapen frå lyktestolper.

    Altså: For meg ser det ut som om y-aksen heller måler tilslutnad til såkalla "liberal values" (sett frå eit amerikansk perspektiv, altså ramlar gudlause ateistar automatisk langt ned), meir enn det seier noko om kor inngripande tiltak ein vil bruka for å gjennomføra den økonomiske politikken. Det var heller ingen spørsmål om forsvar og knapt om politi (som eg trur ville heva meg nærare null på y-aksen).

    Eg registerer også at eg liker komponistar langs heile aksen (men dei to "høgre-liberale" (Chopin og Tsjaikovskij) minst).

    1715154834212.png

    Så,

    Men eg lurer litt på kva som skal til for å duppa under null på y-aksen. SV og R hamnar utan tvil ein stad til venstre, men neppe nede.
    etter å ha tatt testen, er eg ganske sikker på at dei hamnar langt nede.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.091
    Sted
    '
    I dag fikk jeg tekstmelding fra «HelsaMi» om at jeg hadde en kommende avtale og måtte gjerne logge meg inn og svare på spørsmål om egen helse på helsami.no. Dette er den samme avtalen som jeg for fem dager siden fikk en påminnelse om fra noen som kaller seg «Helse Møre» at jeg måtte huske og at viktig informasjon lå på helse-mr.no. Timen det er snakk om fikk jeg tildelt i februar fra «Helsenorge» og detaljer kunne jeg finne på helsenorge.no.

    På litt over tre måneder har jeg altså forholdt meg til tre ulike helseportaler for en og samme konsultasjon.
    Blir det flere nå så er vi vel snart i mål med visjonen om «en pasient, en journal» eller hva det nå var.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.984
    Antall liker
    2.253
    I dag fikk jeg tekstmelding fra «HelsaMi» om at jeg hadde en kommende avtale og måtte gjerne logge meg inn og svare på spørsmål om egen helse på helsami.no. Dette er den samme avtalen som jeg for fem dager siden fikk en påminnelse om fra noen som kaller seg «Helse Møre» at jeg måtte huske og at viktig informasjon lå på helse-mr.no. Timen det er snakk om fikk jeg tildelt i februar fra «Helsenorge» og detaljer kunne jeg finne på helsenorge.no.

    På litt over tre måneder har jeg altså forholdt meg til tre ulike helseportaler for en og samme konsultasjon.
    Blir det flere nå så er vi vel snart i mål med visjonen om «en pasient, en journal» eller hva det nå var.
    En jeg kjenner går til jevnlig behandling for en alvorlig sykdom. Vedkommende sogner til Møre. Han er innkalt til konsultasjon etter en behandlingssyklus med på følgende CT, som slutter i mai. Tidligere var konsultasjonene på 30 min. Nå skulle han ha 45 min. Han blei litt bekymra og lurte på hvorfor. Men han blei beroliget av en sykepleier som sa at dette skyldtes Helseplattformen som gjorde at det tok lenger tid.....
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.770
    Torget vurderinger
    96
    Slik går det når man importerer store antall med ukultur hvor ord som barneoppdragelse, folkeskikk og sivilisert adferd synes å ikke eksistere i vokabularet. Ta med traumatisering, krig, korrupsjon og annen elendighet på toppen av dette.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.596
    Antall liker
    8.183
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Testresultat: -7.88 / -5.85. Rimelig ultraraddis etter amerikansk målestokk, som forventet. En mer nyensert, europeisk test med færre dustespørsmål som forlengst er opplest og vedtatt (dødsstraff, abort er alltid feil, kvinnens pri 1 er å skape et hjem, etc) ville nok ha gitt et ganske annerledes resultat.

    Clipboard01.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.373
    Antall liker
    9.642
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok heller ikke så venstrevridd som kvadranten viser..er man liberal og venstre om man ikke syns at kvinner må stå hjemme på kjøkkenet, barføtt og gravide?
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Altså: For meg ser det ut som om y-aksen heller måler tilslutnad til såkalla "liberal values" (sett frå eit amerikansk perspektiv, altså ramlar gudlause ateistar automatisk langt ned), meir enn det seier noko om kor inngripande tiltak ein vil bruka for å gjennomføra den økonomiske politikken. Det var heller ingen spørsmål om forsvar og knapt om politi (som eg trur ville heva meg nærare null på y-aksen).
    Det har vært kjørt minst tre-fire runder med "test deg selv med politicalcompass.org" her på HFS OT tidligere, og praktisk talt samtlige som tok den havnet godt inne den grønne kvadranten alle gangene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn